Fennovoimavedätyksen viimeiset vaiheet

Mikä sitten on Rosatomin tarkoitus tuossa yhtälössä? Miksi se on lainkaan mukana? Onko polttoaineen toimitus ja jälkikäsittely leivottu Rosatomin perseen alle? Kazakhstanista polttoaine Venäjän kautta?
Jälleenkäsittely ulkomailla ei onnistu, koska Suomen ydinenergialaki vuodelta 1994 kieltää sekä käytetyn ydinpolttoaineen maastaviennin että sen maahantuonnin. Ainoa lakiin kirjattu poikkeus oli Otaniemen FiR 1 tutkimusreaktorin käytetty ydinpolttoaine, joka palautettiin Yhdysvaltoihin. Loviisan voimalaitoksen polttoainetoimituksia koskevan sopimuksen mukaisesti laitoksen käyttämä ydinpolttoaine palautettiin takasin Neuvostoliittoon/Venäjälle aina vuoteen 1996 asti, jolloin uusi ydinenergialaki astui voimaan.

Ydinenergialaki estää myös MOX-polttoaineen (sekaoksidi) maahantuonnin, koska se sisältää plutoniumia, mikä taas on käytettyä ydinpolttoainetta. Eli ulkomailla tapahtuva käytetyn ydinpolttoaineen jälleenkäsittely on kahteen kertaan kiellettyä... Teoriassa jälleenkäsittely olisi ehkä lakiteknisesti mahdollista, jos käytetyn polttoaineen maastavienti voitaisiin katsoa väliaikaiseksi eli se olisi jälleenkäsittelylaitoksella vain lainassa. Jälleenkäsittely on kuitenkin melko sottaista puuhaa ja kaikki prosessissa syntyvät radioaktiiviset jäteliemet pitäisi myös palauttaa takaisin Suomeen, joten en usko että tätä vaihtoehtoa on edes harkittu.

Hanhikiven käytetty ydinpolttoaine on muistaakseni tarkoitus loppusijoittaa Onkaloon sen nykyisten omistajien riemuksi... :mad:
 
Hanhikiven polttoainehuolto olisi taysin Venajan varassa, kukaan muu ei valmista reaktoriin sopivaa polttoainetta, etta Hanhikiven laitos ei vahentaisi riippuvutta Venajasta juuri rahtuakaan.... Pikemminkin lisaisi sita, maakaasua ja muita fossiilisia voi aina ostaa muualtakin, vaikka hinta olisikin hiukan korkeampi. Ei siina mitaan jos Venaja vain rakentaisi laitoksen, mutta se on myos jaamassa suureksi osaomistajaksi ja tulee jokseenkin taatusti puhumaan isannan aanella kun Venajan poliittiset tavotteeet sita edellyttavat...
Tämä ei pitäne aivan täysin paikkaansa. Voimaloissa on ensinnäkin tyypillisesti polttoainetta pariksi vuodeksi, joten polttoaineen toimituksen katkeaminen vaikuttaisi toimintaan vasta parin vuoden päästä toimitusten katkeamisesta ja siten olisi myös todella huono keino kiristää Suomea. Toisekseen nämä polttoainesauvat eivät ole mitään hirveän monimutkaisia kapistuksia ja niitä melko varmasti saa vaikka tilaustyönä sopivia myös muualta mikäli tarve oikeasti vaatii. Hinta tietenkin saattaa tuplaantua tai triplaantua, mutta sillä ei oikeastaan ole edes väliä sillä polttoaine maksaa ydinvoimaloissa prosentteja koko puljun pyörittämisestä.

Toisin sanoen tässä voimalassa suurimmat riskit sijoittuvat lähinnä rakennusaikaan ja ne ovat ikävä kyllä melko suuria. Nähdäkseni kolme suurinta riskiä ovat: a) Joudutaan laittamaan yhteistyö poikki Suomen/EU:n puolelta Venäjän agressiivisen käytöksen vuoksi. b) Venäjällä tapahtuu jotain mullistuksia ja sieltä ei enää löydykkään intoa viedä projektia loppuun. c) On vaikea sovittaa Venäjän suurpiirteistä suunnittelua maailman tarkimman viranomaisen kanssa (STUK).

