F-35A käyttöönotto Suomessa - ketju

Mitäpä veikkaatte, tuleeko F-35:n tulevaan huoltojärjestelmään kuulumaan "vääränmaalaista" ajoneuvokalustoa? Esim. FMTV:n alustalle rakennettu kenttähäivepinnoittamo? Huhun mukaanhan Hornet-hankinnan yhteydessä piti ostaa amerikkalainen paloauto, koska normien mukaan sellainen tarvittiin koelentoja varten.

Mitä tulee tällä kertaa?
 
Mitäpä veikkaatte, tuleeko F-35:n tulevaan huoltojärjestelmään kuulumaan "vääränmaalaista" ajoneuvokalustoa? Esim. FMTV:n alustalle rakennettu kenttähäivepinnoittamo? Huhun mukaanhan Hornet-hankinnan yhteydessä piti ostaa amerikkalainen paloauto, koska normien mukaan sellainen tarvittiin koelentoja varten.

Mitä tulee tällä kertaa?
muutama C-17?
 

Proudly made in operated by the USA? :cool:

Mutta tuo lienee hyvin mahdollinen osa huoltojärjestelmää. Miten lie tullut Hornetin osat maahan tähän mennessä?
 
Lämärin ja PW:n kanssa tehtävä teollinen yhteistyö lukemani mukaan on hankinnan 10 vuoden keston aikana työllisyysvaikutukseltaan suorasti 4500 miestyövuotta ja epäsuorasti 1500 miestyövuotta.

Sitten kun saadaan teollinen yhteistyö kunnolla käyntiin, niin tuo on kyllä huomattava etu taloudellisesti, mikä on saatu asiantuntevasti neuvoteltua. Tuo on vuosittain työllistettynä 600 henkilöä. Tuon työllisyysvaikutus on samaa luokkaa kuin ison firman työntekijämäärä. Ja samaten tuo 3 miljardin euron teollinen yhteistyö jaettuna 10 vuodelle tekee vuosittain siitä suurudeltaan ison firman vuosittaisen liikevaihdon (eli 300 miljoonaa euroa) rajan ylittävän. Eli käytännössä meillä on onnistuttu teollisena yhteistyönä neuvottelemaan paketti, joka vastaa suuryrityksen tuomaa työllisyys - ja liikevaihtotasoa vuosittain 10 vuoden ajan.
 
Lämärin ja PW:n kanssa tehtävä teollinen yhteistyö lukemani mukaan on hankinnan 10 vuoden keston aikana työllisyysvaikutukseltaan suorasti 4500 miestyövuotta ja epäsuorasti 1500 miestyövuotta.

Sitten kun saadaan teollinen yhteistyö kunnolla käyntiin, niin tuo on kyllä huomattava etu taloudellisesti, mikä on saatu asiantuntevasti neuvoteltua. Tuo on vuosittain työllistettynä 600 henkilöä. Tuon työllisyysvaikutus on samaa luokkaa kuin ison firman työntekijämäärä. Ja samaten tuo 3 miljardin euron teollinen yhteistyö jaettuna 10 vuodelle tekee vuosittain siitä suurudeltaan ison firman vuosittaisen liikevaihdon (eli 300 miljoonaa euroa) rajan ylittävän. Eli käytännössä meillä on onnistuttu teollisena yhteistyönä neuvottelemaan paketti, joka vastaa suuryrityksen tuomaa työllisyys - ja liikevaihtotasoa vuosittain 10 vuoden ajan.

Näinä synkeinä geopoliittisina aikoina olisi helppo sortua optimismiin, mutta seiskää vahvoina, veljet! :D

Hornet-vastakaupat eivät luoneet uusia työpaikkoja​



Taloussanomat

26.8.1999 11:21

Hornet-vastakaupat ovat osoittautumassa pettymykseksi. Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan niiden myötä on syntynyt vain vähän uusia työpaikkoja, eivätkä ne ole monipuolistaneet suomalaisviennin rakennetta.


Tarkastusviraston selvityksen mukaan valtaosa kompensaatiokaupoista on mennyt suurille vientiyrityksille ja pk-yritysten osuus niistä on jäänyt varsin vaatimattomaksi. Myös varsinaisen hitechin osuus on jäänyt pieneksi.


