F-35 vai Gripen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Kumpi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    121
Ja vaikka F-35 vaatisi 50 miestyötuntia per lentotunti, niin sehän ei tarkoita, että kone seisoo pajalla kaksi päivää jokaista lentotuntia

Stealth-spakkeleista on sanottu, että niiden kuivuminen vie niin ja niin kauan. En tiedä mitkä luvut ovat totta. Kumminkin tämä on prosessi, jota ei voi nopeuttaa lisäämällä miehiä.
 
Mikään ei estä heitä joka tapauksessa käyttämästä isoa kalustomäärää tällaiseen. Ja se onkin pakollista, jos he eivät halua koneidensa tulevan pääosin pudotetuiksi jo rajalla.

Mikään muu ei estä kun samat asiat mitkä listasit meille ja sielläkin tulee rajat vastaan kaluston määrässä ja huollon kantokyvyssä aika pian jos haluavat sitä hinkata meidän omaamme vastaan.

Suomen maantieteellinen asema ja vastustajan pysyvä ryhmitys melkein vaatii F-35:n hankintaa OCA tehtäviin, jos olisi varaa niin voisi siihen yhdistää Super Hornetin ja Growlerin.
 
Tottakai; tässä kohtaa merkitsevä kysymys on, onko meillä riittävän suuri koulutettu ja ajantasainen TS-luokiteltu mekaanikkoarmeija, jos koko kalusto on kuluttavassa käytössä yhtäaikaisesti ilman taukoja.

Tuollahan ei ole merkitystä sinällään, koska jo rauhan ajan huoltomiehistöt pitää mitoittaa siten, että niillä pystytään tuottamaan normaaleilla työajoilla rauhan ajan harjoituksissa ja operatiivisessa toiminnassa tarvittavat lentotunnit. Jos mekaanikkoja tarvitaan siihen vaikka kaksi kertaa niin paljon kuin Hornetin kanssa, niin sitten ilmavoimien lentoteknillinen henkilöstö tuplataan. Ei siinä sen kummempaa. Sodan aikana nuo jannut painavat sitten sitä 18 tuntista työpäivää ja lisäksi raavitaan varastoista ehjät komponentit hajonneiden tilalle ja Patria Aviationin komponenttikorjaajien backlog kasvaa.

Stealth-spakkeleista on sanottu, että niiden kuivuminen vie niin ja niin kauan. En tiedä mitkä luvut ovat totta. Kumminkin tämä on prosessi, jota ei voi nopeuttaa lisäämällä miehiä.

Vanhat häivekoneet ovat ehkä eri asia, mutta F-35:n kanssa päällysteitä ei uusita jatkuvasti. Teknologia kehittyy, eskoseni. Jos kerran 500 tai 1000 tunnissa joudutaan käyttämään kone ruiskumaalattavana häivemaaleilla, niin sitten näin tehdään. Mutta ei kyse ole päivittäisestä operaatiosta. Lisäksi häivepinnoitteiden huoltoa voitaneen laiminlyödä, mikäli tyydytään hieman heikompaan häiveeseen, jotta on edes jotakin lentävää.
 
Okei. Ja kumminkin lienee niin että suurin osa stealthista tulee rakenteesta, muotoilusta ja materiaalista, ja maaleilla vaan annetaan loppusilaus.
 
Tottakai; tässä kohtaa merkitsevä kysymys on, onko meillä riittävän suuri koulutettu ja ajantasainen TS-luokiteltu mekaanikkoarmeija, jos koko kalusto on kuluttavassa käytössä yhtäaikaisesti ilman taukoja.
Edelleenkin, se 50h huoltoa per lentotunti oli ihan täyttä huttua.
Ei ole mitään syytä olettaa että HX-kisaajissa olisi tuossa suhteessa merkittäviä eroja. Ainoa lisätyötä aiheuttava juttu F-35:ssa on häivepinnoite, mutta ei sitäkään nyt varmaan ihan jokaisen partiolennon jälkeen tarvi käsitellä uusiksi...
 
Edelleenkin, se 50h huoltoa per lentotunti oli ihan täyttä huttua.
Ei ole mitään syytä olettaa että HX-kisaajissa olisi tuossa suhteessa merkittäviä eroja. Ainoa lisätyötä aiheuttava juttu F-35:ssa on häivepinnoite, mutta ei sitäkään nyt varmaan ihan jokaisen partiolennon jälkeen tarvi käsitellä uusiksi...

Älä jumita siihen viiteenkymmeneen enää, mä tiedän sen yhden artikkelin ominaisuudet. Olen sitä mieltä että kymmeniä tunteja menee, enemmän kuin muilla. Ja uskon että 50 on lähempänä totuutta kuin 20. Uskon asia, kaikille.

