F/A-18 E/F Super Hornet

Lakin lipan taaksepain kaantamalla voisi kirjoitella, etta USN ostaa elakoityvat B-2:t ilmavoimilta, hoitaa kaikkien Kiinan merien alueilmaherruuden niilla
Jos sen sais tarvittaessa liikehtimään kuin ilmaherruushävittäjä, kykenis supercruiseen ja sitä olisi mahdollista operoida lentotukialukselta, niin kyllä sillä jonku pikkuhousut saataisiin märäksi.

Oma kutina on että sieltä tulee joku tomcatin kokoinen tipu ilman muuttuvageometristä huoltohelvettiä... Eiku siipeä. Mutta tämä spekulaatio kuuluisi varmaan omaan ketjuunsa.
 
Nojaa, SUper Hornet-katjussa spekulointi sen korvaavalla konetyypillä on meikästä ihan validia. Nää HX-ketjut nyt muutenkin ovat luonteeltaan olleet kovin rönsyileviä jo pitkään.
 
liikehtimään kuin ilmaherruushävittäjä,
'missiles do the turning' (erityisesti jos se tapahtuu yli 100 km:n etaisyydella laukaisupaikalta)
kykenis supercruiseen
ibid.
ja sitä olisi mahdollista operoida lentotukialukselta
ja (kaantaa lippiksen osoittamaan oikeaan suuntaan), nuo saastothan (toimintasateen huomioiden) oli jo plakkarissa. Ainakin laskennallisesti ($10-15 yaardia, kpl. Vahan sen mukaan, miten suunnittelukust. jyvitetaan)
 
Niin, ilmavoimathan satsasi haivekoneeseen ja merivoimat rakensivat eta+stealth JASSMin.
No eihän se näin mennyt, vaan USAF oli se joka otti aseen käyttöönsä lähes kaikissa etulinjan hävittäjissä ja stregisissa pommittajissaan 2009. USN meinasi hankkia JASSM-ohjuksia, mutta tyytyi SLAM-ER ohjuksiinsa. Vain Australia ja Suomi ovat ottaneet JASSM-ohjuksen Hornettien aseistukseen. LRASM ( AGM-158C )sensijaan on löytänyt tiensä US NAVYn Superiin.
Eikos meilla tuumattu, etta ilmapuolustuksessa "sorties" ei ole hyva mittari suorituskyvylle, vaan etta tuo pitaisi kertoa maksimikestolla (ohjuksethan voivat loppua kesken, mutta niita ampumatta ei suoreitteita hevin synny)... koneet kun ovat haavoittumimmillaan tukikohdissa. Jopa kallliosuojien ovet voidaan ampua umpeen.
- tama pohdiskelu siksi, etta Superit+konformaaliset olisivat tuota kertolaskua kovasti ehostaneet
- mutta mika lie, jaivatko tuollaiset lisasailiot suunnitelma-asteelle?

F-35:n osalta Israelkin luopui huhutuista konformaaleista - siis niiden kehittamisesta - ja ihan normaaleilla mennaan
Kun katselee noita palveluskäyttöön otettuja CFT-tankkeja niin eipä taida operatiivisina olla lännessä kuin USAF ja Israelin F-15E/I koneissa sekä F-16I Sufassa nuo käytössä. F-15C koneisiin ne saadaan myös mutta jostain syystä niitä ei juurikaan ole näkynyt tuossa ilmapuolustusvariantissa. Minusta se kertoo siitä että pitkän kantaman pommitustehtävissä CFT tuo etua kun ripustimia voidaan ottaa asekäyttöön ja kantamaa tarvitaan. Sensijaan muissa tehtävissä niistä ei juurikaan näyttäisi olevan hyötyä. Suomi tuskin on edes niistä kiinnostunut. Ei niitä edes DSCA-ilmoituksessa näkynyt.

