F/A-18 E/F Super Hornet

It remains unclear exactly what the issue or issues that the Navy has experienced with the CFTs might be, though the service told Aviation Week previously that "technical, structural, and sustainment" problems had emerged during testing in a "carrier environment." Boeing's additional statement to Shepard News' Martin that it is still offering CFTs as part of its Super Hornet pitches to Canada and Finland, neither of which plan to fly any jets from the deck of a flattop, would seem to reinforce the understanding that whatever is going on is specifically linked to carriers operations in some way.

It is possible that the issue could have to do with a CFT-equipped aircraft's ability to handle the heavy stresses of landing or taking off from aircraft carriers, including how the tank structures themselves cope with such stresses. It also isn't clear if the CFTs impede routine maintenance or other tasks, potentially even requiring their removal and reinstallation on a regular basis, which could be a costly and time-consuming proposition and may be even more troublesome aboard the tight confines of an aircraft carrier. Of course, we have to stress that these are just some possibilities. https://www.thedrive.com/the-war-zo...o-give-its-super-hornets-conformal-fuel-tanks

Vielä tähän CFT- aiheeseen liittyen kannattaa huomioida nämä arviot. Ei edes Boeing ole niin tyhmä että suunnittelisi vuosikausia konseptia omaan tuotteeseensa (joka on jo käytössä tukialuksilla ja tunnettu käytön kannalta) joka aiheuttaisi sitten ongelmia koneen säännölliseen huoltoon.

On selvää että CFT täytyy poistaa jossain tietyssä huollossa tai tarkastuksissa, mutta tuskin säännöllisessä käytössä kuitenkaan. Tukialusten alakansilla on vähän tilaa ja suhteellisen matalia. Voipi olla vaikeaa myös nostella tankkeja siellä.

Jokatapauksessa on ennenaikaista todeta Navyn hyljänneen vielä CFT-tuotteen tässä vaiheessa.
 
Suurvallalla on budjetti kohdillaan, kun on varaa ostaa erikseen hävittäjiä erikseen perustetuille taitolento-osastoille.
 
Tuskinpa noita koneita mitenkään "erikseen" ostetaan, maalataan ja ehkä jotain näytössavunheittimiä asennetaan. valtaosa kustannuksista mahtaa tulla ihan aktiivisesta näytöslentotoiminnasta. Noissa ison maailman maissa näytöslentäminen on myös ihan tärkeä rekrytointityökalu.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Blue Angels sai aivan alkutuotantoa edustavat Superit. Block I ei käsittääkseni ikinä saanut päivitystä Block II-tasolle, joten kyseiset APG-73:lla varustetut koneet sopivat muutenkin lähinnä tankkereiksi ja koulukoneiksi.
 
Siinä olisi vähän lisätuotantoekonomiaa jos HX päätyisi Boeingiin. Tuplat G:tä, ja kolmasosa Superia Suomen lukemien päälle.
 
Boeing on tietysti optimistinen kaupan toteutumisen suhteen mutta eikö tuo ole vielä aika ilmassa koko kuvio.
On kyllä harmi ettei tuosta allekirjoitettu sopimusta jo tämän vuoden puolella, olisi mielestäni merkittävästi buffannut SuperHönön mahdollisuuksia Suomessa. Merkittävin epävarmuustekijä eli koneen käyttöiän jatkuminen olisi hälventynyt selvästi jos sekä SHornetille että Growlerille olisi varmistunut toinen eurooppalainen käyttäjä.
 
Blue Angels sai aivan alkutuotantoa edustavat Superit. Block I ei käsittääkseni ikinä saanut päivitystä Block II-tasolle, joten kyseiset APG-73:lla varustetut koneet sopivat muutenkin lähinnä tankkereiksi ja koulukoneiksi.

Suomen Horneteissa on sama tutka... ja niillä on kuitenkin tarkoitus sotia iivanaa vastaan.
 
Siinä olisi vähän lisätuotantoekonomiaa jos HX päätyisi Boeingiin. Tuplat G:tä, ja kolmasosa Superia Suomen lukemien päälle.
Ja Saksan kanssa voisin nähdä, että voitaisiin vielä kehittää Super Hornetia 2050-luvulle saakka. Siis jos USA lopettaisi käytön joskus 2040-luvulla.
 