Jos luet ajatuksella useamman vuoden DOT/E-raportteja, huomaat että trendinä on harmitella useiden huoltoproseduurien huomattavaa vaikeutta, ja viimeisimmässä raportissa viitataan mm. yhdessä kohdassa pahimmillaan 168 tunnin kuivumisaikaan (jota voi jollain vippaskonstilla hieman nopeuttaa). Kyse lienee pääosin paneeleista ja liitoksista, joita ei avata joka päivä mutta useissa huolloissa kyllä. Häivekoneen yleisesti tunnustettu ominaisuus on, että sen panelointi on tehty häive edellä, mikä myös F-35:n tapauksessa tarkoittaa hankaluuksia pääsyssä huollettaviin komponentteihin. Ei siinä mitään kunhan siihen on varauduttu, ja tuotekehitys tuottaa nopeampia liimoja.
 
Älä jumita siihen viiteenkymmeneen enää, mä tiedän sen yhden artikkelin ominaisuudet. Olen sitä mieltä että kymmeniä tunteja menee, enemmän kuin muilla. Ja uskon että 50 on lähempänä totuutta kuin 20. Uskon asia, kaikille.
Kyllä jumiudun, koska se on ainoa lähde jossa mitään eksatia tuntimäärää on ylipäätään mainittu, tai jonka perusteella tuollainen johtopäätös voidaan tehdä. Kuten jo mainittu, artikkeli suhteutti huoltotunnit vääriin lentotunteihin, eikä huomioinut sopimuksen sisältävän suuria kertaluonteisia kuluja liittyen esimerkiksi lentokenttien infrastruktuuriin.

Tässä The Air Force Associationin luvut F-22:n huoltotunneista/lentotunti:

The F-22 is required to achieve 12.0 direct maintenance man-hours per flight
hour (DMMH/FH) at system maturity, which is defined to be when the F-22 fleet has accumulated 100,000 flight hours. In 2008 the F-22 achieved 18.1 DMMH/FH which then improved to 10.5 DMMH/FH in 2009.

Lähde: https://www.afa.org/home
Liitteenä PDF

Jos luet ajatuksella useamman vuoden DOT/E-raportteja, huomaat että trendinä on harmitella useiden huoltoproseduurien huomattavaa vaikeutta, ja viimeisimmässä raportissa viitataan mm. yhdessä kohdassa pahimmillaan 168 tunnin kuivumisaikaan (jota voi jollain vippaskonstilla hieman nopeuttaa). Kyse lienee pääosin paneeleista ja liitoksista, joita ei avata joka päivä mutta useissa huolloissa kyllä. Häivekoneen yleisesti tunnustettu ominaisuus on, että sen panelointi on tehty häive edellä, mikä myös F-35:n tapauksessa tarkoittaa hankaluuksia pääsyssä huollettaviin komponentteihin. Ei siinä mitään kunhan siihen on varauduttu, ja tuotekehitys tuottaa nopeampia liimoja.
*F-35:ssa on kahden tyyppisiä paneeleita: säännöllisesti (luokkaa päivittäin) ja epäsäännöllisesti (luokkaa kerran kaksi vuodessa) avattavia huoltoluukkuja.

Päivittäin avattavat eivät vaadi huoltohenkilökunnalta minkäänlaisia erikoistoimenpiteitä:
412AMXS.webp


*There are two types of maintenance panels, daily access and infrequent access (maybe once or twice a year). Daily access panels cover things like avionics and engine bays and have conductive seals and fasteners. They do not require cutting nor butter application. Infrequent access panels are buttered and require the butter to be cut away for panel removal.
 

Liitteet

No kerros tutka, mitä mieltä itse olet esim DOT&E raportista viime vuodelta? Itse just hiukan tsiigasin sitä.
Et kysynyt minulta mutta vastaan silti. Taisi olla HX-hanketta vetävä, ilmavoimien entinen komentaja Lauri Puranen joka kommentoi noita DOT&E raportteja jotenkin näin: ilmavoimat pitävät positiivisena asiana että konetta testataan ja siitä löytyneitä vikoja korjataan.
Sitä vartenhan tuotetestausta ylipäätään tehdään, poikkeuksellisia noista raporteista tekee se, että ne ovat matti meikäläisten luettavissa. Ongelmallista sitten on, että kaikki eivät ymmärrä mitä lukevat.
 
Se on toki mahdollista että minä en ymmärrä. Olen saanut sen kuvan että tutka olisi jonkin sortin insinööri, siksi kysyn häneltä.

Voin olla väärässä tutkan suhteen mutta ajattelutapa, tarkkuus ja täsmällisyys viittaisi siihen suuntaan. DI?
 
Poikkeuksellisen läpivalaistu taisi olla Purasen termi liittyen DOT&E raportteihin ja siihen perään vakio "ottamatta kantaa minkään puolesta tai vastaan". Tosin ei niissäkään kaikkea ole, tietyt ongelmat jätetään pois julkisesta tiedosta kansalliseen turvallisuuteen vedoten.
 
Mä muuten ymmärsin sen, että tutkanhäirintä-ominaisuus ei futaa ja on vaarassa myöhästyä 3F:stä. Tässä lienee syy miksi laivasto on hankkinut enemmän Growlereita.
 