Ei sillä tankilla ole isoa operatiivista merkitystä meille, mutta sen puute saattaa johtaa USN:n kaikkien Superien eläköittämiseen etuajassa jos ne katsotaan liian lyhytkantamaisiksi rotteloiksi Kiinan rintamalla.
Suomi jäisi silloin ns. keritsimen terään maksamaan valtavia ylläpito- ja päivityskuluja johtuen pienestä globaalista Superien kokonaismäärästä. Nykyisen Hornetin osalta saadaan lasketella maaliin tilanteessa, jossa sillä on vielä tukuittain käyttäjiä. Vaikka juuri alkuperäisesti isoin ja mahtavin käyttäjä USN onkin omansa USMC:lle siirtänyt.
Block III-version kyvyistä CFT oli vain yksi osa ja 120 NM matkaetu toki vaikuttaa toimintaan, mutta realistisesti ajateltuna tuskinpa sillä koko laivaston eläköittämiseen on vaikutusta. Laivastolla ei sitä paitsi ole mitään muuta jolla korvata Superi, kunnes NGAD tms. tulee aikanaan. Siivet-lehdessä vinkattiin että Superin rooli olisi fleetissä enemmän defensiivinen ja stand-off aseet tuovat kyvyn vaikuttaa kaukaa, jopa 1000 merimailin päästä.

En usko että ainakaan F-35C koneita hankittaisiin yhtään enempää, kun puhetta on enemmän siihen suuntaan että suunniteltua määrää ei hankittaisi kustannussyistä USAF:e. Merivoimillakin on suuret rahanielut, kuten Kolumbia- ja Virginia-luokan sukellusveneiden hankinta sekä pinta-aluksien massiiviset hankintaprojektit( Burke, Constellation, LCS, tukialukset) ,unohtamatta miehittämättömiä aluksia.
Tankkerihan on rakennettu melkein samaan muottiin, jotta lopoa loytyy myos paluumatkalle, tukialukselle asti
MQ-25 Stingraytä jos tarkoitat niin eipä niitä suuria määriä ole tukialuksille tulossa. On ehkä järkevämpää säästää ne E-2D ja F-35C tukemiseen pääosin, kun nämä eivät voi käyttää lisätankkeja. Liekkö niitä edes tulossa koskaan F-35 koneisiin.
Riita poikki ja halki: ostetaan molempia
Voi kun voitaisiinkin! Eihän tässä riidelty ole, olen vain aikaisempien ilmaoperaatioiden perusteella melko varma että pelkällä häiveellä ei A2/AD ympäristössä toimita. Suomelle tuo ilmapuolustuksen läpäisytarve ei ole niin suuri, koska emme ole sotimassa hyökkäyssotia.
 
USN meinasi hankkia JASSM-ohjuksia, mutta tyytyi SLAM-ER ohjuksiinsa. Vain Australia ja Suomi ovat ottaneet JASSM-ohjuksen Hornettien aseistukseen. LRASM ( AGM-158C )
Tuossahan ne on, kolme sukupolvea. Kuka pisti rahat stealth-ohjukseen ja kuka koneeseen
kertoo siitä että pitkän kantaman pommitustehtävissä CFT tuo etua kun ripustimia voidaan ottaa asekäyttöön ja kantamaa tarvitaan. Sensijaan muissa tehtävissä niistä ei juurikaan näyttäisi olevan hyötyä. Suomi tuskin on edes niistä kiinnostunut. Ei niitä edes DSCA-ilmoituksessa näkynyt.
Juuri noin (Israelistahan on Iraniin matkaa).
Sitten on meilla se, etta josko Suomen ilmapuolustuslentoja (Iskanderit ja ne muut) olisi pakko hoitaa Ruotsin kentilta
- skenaariosuunnittelua
- jottei vaaditut tekniset speksit vanhene 'paivassa'
Laivastolla ei sitä paitsi ole mitään muuta jolla korvata Superi, kunnes NGAD tms. tulee aikanaan.
Nythan taitaa taas tulla kaksi eri konetta, tuolla nimikkeella?
- ja sitten myos se (Charlie) Brown "Light, Affordable Fighter" , aka F-16, F-35 (not! ;)) ja sille sitten kaveri
pinta-aluksien massiiviset hankintaprojektit( Burke, Constellation, LCS, tukialukset) ,unohtamatta miehittämättömiä aluksia.
Unodit kuitenkin sen risteilijaluokan aluksen = Large Surface Combatant, se pitaa rakentaa noiden budjeteista pihistaen
järkevämpää säästää ne E-2D ja F-35C tukemiseen pääosin, kun nämä eivät voi käyttää lisätankkeja
Just nain, eika niita niin montaa ole. Ei se C-muunnoksen toimintasade (Day 1 jne)niin pitka ole, etta Doolittle Raid muunnelman estamiseksi jonkin Deep Strike tehtavan koneet on hyva pystya tankkaamaan palatessa, koneilla joiden paikallemeno (havaittavuus) ei heti kerro, ette HEI! siella teidan linjojen takana on koneita jo
 