Ja STUK:n pilkunnussintaa lähentelevä tarkkuus ei sitten ole yhtään positiivinen asia. Ydinvoima on ollut historian saatossa ylivoimaisesti turvallisin tapa tuottaa sähköä ja tilastollisesti katsoen jopa Tshernobyl tyypin voimalat ovat turvallisempi tapa tuottaaa energiaa kuin esimerkiksi pientalojen puulämmitys (Tähän tulokseen siis pääsee kuinka paljon tämän tyypin reaktorit ovat tuottaneet yhteensä sähköä/energiaa ja kuinka paljon tämän tyypin reaktorit ovat aiheuttaneet kuolleita, jos tätä vertaa kuinka paljon pientalojen puulämmitys tuottaa energiaa ja kuinka paljon terveysvaikutuksia pienhiukkasten vuoksi, niin Tshernobyl tyypin voimalat vievät täysin kirkkaasti voiton turvallisuudessa: energiaa on tuotettu yhtä kuollutta kohti ehkä luokkaa 100-1000 kertainen määrä). Ja kun huomioi, että kyseinen reaktorityyppi oli melkoinen pommi verrattuna muihin saman aikakauden reaktoreihin, joiden todennäköisyys joutua onnettomuuteen on luokkaa 1/1000 verrattuna Tshernobyl tyyppiin, niin STUK:n pilkunnussintaa on oikeasti jo vaikea ymmärtää. Ja ettei nyt kukaan ymmärtäisi väärin, niin en ehdota mitään Tshernobyl tyypin voimaloita, vaan että kun kaikki muut yleiset voimalatyypit olivat jo 80-luvulla todella turvallisia ja säännösiä on siitä kiristetty hyvin paljon, niin oikeasti turvasäännösten lukemisessa ei tarvitsisi enää nussia pilkkua kuten STUK tekee.
 
Mikä sitten on Rosatomin tarkoitus tuossa yhtälössä? Miksi se on lainkaan mukana? Onko polttoaineen toimitus ja jälkikäsittely leivottu Rosatomin perseen alle? Kazakhstanista polttoaine Venäjän kautta?
Eikös lupa vaadi ydinenergiayhtiön mukaan. E-On ymmärsi parhaansa ja nosti kytkintä.

Joku piti saada, fiilis oli sellainen.
 
Tämä ei pitäne aivan täysin paikkaansa. Voimaloissa on ensinnäkin tyypillisesti polttoainetta pariksi vuodeksi, joten polttoaineen toimituksen katkeaminen vaikuttaisi toimintaan vasta parin vuoden päästä toimitusten katkeamisesta ja siten olisi myös todella huono keino kiristää Suomea. Toisekseen nämä polttoainesauvat eivät ole mitään hirveän monimutkaisia kapistuksia ja niitä melko varmasti saa vaikka tilaustyönä sopivia myös muualta mikäli tarve oikeasti vaatii. Hinta tietenkin saattaa tuplaantua tai triplaantua, mutta sillä ei oikeastaan ole edes väliä sillä polttoaine maksaa ydinvoimaloissa prosentteja koko puljun pyörittämisestä.

Toisin sanoen tässä voimalassa suurimmat riskit sijoittuvat lähinnä rakennusaikaan ja ne ovat ikävä kyllä melko suuria. Nähdäkseni kolme suurinta riskiä ovat: a) Joudutaan laittamaan yhteistyö poikki Suomen/EU:n puolelta Venäjän agressiivisen käytöksen vuoksi. b) Venäjällä tapahtuu jotain mullistuksia ja sieltä ei enää löydykkään intoa viedä projektia loppuun. c) On vaikea sovittaa Venäjän suurpiirteistä suunnittelua maailman tarkimman viranomaisen kanssa (STUK).

