Tämä Mauser ei olekaan samanlainen kuin se poliisiopiston naurettava pullistelija.Ay caramba!
Grippenin sekavyöllinen repii laivan kuin laivan silpuksi alta aikayksikön.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä Mauser ei olekaan samanlainen kuin se poliisiopiston naurettava pullistelija.Ay caramba!
Grippenin sekavyöllinen repii laivan kuin laivan silpuksi alta aikayksikön.
Hmmm, oletko aivan varma?Tämä Mauser ei olekaan samanlainen kuin se poliisiopiston naurettava pullistelija.
Saivartelu on taitolaji, mutta näköjään on luetun ymmärtäminenkin. Jos ei osaa lukea selvää suomen kieltä tuosta lainauksesta niin sitten kyse on ymmärtämättömyydestä. Tuon selvemmin sitä ei voi enää sanoa suomeksi kuin se tuossa lukee. En osaa auttaa asiassa enempää.Olen kyllä lukenut, mutta saivartelen kuitenkin hieman: esiselvityksessäkään (ainakaan tässä julkisessa versiossa) ei missään kohtaa selvästi mainita, että pitäisi kyetä vaikuttamaan kineettisesti merimaaleja vastaan. Ja lähetettyjen tieto-ja tarjouspyyntöjen sisältöhän taas ei ole julkista tietoa.
En sanonut että se on ainoa syy, mutta asejärjestelmällä kyetään vaikuttamaan MYÖS merimaaleihin.Se miksi lähdin esittämääsi alunperin kyseenalaistamaan/oikomaan, johtuu siitä, etten usko JSOW-aseiden mahdollisen sisällyttämisen hankintoihin johtuvan ilmasta - merelle toimintavaatimuksista!
Saivartelu on taitolaji, mutta näköjään on luetun ymmärtäminenkin. Jos ei osaa lukea selvää suomen kieltä tuosta lainauksesta niin sitten kyse on ymmärtämättömyydestä. Tuon selvemmin sitä ei voi enää sanoa suomeksi kuin se tuossa lukee. En osaa auttaa asiassa enempää.
En sanonut että se on ainoa syy, mutta asejärjestelmällä kyetään vaikuttamaan MYÖS merimaaleihin.
Boeing ja Yhdysvaltain laivasto ovat solmineet kehityssopimuksen uudenlaisen ohjusjärjestelmän kehittämisestä. Kyseessä on vielä arvoltaan verraten pieni sopimus – 30 miljoonaa dollaria – jonka tuloksena on tarkoitus kehittää demoversio uudesta SPEAR-ohjuksesta (Supersonic Propulsion Enabled Advanced Ramjet).
Boeing F/A-18E/F Super Hornet sekä siitä elektroniseen sodankäyntiin muokattu erikoiskone EA-18G Growler ovat ehdolla Suomen seuraavaksi monitoimihävittäjäksi ilmavoimien HX-hankkeessa.
Kummasti F-15EX kelpaa USAFille vaikka kyseessä on aika paljon enemmän raakki kuin yksikään HX-ehdokkaista. Koneiden elinkaari pitenee ja niihin integroidaan yhä enemmän uutta teknologiaa. Superin uusin versio tuskin sisältää fly-by-wirea ja heittoistuinta sekä moottoreita lukuunottamatta juurikaan yhteistä elektroniikkaa tai tietokoneita block 1 versioon verrattuna.Niinhän ne nyt julkisesti sanoo, mutta lisätyt riskikertoimet voi tulevaisuusarviossa silti olla erilaiset.
Toki hyperit ja muut ei ole meidän asia ensisijaisesti ajatella ostavansa. Silti ne voi vähän elävöittää halua pitää raakkeja rivissä. Vaikka Growler + NGJ on kai harvinaisena kykynä tärkein syy pitää ne.
USAF ei halunnut ostaa F-15:ia, mutta lobbarit pakotti lopulta.Kummasti F-15EX kelpaa USAFille vaikka kyseessä on aika paljon enemmän raakki kuin yksikään HX-ehdokkaista. Koneiden elinkaari pitenee ja niihin integroidaan yhä enemmän uutta teknologiaa. Superin uusin versio tuskin sisältää fly-by-wirea ja heittoistuinta sekä moottoreita lukuunottamatta juurikaan yhteistä elektroniikkaa tai tietokoneita block 1 versioon verrattuna.