Sitten on meilla se, etta josko Suomen ilmapuolustuslentoja (Iskanderit ja ne muut) olisi pakko hoitaa Ruotsin kentilta
Ei taida ilmapuolustuslennot toimia ihan noin kaukaa. Siinä palaa aikaa ja kerosiiniä eikä paikalle ehdi kuitenkaan ajoissa jos pitäisi puolustaa vaikka Haminan tasalla operoivaa maajoukkoa.
Ilmatankkaus ja mahdolliset valvontakoneet voisivat tukeutua lahden taakse, mutta ei taistelukoneet. Kyllä niiden on pysyttävä suhteellisen lähellä taistelevia joukkoja.
 
Täysin liittymättä koneen valintaan niin tämä on kysymys jota maallikkona, res au :D, mietin: montako konetta nousee iskander/ muu ohjus iskun jälkeen?
 
Täysin liittymättä koneen valintaan niin tämä on kysymys jota maallikkona, res au :D, mietin: montako konetta nousee iskander/ muu ohjus iskun jälkeen?
Niin, tuhota ei ole tarpeen
- kalliosuojien ajo-aukot umpeen
- vara- ja muidenkin kenttien sirottelu jvk-tasoisilla liikuntasensori- rajahteilla

Kylla niita Ruotsin kenttia ja Merenkurkun seutua kannattaisi vakavasti harkita... myos tst-koneille
- konformaalit
- Meteorit
- valvontakoneet
... mihinkas siina enaa tankkereita tarvitaan?
 
'missiles do the turning' (erityisesti jos se tapahtuu yli 100 km:n etaisyydella laukaisupaikalta)
Näinhän se ampujan puolelta menee, mutta voin taata ja vannoa, että jos joku ampuu takaisin eikä kineettisiä ominaisuuksia ole vähäisiäkään manoveroida ohjusta vastaan niin helpolla antaa vastustajalle voiton noissa hommissa. Tuolta 100 kilsan rangelta roiskaistulla ohjukella ei ole välttämättä enää paljoakaan omaa energiaa jäljellä (poislukien uusimmat ja hienoimmat kepakot) jolloin helpoin tapa välttyä ottamasta sellaisesta osumaa on tehdä muutama sopiva manoveeri joiden jälkeen ohjuksen energia ei enää riitä seuraamaan maalia. Samaten kaikki tilanteet joissa käytetään jotain harhamaaleja vaatimat yleensä myös reipasta liikehdintää jotta lukko saadaan irti.
 
Kyllahan voimisteluliikkeet pitaa virkeana, mutta nakyyko B-2 yli sadan kilometrin takaa?
- silmallahan se kylla nakyisi, mutta kun silma 'ei kanna'
 
Positiiviseen savyyn kirjoitettu artikkeli, reilu puoli vuotta sitten kun USN sai Block III koneita - puhutaan vuoden kestavasta testauksesta ja sitten varsinaiseentuotantoon. Vanhempien konversiosta tulee toita 30-luvun puoleen valiin https://www.forbes.com/sites/ericte...---here-are-the-key-upgrades/?sh=4a29c6503d38

Aiemmin hehkutetuista tutkatoiminnoista ei puhuta, mutta kyllakin toiminta-ajan ja -sateen parannuksista.
IRST kyvysta havaita myos stealth-koneet etusektorista ohjuskantamaan asti
... ja sitten viela ' mission computer', jonka laskentateho 17-kertainen Block II:een verrattuna.

Nyt heraa kysymys, etta kun USMC ja Sveitsi ovat paattaneet pitaa 'classic' Hornetit elossa ottamalla niihin Superin 'mission computer' mokkulan, niin onko se Block II vai III
- tuo jalkimmainen tulee myos laivaston muun tyyppisiin koneisiin, nyt Growler'ista alkaen mutta myos tutkavalvontakoneisiin ja miehittamattomiin (naista vain yksi mainitaan, ei esim. tankkeria).
 