Ja STUK:n pilkunnussintaa lähentelevä tarkkuus ei sitten ole yhtään positiivinen asia. Ydinvoima on ollut historian saatossa ylivoimaisesti turvallisin tapa tuottaa sähköä ja tilastollisesti katsoen jopa Tshernobyl tyypin voimalat ovat turvallisempi tapa tuottaaa energiaa kuin esimerkiksi pientalojen puulämmitys (Tähän tulokseen siis pääsee kuinka paljon tämän tyypin reaktorit ovat tuottaneet yhteensä sähköä/energiaa ja kuinka paljon tämän tyypin reaktorit ovat aiheuttaneet kuolleita, jos tätä vertaa kuinka paljon pientalojen puulämmitys tuottaa energiaa ja kuinka paljon terveysvaikutuksia pienhiukkasten vuoksi, niin Tshernobyl tyypin voimalat vievät täysin kirkkaasti voiton turvallisuudessa: energiaa on tuotettu yhtä kuollutta kohti ehkä luokkaa 100-1000 kertainen määrä). Ja kun huomioi, että kyseinen reaktorityyppi oli melkoinen pommi verrattuna muihin saman aikakauden reaktoreihin, joiden todennäköisyys joutua onnettomuuteen on luokkaa 1/1000 verrattuna Tshernobyl tyyppiin, niin STUK:n pilkunnussintaa on oikeasti jo vaikea ymmärtää. Ja ettei nyt kukaan ymmärtäisi väärin, niin en ehdota mitään Tshernobyl tyypin voimaloita, vaan että kun kaikki muut yleiset voimalatyypit olivat jo 80-luvulla todella turvallisia ja säännösiä on siitä kiristetty hyvin paljon, niin oikeasti turvasäännösten lukemisessa ei tarvitsisi enää nussia pilkkua kuten STUK tekee.
VVER-1200 reaktorin kausihuoltoväli näyttää olevan 18 kk. Jos laitoksella olisi polttoainetta vain yhteen vaihtoon, niin odotusarvo välille toimitushäiriöstä ongelmaan olisi 9 kk + 18 kk = 27 kk. Käytännössä tilanne olisi paljon parempi eli polttoaineen toimitusongelma vaikuttaisi vasta monen vuoden päästä.

Polttoaineella kiristäminen haittaisi enemmän kiristäjää kuin Suomea. Rosatomin uskottovuus ydinvoiman toimittajana menisi. Ehkä toimitushäiriö voisi liittyä todennäköisemmin Venäjään kohdistuviin pakotteisiin kuin polttoaineella kiristämiseen.
 
VVER-1200 reaktorin kausihuoltoväli näyttää olevan 18 kk. Jos laitoksella olisi polttoainetta vain yhteen vaihtoon, niin odotusarvo välille toimitushäiriöstä ongelmaan olisi 9 kk + 18 kk = 27 kk. Käytännössä tilanne olisi paljon parempi eli polttoaineen toimitusongelma vaikuttaisi vasta monen vuoden päästä.

Polttoaineella kiristäminen haittaisi enemmän kiristäjää kuin Suomea. Rosatomin uskottovuus ydinvoiman toimittajana menisi. Ehkä toimitushäiriö voisi liittyä todennäköisemmin Venäjään kohdistuviin pakotteisiin kuin polttoaineella kiristämiseen.
Ei toki tämä kiristystapa tuottaisi nopeaa tulosta, mutta toki ikävä jos 60 vuoden käyttöistä saisi kuitatuksi vain 3 vuotta, olettaen että ensimmäiseen lataukseen asti päästäisi. Venäjälle uskottavuus ei myöskään ole ongelma ;)
 
Marinin mukaan Fennovoiman hankkeesta Suomessa ei ole mitään uutta kerrottavaa. Hanhikiven ydinvoimalahanke on kiinteästi kytköksissä Venäjään, sillä venäläinen valtionyhtiö Rosatom on tytäryhtiöidensä kautta Fennovoiman osaomistaja ja laitostoimittaja.
Me emme ole tässä kohtaa lähestyneet tätä valtiollisena hankkeena, tämä on yksityinen hanke.

