F/A-18 E/F Super Hornet

Entä sitten kun lintuparven tilalla on samankokoisia droneja? Tuleeko kallis kone tontiin samalla tavalla?
Mietin samaa.
Tuo olisi kuitenkin, luulen, torjuttavissa "nelikopteritasoisella" ELSOlla. Luultavasti sellaista jo kehitetään samaa tahtia kuin hyökkäystapaakin.
 
Joskus lentoreitti on helposti arvattavissa. Ei viitsi julkisella foorumilla mennä kovin yksityiskohtiin.

Isoilla mailla drone-osaaminen on jo melko korkealla tasolla. Tätä osaamista varmasti käytetään myös militääripuolella jossain päin maailmaa. Esim.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleehan se.

Ongelmana on että niitä pitäisi olla valtavasti ja tietää silti lentoreitit.
Dronejen pitäisi nousta niin korkealle ja pysyä ilmassa niin kauan että akuilla se ei onnistu. Mikä kasvattaa kokoa ja painoa kun lyödään polttomoottori nippuun. Sekä niiden pitäisi olla hyvin liikehtimiskykyisiä.

Mikäli nämä kaikki haasteet saa selätettyä on sinulla käsissä sellainen paketti että miksi sitä edes käyttäisi tuollaiseen, vaan olisi paljon tehokkaampiakin keinoja hyödyntää kyseinen parvi ja sen saisi tehtyä halvemmilla komponenteilla.
 
Tuleehan se.

Ongelmana on että niitä pitäisi olla valtavasti ja tietää silti lentoreitit.
Dronejen pitäisi nousta niin korkealle ja pysyä ilmassa niin kauan että akuilla se ei onnistu. Mikä kasvattaa kokoa ja painoa kun lyödään polttomoottori nippuun. Sekä niiden pitäisi olla hyvin liikehtimiskykyisiä.

Mikäli nämä kaikki haasteet saa selätettyä on sinulla käsissä sellainen paketti että miksi sitä edes käyttäisi tuollaiseen, vaan olisi paljon tehokkaampiakin keinoja hyödyntää kyseinen parvi ja sen saisi tehtyä halvemmilla komponenteilla.

Jep jep. Mieluummin hyökkää sen laskeutuneen koneen kimppuun. Saavat mekaanikot vähän korjattavaa, jos koneen päälle tippuu "käsikranaatti" "kasapanoksesta" puhumattakaan.
 
Lasku on ainoa kriittinen tekijä. Tällöinkin pitää päästä lähelle kenttää hyvin huomaatta ja dronejen olla pelipaikalla valmiina huomaatta. Ilmassa leijuen ja odottaen.

Vaikea nähdä tuota mitenkään tehokkaaksi torjuntakeinoksi sodassa.
Kun edellämainitut tiedot on olemassa niin helpompi iskeä suoraan kenttään nykyisillä järjestelmillä.

Droneparveja varmasti tullaan näkemään mutta ei tässä konseptissa sotapuolella.

Terrori on sitten asia erikseen.


Sekä yksittäinen drone räjähteellä on jo olemassa.

Käsittääkseni oli puhe ns hanhiparvi ilmanottoon scenaarioista aikaisemmin, ei räjähteen pudottavasta UAV:sta
 
Käsittääkseni oli puhe ns hanhiparvi ilmanottoon scenaarioista aikaisemmin, ei räjähteen pudottavasta UAV:sta

Joo, niinhän se oli, mutta ideana jokseenkin omituinen. Jos on mahdollista päästä noin lähelle tukikohtaa, on mahdollista päästä maassa olevan koneen luo. Eikä se käsikranaatin tms. panoksen kanto ja käyttö vaadi droonilta mitään ihmeellistä, Irakissahan noita kaupallisia vehkeitä on käytetty ISIS:tä vastaan.
 
Vaatisi aika hyvin suunniteltua käytännössä IT-ansaa. Jos viholliskoneen lentoreitti osataan arvata niin hyvin, että sinne voi asettaa droneparven väijyyn, niin eikö samalla vaivalla sinne voisi lähettää ihan oikeaakin ilmatorjuntaa?