Ei taida ilmapuolustuslennot toimia ihan noin kaukaa. Siinä palaa aikaa ja kerosiiniä eikä paikalle ehdi kuitenkaan ajoissa jos pitäisi puolustaa vaikka Haminan tasalla operoivaa maajoukkoa.
Ilmatankkaus ja mahdolliset valvontakoneet voisivat tukeutua lahden taakse, mutta ei taistelukoneet. Kyllä niiden on pysyttävä suhteellisen lähellä taistelevia joukkoja.
Nuo "Ruotsin kenttä" -höpinät tulee ihmisiltä joilla ei ole harmainta aavistustakaan kuinka ilmasotaa käydään. Tai, kuinka lentotukikohta toimii. Tai kuinka kone käännetään uudelle lennolla.
Ne kannattaa jättää omaan arvoonsa.
 
Aiemmin hehkutetuista tutkatoiminnoista ei puhuta, mutta kyllakin toiminta-ajan ja -sateen parannuksista.
Nuo parannukset jää saamatta jos ne CFT:t ei onnistu, kuten on kerrottu. Sen toiminta-aika ja säde itse asiassa huononee kun IRST on käytössä keskilinjan polttoainetankin sijaan. Sillä se on lisätankki, jonka nokasta IRST vie tilavuutta.
 
Nuo "Ruotsin kenttä" -höpinät tulee ihmisiltä joilla ei ole harmainta aavistustakaan kuinka ilmasotaa käydään. Tai, kuinka lentotukikohta toimii. Tai kuinka kone käännetään uudelle lennolla.
Ne kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Hävittäjien nopeudet ja toimintasäteet taistelukuormalla ovat semmosissa mitoissa, että tavan tallaajalla on vaikeuksia sisäistää niitä ihan sellaisenaan. Siihen sitten päälle vielä sellaisia mittayksiköitä joita väki hahmottaa tasan ei yhtään, niin lopputuloksena tulee sitten outoja mielikuvia. Jos paperilla lukee vaikkapa 1000 kilometriä "taistelukuormassa" ja teoreettiset huiput mach 2 tuntumassa, niin se kone pyräyttää tallaajan mielestä jostain ruotsalaiselta korpikentälltä itäsuomeen muutamassa minuutissa torjumaan vanjan koneita. Koetappa siinä vääntää sitten rautalankaa, että äänen nopeus ei ole vakio ja että toimintasäteiden huippusuoritukset millä tahansa kuormilla lennellään melko rennolla kaasukahvan asennolla eikä ne edes kaasu pohjassa loppumattomalla polttoaineella pääse jostain hevonperseestä ajoissa toimintapaikalle aikakriittisissä tehtävissä.

Sama pätee oikeastaan myös noihin aseisiin. Urpo lukee internetsistä että meteorilla on vaikkapa 160 kilometrin maksimikantama ja se on sitten se pyhä totuus, että mistä tahansa ammuttaessa se lentää noin pitkälle ja osuu ihan salettiin ku on uusin ja hienoin eurokeppi mitä rahalla saa. Vitut siitä että siihen kantamaan vaikuttaa mm. laukaisevan alustan nopeus, korkeus ja vallitsevat sääolosuhteet sekä kohteen nopeus, korkeus, lentosuunta suhteessa laukaisevaan alustaan ja mahdolliset manoveerit.

Asioiden liiallisella yksinkertaistamisella saadaan aikaan vain täysin päättömiä kehäpäätelmiä ja helvetin typeriä mielikuvia siitä miten homma mukamasten toimii.
 
Hävittäjien nopeudet ja toimintasäteet taistelukuormalla ovat semmosissa mitoissa, että tavan tallaajalla on vaikeuksia sisäistää niitä ihan sellaisenaan. Siihen sitten päälle vielä sellaisia mittayksiköitä joita väki hahmottaa tasan ei yhtään, niin lopputuloksena tulee sitten outoja mielikuvia. Jos paperilla lukee vaikkapa 1000 kilometriä "taistelukuormassa" ja teoreettiset huiput mach 2 tuntumassa, niin se kone pyräyttää tallaajan mielestä jostain ruotsalaiselta korpikentälltä itäsuomeen muutamassa minuutissa torjumaan vanjan koneita. Koetappa siinä vääntää sitten rautalankaa, että äänen nopeus ei ole vakio ja että toimintasäteiden huippusuoritukset millä tahansa kuormilla lennellään melko rennolla kaasukahvan asennolla eikä ne edes kaasu pohjassa loppumattomalla polttoaineella pääse jostain hevonperseestä ajoissa toimintapaikalle aikakriittisissä tehtävissä.

