Gyllis1
Respected Leader
Varmaankin jotain tuon suuntaista.Jos oikein käsitän, erot ovat samat kuin Gripen C vs F-18 C
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varmaankin jotain tuon suuntaista.Jos oikein käsitän, erot ovat samat kuin Gripen C vs F-18 C
Meikäläisen nojatuolianalyysin perusteella veikkaan Gripen E:llä olevan ainakin muutaman asteen etu sekä instantaneous että sustained kaartokyvyissä. F-35:llä taas sitten onnistuu paremmin korkeat kohtauskulmat ja post-stall liikkeet.
Noiden kahden kohdatessa F-35:n kannattaisi varmaankin yrittää hyödyntää etuaan moottoritehossa ja viedä tappelus pystysuuntaan, tai vaihtoehtoisesti koittaa saada vauhdit putoamaan hitaiksi. Muuten on liemessä.
BVR-etäisyyksillä taas sitten iso etu F-35:llä, johtuen olemattoman pienestä X-taajuuden tutkapoikkipinta-alasta.
Tässä jotain lähtökohtia.
F-16 max sustained Gs = 9
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
The same 2010 report also noted performance degradation of the three variants; the sustained turn rates had been reduced to 4.6 g for the F-35A
Aika lailla mopo ottaa kierroksia tunteiden syvässä suossa. Ja sitten mennään henkilöön. Ja pysytään siinä.
Omavaraisuus etenkin kriisitilanteissa ja poliittisten ristivirtausten seassa on asia, joka mietityttää. Eikä pelkästään näiden kahden kohdalla. Gripenissä on paljon ns. "hyllyosia" eri puolilta maailmaa (tilauksestahan niitä tehdään, joo joo), mikä askarruttaa. F-35:n kohdalla riippumatto valmistajaan on varma asia. Entä jos ollaan jonon hännillä kun olisi kiire? ALIS ulkoistettuine huoltopalveluineen on nojatuolimiehelle ruma sana. Tosin israelilaisilla on poikkeuslupa tehdä asioita toisin, mikä antaa hieman toivoa.
Jos ajatellaan erilaisia skenaarioita, kuinka todennäköistä lähivuosikymmeninä on se, että Ilmavoimat ottaa tosimielessä matsia jomman kumman/molempien ketjun koneiden kanssa jompaa kumpaa/molempia koneita vastaan? Ja tällä en tarkoita harjoittelua. Olen itse vahvasti sitä mieltä, että ainoa sotilaallinen uhka meitä kohtaan tulee eräästä pohjoisesta länsivallasta. Kiinasta katsottuna. Tähtäin vyön kohdalle!
Pohdinta jää harmittavan puolitiehen.Jos Yhdysvallat ei halua
Mikäli lähtisivät invaasioon tänne, se tapahtuisi taktiikalla, joka kaikin keinoin pyrkisi nollaamaan aiemmin nähdyn "4 konetta itämeren eri laidoista"-skenaarion tyyppisen 4-0 -tilanteen. Aaltoja, harhautuksia, toistoja, joilla poistetaan F-35:n kyky tulla kaukaa lähelle havaitsematta. Valmius ottaa omia tappioita, kuitataan numeeriselal ylivoimalla ja väsytyskyvyllä.
Lisätietoa tästä? Nyt kuulostaa erikoiselta.Tämä siitä huolimatta, että lensin Miragea Yom Kippurissa ja helikopteria Rodeesiassa ja Angolassa.
Hieman hämmentävä paikka sille. Hämmästyttävää se olisikin jos löytyisi suomea taitava Mirage- ja helikopterilentäjä.Heh vitsi
Tämä siitä huolimatta, että lensin Miragea Yom Kippurissa ja helikopteria Rodeesiassa ja Angolassa.