Marin on keskustellut EU:ssa siitä, että Suomella on erityisasema Venäjän naapurimaana ja myös maiden taloudelliset suhteet ovat tiiviit.
Olemme saaneet kyllä ymmärrystä tälle, että meidän asemamme on monella tapaa erityinen, Marin sanoi.
 
Polttoaineella kiristäminen haittaisi enemmän kiristäjää kuin Suomea. Rosatomin uskottovuus ydinvoiman toimittajana menisi. Ehkä toimitushäiriö voisi liittyä todennäköisemmin Venäjään kohdistuviin pakotteisiin kuin polttoaineella kiristämiseen.

Mutta eihan noi Venajan toimet noin ylipaataan selity kovinkaan hyvin taloudellisten intressien puolustamisella, talla hetkella Venajan toimia selittaa parhaiten se ettei Venaja hyvaksy rajoilleen itsenaisia valtioita, ainoastaan alisteisia vasalleja.
 
Viimeksi muokattu:
VVER-1200 reaktorin kausihuoltoväli näyttää olevan 18 kk. Jos laitoksella olisi polttoainetta vain yhteen vaihtoon, niin odotusarvo välille toimitushäiriöstä ongelmaan olisi 9 kk + 18 kk = 27 kk. Käytännössä tilanne olisi paljon parempi eli polttoaineen toimitusongelma vaikuttaisi vasta monen vuoden päästä.

Polttoaineella kiristäminen haittaisi enemmän kiristäjää kuin Suomea. Rosatomin uskottovuus ydinvoiman toimittajana menisi. Ehkä toimitushäiriö voisi liittyä todennäköisemmin Venäjään kohdistuviin pakotteisiin kuin polttoaineella kiristämiseen.
Ei kai se Fennovoiman ulkopoliittinen turvallisuusuhka ole ihan noin simppelisti perusteltu. Kuinka muka Suomeen rakennettu venäläinen, suurimmaksi osaksi kotimaisessa omistuksessa oleva ydinvoimala lisäisi riippuvuutta Venäjästä jos vaihtoehtona on tuoda sähköä Venäjältä venäläisessä omistuksessa olevasta ydinvoimalasta.
 
Kolme kertaa Fortumin hakemus hylätty.
Kokoomuslaiset pitäneet huolen että valtionyhtiölle ei lupaa heru. Pitää olla yksityistä.....
Kokoomusviha on ihan sallittu olotila. Jotkut vihaa persuja; toiset maahanmuuttoa. Onhan forumilla kirjoittaja, jolla on selvästi upseeriviha. Mutta ei tämän viimemainitun RUK-aiheisista kirjoituksista kenenkään kannata kuvitella viisastuvansa. Joidenkin mielestä tuhosi kokoomus Malmin lentokentänkin. Näinkin on tälle forumille kirjoitettu.

Fortum ei saanut lupaa kolmannen ydinreaktorin rakentamiselle v. 2009. Päätöksen teki Matti Vanhasen johtama halllitus aluepoliittisista syistä. Kokoomus oli oppositiossa. Haluaisiko jäsen @Passi selostaa, miten kokkkarit tähän pystyi, kun ei ollu edes hallituksessa? Ja mitkä ne kaksi muuta kertaa oli, jolloin Fortumin hakemus tyrmättiin? ite en muista kuin saman Matti Vanhasen ydinvoimaponnen syksyllä 1993. Silloin ei kuitenkaan ollut vielä siitä kyse, kuka yhtiö luvan saa.

Alla vielä HS uutinen vuodelta 2010. Yksityinen Teoillisuuden Voima sai ydinvoimaluvan, vaikka vihreät vastusti. Samoin mainittu "yksityinen" Fennovoima, jossa silloin ei ollu venäläisomistusta. Osakkaina olivat myös monet kuntien energialaitokset, minkä johdosta sana yksityinen on lainausmerkeissä.