Sama pätee oikeastaan myös noihin aseisiin. Urpo lukee internetsistä että meteorilla on vaikkapa 160 kilometrin maksimikantama ja se on sitten se pyhä totuus, että mistä tahansa ammuttaessa se lentää noin pitkälle ja osuu ihan salettiin ku on uusin ja hienoin eurokeppi mitä rahalla saa. Vitut siitä että siihen kantamaan vaikuttaa mm. laukaisevan alustan nopeus, korkeus ja vallitsevat sääolosuhteet sekä kohteen nopeus, korkeus, lentosuunta suhteessa laukaisevaan alustaan ja mahdolliset manoveerit.

Asioiden liiallisella yksinkertaistamisella saadaan aikaan vain täysin päättömiä kehäpäätelmiä ja helvetin typeriä mielikuvia siitä miten homma mukamasten toimii.
Eikä siinä vielä kaikki. Se maaorganisaatio, joka kykenee hävittäjälaivuetta pyörittämään oikeasti, on aika iso. Ja pitää olla sekä oikeat välineet, aineet ja tyyppikoulutus. Se, että rauhan aikana käydään vähän tankilla toisessa maassa on vähän eri juttu kuin se mitä sodassa tarvitaan. Siinä on niin monta juttua ja varmastikin jos niitä alettaisiin täällä puimaan, ovelle kolkuttaisi nopeasti viranomaiset....

Kyllä Suomen Ilmavoimat toimii ja taistelee katkeraan loppuun asti ihan kotimaan kamaralta. Ja yllättävän "edessä".
 
Nuo parannukset jää saamatta jos ne CFT:t ei onnistu, kuten on kerrottu. Sen toiminta-aika ja säde itse asiassa huononee kun IRST on käytössä keskilinjan polttoainetankin sijaan. Sillä se on lisätankki, jonka nokasta IRST vie tilavuutta.
Tata tarkoitin kun kirjoitin diplomatian kielella "positiiviseen savyyn kirjoitettu".
Jos olisin suositulla ' ryssittamis-tekniikalla' kirjoittanut - joka minusta ja minulle on suoraan sanoen vastenmielista - olisin sanonut etta "maksettu juttu" koska suurinpiirtein kaikkihan oli suoraan Boeing'ilta
- tuo mission-computer nakokulma on kuitenkin mielenkiintoinen, kun PV:n elinkaari laskelmia, siis Classic Hornetien, on arvosteltu olevan (tai 'ryssittamalla': laitettu;)) ylakanttiin. Olis varmaan kallis keikka, jo itsessaan?
 
Eikä siinä vielä kaikki. Se maaorganisaatio, joka kykenee hävittäjälaivuetta pyörittämään oikeasti, on aika iso. Ja pitää olla sekä oikeat välineet, aineet ja tyyppikoulutus. Se, että rauhan aikana käydään vähän tankilla toisessa maassa on vähän eri juttu kuin se mitä sodassa tarvitaan. Siinä on niin monta juttua ja varmastikin jos niitä alettaisiin täällä puimaan, ovelle kolkuttaisi nopeasti viranomaiset....

Kyllä Suomen Ilmavoimat toimii ja taistelee katkeraan loppuun asti ihan kotimaan kamaralta. Ja yllättävän "edessä".

Ja jos vielä saivartelu sallitaan, niin laivue on vain hallinnollinen yksikkö. Kaikki toiminta pyörii parvien ympärillä!
 
Ehka oli eri lanka, mihin laitoin kommentin laskeutumispaikan ja tukeutumispaikan erosta,mutta tallaisiahan juttuja asiaan sisaltyy
Se maaorganisaatio, joka kykenee hävittäjälaivuetta pyörittämään oikeasti, on aika iso. Ja pitää olla sekä oikeat välineet, aineet ja tyyppikoulutus.
Laivue tai parvi... niin moneen paikkaan hajautus kuin mihin resursseja loytyy. Ym. savel-lajissa: niita ei polkaista tyhjasta, eika hetkessakaan
 
Back
Top