Samalla vaivalla, mutta entäs samalla rahalla? Ei kyllä taida olla realistista vielä tänä päivänä.
 
Sekä yksittäinen drone räjähteellä on jo olemassa.
Sen yksittäisen räjähteen ei tarvitse edes paukahtaa ilmanotossa tai leikkiä pelikaania turbiinissa, kunhan posahtaa muuten vaan suht lähellä - konetta huolletaan sen jälkeen aika pitkään, hyvässä lykyssä. Kai näihin silti on jotenkin ELSOlla varauduttu.
 
Joo, tuossa lienee parhaiten listattuna. Eli yksi G-LOC ja kaksi moottorista johtuvaa onnettomuutta. Kolmesta ei ole merkintää aiheuttajasta, liekkö jäänyt epäselväksi tai sitten ei haluttu julkistaa.

Linnut ja voimalinjat näyttävät olevan vaarallisia. Ensimmäisen ymmärrän, mutta ihmettelen jälkimmäistä, koska kartat on ja linjatkin pitäisi olla tiedossa.
 
Toden totta, luulin että Block III:een ohjusvaroitusjärjestelmä olisi tulossa mutta se olikin vain Advanced Super Hornet-visioissa. Toki kevyt systeemi kuten MILDS (eli AN/AAR-60) olisi varmasti asennettavissa Super Hornettiin helposti. Niitä on laitettu mm. eurooppalaisiin F-16-koneisiin:

MILDS-F-Belgium_AF-1_edit.jpg


Eli ripustimiin asennettu yhteensä 6 sensorimötikkää jotka painavat jotain pari kiloa /kpl. Toki nuo on tarkoitettu lähinnä olkapääohjuksia vastaan joten en tiedä olisivatko ne Suomelle vaivan arvoisia ainakaan tuolla konfiguraatiolla.
No mutta- luulisi, että meillä on evaluoijissa sen verran päteviä henkilöitä asioita tutkimassa, että osaavat etsiä ja löytää, ja vielä myöhemmin vaatia kaikki tarpeelliset vermeet mukaan, jos sellaiset vain ovat saatavissa. Toivotaan ainakin!
 
"CAPITOL HILL – The Navy’s request to end the F/A-18E-F Super Hornet production line after 2021 instead of signing another multiyear production contract was not to save money, but rather to allow manufacturer Boeing to convert the production line from building new planes to overhauling old ones at a rate of 40 per year."


Tälleen ulkoisen myynnin kannalta asiaa tarkasteltuna, tarkoittaisiko tuo sitä, että potentiaalinen asiakas saisi odotella N+X vuotta tilaustaan kunnes USN on saanut block III konversionsa päätökseen? Montakohan konetta siellä on nyt oikeasti modifikaatioputkessa jonottamassa. Tuossa voi mennä nimittäin vähän aikaa.
 
SLM-jono on tosiaan pitkä, joku varmaan osaa kaivaa jonkinlaisia lukumääriä. Ihan koko kalustoa eivät tietääkseni ole päivittämässä, vanhimmat varmaan vaan lennetään loppuun sellaisina kuin nyt ovat.

Mielenkiintoisia lausuntoja ja saatiin jotain selvyyttä SH:n tulevaisuudesta. Välähti mieleeni pieni skenaario: Jos nyt vaikkapa Suomen lisäksi Saksa ja/tai Sveitsi päätyisi tilaamaan SH:n niin olisiko kaikkien edellä mainittujen hävittäjien kokoonpano Suomessa?
 
SLM-jono on tosiaan pitkä, joku varmaan osaa kaivaa jonkinlaisia lukumääriä. Ihan koko kalustoa eivät tietääkseni ole päivittämässä, vanhimmat varmaan vaan lennetään loppuun sellaisina kuin nyt ovat.

Mielenkiintoisia lausuntoja ja saatiin jotain selvyyttä SH:n tulevaisuudesta. Välähti mieleeni pieni skenaario: Jos nyt vaikkapa Suomen lisäksi Saksa ja/tai Sveitsi päätyisi tilaamaan SH:n niin olisiko kaikkien edellä mainittujen hävittäjien kokoonpano Suomessa?