Ydinvoimaluva_2010.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Teollisuuden voiman omistajia ovat Pohjolan voima kautta suuret metsäyhtiöt. Myös valtio-omisteinen Fortum, joka haki myös omaa ydinvoimalupaa, omistaa noin neljänneksen TVO:sta.

1.7.2010 10:09
 
...
Yksityinen Teoillisuuden Voima sai ydinvoimaluvan, vaikka vihreät vastusti. Samoin mainittu "yksityinen" Fennovoima, jossa silloin ei ollu venäläisomistusta. Osakkaina olivat myös monet kuntien energialaitokset, minkä johdosta sana yksityinen on lainausmerkeissä.
...

Eduskunta olisi voinut lopettaa tämän farssin 5.12.2014 mutta sen sijaan se myönsi periaateluvan Ryssävoiman ydinvoimalaitokselle. Alla Sekoomuksen voimakaksikon tyylinäyte käärmeen ajamisesta pyssyyn:

Pääministeri arvostelee kansanedustajia russofobian lietsomisesta Fennovoima-keskustelussa

Kansanedustajat ovat olleet lähetekeskustelussaan eri mieltä siitä, lisäisikö vai vähentäisikö Fennovoiman ydinvoimala Suomen riippuvuutta Venäjältä tulevasta energiasta.

Jussi Hanhivaara
14.10.2014 Päivitetty 2.7.2015 09:57


Pääministeri Alexander Stubbin (kok.) mielestä keskustelu energiayhtiö Fennovoiman ydinvoimalahankkeesta on lähtenyt osittain väärille raiteille.

Stubbin mukaan keskustelussa on korostunut liikaa hankkeessa mukana olevan venäläisyhtiön Rosatomin rooli. Stubbin mielestä päätöksessä on kyse vain energiasta.

– Se, joka minua eniten häiritsee tässä keskustelussa, on tietty asenteellisuus, jopa russofobia, joka ilmenee muutamissa puheenvuoroissa. Se tulee nimenomaan sitä kautta, että yritetään lietsoa Venäjä-pelkoa energiapoliittiseen ratkaisuun. Tässä kannattaa puhua energiasta energiana, Stubb sanoi tiistaina eduskunnan lähetekeskustelussa.

Muun muassa vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen nosti esiin Rosatomin kytkökset Venäjän hallintoon.

Rosatom ei ole mikään tavallinen yritys. Rosatom on Neuvostoliiton entinen atomienergiaministeriö, joka vastaa edelleen Venäjän ydinasehuollosta. Rosatom on suoraan (presidentti Vladimir) Putinin hallinnassa oleva valtion liikelaitos, jonka tehtäviin kuuluvat, sanatarkasti, Venäjän geopoliittiset intressit, Tynkkynen sanoi.

Myös RKP:n Stefan Wallin ilmaisi huolensa Venäjään liittyvistä kysymyksistä. Hänen mielestään ei voida jättää huomiotta mahdollisuutta, että Venäjä alkaa käyttää Kremlin hallinnassa olevaa valtionyhtiötä voimapolitiikkansa välineenä.

– Ei voi olla punnitsematta ajatusta, että Venäjä tietyssä tilanteessa alkaisi laajemminkin harrastaa voimapolitiikkaa energiapolitiikan jatkeena, Wallin sanoi.

Hallitus on päättänyt antaa Fennovoimalle luvan jatkaa ydinvoimahanketta Rosatomin kanssa. Eduskunnan tämänpäiväisen käsittelyn jälkeen asia lähetetään talousvaliokuntaan, joka antaa siitä mietintönsä. Tämän jälkeen asia tulee eduskunnan suuren salin ainoaan käsittelyyn.

Ylen jutussa äänessä on Stubb mutta myöhemmin ilmeni, että hankkeen varsinainen puuhamies oli Vapaavuori:

Ville Niinistö uutuuskirjassaan: Jan Vapaavuori ratkaisi Fennovoiman venäläisen ydinvoimalan tulon Suomeen

”Vapaavuori oli asiassa määrätietoisen oloinen ja arvelen hänen vakuuttaneen Stubbin siitä”, Ville Niinistö sanoo Iltalehdelle. Fennovoiman venäläistä ydinvoimalaa vihreiden puheenjohtaja pitää edelleen suurena virheenä ja turvallisuuspoliittisena riskinä Suomelle.