Jopa pinnoitteeseen tehdäänn muutoksia ja muokkauksia häiveen lisäämiseksi.
Uusien hävittäjien suunnittelu ja teknologian kehittäminen luotettavaksi kestää yhä enemmän, joten luotettavista koneista halutaan enemmän tehoja irti. Uusien, miehitettyjen koneiden suunnittelu on yhä kalliimpaa ja miehittämättömiä järjestelmiä tullaan lisäämään tueksi. ATS on erittäin lupaava hanke ja lisää Superinkin taistelupotentiaalia sekä selviytyvyyttä paljon. Lisäksi se on edullinen valmistaa ja ylläpitää. ATS voi tiedustella, häiritä ja harhauttaa ilmatorjuntaa.
Ei ole siellä yksin, oma paikkansa ilmapuolustuksessa.Kummasti F-15EX kelpaa USAFille vaikka kyseessä on aika paljon enemmän raakki kuin yksikään HX-ehdokkaista.
Se mitä Valerie Insinna kirjoittaa otsikossa ei kerro kaikkea:USAF ei halunnut ostaa F-15:ia, mutta lobbarit pakotti lopulta.
The US Air Force doesn’t want F-15X. But it needs more fighter jets.
The top two Air Force leaders made it clear that buying new fourth-generation planes was not their first choice.www.defensenews.com
No, tarinoita liikkuu ja osa pitää paikkansa, osa ei. Osa taas on siltä väliltä. Tietysti osa keskustelusta on sitä että haetaan niitä argumentteja ainoastaan jotka tukevat sitä omaa suosikkia, viis muista.Tämä "Boeingin lobbarit"-narratiivi on lähinnä f-16.netin porukan hatusta vedettyä, koska siellä ei voida hyväksyä ajatusta että kukaan hankkisi mitään muuta kuin F-35:tta. Samaa puhuttiin silloin kun USN hankki suunniteltua enemmän Super Hornetteja.
Valitettavasti yhdenkään motiivi ei näytä muistuttavan Suomen omaa. No, Growlerin tarjoamisen myötä se onkin kai ymmärrettävä todellisena erityistapauksena. Koska vain RAAF ja Saksa on vertailukohtana. RAAF:lle se oli joku lisä tilapäisratkaisu Superille ja Saksassa ydinasejatko on päämotiivi. Ehkä G myös takuu ettei Airbusille tarvitse kirjoittaa avointa shekkiä ECR Typhoon -sekoilun läpi ajamiseksi.Superilla on etunsa myös ja Saksa, Australia, Kuwait ja USN ovat päätyneet konetyyppiin.
Juha-Pekka Keränen sanoi muistaakseni että yhdenkään HX-kandin elinkaari ei tule olemaan ilmavoimien arvion mukaan ongelma. Eli sanoo Riskilä mitä sanoo, Superi kantaa 2060 saakka ja aseita integroidaan siihen sinä aikana paljon.
Hypersooniset ohjukset eivät todennäköisesti ole luotettavia vielä idässä eikä lännessä hetkeen, vaikka niitä hypetetään kuinka. Kyseessä on uusi asetyyppi ja niiden luotettavuus ei varmasti ole samalla tasolla kuin uusimpien aliäänisten tai supersoonisten puikkojen. Varmaankin 2030-luvulle tultaessa ne alkavat yleistyä ja saavuttaa merkittävän suhteen aseistuksessa.
Superilla on etunsa myös ja Saksa, Australia, Kuwait ja USN ovat päätyneet konetyyppiin. Suomi olisi 5. asiakas ja tämä on enemmän kuin Rafalella ja Gripenillä.
Ja Kreikka.Ei se kyllä enemmän ole. Rafaleen on jo päätynyt Egypti, Intia, Qatar sekä Ranskan ilmavoimat ja merivoimat. Saksan Super Hornetit on sitä paitsi vielä tilaamatta, jos olen oikein ymmärtänyt.