Gripen E/F

Samaa on sanottu täällä Hornetista, Norjassa F-35:sta jne.

Se on kuitenkin poliitikkojen ja intin ArvoValinta, jos niin käy. Suomen puolustuksen tulenavauskyky on ollut kehittämisen timanttista keskiötä.....sitten muu, huolimatta viihteellisestä jargonista. Tulenavaussuorituskykyä mitatessa Ilmavoima on keskeinen, nopeus, voima, keskittämispotentiaali, kriisinhallitseminen.....kaikki mi jaksaa kalpaa käyttää - suorituskyky on ollut selvästi alisteinen tulenavauskykyyn nähden. Se lienee selvää, vai onko, että mihinkään kulutussotaan ei pienen maan ykkösvärkit piisaa kuin kork. märimmissä tahmaunissa.
 
Samaa on sanottu täällä Hornetista, Norjassa F-35:sta jne.
Onhan siinä pilkkuisen aste-eroa hankkia myyjältä valmis hävittäjä tai alkaa ruutupaperille luonnostelemaan tulevaa hävittäjäkonetta... Kansantaloudellisesti Gripen on ollut kallis ohjelma, aivan varmasti kalliimpi kuin valmiin tuotteen osto.
 
Euroissa mitattuina Gripen NG on varmaankin kymmeniä miljardeja päässyt syömään.

Samalla rahalla olisi hoitunut Ruotsille ulkomainen hävittäjä korvaamaan 96 Gripen C/Dtä, ja vielä jäänyt miljardikaupalla meri - ja maavoimien kehittämiseen. Ruotsin olisi vaan kannattanut niellä ylpeytensä ja tilata vaikka 100 F-35sta.
 
Gripenissä on varmasti omat riskinsä mitä tulee sen taloudelliseen takaukseen. Riskinä voisi olla myös se, että Suomi saattaisi jäädä suurimmaksi käyttäjäksi. Gripenin lähimpänä kilpailijana näkisin itse Rafalen. Jos jompikumpi pitäisi valita, valitsisin Rafalen. Joka tapauksessa Saabi saa tehdä taikoja jotta kone on 2021 siinä kunnossa, että ulkomainen ostaja voi sellaisen oikeasti harkita ostavansa. Suomen päätöksenteon kannalta näen edelleen poliittisen riskin suurimpana.
 
Minulla löytyy sen verran luottoa Ruotsin ilmavoimiin että uskon heillä olevan aika kovia vaatimuksia tulevalle taistelukoneelle, enkä usko että he ihan sutta & sekundaa kelpuuttaisivat. Ruotsilla on perinteistä osaamista elso-järjestelmissä ja etenkin datalinkeissä, integraatio ja verkostoituminen voi olla Gripenin vahvuus, selvä on että ns. raa'assa suorituskyvyssä se jää monella alueella jälkeen.
En ole alan asiantuntija, enkä voi puhua muiden puolesta, mutta ainakaan minä en epäile, etteikö Gripen olisi ihan kelvollinen kone. Toinen kysymys (jota varmaan Einomies enimmäkseen käsitteli) on sitten se, että onko fiksua itse kehittää ihan kelvollinen kone, jos muualtakin saa hyviä koneita? Kaikki teknisesti hyvät ratkaisut eivät aina ole taloudellisesti järkeviä.
 
En ole alan asiantuntija, enkä voi puhua muiden puolesta, mutta ainakaan minä en epäile, etteikö Gripen olisi ihan kelvollinen kone. Toinen kysymys (jota varmaan Einomies enimmäkseen käsitteli) on sitten se, että onko fiksua itse kehittää ihan kelvollinen kone, jos muualtakin saa hyviä koneita? Kaikki teknisesti hyvät ratkaisut eivät aina ole taloudellisesti järkeviä.
Nyt ei vaan olla hakemassa mitään ihan kelvollista, vaan parasta mikä budjettiin mahtuu.
 