Onko porukalla veikkauksia, että voiko Boeingin jättämässä BAFO:ssa olla optiona ne BAFO:sta pudotetut kahdeksan kaksipaikkaista Super Hornetia? Tuollainen optio voisi olla hyvä lisä niin, että vaikka tarvittaessa meille toimitettaisiin USN:ltä kahdeksan kaksipaikaista käytettyä Super Hornetia. Se voisi olla ihan hyvä lisä tulevaisuutta ajatellen, kun Boeingilta on tulossa ATS, ja kaksipaikkaiset voisivat toimia paremmin ATS:n operoijana, kun koneessa yksi pystyy keskittymään lentämiseen ja toinen ATS:n operointiin, jne...
 
Onko porukalla veikkauksia, että voiko Boeingin jättämässä BAFO:ssa olla optiona ne BAFO:sta pudotetut kahdeksan kaksipaikkaista Super Hornetia? Tuollainen optio voisi olla hyvä lisä niin, että vaikka tarvittaessa meille toimitettaisiin USN:ltä kahdeksan kaksipaikaista käytettyä Super Hornetia. Se voisi olla ihan hyvä lisä tulevaisuutta ajatellen, kun Boeingilta on tulossa ATS, ja kaksipaikkaiset voisivat toimia paremmin ATS:n operoijana, kun koneessa yksi pystyy keskittymään lentämiseen ja toinen ATS:n operointiin, jne...
Joitain kertoo ATS:sta, että USA ei hyväksynyt Boeingin tekelettä jatkoon Skyborg-projektissa.
 
Onko porukalla veikkauksia, että voiko Boeingin jättämässä BAFO:ssa olla optiona ne BAFO:sta pudotetut kahdeksan kaksipaikkaista Super Hornetia? Tuollainen optio voisi olla hyvä lisä niin, että vaikka tarvittaessa meille toimitettaisiin USN:ltä kahdeksan kaksipaikaista käytettyä Super Hornetia. Se voisi olla ihan hyvä lisä tulevaisuutta ajatellen, kun Boeingilta on tulossa ATS, ja kaksipaikkaiset voisivat toimia paremmin ATS:n operoijana, kun koneessa yksi pystyy keskittymään lentämiseen ja toinen ATS:n operointiin, jne...

En ole kuullut, että ostajalla olisi halukkuutta optioihin. Sitä paitsi SH:n tuotanto on päättymässä, joten ilmavoimille tulisi kiire kartoittaa Lapista uusi timanttiesiintymä ja rahoittaa option lunastus. Kaikkein viimeiseksi optiossa on mitään ex-USN koneita, joita Boeing ei omista ja joita USN ei varmasti tule poistamaan uusimmasta päästä ja joita Suomi ei halua vanhimmasta päästä.

Noin muutoin en usko, että kaksipaikkaisuudella on juuri väliä "lojaalien siipimiesten" kannalta. Jos niillä haluaa vetää jonkin isomman peliliikkeen, taistelun, niin niitä kannattaa lentää maasta käsin. Jos lennokki taas korvaa miehitetyn siipimiehen, niin silloin sitä voi hallita vaikkapa puheohjauksella ja se toteuttaa käskyjä samaan tapaan kuin miehitetty kone. Niitähän on kaiken lisäksi suunniteltu myös yksipaikkaisille F-22:lle ja F-35:lle.
 
Tässä tuli katsottua viimeisin kaavio USN:n carrier air wing - organisaatiosta:
ga2GEAr.png


Tätä vasten peilaten, että USN:llä ilmatukialuksesta löytyy 44 hävittäjää ja 7 Growleria, vaikuttaa tuo meidän BAFO:ssa oleva 50 Super Hornetia ja 14 Growleria riittävältä luvulta. Koska luulisin kyllä, että USN:n Carrier Air Wing pystyy toimimaan myös kahdella painopistealueella konemäärällään niin kuin Suomella on tavoitteena.
 
Back
Top