Lauri Nurmi
02.05.2019 klo 8:01 (muokattu 02.05.2019 klo 8:01)


Ville Niinistö johti syyskuussa 2014 vihreitä. Puolue erosi Alexander Stubbin (kok.) hallituksesta sen jälkeen, kun hallitus oli pitänyt voimassa Fennovoiman ydinvoimalan periaateluvan.

Stubbin hallitus hyväksyi sen, että ydinvoimalan reaktorin toimittaja oli muuttunut venäläiseksi Rosatomiksi ja että miljardiluokan rahoitus voimalaan tulisi Venäjältä.

Torstaina ilmestyvässä kirjassaan Löytöretkeilijä (Otava) Niinistö kirjoittaa, että elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) ratkaisi venäläisen ydinvoimalan tulon Suomeen. Rosatomin voimala oli hankkeena tulenarka ja kyseenalainen monestakin syystä - ei vähiten siksi, että Venäjä oli keväällä miehittänyt Krimin niemimaan.

– Ydinvoimalan tulon ratkaisi lopulta juuri Vapaavuori. Kesällä 2014 uutta hallitusta muodostettaessa Stubb antoi minun yllättäen ymmärtää, ettei ollut varma tästä ydinvoimalasta. Aidosti länsimielistä ja eurooppalaista Stubbia mietityttivät venäläisen ydinvoimalan turvallisuuspoliittiset riskit, Niinistö kertoo.

Viestejä Brysselistä

Niinistö paljastaa Iltalehdelle, että Euroopan unionin eri korkeilta tahoilta tuli huolestuneita yhteydenottoja Suomen ministereille.

– Brysselistä kantautui nimittäin toistuvia ihmetteleviä viestejä siitä, miten Suomi voi harkita venäläistä ydinvoimaa Venäjän vallattua Krimin laittomasti samana keväänä. EU suunnitteli pakotteita Venäjää vastaan ja energiariippuvuuden vähentämistä Venäjästä. Stubb kuunteli näitä viestejä, Niinistö arvioi elämäkertateoksessaan.

Iltalehdelle Niinistö kertoo, että vihreät harkitsi Stubbin hallituksesta sivuun jäämistä jo minihallitusneuvotteluissa. Ne pidettiin juhannuksen alla 2014, kun kokoomuksen puheenjohtaja oli vaihtunut ja Jyrki Katainen siirtynyt EU-komissaariksi.

– Pohdimme, onko järkevää lähteä uuteen hallitukseen, jos muut hallituspuolueet ajavat Fennovoimalle ydinvoimalalupaa heti muutaman kuukauden päästä.

Pääministeriksi nousemassa ollut Stubb taivutteli vihreät hallitukseensa vihjaamalla, että hän saattaisi hylätä Fennovoiman uuden periaateluvan.

– Stubb sanoi, että tulkaa hallitukseen, koska hän ei vielä tiennyt, miten suhtautuisi Fennovoimaan. Tulkitsin, että Stubb pohti asiaa EU:n näkökulmasta, koska unionissa suunniteltiin energiaunionin vahvistamista, Niinistö kertoo.

Vihreät piti periaatelupaa hallitusohjelman rikkomuksena.

– Näimme Fennovoiman Rosatom-kuvion riskialttiina, ei vain energiapolitiikan vaan myös Suomen turvallisuuden takia. Eri maiden hallituksissa ihmeteltiin, eikö Fennovoima sido Suomea Venäjään, jonka ulkopolitiikka on aggressiivista, Niinistö sanoo.

Syksyllä 2014 Kreml ei Niinistön mukaan ollut vielä laittanut poliittista arvovaltaansa peliin Fennovoiman toteuttamisessa.

”Ei Venäjä siitä olisi hermostunut”

Niinistö istui aitiopaikalla Suomen hallituksessa.