Vastaostoja hyväksyttäessä on ollut viraston mukaan hyvin vaikeaa arvioida onko niiden synnyn taustalla todella ollut vastaostovelvollisen myötävaikutus. Tarkastuksissa saamiensa tietojen pohjalta tarkastusvirasto pitääkin ilmeisenä, että vastakauppoihin on hyväksytty myös kauppoja, jotka olisivat syntyneet ilman vastaostovelvoitetta.


Vastakaupat eivät olekaan juurikaan tuoneet uusia markkina-alueita tai uusia asiakkaita, vaan kauppaa on käyty lähinnä vanhojen liikekumppanien kanssa Euroopassa.




Virasto huomauttaa myös, että suomalaiset ovat maksaneet vastaostovelvoitteesta täyden hinnan, joten velvoitteella saavutettujen tulosten ei pitäisi olla yhdentekeviä. Nyt tulosten hyöty on selvityksen mukaan valunut melko sattumanvaraisesti kaupan osapuoliksi päässeille yrityksille.


Vastakauppasäännöksiä on tarkastusviraston mielestä toisaalta vaikea tiukentaa, koska samalla nousisi velvoitteesta maksettava hinta.

Viime vuoden loppuun mennessä Hornet-vastakauppoja oli hyväksytty 2,97 miljardin dollarin edestä. Määrä on 89 prosenttia sovitusta 3,35 miljardin dollarin vastaostovelvoitteesta. Toteutuneissa noin 600 hankkeessa on ollut mukana yli 200 yritystä.

 
@Protheon_93

4500 miestyövuotta 10 vuoden aikana on melko vähän ottaen huomioon 10 miljardin euron kustannukset. Miljardilla eurolla vuodessa palkkaisi 10 000 hoitajaa á 100 000 euroa. Kummalla on suurempi työllisyysvaikutus, kumpi jättää enemmän rahaa kotimaan talouteen?

Hoitajat eivät tokikaan anna tippaakaan suojaa Venäjältä. Se on vähän kuin söisi e-pillerien sijaan Viagraa.

Mutta laitetaan nyt tämä huumoriteksti joka tapauksessa tänne foorumillekin. :ROFLMAO:


Työpaikkojen rauhantoimikunta: Tuovatko tuhokoneet tuloa?​


14.9.2021


Suomen hävittäjähankinnan väitetään luovan tänne työpaikkoja ja olevan ”elvytyspaketti”. Asia on kaikkea muuta kuin yksinkertainen, ja taloudelliset hyödyt saattavat kalveta ekokriisin aikakaudella. Budjettivarat, tutkimus- ja kehitysresurssit ja teollinen yhteistyö tarvitaan eliökunnan pelastustoimiin.

