F/A-18 E/F Super Hornet


Aikovat sitten nähtävästi pitää Super Hornetit pidempäänkin rivissä. Eikös niidenkin pitänyt korvautua F-35:llä?

Munakas LRASM-hankinta, joka on mennyt ohi ainakin itseltäni.

 
Aikovat sitten nähtävästi pitää Super Hornetit pidempäänkin rivissä. Eikös niidenkin pitänyt korvautua F-35:llä?

Munakas LRASM-hankinta, joka on mennyt ohi ainakin itseltäni.


LRASM soveltunee, tai on ainakin suunniteltu laukaistavaksi myös VLS mk41-järjestelmästä. Mahtaakohan sama ominaisuus tulla jonain päivänä myös JASSM ER:lle?
 
LRASM soveltunee, tai on ainakin suunniteltu laukaistavaksi myös VLS mk41-järjestelmästä. Mahtaakohan sama ominaisuus tulla jonain päivänä myös JASSM ER:lle?
VLS JASSM-ER vaikuittaisi hieman redundantilta, sikäli kun Tomahawk hoitaa saman asian. Tietty kaksi eri firmaahan noita tekevät (JASSM-> LM, Tomahawk->Raytheon) niin kilpaillahan aina voi.
 
No, ei menne sentään kokonaan paaliin kuten se yksi Growler.
Hämärää kyllä kun vauhdin perusteella ei näyttäisi siltä, että olisi pitänyt olla tarvetta ottaa hatkat.
 
Kovin on nokka alhaalla pysähtyneenä, toivottavasti on vai kuopassa eikä nokkateline ole pettänyt. Katapulttilähtöön tarkoitettu nokkateline ei katkea nätisti, vaan tekee pahaa jälkeä runkoonkin.

Hidastettuna kun videota katsoo niin näyttää että nokkateline vajoaisi maahan. Onkohan kiitotien reuna-alueilla mitään hidastusalueita pehmeämmällä maa-aineksella, kiitotien päässähän saattaa olla jos esim. kiitotie päättyy veteen.
 
Mikään standardi ei tunne tarkoituksella pehmeiden hidastusalueiden rakentamista kiitotien sivuille. Taitaa tässä tapauksessa kone päätyä jo niin sivuun, että siellä ainut vaatimus on, että maasto ei lähde nousemaan (liikaa).

Kiitotien pään turva-alueen (RESA) pitää olla kantava, mutta sen päälle voidaan asentaa erityinen hidastava kerros (EMAS). (Näitä on Euroopassa käytössä todella vähän.)

Functional_EMAS_Bed_-_NTSB_Docket_Photo.jpg
 
Viimeksi muokattu:
En ole varma oliko ollut jo palstalla, mutta ainakin itseltäni oli mennyt ohi detaili SH:n myyntilupailmoituksessa, nimittäin sen sisältämä LAU-118A-ohjuskisko jota käyttää vain HARM ja AARGM. Tämän bongasin alunperin Friskin blogista.
 

Intiassa kuukin on kuumempi, mutta aika mielenkiintoistahan on, toki Intian jakostrategian mukaista, jos ostaisivat Super Hornetia laivastolleen kun maalle on jo hankittu Rafalea.
 
Näitä raportteja kun lueskelee, niin on kyllä ollut tahmeaa tuo apg-79 kehitys...


Ilmeisesti 2019 on jo saatu kohtalaiseen kuntoon, vielä 2016 sanotaan näin:

Assessment
• DOT&E does not expect test results from SCS H10E FOT&E
to alter the previous assessment made in F/A-18E/F and
EA-18G reports regarding key deficiencies in operational
performance. While both systems remain operationally
effective in some threat environments, DOT&E has noted in
classified reports that both systems remain not effective in the
more stressful current air warfare environments. Though the
Navy has begun to address long-standing deficiencies in air
warfare by making incremental improvements in capability
during recent FOT&E periods, DOT&E is unlikely to change
this finding until deficiencies are resolved.

SCS H10 testing showed improved AESA reliability, and while
it demonstrated the highest reliability to date since introduction
of the AESA in 2006, it fell short of its reliability requirement.
Although the AESA provides improved performance compared
to the legacy mechanically-steered radar, DOT&E has assessed
the radar as not operationally suitable since the 2006 IOT&E
because of poor software stability and BIT performance. Fault
identification and isolation functionality have improved, but
the AESA false alarm rate remains high. Additionally, the
F/A-18 has demonstrated interoperability deficiencies with
on- and off-board sensor inputs

Vielä viimeisimmässäkin (2019)raportissa monen aim-120 yhtäaikainen laukaisu on todentamatta.

