F/A-18 E/F Super Hornet

Korjataanpa nyt yksi väärinkäsitys: Super Hornetin valmistus ei lopu ensi vuonna.
"Garcian mukaan tulevien vuosien rahoitus- ja hankintakehykset muuttuvat jatkuvasti, joten yhtiö uskoo, että tulevina vuosina Yhdysvallat hankkii vielä lisää uutta Super Hornet -kalustoa ensi vuonna valmistettavien koneiden lisäksi."
 
Liittyiköhän tähän kyky / velvoite pystyä kantamaan ydinkuormaa... Eurofighter ei kykene, SH taas kykenee.
Kykenee, mutta ei ole luokitusta hommaan. Tarvitsisi käsittääkseni myös järjestelmäpäivityksen ja tätä jenkit ei taas sattuneesta syystä halua tehtävän Eurofighterille. Tästä oli taannoin keskustelua, ylläoleva ulkomuistista joten saa oikaista jos muistaa/ tietää paremmin
 
Yritin pienessä mielessäni miettiä millä ihmeellä SuperHornetista voisi vielä tulla ilmavoimien seuraava hävittäjä.
Entäpä jos mikään ehdokkaista ei täytäkään tarjouspyynnön vaatimuksia tyydyttävästi? Olisiko markkinoilla tarjolla käytettyjä SuperHornetteja (Australia?) huokeaan hintaan, jotka olisi helppoa ja halpaa integroida nykyisiin järjestelmiin. Noilla voisi lennellä ehkä jopa 30-luvun lopulle ja katsoa mitä sitten on tarjolla.
Melkoisen epätodennäköinen kuvio mutta ehkä kuitenkin Gripeniä todennäköisempi.
 
Yritin pienessä mielessäni miettiä millä ihmeellä SuperHornetista voisi vielä tulla ilmavoimien seuraava hävittäjä.
Entäpä jos mikään ehdokkaista ei täytäkään tarjouspyynnön vaatimuksia tyydyttävästi? Olisiko markkinoilla tarjolla käytettyjä SuperHornetteja (Australia?) huokeaan hintaan, jotka olisi helppoa ja halpaa integroida nykyisiin järjestelmiin. Noilla voisi lennellä ehkä jopa 30-luvun lopulle ja katsoa mitä sitten on tarjolla.
Melkoisen epätodennäköinen kuvio mutta ehkä kuitenkin Gripeniä todennäköisempi.
Epäilenpä ettei käy näin, koska nyt on erillisbudjetti uusien koneiden hankintaan ja käytettyjen hankkiminen olisi ajallisesti lyhyt siirto + uusien koneiden hinta 10-vuoden kuluttua on enemmän kuin se on nyt. Ei jatkoon.
 
Epäilenpä ettei käy näin, koska nyt on erillisbudjetti uusien koneiden hankintaan ja käytettyjen hankkiminen olisi ajallisesti lyhyt siirto + uusien koneiden hinta 10-vuoden kuluttua on enemmän kuin se on nyt. Ei jatkoon.
Melko epärealistinenhan tuo on, mutta kysehän on loppujen lopulta vain hinnasta. Jos parilla miljardilla saisi tiimaa 2030-luvun loppuun niin tuota kannattaisi harkita.
Jos FCASia ja Tempestiä oikeasti otettaisiin käyttöön jo 2030-luvun puolivälin jälkeen niin voipi olla, että Rafalen ja Eurofighterinkin käyttöikä jäisi lyhyeksi, paitsi että niistä olisi maksettu moninkertainen hinta. Toisaalta tuon Tempestin ja FCASin aikataulu venyy helposti kymmenellä vuodella jolloin käytetyn SuperHornetinkin kanssa jää musta pekka käteen.
 
Jossain twitterissä näin USA:n vuoden 20 ja 21 budjetin ja siinä oli molemmille vuosille 24 kpl Super Horneteja. Vuotta 2022 siinä ei näkynyt

Jepp, tämän ja ensi vuoden 24 konetta ovat osa viime vuonna sovittua useamman vuoden hankintaa. Viimeiset koneet tästä valmistuvat 2024. Kuten Kauppalehden artikkelissa sanotaan, Boeing on toiveikas että peruuntuneen 22-24 'multi-buy:n' tilalle tulee kuitenkin vielä jotain tilauksia ja voihan näin käydäkin. Tällöin valmistus venyisi ainakin sinne aiemmin ilmoitettuun 2025 asti.
 