TEHYN PUHEENJOHTAJA Millariikka Rytkönen kysyi jo vuonna 2019 hoitajien alanvaihdon ja palkkauksen tiimoilta: ”Kumpia tarvitsemme enemmän, hoitajia vai hävittäjiä?” SAK:n Hannu Jouhkin mukaan taas hävittäjähankinta ”on itsessään elvytyspaketti”.
SAK:n blogissa 6.4.2021 SAK:n kasvu ja vaikuttaminen -osaston silloinen johtaja Jouhki arvioi, että kolme miljardia euroa eli 30 prosenttia hävittäjien hankintahinnasta vaikuttaa laajalti: syntyy alihankintaa, korkean teknologian työpaikkoja ja lisää tutkimus-, kehitys- ja innovaatioaktiivisuutta. Jouhki ei huomaa, että tämä toteutuu vain puolustussektorilla, sillä EU:n kilpailusäännöstö kieltää vastaostot (teollisen yhteistyön) puolustussektoria lukuun ottamatta. Jouhki ei onneksi sitoudu amerikkalaisiin koneisiin: ”läheltä löytyvät kumppanit kannattaa (– –) panna merkille”. Hänestä olisi myös ”kiinnostavaa” tietää enemmän tarjotusta teollisesta yhteistyöstä. Myyjien ehdottamasta yhteistyöstä ei tosiaankaan tiedoteta.
ASIANTUNTIJAT ARVIOIVAT TEOLLISTA yhteistyötä kirjassa Raportti uusien hävittäjien hankinnasta (Into 2021). Taloustieteilijä Eero Lehto toteaa, että 30 prosentin yhteistyö toteutuu vain jos koneet kootaan Suomessa. Tästä amerikkalaiset kieltäytyvät. Lisäksi prosentti koskee vain hankintahintaa, siis enintään kolmannesta HX-hankkeen kustannuksista. Eritoten F-35-koneen ylläpito- ja päivityskulut ovat valtavat. Sen ostajista vain Iso-Britannia on saanut täydet oikeudet konetyypin tietoihin, muilta Pentagon evää ne. Koneelle tarvitaan myyjän sertifioimat erikoishallit, kurssit ja turvajärjestelmät, joten koneet ja osaaminen on keskitettävä yhteen paikkaan. Luulisi, että paikka näkyy satelliitista ja on helppo maali ohjuksille. Eikö ilmavoimia pelota – vai suuntautuuko se käyttämään koneita vain ulkomaisissa (Nato-)operaatioissa?
Kaikkiaan Eero Lehto arvostelee HX-hanketta avoimuuden ja normaalin kustannus-hyöty-laskennan puutteesta ja sotilasjohtoisuudesta.
Ilmailuteollisuuden viestijän Tuija Karangon mukaan yhteistyön maksaa Suomi kohonneena hintana, mutta hyödyt korvaavat kulut. Yhteistyö kattaa satoja yrityksiä ja tuottaa ehkä 20–25 000 henkilötyövuotta – ylläpidon ja huollon lisäksi. Karanko puhuu ”ekosysteemistä” (teollisen yhteistyön koordinaattorit, teolliset yritykset ja tutkimusyhteisö). Mikä on sellainen ekosysteemi, joka tuottaa uusiutumattomista raaka-aineista suuripäästöisiä hävittäjiä?
KARANKO JA INSINÖÖRIMAJURI evp. Pertti Korhonen kannattavat korkeatasoista teollista yhteistyötä koneiden itsenäisen käytön takia. Siitä on sovittava kirjallisesti ja tarkasti etukäteen: on vaadittava tiedot ja lisenssit ja tähdättävä elektroniikkaan ym. korkeatasoiseen osaamiseen, pitkäkestoisiin projekteihin ja vientinäkymiin koneiden koko käyttöajaksi. Hornetin kohdalla epämääräiset muotoilut auheuttivat ongelmia: vastakaupat nostivat hintaa 3–6 prosenttia, mutta tiedoista, luvista ja lisensseistä on väännetty kättä ja maksettu ylihintaa.
Korhonen ja Lehto tuntuvat kannattavan Eurofighteria tai Gripeniä sekä yhteistyön että itsenäisen puolustuksen takia.
Hankinta-asiantuntija Susanna-Sofia Keskinarkaus muistuttaa, ettei teollinen yhteistyö saa EU:ssa vääristää siviilituotteiden markkinoita. Koko kolme miljardia menee siis puolustusteollisuuden ja sotilastutkimuksen tukeen. Julkisuudessa puhutaan Suomeen tulevista investoinneista, mutta me maksamme ne itse.
HX-hankinta ja teollinen yhteistyö aiheuttaa riippuvuuden, jonka laajuus ja syvyys ei ole tekninen vaan poliittinen päätös. Oma osaaminen on välttämätöntä, sillä kriisissä ylläpidon hinta nousee tai sitä ei saa. Samaa korostaa Korhonen. Osaaminen vaatii jatkuvasti myös yleisiä tutkimus- ja koulutusresursseja, mutta jos niitä leikataan rahapulassa, päätöksiä joudutaan tekemään puutteellisin tiedoin.
Professori Heikki Hiilamo pitää hävittäjien vastakauppoja vaikutuksiltaan kehnona elinkeinotukena yksin puolustusektorille. Hän viittaa muun muassa Valtiontalouden tarkastusviraston selvitykseen Hornet-kaupasta: työpaikkoja ei syntynyt ja tuki päätyi suurille toimijoille vientiin, joka olisi toteutunut muutenkin.
Pertti Korhonen toteaa hävittäjien valmistuksessa tarvittavan koulutettuja ja huolellisia työntekijöitä, paljolti toimihenkilöitä. Yhteistyö työllistäisi 1 500–2 250 henkeä vuodessa, ja se on kovin vähän. Miljardilla vuodessa työllistäisi muilla aloilla paljon enemmän, ja SAK:ssa tämä kai tiedetään. Esimerkiksi hoito- ja sosiaalialan palkkojen tasokorotus, lyhemmät työajat ja ehkä 15 000 uutta työntekijää toisivat lapsiperheiden, potilaiden ja vanhusten elämään aitoa turvallisuutta.
PUHUMME NYT VALTAVISTA ASEMENOISTA, jotka ovat poissa hyvinvointivaltiolta. Kriisitietoisuus kaipaa päivitystä: HX-hankinta sitoo hallitukset vuosikymmeniksi miljardimenoihin, vaikka pandemioiden maailmassa tulevaisuus on yhä arvaamattomampi – paitsi että ympäristökriisi etenee taatusti. Niinpä budjettivarat, tutkimus- ja kehitysresurssit ja teollinen yhteistyö tarvitaan eliökunnan pelastustoimiin. Uusien rynnäkköhävittäjien tullessa vuonna 2030 käsillä lienee ongelmia, jotka panevat ällistymään nykyisten päättäjien militarismia ja sokeutta.
Teksti: Kirsti Era
 
