Vonka
Supreme Leader
Joo, alan olla kyllästynyt tämän foorumin vallitsevaan tyyliin aika raskaasti. Ehkä se on tämän foorumin tapa, kun ei siihen mitään reaktiota tule. Parempaakin tekemistä kesällä kuin hankkia pahaa mieltä joidenkin tarpeesta kukkoilla ja hyökätä henkilöihin. Ei mitään kunnioitusta ihmisiä kohtaan ja sitä, että yleensäkään haluavat keskustella. Koulun piha -meininkiä. Siinähän hymistelevät sitten keskenään, että kukkula on meidän, ja yksin meidän. Kun rauhallisemmat ja ystävällisemmät luonteet lähtevät pois. Katsotaan kauanko tässä itse jaksaa viitsiä.
Älä nyt luovuta. Netti on sellainen. Pidä keskustelusta taukoa välillä. Täällä on pari ihan mukavaa tyyppiä mutta heillä on yksi heikentävä ominaisuus. Kun he ovat väärässä, he eivät osaa myöntää sitä heti. Siksi kutsun näitä Jokerit-HIFK-väittelyiksi.
Jos sanoo tuotteen nimeltä F-35 olevan kesken, se on yhdelle punainen vaate ja se, että sanoo Gripen E:n olevan vielä pahemmin kesken, toiselle.
Molemmat väittämät ovat kuitenkin totta.
Mikä taas ei heikennä niiden arvoa, jos homma onnistuu. Sillä samalla puhutaan tulevaisuuden hävittäjistä.
Joka tunti täällä voisi esittää tiukan kysymyksen. Kertaakaan minkäänlaista konetta ilmassa käsissään pitäneet lukevat avioniikkaa artikkeleista markkinoinnin keskeltä ja yrittävät veli Googlen avulla ratkaista mahdollisia G-arvoja ja mahdollisuuksia tappelussa.
Ja kun on monenlaista tappelua. Gripen on tappelukone. Yksikään lentäjä ei väittäisi, että koiratappelussa F-35 pärjäisi. Jos niin lentäjä sanoisi, hän saisi kerholta bannia ja lähetteen lääkärintarkastukseen. Uskomattominta on, että täällä taas sitä lentäjää väitettäisiin pian trolliksi.
Koko juttu on siinä, pitääkö täysin paikkansa, voiko F-35 vastata uhkiin paljastumatta vastustajalle, suorittaa tehtävänsä loppuun ja palata turvallisesti tukikohtaansa. Näinhän markkinointi sanoo. Sillä jos näin oikeasti on, F-35 on ainoa järkevä valinta. Jos se paljastuu, eli vastustajan tekniikka riittää, se ei tule pärjäämään yhdellekään kilpailijalleen. Tässähän on otettava huomioon, että vaikka vastustajalla ei olisi havaintotekniikkaa tänään, sillä on sitä varmuudella huomenna.
Tämäkin on mietittävä. Siis 30 vuoden ratkaisu.
Hintahan laskee tasaisesti. Vuoden 2017 yksikköhinta ilman aseistusta on F-35A: 94,6 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, F-35B: 122,8 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja F-35C: 121,8 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Vuonna 2019 F-35A lienee yksikköhinnaltaan 85 miljoonan dollarin eli 75 miljoonan euron paikkeilla.
Ellei siihen mennessä paljastu jotain sellaista, että kukaan ei ole halukas maksamaan niistä latiakaan. Itse epäilen nyt varsinaisen käyttöönoton jälkeen tapahtuneen kehityksen tuoneen paljon varmuutta ja F-35 lienee hyvin vahva ehdokas.
Ja usko pois, tutka, nytkin joku skippaa kokonaan tämän viestin kokonaisajatuksen ja alkaa suurennuslasilla etsiä jotain inkutettavaa jostain sivulauseen sivulauseesta, jossa voisi olla jotain korjattavaa.
Näiltä rakkailta ystäviltäni (kuulkaa Jope Ruonansuun ääni tässä: fakki-idiooteilta) voit odottaa tätä jatkossakin. Siksi keskustelut venyvät ja vanuvat kuin torpan muijan voi. Lillukanvarsia hellitään niin että siitä tulee uskonto.
Kaikkein kamalin olen minä. Saan suurta tyydytystä antaessani oikein kunnolla piiskaa, vaikka itse tiedän kaikkein vähiten mitään mistään, missä suihkumoottori suhisee. Tai ylipäänsä mistään. Mutta ainakin kykenen myöntämään sen. Paitsi vaimolle.