Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Gripenit laukovat kaukaa Meteoreja korkealla kruisailevien kolmeviitosten osoittamiin maaleihin. Ei olisi kivaa olla Suhoin puikoissa.
 
Gripenit laukovat kaukaa Meteoreja korkealla kruisailevien kolmeviitosten osoittamiin maaleihin. Ei olisi kivaa olla Suhoin puikoissa.
Meteorit tulevat vielä F35:kin - ei siihen Gripeneitä tarvita. Silloin Suhoit ei edes tiedä mistä ne tulevat. Ja sieltä korkealta ne Meteorit lentävät vieläpä pidemälle.
 
Testi tehtiin pörssiyrityksen hallitukselle, että ovatko he valinneet hyvän toimitusjohtajan. Kaikki vastuu on siellä.
TM talviautotestissä hallitus ja johto pärjäsi.

Osa kunniasta on maan työntekijöiden moraalilla (perinne 500 vuotta), koulutusjärjestelmällä (poliitikot 50v ajalta), alihankkijoilla ja operatiivisella alijohdolla.

Isosta firmasta näitä voi olla vaikea nimetä. Mielestäni Gripen softapäällikkö ei ole pätevä kun näin hänet kerran Saabin videossa. Ottaisin tilalle paremman.
Eli sanoisin että Volvo on top-firma, mutta Gripen ei tällä hetkellä ole.'

Aika moni on sitä mieltä että Apple on tehnyt hyviä tuotteita aina. Firman nousu kesti kuitenkin 30 vuotta. Resurssit oli minimaaliset 80- ja 90-luvulla.
Ok, hyvä tietää.

Olen kuullut huhua, että EF ja Rafale ovet tällä hetkellä HX:ssä vahvoilla. Jäämeren XC90:stä oli mennyt takatukivarsi poikki heti takuuajan umpeutumisen jälkeen ja maahantuoja pesi kätensä koko hommasta. Erään toisen HX:ssä päättävässä asemassa olevan kenun vaimon Jeep Compass meni vasta kolmannella yrityksellä leimalle. Eivät ole kuulemma svedu ja jenkkivaihtoehdot kovassa huudossa.
 
Meteorit tulevat vielä F35:kin - ei siihen Gripeneitä tarvita. Silloin Suhoit ei edes tiedä mistä ne tulevat. Ja sieltä korkealta ne Meteorit lentävät vieläpä pidemälle.

*F-35:eenkin.

Kuka integroisi Meteorin F-35:een? Ei USA ainakaan, siellä kehitetään omaa pitkänmatkan ohjusta. Britannia?
 
Autopuolen juttuja en hirveästi lähtisi tähän mukaan vetämään, mutta nuokin nelipyöräiset ovat pitkälti alihankkijoiden osista eri yhdistelmin varioiden kasailtuja tuotoksia. Toisten komponentit ovat eittämättä laadukkaampia kun toisten ja oikeastaan ainoastaan kokoonpanon laatu ja haluttu voittomarginaali vaikuttaa lopputulokseen. Omien kokemusten perusteella Saab tai Volvo autoina eivät edusta huipputekniikkaa saati laatua millään osa-alueella. Enempi ovat lähinnä pinnalta "laatuvaikutelmaa" ja perustekniikasta (bosch, valeo, siemens, lucas, smw ) alihankkijapalikoista kasattua peruskauraa.

Jotenkin tuo Gripen vaikuttaa kyllä ihan samalta tavaralta. Alihankkijapalikoita hienossa kuoressa.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki korkeateknologia tehdään nykymaailmassa alihankkijoiden komponenteista; myös kaikki taistelukoneet. Laatutuote eroaa muista sillä, kuinka tiukasti se vaatii alihankkijoilta laatua ja kuinka tarkasti se valvoo jokaista erää. Jopa kiinalaiset alihankkijat osaavat tehdä priimaa, jos niitä valvotaan tarpeeksi tiukasti ja kiinnijäämisen riski on valvonnan myötä tarpeeksi suuri. Kuvittelisin länsimaisten konevalmistajien alihankintaketjujen olevan melko samantasoisesti valvottuja. Hinta toki vaihtelee, jos mukana on politiikka ja vaikkapa aluepolitiikka.
 
kilpailukykyinen laatu Ruotsissa ei ole mikään tae..... Greipin ongelmat liittyvät resursseihin, eivät insinööritaitoon.
Jees, onneksi otsikon aiheesta saa esittää kysymyksiä ja niihin saa vastauksia erilaisilta ja varsin asiaa tuntevilta kirjoittajilta. Kuten sanoin, itse en noita koneita osaa arvioida millään tavalla, mutta luen kyllä kiinnostuneena muiden näkemykset. Kiitos.