The Navy has yet to accomplish an end-to-end multiple
AIM-120 missile test that successfully demonstrates the AESA
can support this required capability.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä tietoa APG-79 tutkan kehityksestä:
https://www.yumpu.com/en/document/r...-lessons-learned-from-the-apg-a79-radar-test-
Juttu on vanha, mutta siinä on tietoa mm. APG-79 tutkaheijasteesta ja tutkan ottamia SAR-kuvia.

Enpä tiedä että kuinka monella muullakaan HX-ehdokkaalla olisi tehty monien AA-ohjusten yhdenaikaista laukaisutestiä. Minulla ei ole tietoa niistä ja ainoat uutiset koskevat yksittäisten ohjusten laukaisutestejä. Enemmän on varsinkin US-koneilla sitten lauottu noita pommeja samalla kertaa.
 
Kyllähän APG-79:n ongelmista on juttua ollut vuosien varrella, kuulemma erityisesti elektroninen hyökkäysmoodi (eli häirintä) oli pitkään toimimaton, tiedä vaikka vieläkin olisi. Varhaisilta käyttäjiltä kuului sellainen kommentti ettei tämä nyt niin ihmeellinen ole ja joissain tilanteissa APG-73 olisi jopa parempi: tämä ehkä heijasteli puuttuvia tutkamoodeja.
Yllättäviä tällaiset ropleemit kun tutka perustuu hyväksi tiedettyyn APG-65/73 -linjaan. Pistää mieleen onko tämä vain tämän tutkan ongelmia, vai onko tämä ainoa AESA jonka ongelmista vain on raportoitu?
 
Taitaa vain kertoa, että maksaa rahaa ja aikaa muuttaa viimeiset osat luvatusta suorituskyvystä todeksi. Se edeltävä 90% tms. tulee verrattain helposti. Sellaisessa "riittävän hyvä" -tilassa voidaan viihtyä pitkään tai jopa lopullisesti.
 
Kyllähän APG-79:n ongelmista on juttua ollut vuosien varrella, kuulemma erityisesti elektroninen hyökkäysmoodi (eli häirintä) oli pitkään toimimaton,
Onko siinä ollut ELSO-moodi alusta saakka? Ymmärsin että se olisi tulossa vasta block III koneeseen.
Taitaa vain kertoa, että maksaa rahaa ja aikaa muuttaa viimeiset osat luvatusta suorituskyvystä todeksi. Se edeltävä 90% tms. tulee verrattain helposti. Sellaisessa "riittävän hyvä" -tilassa voidaan viihtyä pitkään tai jopa lopullisesti.
Varmasti näin. Ei Superi olisi noin kattavasti käytössä jos siinä olisi merkittäviä puutteita. Konetyyppi kantaa kuitenkin tällä hetkellä päävastuun US NAVYn ilmaoperaatioista.
 
Vaikea sanoa onko APG-79 oikeasti ollut erityisen ongelmallinen. Julkista tietoa tutkista on vähän. Nuo ongelmat taitavat perustua yksittäisiin GAO:n ja DOT&E:n raportteihin, nämä tahot tunnetusti löytävät ongelmia vähän kaikesta, se on niiden työtä. Toisaalta netissä joskus liikkuneessa esityksessä tutkan kertottiin ylittäneen suuren osan suorituskykyvaatimuksista.

Tutkan kehitystyö vaikuttaa yleisesti olevan aika verkkaista. Aiemmin ketjussa mainitun AI.24:n ohjelmistoa korjailtiin yli 20 vuotta, lähes koko sen elinkaaren ajan. Rafalessa on ollut AESA-tutka jo jonkin aikaa, mutta siihen on ainakin GMTI-moodi vasta tulossa. Gripenin tutkasta puuttuu vielä suuri osa toiminnallisuudesta, mikä johti osittain Sveitsin hylsyyn.

Tietääkseni APG-79 ei perustunut mitenkään aiempiin 73/65-malleihin, vaan oli täysin uusi tutka kaikkia komponentteja myöten. Raytheonin ensimmäisenä alusta asti uutena AESA-tutkana sillä oli varmasti osansa lapsentaudeista.
 
Tietääkseni APG-79 ei perustunut mitenkään aiempiin 73/65-malleihin, vaan oli täysin uusi tutka kaikkia komponentteja myöten. Raytheonin ensimmäisenä alusta asti uutena AESA-tutkana sillä oli varmasti osansa lapsentaudeista.
APG-79:ssä oli ilmeisesti jotain lastentauteja. Luin kerran laivaston lentäjästä joka lensi sekalaivueessa (SH-laivueessa sekä APG-79 että APG-73 tutkia). Hän sanoi mieluummin ottavan APG-73:lla varustetun koneen, jos tositoimiin joudutaan.
 
Back
Top