– Silloin Fennovoiman olisi voinut pysäyttää. Ei Venäjä siitä olisi hermostunut, hän arvioi.

Elinkeinoministeri Vapaavuori puski Niinistön mielestä Fennovoimaa eteenpäin.

– Vapaavuori valmisteli asiaa ja päätti tuoda luvan hallituksen käsittelyyn. Hän oli asiassa määrätietoisen oloinen ja arvelen hänen vakuuttaneen Stubbin siitä, Niinistö kuvailee.

Antti Rinteen johtama SDP yritti Niinistön mukaan pitää hallituksessa esillä Olkiluoto nelosen lännestä ostettavaa ydinvoimalaa.

Kotimainen Teollisuuden Voima halusi jatkoa Olkiluodon neljännen ydinreaktorin periaateluvalleen, mutta sitä se ei hallitukselta saanut.

Fennovoiman rakentamisluvan hakemisen takarajaksi Stubbin hallitus asetti seuraavan vuoden kesäkuun lopun.

Arvoton näytelmä

Silloin nähtiin irvokas poliittinen näytelmä, jolla ei Ville Niinistön mielestä ollut enää tekemistä markkinatalouden ja länsimaisen demokratian kanssa.

Eduskunta oli asettanut hankkeen kotimaiselle omistukselle 60 prosentin alarajan. Kesäkuun lopussa 2015 näytti ilmeiseltä, että ehto ei täyty. Kuin tyhjästä uudeksi osakkaaksi ilmestyi kroatialainen Migrit Solarna Energija -yhtiö, josta kukaan ei ollut kuullutkaan. EU-maahan rekisteröitynä se vastasi kotimaista sijoittajaa.

Asialla olivat venäläispankkeihin kytkeytyneet venäläiset bulvaanit.

Kömpelö viritys oli pilkantekoa Suomen eduskunnan kustannuksella. Valtionyhtiö Fortum oli haluton sijoittamaan Rosatomin ydinvoimalaan, ellei se pääsisi enemmistöomistajaksi venäläiseen TGC-1-energiayhtiöön.

Monien vaiheiden jälkeen näytti vahvasti siltä, ettei Fortum suostuisi osallistumaan ydinvoimalan rakentamiseen. Yllättäen yhtiö julkaisi elokuussa 2015 lakonisen pörssitiedotteen. Se kertoi tulevansa 6,6 prosentilla osaomistajaksi ”suomalaiselle yhteiskunnalle tärkeään” hankkeeseen.

Kroatialaiseen pöytälaatikkofirmaan Migrit Solarnaan liittyvä erikoinen episodi ja valtionyhtiö Fortumin viime hetken mukaantulo kesällä 2015 kertovat, että hankkeella on varsin vähän tekemistä todellisen markkinatalouden kanssa. Olihan Fortum päätynyt itsekin aiemmassa arviossaan siihen, ettei Fennovoima ole kaupallisesti kannattava, Niinistö kirjoittaa Löytöretkeilijässä.

Iltalehden jutussa on virhe OL4:n liittyen: TVO:n hallitus ei hakenut OL4:lle rakentamislupaa, jolloin laitosyksikölle saatu periaatepäätös raukesi. Aiheesta on tehty varmaan parempiakin juttua ja ne on perattu jo moneen kertaan tässäkin langassa.
 
Mielenkiintoinen keskustelu, olenko oikeassa jos tulkitsen että osa keskustelijoista ratkaisisi energiaongelman ostamalla tarvittavan sähkön miuluummin ulkomailta kuin tuottavan sen kotimaassa venäläisperäisellä mutta suomalaisenemmistö omisteisella laitoksella. Muita oikeasti uskottavia vaihtoehtoja en ole täällä nähnyt.
 