F-35A saattaa jopa sopia paremmin meidän hajautettuun taktiikkaan kuin Hornet. Kun ottaa huomioon, että hankintapäätöksen yhteydessä kerrottiin, että F-35:n sisäinen polttoainekuorma on jo niin suuri, ettei lisäpolttoainetankkeja tarvita ja että kaikki tarvittavat sensorit ovat sisällä (eli ei myöskään tarvitse mitään massiivisia Liteningejä kuljetellä), niin tarvitaan huomattavasti vähemmän isoa ja painavaa rompetta, jota kuljetella ympäriinsä, mikä sujuvoittaa ja nopeuttaa hajauttamista. Alan kyllä ymmärtää tuon, kun Lämärin porukka joskus HX Challengen aikana kehuivat F-35:n olevan logistiselta jalanjäeltä pienempi kuin Hornet hajautetuissakin tilanteissa.
 
F-35:stä ei ole kaksipaikkaista versiota, joten suomalaisen koelentäjän olisi pitänyt lentää sillä yksinään. Tämä vaatisi niin paljon tyyppikoulutusta ettei se oikein tule kyseeseen, vaan koe-istunnat tapahtuivat simulaattoreissa. Epäilemättä ilmavoimat seurasi lentotestejä omista, nykyisistä koneistaan käsin ja sai ihan hyvän kuvan suhteellisesta suorituskyvystä niinkin.
 
F-35A saattaa jopa sopia paremmin meidän hajautettuun taktiikkaan kuin Hornet. Kun ottaa huomioon, että hankintapäätöksen yhteydessä kerrottiin, että F-35:n sisäinen polttoainekuorma on jo niin suuri, ettei lisäpolttoainetankkeja tarvita ja että kaikki tarvittavat sensorit ovat sisällä (eli ei myöskään tarvitse mitään massiivisia Liteningejä kuljetellä), niin tarvitaan huomattavasti vähemmän isoa ja painavaa rompetta, jota kuljetella ympäriinsä, mikä sujuvoittaa ja nopeuttaa hajauttamista. Alan kyllä ymmärtää tuon, kun Lämärin porukka joskus HX Challengen aikana kehuivat F-35:n olevan logistiselta jalanjäeltä pienempi kuin Hornet hajautetuissakin tilanteissa.
Tässä eniten askarruttaa miten hoitavat häivepinnan isomman huollon. Tuo pinnoite ei toki yhtenään kaipaa isompaa huoltoa, mutta kun tarvitsee niin se vaatii tietyt olosuhteet. Esim lämpötila, kosteus ja pölyttömyys.

Jos oikein muistan niin siihen on jokin kenttäversio on suunniteltu. Esim rekat ja teltat. Jos tosin kun ajatellaan niin maatietunikohtia voi perustaa myös teollisuusalueille joissa hallejakin on valmiina.
 