Kykenee, mutta ei ole luokitusta hommaan. Tarvitsisi käsittääkseni myös järjestelmäpäivityksen ja tätä jenkit ei taas sattuneesta syystä halua tehtävän Eurofighterille. Tästä oli taannoin keskustelua, ylläoleva ulkomuistista joten saa oikaista jos muistaa/ tietää paremmin
Tässähän olisi meillä tilaisuus: höyry-HN on USA:ssa integroitu tuolle B61-sienipilvikehittimelle joten myydään nuo meidän vanhat koneet sakuille. Siellä ei taida lentokelpoisuus tai jäljellä olevat lentotunnit olla mikää iso ongelma. Jos ostavat yli 40 konetta niin piffataan puolet laivarahdista.
 
Viimeksi muokattu:
"Garcian mukaan tulevien vuosien rahoitus- ja hankintakehykset muuttuvat jatkuvasti, joten yhtiö uskoo, että tulevina vuosina Yhdysvallat hankkii vielä lisää uutta Super Hornet -kalustoa ensi vuonna valmistettavien koneiden lisäksi."

Vähemmän yllättäen Kauppalehti tekee saman virheen kuin monet täällä, sekoittaa budjetointi- ja toimitusvuoden. 2018-21 tilataan osana samaa multi-year purchase-sopimusta 78 konetta, joista viimeiset valmistuvat 2024.
 
Vrt. Suomi tekee HX-tilauksen myös 2021, eikä taida ekat koneet tulla Suomeen vielä samana tai seuraavanakaan vuonna....
 
Vrt. Suomi tekee HX-tilauksen myös 2021, eikä taida ekat koneet tulla Suomeen vielä samana tai seuraavanakaan vuonna....
2025 tulee ekat HX:t Suomeen. Tai sitten ovat hieman aiemmin saapuneet osina Patrian tehtaille koottavaksi...
 
Yritin pienessä mielessäni miettiä millä ihmeellä SuperHornetista voisi vielä tulla ilmavoimien seuraava hävittäjä.
Entäpä jos mikään ehdokkaista ei täytäkään tarjouspyynnön vaatimuksia tyydyttävästi? Olisiko markkinoilla tarjolla käytettyjä SuperHornetteja (Australia?) huokeaan hintaan, jotka olisi helppoa ja halpaa integroida nykyisiin järjestelmiin. Noilla voisi lennellä ehkä jopa 30-luvun lopulle ja katsoa mitä sitten on tarjolla.
Melkoisen epätodennäköinen kuvio mutta ehkä kuitenkin Gripeniä todennäköisempi.

Australialla on jotain 24 Superia. Ilmavoimat jää aika ohkaiseksi tuolla määrällä, vaikka poistoaikatalu saattaisikin sopia meille.


Melko epärealistinenhan tuo on, mutta kysehän on loppujen lopulta vain hinnasta. Jos parilla miljardilla saisi tiimaa 2030-luvun loppuun niin tuota kannattaisi harkita.
Jos FCASia ja Tempestiä oikeasti otettaisiin käyttöön jo 2030-luvun puolivälin jälkeen niin voipi olla, että Rafalen ja Eurofighterinkin käyttöikä jäisi lyhyeksi, paitsi että niistä olisi maksettu moninkertainen hinta. Toisaalta tuon Tempestin ja FCASin aikataulu venyy helposti kymmenellä vuodella jolloin käytetyn SuperHornetinkin kanssa jää musta pekka käteen.

Huono aika shoppailla käytettyjä koneita, jos haluaa jotakin edes Hornetin veroista. @fulcrum taisi joskus pohtia Typhoonien (Tranche 2) hankintamahdollisuuksia ajatuksella, että Eurooppa innostuisi pitämään Typhoonin tuotantoa pystyssä tukiostoilla ja vanhoja koneita poistettaisiin käytöstä uudempien tieltä. Nyt näyttää kyllä aika heikolta sekin mahdollisuus, kun jopa suoraan sanoen paska Tranche 1 on edelleen käytössä monessa maassa.
 