Nyt ei vaan olla hakemassa mitään ihan kelvollista, vaan parasta mikä budjettiin mahtuu.
Kumman näytössä on vikaa? Minun näytöllä ei missään näy, että olisin viime viestissäni sanallakaan kommentoinut HX-hanketta.
 
Kumman näytössä on vikaa? Minun näytöllä ei missään näy, että olisin viime viestissäni sanallakaan kommentoinut HX-hanketta.
Viimeiset sivut koneen valmistumista on puitu nimenomaan HX-kontekstissa. Kuten myös siinä Fulcrumin viestissä jota lainasit.
 
Viimeiset sivut koneen valmistumista on puitu nimenomaan HX-kontekstissa. Kuten myös siinä Fulcrumin viestissä jota lainasit.
Otin kantaa siihen onko Gripen kelvollinen kone vai ei, en siihen pitäisikö Suomen valita tai valitseeko Suomi Gripenin. Fulcrumin viestistä lainasin sen kohdan, jossa Fulcrum kommentoi Gripenin kyvykkyyttä:

Minulla löytyy sen verran luottoa Ruotsin ilmavoimiin että uskon heillä olevan aika kovia vaatimuksia tulevalle taistelukoneelle, enkä usko että he ihan sutta & sekundaa kelpuuttaisivat. Ruotsilla on perinteistä osaamista elso-järjestelmissä ja etenkin datalinkeissä, integraatio ja verkostoituminen voi olla Gripenin vahvuus, selvä on että ns. raa'assa suorituskyvyssä se jää monella alueella jälkeen.

Todetaan nyt vielä, että uskon myös Rafalen, Super Hornetin ja Eurofighterin olevan ihan kelvollisia koneita. Siitä huolimatta uskon Suomen valitsevan F-35:n.
 
Onhan siinä pilkkuisen aste-eroa hankkia myyjältä valmis hävittäjä tai alkaa ruutupaperille luonnostelemaan tulevaa hävittäjäkonetta... Kansantaloudellisesti Gripen on ollut kallis ohjelma, aivan varmasti kalliimpi kuin valmiin tuotteen osto.
Eikös Gripeniin sijoitetut kruunut kummiskin jää Ruotsiin pääosin? Muualta ostaessa joka kruunu olisi valunut Molokin kitaan.
 
Ja tosiaan Wallenbergit siellä keräämässä tuohet. Tämän kun Suomalaiset poliitikotkin tajuais niin alkais punainen tulevaisuus vaihtaa mielipidettä.

En väitä koneen suorituskyvystä mitään. Mutta ihmettelen tiettyjen poliittisten hankkeiden vauhkoa tähän. Ehkä taas on haettu vaihtoehtoa tietämättä mistä oikeasti on kyse.
 
Ruotsi liittyy brittien Tempest-ohjelmaan
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsi liittyy brittien Tempest-ohjelmaan


Lyhyeksi jää viimeisen gripenin palvelus?
 
Ruotsi liittyy brittien Tempest-ohjelmaan
Tämä on jo uutinen. Voidaanko jatkaa tätä omassa Tempest -vitjassa?
 
Eli Suomi liittyy Tempest-hankkeeseen?:) Osa poliitikoista ryhtyy liputtamaan Euro-fighteriä ollakseen johdonmukaisia.
 
Tämän uutisen myötä uskon Gripen En olevan viimeinen Saabin oma hävittäjä ja että sen takana ei ole 2060-luvulle asti kestävän kehityksen tahtoa, joten uskon että se ei todellakaan ole Ilmavoimien valinta.
 
Tämän uutisen myötä uskon Gripen En olevan viimeinen Saabin oma hävittäjä ja että sen takana ei ole 2060-luvulle asti kestävän kehityksen tahtoa, joten uskon että se ei todellakaan ole Ilmavoimien valinta.

Jep, sama todettiin foorumilla jo aikaisemmin Rafalen ja Typhoonin osalta kun FCAS (fuck ass) ja Tempest julkistettiin..

No, katsotaan kumpi jenkkikone tulee.
 
Back
Top