Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juu, eiköhän myös E/F Gripen korvata Tempestillä aikanaan, jos C/D korvataan. Mutta koska käytössä on eri ikäisiä Gripeneitä, ei kaikkia tarvitse lähteä korvaamaan kerralla.
Ruotsista kuului kaffepöytäkeskusteluin pessimistisiä viestejä Gripenin E/F suhteen HX hanketta koskien. Laitoin niitä tännekin. Siitä vähän päästä tuli Sveitsin uutinen Gripenin heivaamisesta heidän kilpailutuksestaan ja siihen liittyvät aikatauluongelmat. Nyt joku aika sitten kuului pessimistisiä kantoja Ruotsin ilmavoimien tyytyväisyydestä tulevien Gripen näkymien suhteen ja sen mahdolliseen kykyyn paikata vanhenevaa kalustoa jos se jää vain Ruotsin koneeksi. Siitä vähän ajan päästä tuli Tempest -julkistus.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsista kuului kaffepöytäkeskusteluin 0pessimistisiä viestejä Gripenin E/F suhteen HX hanketta koskien. Laitoin niitä tännekin. Siitä vähän päästä tuli Sveitsin uutinen Gripenin heivaamisesta heidän kilpailutuksestaan ja siihen liittyvät aikatauluongelmat. Nyt joku aika sitten kuuluin pessimistisiä kantoja Ruotsin ilmavoimien tyytyväisyydestä tulevien Gripen näkymien suhteen ja sen mahdolliseen kykyyn paikata vanhenevaa kalustoa jos se jää vain Ruotsin koneeksi. Siitä vähän ajan päästä tuli Tempest -julkistus.

Sepä olisi komeeta jos lopputulema olisi että Suomi ottaa Gripenit käyttöön mutta Ruotsi ei :D

Kyllä olis kooditkin kohdallaan kun saataisiin tehdä kaikki ihan ite.
 
Sepä olisi komeeta jos lopputulema olisi että Suomi ottaa Gripenit käyttöön mutta Ruotsi ei :D

Kyllä olis kooditkin kohdallaan kun saataisiin tehdä kaikki ihan ite.
Taidetaan saada sama kone kaikkiin pohjoismaihin. Kun Suomi ruksaa vaihtoehdoista F-35:n niin ruotsalaiset vetävät ruksin Greipin päälle. Ostavat sitten arvaatkas mitä.
 
Ruotsi ei Greipistä luovu kyllä enää tässä vaiheessa, se on saletti. Aivan liikaa rahaa kiinni.
Ei tietenkään. Mutta projektista voi tulla torso ja osaaminen myydään Tempest-projektiin jolla kuluja katetaan, teollinen osaaminen turvataan ja voidaan myös paikata siitä mihin Gripen ennakoitua aikaisemmin loppuu.
 
Ei tule Tempest vaikuttamaan näihin kinkereihin. Kyllä siinä menee jokunen tovi ennen kuin on yhtään ainutta lentävää härveliä olemassa saati tuotannossa. Voi tulla parahiksi siksi kunnes Suomi valitsee seuraavaa hävittäjää. Kyllä Gripen on näissä meidän karkeiloissa täysillä mukana ja varmasti yksi todellinen vaihtoehto.
 
Ei tule Tempest vaikuttamaan näihin kinkereihin. Kyllä siinä menee jokunen tovi ennen kuin on yhtään ainutta lentävää härveliä olemassa saati tuotannossa. Voi tulla parahiksi siksi kunnes Suomi valitsee seuraavaa hävittäjää. Kyllä Gripen on näissä meidän karkeiloissa täysillä mukana ja varmasti yksi todellinen vaihtoehto.

Myös Gripen E/F voi olla valmis valittavaksi silloin.
 
Kaamein lausunto, minkä Saab voi pulauttaa, on että tässä tuotteessa on havaittu poikkeksellisen vähän virheitä.

Paras lausunto kertoo yksiselitteisesti, mitkä ne puutteet ovat.

Selitykset. Ne ovat ratkaisevassa osassa eikä Saabin pidä niissä hätiköidä jos ei olla pidättäytyväinenkään.

Näitäpä dokumentteja tutkitaan huolellisesti. Syy - seuraus -suhteita sellaisenaan ja SITTEN uskottavuustarkastelun kautta.

Javisst, hördu? Annars skiter vi iden!
 
Kaamein lausunto, minkä Saab voi pulauttaa, on että tässä tuotteessa on havaittu poikkeksellisen vähän virheitä.

Paras lausunto kertoo yksiselitteisesti, mitkä ne puutteet ovat.

Selitykset. Ne ovat ratkaisevassa osassa eikä Saabin pidä niissä hätiköidä jos ei olla pidättäytyväinenkään.