F-35:stä ei ole kaksipaikkaista versiota, joten suomalaisen koelentäjän olisi pitänyt lentää sillä yksinään. Tämä vaatisi niin paljon tyyppikoulutusta ettei se oikein tule kyseeseen, vaan koe-istunnat tapahtuivat simulaattoreissa. Epäilemättä ilmavoimat seurasi lentotestejä omista, nykyisistä koneistaan käsin ja sai ihan hyvän kuvan suhteellisesta suorituskyvystä niinkin.

Kyllähän tämä järkeenkäypää tietty on. Lensikö suomalaiset millään konetyypillä?
Ts. Oliko keneltäkään 2-paikkaista konetta koe"lennoilla"?
 
F-35:stä ei ole kaksipaikkaista versiota, joten suomalaisen koelentäjän olisi pitänyt lentää sillä yksinään. Tämä vaatisi niin paljon tyyppikoulutusta ettei se oikein tule kyseeseen, vaan koe-istunnat tapahtuivat simulaattoreissa. Epäilemättä ilmavoimat seurasi lentotestejä omista, nykyisistä koneistaan käsin ja sai ihan hyvän kuvan suhteellisesta suorituskyvystä niinkin.

Mielestäni on kerrottu, että joku suomalainen koelentäjä lensi Gripenin yksipaikkaista protoa 90-luvulla (siis A-mallia). Pitäisi kyllä tarkistaa kirjallisuuslähteet, että miten asia oikeasti oli.
 
Ei kai se takapenkillä istuminen mitään hirveätä lisäarvoa anna.
Joo, ei varmastikaan, pohdin vain tätä yksityiskohtaa itse lentämisestä. Löysinkin tiedon, eli kaikilta muilta oli 2-paikkaiset paitsi Greippi ja F35. Jotain lisäarvoa noille ilmeisesti oli kun 3/5 tarjoajasta sellaiset oli.
Noh sellainen uutinen siis tulossa vielä kun eka finski Salaman puikkoihin hyppää :)

DX:ssä taidettiin kaikki ehdokkaat itse käydä lentämässäkin? Ei varmasti simulaattorit ollut häävejä, ja koneet ei-niin hightecciä vielä?
 
Ei kai se takapenkillä istuminen mitään hirveätä lisäarvoa anna.

Yleensä vieras kai istuu etupenkillä, jos hän on koulutettu lentäjä tutustumassa konetyyppiin eikä pelkästään nauttimassa kyydistä. Joka tapauksessa, olisipa Mustaruuti täällä. (En ole hänen kanssaan ihan samaa mieltä asiasta, mutta nostanpa silti esille.)

Esim. F-35 on raportoitu puutteita
  • Näkyvyys ohjaamosta
  • Koneen voimakas tärinä, estää jopa lentoinformaation lukemisen
  • Kypärä ei ole toiminut kunnolla ainakaan kahdessa ensimmäisessä versiossa.
Nämä käyvät ilmi vain koelennolla.
 
Muistelen HX-challengen yhteydessä raportoidun suomalaisten lentäneen olleen kyydissä modifioidun Gripen D:n sekä Eurofighterin, Rafalen sekä F/A-18F:n takapenkillä. Gripen E/F, F-35 ja F/A-18G jäivät muistaakseni ainakin tuolloin ja tn. lopullisesti kokeilematta ilmassa suomalaisten toimesta (millä nyt varmaan oli muutenkin lähinnä kurisioteetin tasoista arvoa)
 
Yleensä vieras kai istuu etupenkillä, jos hän on koulutettu lentäjä tutustumassa konetyyppiin eikä pelkästään nauttimassa kyydistä. Joka tapauksessa, olisipa Mustaruuti täällä. (En ole hänen kanssaan ihan samaa mieltä asiasta, mutta nostanpa silti esille.)
Voi itku, mitä jos ensimmäisellä lennolla ilmeneekin että koneesta ei näy kunnolla ulos ja se tärisee niin voimakkaasti ettei näyttöäkään näe lukea...

Oli juu foorumilla varma tieto että mitään konetta ei koelentämättä osteta. Vähemmän yllättäen päin helvettiä meni sekin.

Siitä olen samaa mieltä että harmi ettei mustis ole enää täällä, voisi kysyä että miten meni noin omasta mielestä.
 
Back
Top