Kun sanon, että panelointi on tehty häive edellä, tarkoitan että huollettavuus on pinnan muotoilun osalta toissijainen, itse asiassa kolmossijainen tavoite. Ensimmäisenä on koneen lujuus, toisena on häive, ja kolmantena komponenttien huollettavuus. Kun päivittäin/huolloissa avattavien luukkujen määrä/sijoitus/muoto on rajoitettu em syistä, ja koneessa on tehty eksoottisia huipputeknologisia ratkaisuja painon säästämiseksi, tehtävät korjaukset ja tarkistukset ovat työläitä. Sama koskee kaikkia koneita, mutta häivekoneita erityisesti.

Oma todellinen kokemukseni rajoittuu pääasiassa 1970-luvun design-filosofiaan pienlentokoneiden ja panssarivaunujen huoltamisen osalta, mutta ahtaat kolot ovat molemmissa todella ahtaita, ja kaikenlaiset hankaluudet kumuloituvat nopeasti. ..vaikka suunnitteluvaiheessa olisikin todettu että "käsi & työkalu mahtuu kyllä". Vaativat erikoistuneita työkaluja ja tarkkaa marssijärjestystä liikkeissä ja käsittelyssä, sekä mahdollisesti säädetty jokaiseen operaatioon sijoitettujen henkilöiden määrä. Selostus lift fanin koeluontoisesta vaihdosta tukialuksella on aika hurjan oloinen tarina, ja kertoo paljon eläytymiskykyiselle.

Sitä en tiettykään osaa sanoa, että missä näitä DOT/E:n liimauskohteita on ja kuinka usein niihin joudutaan koskemaan.
 
Kyllä se todennäköisesti on vaivan väärti vaikka vähän vaikeammaksi homman tekisi. Paskaksi ammutun koneen liimailu kokoon bostikilla on kertaluokkaa vaikeampi toimenpide.
 
Punahilkka just älysi, että testaaminen ei tarkoita sitä että jokin juttu toimisi. Tästä tulee mielenkiintoinen tilanne jenkeille. Testaus on kesken ja myöhässä, ja testaus ei vielä tarkoita sitä että jokin juttu toimisi.

Trump saattaa haluta toimia Pohjois-Koreaa vastaan, ja saa sitten kuulla että oivoi kun me ei nähdä pimeässä kunnolla. Ja oivoi kun ei ole pidemmän matkan standoff-asetta.

Korjatkaa jos olen väärässä. Siellä on raportit, ja googlella saa osviittaa siitä miten paljon ollaan myöhässä raportin julkistamisen jälkeen.

Niin ja jos nyt Punahilkka älysi oikein, niin se että testaus on valmis EI meinaa sitä että jokin juttu toimii. Se on vasta testattu.

Tämä on lähinnä jenkeille mielenkiintoinen tilanne kun niiden vanhat koneet poistuu käytöstä ja uusia sotia pukkaa. F-35 tulee liukuhihnalta, mutta niitä ei ole testattu.
 
Punahilkka just älysi, että testaaminen ei tarkoita sitä että jokin juttu toimisi. Tästä tulee mielenkiintoinen tilanne jenkeille. Testaus on kesken ja myöhässä, ja testaus ei vielä tarkoita sitä että jokin juttu toimisi.

Trump saattaa haluta toimia Pohjois-Koreaa vastaan, ja saa sitten kuulla että oivoi kun me ei nähdä pimeässä kunnolla. Ja oivoi kun ei ole pidemmän matkan standoff-asetta.

Korjatkaa jos olen väärässä. Siellä on raportit, ja googlella saa osviittaa siitä miten paljon ollaan myöhässä raportin julkistamisen jälkeen.

Niin ja jos nyt Punahilkka älysi oikein, niin se että testaus on valmis EI meinaa sitä että jokin juttu toimii. Se on vasta testattu.

Tämä on lähinnä jenkeille mielenkiintoinen tilanne kun niiden vanhat koneet poistuu käytöstä ja uusia sotia pukkaa. F-35 tulee liukuhihnalta, mutta niitä ei ole testattu.
Vaikuttaa siltä, että se isoäidin tarjoama viinimarjamehu taisi olla käynyttä.
 
Toi kommentti ei sanonut mitään. Esim ELW suite on vaarassa tippua pois Block 3F:stä. Kukaan muu foorumilla ei liene huomannut asiaa.

ELSO saattaisi olla tarpeen esim. Koreassa. Tässä näen itse syyn miksi USA:n laivasto haluaa lisää Growlereita.

Ivaa vaan. Mitä se auttaa? ELSOa ei ole vielä F-35:ssä.

Mikä hyöty tästä keskustelusta on? Muutkin ovat ihmetelleet samaa.
 
Se on siellä sanottu, mutta sitä ei älyä jos ei ole oikeaa taustaa. Minä olen itse kaksikielinen ja ollut yhden vuoden alan firmassa teknisenä kirjoittajana. En ole NASAn insinööri mutta älyän tarpeeksi.

Ivasi ei toimi. Miksi jäisin tänne kuuntelemaan skeidaa?
 
Back
Top