Saattoi olla jotain minun säästöskenaarioitani sitä silmälläpitäen että rahat riittäisikin vaan n. 40 uuteen koneeseen, ja niiden tueksi olisi hommattu parisenkymmentä käytettyä konetta QRA- ja kakkosketjun tehtäviin. Joskus tällaisia pyörittelin. Tranche 1/2 Typhoon saattaisi kuitenkin olla siihenkin liian kallis laite.
Rafalesta ja Super Hornetista ei varmaan ole sellaisia diilejä saatavilla. Typhoonista voisi ehkä olla jos partnerimaat päättävät hankkia vielä uusia koneita syystä tai toisesta. Gripen C:tä voisi ehkä juuri sen verran irrota. Tosin se ei olisi Hornetista parannus.
 
Saattoi olla jotain minun säästöskenaarioitani sitä silmälläpitäen että rahat riittäisikin vaan n. 40 uuteen koneeseen, ja niiden tueksi olisi hommattu parisenkymmentä käytettyä konetta QRA- ja kakkosketjun tehtäviin. Joskus tällaisia pyörittelin. Tranche 1/2 Typhoon saattaisi kuitenkin olla siihenkin liian kallis laite.
Rafalesta ja Super Hornetista ei varmaan ole sellaisia diilejä saatavilla. Typhoonista voisi ehkä olla jos partnerimaat päättävät hankkia vielä uusia koneita syystä tai toisesta. Gripen C:tä voisi ehkä juuri sen verran irrota. Tosin se ei olisi Hornetista parannus.

Mites nuo Australian 24 Super Hornetia? Sopisi varmaan hyvin kylkeen, jos Super Hornetiin siis muutoinkin päädyttäisiin.
 
Jos USA supistaa SH-kauppoja aikaistaakseen seuraajaa F/A-XX:ää, kuinka pitkään Superbugia mahdetaan päivittää?

Viimeiseen viiteen vuoteen ei päivitetä.

Yhdysvaltain lain mukaan poistuviin hävittäjäkoneisiin saa tehdä viimeisten 60 käyttökuukauden aikana vain lentoturvallisuuteen vaikuttavia päivityksiä.

 
Jos USA supistaa SH-kauppoja aikaistaakseen seuraajaa F/A-XX:ää, kuinka pitkään Superbugia mahdetaan päivittää?

Ymmärsin niin ettei noita ohjelmia olla niinkään 'kiihdyttämässä', vaan rahaa ei riittänyt sekä Super Hönön lisähankintoihin että uuden hävittäjän kehitystyöhön. Jos SH:ta olisi haluttu lisää, se olisi tiennyt useamman vuoden viivästystä NGAD-ohjelmaan ja vastaaviin. Tai sitten raha olisi pitänyt repiä jostain muualta ja harvassa ohjelmassa sitä varmaan on liikaa.

Boeing epäilemättä yrittää edelleen lobata Washingtonista lisärahoitusta Super Hornetteihin ja saattaapi siinä onnistuakin, kyllä kongressissa on poliitikkoja jotka mielellään toimittavat omille äänestäjille possutynnyreitä.

Super Hornet on laivastolle numeerisesti niin tärkeä tyyppi etten usko päivitysten saatavuuden olevan mikään ongelma. Etenkin kun kone on pitkään laivastossa nimenomaan torjuntahävittäjänä. Haasteellista Suomen osalta on mielestäni lähinnä nykyisten suorituskykyvaateiden täyttäminen. Veikkaan että Sveitsissä koneella on paremmat saumat, ainakin jos Sveitsi tekee päätöksen hinta edellä samalla tavoin kuin edellisessä Gripenin valintaan johtaneessa prosessissa.

Mites nuo Australian 24 Super Hornetia? Sopisi varmaan hyvin kylkeen, jos Super Hornetiin siis muutoinkin päädyttäisiin.

Tuskin aussit ovat luopumassa? Growler pysyy heillä varmaan rivissä ja silloin melko lailla sama pitää perusmallikin.
 
--

Tuskin aussit ovat luopumassa? Growler pysyy heillä varmaan rivissä ja silloin melko lailla sama pitää perusmallikin.

Edellä linkittämäni mukaan niistä pitäisi luopua 20-luvulla, kun F-35 on saatu täysin sisään palvelukseen. Linkin takanakin kyllä spekuloidaan, että USN:n Block III voi saada Australiankin päivittämään koneitaan ja käyttämään pidemmälle.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top