@Rauhantekijä
Jos halutaan ostaa tällä hetkellä täysin operatiivisesti valmis kone, niin sitten tulee hankkia Superhornet tai Rafale.
Gripen E, F-35 tai Typhoon eivät nykykunnossaan Suomelle kelpaa.
Tämä
operatiivisesti täysin valmis -logiikka on seuraava:
Superhornet on ollut operatiivisesti käytössä käytännössä yhtä pitkään kuin Suomen Hornetit. Se on toiminut operatiivisissa tehtävissä jo kohta parikymmentä vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Superhornettiakin ollaan kuitenkin juuri kehittämässä, uusi 3-versio on tulossa.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/bo...nkaari_jatkuu_block_iii_p_ivityksi_us_navylle
Ja tuon kolmosversion uudet ominaisuudet pitää
kehittää, testata ja todentaa ja koelentää.
Rafale on toinen kone, joka on ollut operatiivisessa käytössä jo yli 10 vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Myös Rafalea ollaan kuitenkin kehittämässä merkittävällä tavalla uuden 4-version myötä.
http://sotilasilmailu.fi/dassault-r...ion-kanssa-rafalen-f4-version-kehittamisesta/
Ja sen version uudet ominaisuudet pitää
kehittää, testata, todentaa ja koelentää.
Eurofigher on ollut operatiivisesti myöskin käytössä jo runsaat 10 vuotta. Se on siis operatiivisesti valmis.
Eurofighterissä ei kuitenkaan tällä hetkellä ole sellaisia ominaisuuksia, mitä Suomi edellyttää.
Niitä ollaan kuitenkin kehittämässä.
https://www.baesystems.com/fi-fi/capability/welcome-to-eurofighter-typhoon
Ja ne pitää sitten vielä testata, todentaa ja koelentää.
F-35 ja Gripen ovat uusia koneita. Pääosa niiden peruskehityksestä on tehty, mutta niitä pitää vielä
kehittää, testata, todentaa ja koelentää.
---
Kaikkiin HX-ehdokkaisiin siis pätee, että vaikka niiden uusimmat versiot eivät vielä olekaan operatiivisesti valmiita = että niitä pitää vielä kehittää, testata, todentaa ja koelentää, ei tarkoita sitä, etteivätkö ne olisi valmistuessaan suorituskykyisiä ja korkealaatuisia.
Siksi mitään HX-ehdokasta ei kannata arvioida, mitä se on
nyt, vaan mitä se on todennäköisesti 2025. (Ja sen jälkeinen kehitys toki myös huomioiden). Näin toimii ilmavoimat.