Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Silti, on ryssällä pointtikin tuossa jutussaan :sneaky:

Eli oman kaluston markkinointi.. ELSO ja ohjusten kykyä on toki mahdotonta julkilähtein arvioida, mutta näin lähtökohtaisesti MBDA ja Selex vaikuttavat luotettavimmalta brändeiltä kuin Vympel ja Tikhomirov NIIP. Lisäksi tulee ottaa huomioon konteksti: ruotsalaisten idea lienee torjua venäläiset ensisijaisesti Itämeren yllä oman GCI/AEW -tutkien tukemana, tai sitten Ruotsin maa-alueen yläpuolueella samoin eduin...
 
Voi juku, ollaan ilmeisesti peräti poranteriä myyty.
E-Gripukassa vielä moni ruotsalaislippu vaihtunut tuosta muuhun.

Tiesittekö muuten, että F-35:een oli aluksi tulossa sama saku-tykki Mauser BK27 eli 27mm kunnes päättivät kehittää uuden? Tornadosta ja Typhoonista löytyy niin ikään.
 
Viimeksi muokattu:
Voi juku, ollaan ilmeisesti peräti poranteriä myyty.
E-Gripukassa vielä moni ruotsalaislippu vaihtunut tuosta muuhun.

Näyttää tosi fantsulta ajatellen huoltovarmuutta... hei me tienataan tällä! Tai mä ja mun kaverit tienaavat, kun ranskalaiset lopettavat sen alkujaan Mirage 2000:a varten valmistetun komponentin tuotannon ja tarvitaan korvaava toimittaja.
 
Jos ei tarjoa -mitään-, niin on vain viisautta olla kysymättäkään. Ja kaiken varmuudeksi: en keksi yhtään syytä olla päätymättä amerikkalaiskoneeseen ja nimenomaan F35:een. Kun se ei näköjään ole edes asiallisesti ottaen kalliimpi. Ja amerikkalaistuotteiden referenssit ovat vähintään yhtä kohdillaan kuin muillakin.

Olisi mieluisaa tietää, millainen elinkaarikokemus Hornet on ollut? Sekin kertoisi jotain varmasti amerikkalaistoimittajasta yleensä ja hävittäjissä erikseen.

Olen samoilla linjoilla. En myöskään keksi yhtään ei-poliittista perustetta valita mitään muuta konetta kuin F-35. Toki ymmärrän, että tämä pitää säilyttää salaisuutena, jotta hinta ei karkaa käsistä. Ihan viisasta neuvottelutaktiikkaa. Jos Lockheed saa käsityksen, että muita koneita ei tosiasiallisesti edes harkita, katoaa neuvottelutila hinnan/kauppaan sisältyvien varusteiden, yms. suhteen.

Lähdettä ei ole heittää, mutta olen ymmärtänyt, että Ilmavoimat on ollut Yhdysvaltoihin ja Boeingiin erityisen tyytyväinen yhteistyökumppanina. Lockheedista ei liene kokemusta, mutta eiköhän tässäkin pääyhteistyökumppani ole US Air Force samoin kuin HN:n kanssa se oli US Navy.

Ja vielä sellainen seikka, että jos USA myy Suomeen uusimman hävittäjänsä ja vieläpä merkittävän määrän sitä, niin se on senlaatuinen reviirin merkkaus, että vie Putinilta halut lähteä kokeilemaan, kuinka integroituneita USA:n puolustusjärjestelmään me todellisuudessa olemmekaan. Älkää unohtako Saulin heittoa: ”liittokuntia syntyy myös tarvittaessa”.
 
Minkähän verran Lämäri voi oikeasti muuten halutessaan hintoihin vaikuttaa kun me ostetaan aikoinaan DoD:n FMS-pumpun kautta samaan hintaan kuin he itse + 5% tms. FMS-maksua päälle.

Superin hinta voi olla viritetty Suomelle erikseen jos siinä vaiheessa kukaan muu ei enää tilaa uusia.

Gripenin hinta lienee Saabin (ja Embraerin) eikä FMV tms. asia.
 
Löytyy. JASSM ja signaalitiedustelukamppeet Casaan.
Noiden lisäksi myös MLRS ja GMLRS on Lämärin. Toki ei liity ilmavoimiin kuin JTAC tms. toiminnan kautta, mutta PVLOGL se hankkija näille kaikille on. Ei kovin isoa aitaa ole aselajien välillä yhteistyökumppanien suuntaan.

Ilmavoimilla eniten kokemusta luultavasti triosta Boeing, LM ja Thales. Sitten ehkä Kongsberg-Nammo. Kotimaiset asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Noiden lisäksi myös MLRS ja GMLRS on Lämärin. Toki ei liity ilmavoimiin kuin JTAC tms. toiminnan kautta, mutta PVLOGL se hankkija näille kaikille on. Ei kovin isoa aitaa ole aselajien välillä yhteistyökumppanien suuntaan.

Ilmavoimilla eniten kokemusta luultavasti triosta Boeing, LM ja Thales. Sitten ehkä Kongsberg-Nammo. Kotimaiset asia erikseen.
Ja toivottavasti pian myös Mk41 strike length siilostoja :whistle:
 
Noiden lisäksi myös MLRS ja GMLRS on Lämärin. Toki ei liity ilmavoimiin kuin JTAC tms. toiminnan kautta, mutta PVLOGL se hankkija näille kaikille on. Ei kovin isoa aitaa ole aselajien välillä yhteistyökumppanien suuntaan.

Ilmavoimilla eniten kokemusta luultavasti triosta Boeing, LM ja Thales. Sitten ehkä Kongsberg-Nammo. Kotimaiset asia erikseen.

Kongsberg-Nammo? Pikemminkin luulisin, että enemmän kokemusta olisi Raytheonista, jolta tulee AMRAAM ja Sidewinder.
 
Back
Top