Näitäpä dokumentteja tutkitaan huolellisesti. Syy - seuraus -suhteita sellaisenaan ja SITTEN uskottavuustarkastelun kautta.

Javisst, hördu? Annars skiter vi iden!
OK.
 
Varmin keino tehdä varmasti lentävä Gripenin F-versio on ottaa sen paperinen esite ja taitella siitä lennokki.
Tämä on ehkä se mielenkiintoisin totuus. Ja toinen on se että Wallenbergien suku on saanu käärittyä rahaa Ruotsin valtiolta tämmöseenki projektiin. Sitte maassa Suomi ollaan sitä mieltä että hyvä juttu. Olikos Kaikkosella taustaa jossain taustakähminnässä nimeltään Nuorisosäätiö?

Periaatteessa noilla ei ole merkitystä, kunhan poliitikot osaavat pitää kätensä taskussa. Vai osaavatko? Onko lahjottu Ruotsista Wallenbergeilta jotain?
 
Tämä on ehkä se mielenkiintoisin totuus. Ja toinen on se että Wallenbergien suku on saanu käärittyä rahaa Ruotsin valtiolta tämmöseenki projektiin. Sitte maassa Suomi ollaan sitä mieltä että hyvä juttu. Olikos Kaikkosella taustaa jossain taustakähminnässä nimeltään Nuorisosäätiö?

Periaatteessa noilla ei ole merkitystä, kunhan poliitikot osaavat pitää kätensä taskussa. Vai osaavatko? Onko lahjottu Ruotsista Wallenbergeilta jotain?
Kädet taskussa ja kädet taskuissa. Kaveria muistetaan ja sen jälkeen ei muistetakaan mitään. Pankinjohtajan pesti voi olla paria allekirjoitusta vailla.
 
Tässä Saabin markkinamiesten juttua tulevaisuuden hävittäjistä.


Ennusteita tulevaisuuden hävittäjistä

Modernien suihkuhävittäjien on testattu kestävän yhteensä 8 000 lentotuntia operatiivisen käyttöikänsä aikana.
Kunkin koneen vuosittainen lentoaika on keskimäärin 200 tuntia, joten hävittäjiltä odotetaan tehokasta toimintaa erilaisissa tehtävissä noin 30–40 vuoden ajan.

Jutussa mm.:

Koska konseptisuunnittelijat tiesivät, että Gripenin pitkän käyttöiän määräisi sen perusrakenne – tekniikka, jolle kone alun perin perustuu – he päättivät tehdä siitä avoimen arkkitehtuurin. Gripenin perusrakenne on alusta alkaen ollut modulaarinen.

Aeronautics tuottaa itse vain koneen runkorakenteen. Muut osat, kuten tietokoneet, näytöt, sensorit ja aseistus hankitaan muualta. Tärkeimmät koneen toimintaan vaikuttavat järjestelmät – mukaan lukien strategisesti elintärkeät järjestelmät – hankitaan kuitenkin sisäisesti Saabin muilta liiketoiminta-alueilta.

Tekniikka kehittyy nopeasti ja sen mukana myös uhkakuvat. Jotta moderni hävittäjäkone ei olisi kymmenen vuoden päästä vanhentunut, sen on oltava mukautuva.

Saab on jo suorittanut koelentoja sataprosenttisella biopolttoaineella.

Lupaaviin osa-alueisiin Gripenin tulevassa kehityksessä kuuluvat sensoreiden ja aseistuksen parantaminen, miehittämättömät lisäosat ja autonominen ohjaus, jotka mahdollistavat miehitettyjen ja miehittämättömien lentokoneiden välisen vuorovaikutuksen.
Vuoden 2040 puoliväliin mennessä on odotettavissa uuden sukupolven ilmataistelujärjestelmien esittely.
Niitä ovat uuden sukupolven aseet, sensorit, funktionaaliset materiaalit ja monispektrihäivetekniikka.

”Tavoitteena on, että 10–15 vuoden sisällä voimme yhdistää Gripenin miehittämättömiin järjestelmiin, mikä mahdollistaa entistä vaativampien tehtävien integroimisen.
Lentokone voi esimerkiksi laukaista pieniä, muutaman minuutin ajan lentäviä valemaalikoneita, kertakäyttöisiä valvontarobotteja tai muita järjestelmiä, jotka avustavat lentäjää keräämällä puolustuksen kannalta elintärkeitä tietoja. Ne myös auttavat suojaamaan lentäjää ja konetta viholliset toimilta.”

⁸Yhtiö tutkii jo nyt täysin miehittämättömän tai sekä miehittämättömänä että lentäjän kanssa toimivan lentokoneen toteuttamismahdollisuuksia.
 
Back
Top