Sori, mulla on hyvin aktiivinen mielikuvitus eikä aina tule mietittyä loppuun saakka kaikkea
Joo, alan olla kyllästynyt tämän foorumin vallitsevaan tyyliin aika raskaasti. Ehkä se on tämän foorumin tapa, kun ei siihen mitään reaktiota tule. Parempaakin tekemistä kesällä kuin hankkia pahaa mieltä joidenkin tarpeesta kukkoilla ja hyökätä henkilöihin. Ei mitään kunnioitusta ihmisiä kohtaan ja sitä, että yleensäkään haluavat keskustella. Koulun piha -meininkiä. Siinähän hymistelevät sitten keskenään, että kukkula on meidän, ja yksin meidän. Kun rauhallisemmat ja ystävällisemmät luonteet lähtevät pois. Katsotaan kauanko tässä itse jaksaa viitsiä.
Ei huutonaurua, mutta vähän hymyilyttää .
9g? Oikeastikko? 360 asteen käännös yhdeksällä geellä? Millä korkeudella ja nopeudella? Lähde tälle?
En tiedä oletko tosissasi mutta tuo on kuin appelsiineja ja omenoita vertailisi.
Jatkuvalta kaartokyvyltään F-16 (useita variantteja olemassa) on samaa luokkaa kuin F-35. Eipä näitä nyt varmaksi voi sanoa, mutta lentonäytösten 360 kaarrosten analyysit näyttäisivär olevan sellaiset että samanlaisella polttoainekuormalla ne ovat hyvin samankaltaisia. Mutta mitä enemmän siirrytään lentonäytösvarustuksesta sotavarustukseen niin F-35 vetää kaulaa.
Kuten jo aiemmin yritin varovasti vihjailla, F-35 vs F-16 suorituskykyvertailut joihin täällä on viitattu (esim Hanche), on tehty myöhempiin ja raskaampiin F-16C johdannaisiin.Olen verrannut foorumin asenne-ilmapiiriä aikaisemminkin Galileoon ja se pyörii sittenkin.
Foorumilla vallitsee tiettyjä asenteita ja uskomuksia tietyillä keskustelijoilla tähän tiettyyn teemaan liittyen. Ja jos sattuu esittämään jotain, joka poikkeaa tästä käsityksestä, niin reaktio on sitten sen mukainen.
En tässä viittaa teikäläiseen.
Mutta, se ihmetyttää, että foorumilla nousee sellainen reaktio asioista, joiden kuvittelisi olevan keskusteluun osallistujille ihan yleissivistystä. Kertonee siitä, että asenne estää asioiden selvittämisen ja ymmärtämisen?
F-16 oli ensimmäinen hävittäjä, joka pystyi 9G:n jatkuvaan kaartoon.
Tuossa esim. yksi linkki.
F-16 kuski puhuu.
F-16s ability to sustain 9gs as compared to modern fighters?
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=23&t=145&sid=0dd76a4ce6db507e49a048c6c5b8dccb&start=45
- Cylon seems to be a pilot or very close to some. He's right on
- You can pull 9 gees 'til you run outta gas. Early birds were lighter, so we used 360 knots or so as lowest speed for 9 gees.
- The quad redundant FLCS was truly quad, except for the rudders. The stick had 4 sensors and there were four separate computer channels. Except for the shuttle, it was the ONLY truly FBW system that was operational for many moons. Only mechanical connections to anything were the emergency gear handle and the throttle.
- The FLCS channels reserved one, and took middle value of the other three. If one went sour, the 4th channel kicked in. If another went, then the thing used the most benign command from the remaining two for the flight control surfaces. Not good, as we'll talk later about the FLCS power failures we had back in 1981.
- Pulling 9 gees for a few seconds is no big deal if you are tensed up ahead of time. If you ain't, then you can get to 9 gees so fast that your brain goes deficient on oxygen and you are out of it for 20 seconds, even a minute. Not good. Flew in back seat of a troop that had the G-LOC (gee induced loss of consciousness). He was uut of it for about 30-40 seconds, although he could talk to me about 10 seconds after his head hit the side of the canopy. best troops for pulling sustained high gees were a) young, b) in good shape and c) didn't jog a lot (low blood pressure not good).
Kuten jo aiemmin yritin varovasti vihjailla, F-35 vs F-16 suorituskykyvertailut joihin täällä on viitattu (esim Hanche), on tehty myöhempiin ja raskaampiin F-16C johdannaisiin.
Gumsin ja kumppanien 70 ja 80 luvuilla lentämät A-mallit olivat eri eläimiä.