Mielenkiintoinen keskustelu, olenko oikeassa jos tulkitsen että osa keskustelijoista ratkaisisi energiaongelman ostamalla tarvittavan sähkön miuluummin ulkomailta kuin tuottavan sen kotimaassa venäläisperäisellä mutta suomalaisenemmistö omisteisella laitoksella. Muita oikeasti uskottavia vaihtoehtoja en ole täällä nähnyt.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Hanhikivi 1:n ainoa funktio on polttaa siihen investoidut pääomat. Maailma on täynnä ydinvoimaloita, joiden rakentaminen jäi kesken Neuvostoliiton romahtaessa. Jos Ryssävoima joutuu talouspakotteiden kohteeksi, niin sen valmistuminen vähintäänkin viivästyy ja vaikka työmaa seisoo, niin lainojen korot juoksee... Vaikka laitos joskus valmistuisikin, niin taloudellisesti kannattavaa siitä ei tule koskaan.

Tästähän nämä Outokummun alaskirjaukset ja muiden omistajien yritykset myydä osuuksiaan kertovat. Lisäksi Ryssävoiman rahoituksessa yhä 30 prosentin aukko ja nykyisiltä omistajilta (pl. Rosatom) ei lisärahaa tipu. Konkurssi näyttää melko väistämättömältä ellei sitten Suomen valtio pakota Fortumia investoimaan pari miljardia "ylimääräistä" tähän kuolleena syntyneeseen hankkeeseen. Jumalaton monttu Pyhäjoella ei ole uskottava ratkaisu energiaongelmaan... :ROFLMAO:
 
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Hanhikivi 1:n ainoa funktio on polttaa siihen investoidut pääomat. Maailma on täynnä ydinvoimaloita, joiden rakentaminen jäi kesken Neuvostoliiton romahtaessa. Jos Ryssävoima joutuu talouspakotteiden kohteeksi, niin sen valmistuminen vähintäänkin viivästyy ja vaikka työmaa seisoo, niin lainojen korot juoksee... Vaikka laitos joskus valmistuisikin, niin taloudellisesti kannattavaa siitä ei tule koskaan.

Tästähän nämä Outokummun alaskirjaukset ja muiden omistajien yritykset myydä osuuksiaan kertovat. Lisäksi Ryssävoiman rahoituksessa yhä 30 prosentin aukko ja nykyisiltä omistajilta (pl. Rosatom) ei lisärahaa tipu. Konkurssi näyttää melko väistämättömältä ellei sitten Suomen valtio pakota Fortumia investoimaan pari miljardia "ylimääräistä" tähän kuolleena syntyneeseen hankkeeseen. Jumalaton monttu Pyhäjoella ei ole uskottava ratkaisu energiaongelmaan... :ROFLMAO:
Eli kannatat sähkön ostamista ulkomailta.
 
Kirjoitushetkellä sähkön tuonti Venäjältä näyttää olevan 1500 MW. Fennovoiman suunnitellun laitoksen sähköteho olisi 1200 MW.
Suomi pärjää ihan hyvin ilman Venäjältä tuotavaa sähköä, mutta kun sitä saa sieltä halvalla niin sitähän tuodaan.

Tuonnista ja sen määrästä ei pidä vetää johtopäätöstä, että ilman emme pärjäisi. Aika moni täälläkin luulottelee itselleen ja toisillemme, että kyse on välttämättömästä tuonnista.
 
Suomi pärjää ihan hyvin ilman Venäjältä tuotavaa sähköä, mutta kun sitä saa sieltä halvalla niin sitähän tuodaan.

Tuonnista ja sen määrästä ei pidä vetää johtopäätöstä, että ilman emme pärjäisi. Aika moni täälläkin luulottelee itselleen ja toisillemme, että kyse on välttämättömästä tuonnista.
Näillä sähkön hinnoilla ei mielestäni voi käyttää sanoja pärjää ihan hyvin, toki muuten olet oikeassa.
 
Näillä sähkön hinnoilla ei mielestäni voi käyttää sanoja pärjää ihan hyvin, toki muuten olet oikeassa.
Riippuu kenen näkökulmasta katsoo. Ennemmin ajattelin kantaverkon välittämän sähkötehon osalta eli sähköstä ei Suomessa ole pulaa riippumatta Venäjän tuonnista tai sen loppumisesta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top