Sveitsi kokoonpani Hornetit itse. Liekö tämäkään kerta tuo poikkeusta, haluavat tietynlaista itsenäisyyttä, toki budjetin koko voi vaikuttaa rajoittavasti kokoonpanohaaveisiin.

Noin muutoin uskoisin, että halvin kokoonpano on Yhdysvalloissa, koska siellä on jo pelit ja vehkeet ja osaava henkilöstö. Paikallinen kokoonpano nostaa lähtökohtaisesti hankintahintaa, HX:n kohdalla on muistaakseni puhuttu 10 prosentista.

Eli Sveitsillä ja Saksalla tuskin on mitään intressiä kokoonpanna koneitaan Suomessa. Hinta nousee ja työllisyysvaikutukset sekä osaaminen jäävät Suomeen. Eivätkö maat sitä paitsi ole tekemässä tilauksensa ennen Suomea? Eli meidän voi olla paha vinkua Boeingilta vastakauppoina oikeutta kokoonpanna kaikki loput maailman Super Hornetit.
 
Eli uusia ei tule 2021 jälkeen niinkuin arvelin vaikka palstalla joku vänkäsi kovasti vastaan. :unsure:
Ei loppunut laivastolta pelkkä valuutta vaan kokonaan ostohalut.

Kyllähän ne tekee jos joku ostaa, mutta tarkoittaa sitä ettei yhteisostoa pääkäyttäjän kanssa tarvitse enää kenenkään havitella.
Tämä varmistaa sen, että tilanne on kuin Hornetia ostaessa. Linja menee ikuisesti säppiin oman tilauksen päätteeksi jos sellaiseen tartutaan. Tämä ei ole paras mahdollinen näky sillä nykyinen Hornet säilyi yllättävän hyvänä taloudellisesti/kehityksen osalta vaikka näin kävikin. Superin näkymä on heikompi, sillä nyt on sukupolvihyppy jo heti tarjolla kun taas klassikko näyttää vasta nyt viime metreillä hiukan irvokkaalta.

Jos Saksa ehtisi tekemään tilauksensa niin se olisi mielenkiintoinen pohdittava. Ilman sitä on kova paikka mennä tilaamaan Superia ja vielä Growleria. Jos se tapahtuisi eikä sitä taas siirrettäisi (mikä näyttää todennäköiseltä) niin joko Typhoonin tai SH:n osalta saisi laittaa kirjankannet kiinni HX:n osalta. Tosin jos Saksa hylkäisi Typhoon-lisäoston olisi se vielä merkittävämpi signaali kuin Super Hornetin osto.

Eli meidän voi olla paha vinkua Boeingilta vastakauppoina oikeutta kokoonpanna kaikki loput maailman Super Hornetit.
Kertoimet on aika pienet sen osalta, että kuka tahansa ostaakin on se ainoaksi jäävä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli uusia ei tule 2021 jälkeen niinkuin arvelin vaikka palstalla joku vänkäsi kovasti vastaan. :unsure:
Ei loppunut laivastolta pelkkä valuutta vaan kokonaan ostohalut.

Kannattaa taas lukea artikkeli kunnolla, eli tuon mukaan laivasto haluaa käyttää rahat ja resurssit Super Hornettien elinkaaripidennyksiin. (Mikä on tietysti täysin toista mitä aikaisempi Proceedings-artikkeli sanoi...). Mahdollisen vientikäyttäjän kannalta tämä on paljon merkittävämpää kuin se ostaako laivasto enää kourallista koneita olemassaolevien n. 600 päälle. Boeing on aikaisemmin visioinut että elinkaaripidennykset toisivat tehtaalle töitä vuoteen 2040 asti.
Tuossakin artikkelissa poliitikot puhelevat siihen malliin että mielellään näkisivät Super Hornetin tuotannon vielä jatkuvan...ei ne siltarummut itsestään rakennu.
 
Hx valinta olkoon siis super horny. Ainoa konevalinta, jotta voimme uskottavasti ostaa uudet koneet jo 20v käytön jälkeen. Eikä 30v käytön jälkeen. Silti menisi vuoteen 2050
 
Back
Top