Jotenkin mä silti salaisesti jaksan uskoa ruotsalaisten osaamiseen.
.
 
Autopuolen juttuja en hirveästi lähtisi tähän mukaan vetämään, mutta nuokin nelipyöräiset ovat pitkälti alihankkijoiden osista eri yhdistelmin varioiden kasailtuja tuotoksia. Toisten komponentit ovat eittämättä laadukkaampia kun toisten ja oikeastaan ainoastaan kokoonpanon laatu ja haluttu voittomarginaali vaikuttaa lopputulokseen. Omien kokemusten perusteella Saab tai Volvo autoina eivät edusta huipputekniikkaa saati laatua millään osa-alueella. Enempi ovat lähinnä pinnalta "laatuvaikutelmaa" ja perustekniikasta (bosch, valeo, siemens, lucas, smw ) alihankkijapalikoista kasattua peruskauraa.

Jotenkin tuo Gripen vaikuttaa kyllä ihan samalta tavaralta. Alihankkijapalikoita hienossa kuoressa.

Eli vähän niinkuin Apple? 'Maailman laadukkain puhelin' josta eivät ole itse valmistaneet tai varmaan edes suunnitelleet yhtään komponenttia?
 
Nokia sentään aikanaan noudatti linjaa että puhelimen ydin eli "engine" on 40 % omaa valmistusta ja loput enginet ulkoistettua.
Mikä osa Gripenissä edustaa sitä 40 % omaa tuotantoa?
.
 
Meteorit tulevat vielä F35:kin - ei siihen Gripeneitä tarvita. Silloin Suhoit ei edes tiedä mistä ne tulevat. Ja sieltä korkealta ne Meteorit lentävät vieläpä pidemälle.

Asiasta kolmanteen, niin uskaltaisikos vihollinen tuoda AWACS koneita alueelle, jossa vastapuoli lentää F-35:lla ja kykenee kantamaan Meteoreja ja Amraam-D mallia? Tiedän, että noissa koneissa tutka saattaa nähdä F-35:n paremmin kuin hävittäjä tutka ja maatutkat voivat välittää tietoja maasta, mutta voisiko F-35:n siitä huolimatta hiippailla riittävän lähelle, että saattokoneet eivät ehdi/kykene estämään alasampumista?
 
F35 pärjääminen Red Flagissa on vain aika musertavaa. Aika kovia pudotusprosentteja saannut muihin verrattuna.
 
Mieletömän hyvä uusi Gripen on, verrataan Appleen?
Ei grippenissä ole oikein mitään sellaista että siitä voisi puhua koneiden applena.
Se on peruskone mikä palvelisi varmasti nykyistä sodankäyntiä mutta sen pitäisi palvella myös tulevaisuutta
 
Ei grippenissä ole oikein mitään sellaista että siitä voisi puhua koneiden applena.
Se on peruskone mikä palvelisi varmasti nykyistä sodankäyntiä mutta sen pitäisi palvella myös tulevaisuutta

Itse pitäisin F-35 Applena. Koska kukaan ei oikein tiedä mitä pitää sisällään, onko se niin hyvä kun väitetään ja maksaa vidusti. Mutta kun on uusi ja hypetetty, niin sellainen pitää saada "koska apple". Gripen voisi olla Huawei. "Ei se voi olla hyvä, koska on Korean muovia". Pinnan alta löytyy kuitenkin ihan samaa tavaraa kuin muillakin valmistajilla.
 
Täällä on ollut pari sanaa komponenteista. Lego-tyyliin. Ei autoja saati lentokoneita koota pelkistä alihankintakomponenteista. Siellä pitää olla se itse auto/lentsikka pohjalla ja siihen pultataan toimintoja erikoistuneiden valmistajien tuotteiden muodossa. Ei komponentteja poimimalla tuoteta lento-ominaisuuksia tai yhteensopivuutta asejärjestelmien kanssa.
Pudottelen tällä kertaa vähän totiseen tyyliin, tuli vain aika ikävä fiilis sen vuoksi, että kehittyneen lavetin esittäminen jonkinlaisen ruoka-/komponenttilistan muodossa on harhaanjohtavaa.
 
Back
Top