Teräsvilla
Eversti
Kiitos!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kaikkea saa toivoa, mutta pystyykö Saab noin villeihin visioihin.Tässä Saabin markkinamiesten juttua tulevaisuuden hävittäjistä.
Ennusteita tulevaisuuden hävittäjistä
Modernien suihkuhävittäjien on testattu kestävän yhteensä 8 000 lentotuntia operatiivisen käyttöikänsä aikana. Kunkin koneen vuosittainen lentoaika on keskimäärin 200 tuntia, joten hävittäjiltä odotetaan tehokasta toimintaa erilaisissa tehtävissä noin 30–40 vuoden ajan.saab.com
Ennusteita tulevaisuuden hävittäjistä
Modernien suihkuhävittäjien on testattu kestävän yhteensä 8 000 lentotuntia operatiivisen käyttöikänsä aikana.
Kunkin koneen vuosittainen lentoaika on keskimäärin 200 tuntia, joten hävittäjiltä odotetaan tehokasta toimintaa erilaisissa tehtävissä noin 30–40 vuoden ajan.
Jutussa mm.:
Koska konseptisuunnittelijat tiesivät, että Gripenin pitkän käyttöiän määräisi sen perusrakenne – tekniikka, jolle kone alun perin perustuu – he päättivät tehdä siitä avoimen arkkitehtuurin. Gripenin perusrakenne on alusta alkaen ollut modulaarinen.
Aeronautics tuottaa itse vain koneen runkorakenteen. Muut osat, kuten tietokoneet, näytöt, sensorit ja aseistus hankitaan muualta. Tärkeimmät koneen toimintaan vaikuttavat järjestelmät – mukaan lukien strategisesti elintärkeät järjestelmät – hankitaan kuitenkin sisäisesti Saabin muilta liiketoiminta-alueilta.
Tekniikka kehittyy nopeasti ja sen mukana myös uhkakuvat. Jotta moderni hävittäjäkone ei olisi kymmenen vuoden päästä vanhentunut, sen on oltava mukautuva.
Saab on jo suorittanut koelentoja sataprosenttisella biopolttoaineella.
Lupaaviin osa-alueisiin Gripenin tulevassa kehityksessä kuuluvat sensoreiden ja aseistuksen parantaminen, miehittämättömät lisäosat ja autonominen ohjaus, jotka mahdollistavat miehitettyjen ja miehittämättömien lentokoneiden välisen vuorovaikutuksen.
Vuoden 2040 puoliväliin mennessä on odotettavissa uuden sukupolven ilmataistelujärjestelmien esittely.
Niitä ovat uuden sukupolven aseet, sensorit, funktionaaliset materiaalit ja monispektrihäivetekniikka.
”Tavoitteena on, että 10–15 vuoden sisällä voimme yhdistää Gripenin miehittämättömiin järjestelmiin, mikä mahdollistaa entistä vaativampien tehtävien integroimisen.
Lentokone voi esimerkiksi laukaista pieniä, muutaman minuutin ajan lentäviä valemaalikoneita, kertakäyttöisiä valvontarobotteja tai muita järjestelmiä, jotka avustavat lentäjää keräämällä puolustuksen kannalta elintärkeitä tietoja. Ne myös auttavat suojaamaan lentäjää ja konetta viholliset toimilta.”
⁸Yhtiö tutkii jo nyt täysin miehittämättömän tai sekä miehittämättömänä että lentäjän kanssa toimivan lentokoneen toteuttamismahdollisuuksia.
OSaab views the agreement as a starting point for exploring the opportunity for joint development of a future combat air system, which will also read across into the continued long-term development of existing platforms including Gripen.
Niin, mahtaako Tempestiin mukaan meneminen pidentää vai lyhentää Gripen E:n elinikää Ruotsin ilmavoimien käytössä? Onkohan vastauksella merkitystä HX:n kannalta?Press releases | Saab
Here you find our latest releases. You can use the search field or select language or year to narrow down your search.saabgroup.com
Kaiken voi aina lukea monella tavalla ja siten, että se tukee itsellä jo ennalta olevaa asennetta tai ajatusta. Yllä oleva voi tarkoittaa, että Saab ei usko Gripeniin; joku toinen taas voi ymmärtää asian niin, että Britannian ja BAe:n kehityskapasiteetti on tulevien parin vuosikymmenen aikana hyödynnettävissä Gripenin modulaarisissa päivityksissä. ...joita varten koko koneen arkkitehtuuri on juuri päivitetty ja sertifioitu uusiksi. Aika näyttää, onko Saab tehnyt pohjatyönsä Gripen NG:n kanssa hyvin.
(Toki olisi aika koomista ajatella, että Saab olisi maailman ainoa valmistaja, jolta on tulevien mallien suunnittelu kielletty niin kauan kuin uskovat nykyiseen tuotteeseensa, ja muut kehityshankkeet olisivat osoitus luovuttamisesta.)
The MoU is the starting point for the countries to analyse the conditions for deeper cooperation on the development of future combat aircraft capabilities, including future development of the JAS 39 Gripen.
The MoU does not entail long-term commitments between the countries, but is intended to enable future positions. Nor does it prevent the countries from engaging in similar studies and analyses with other partners.
The agreement will be effective for ten years, which is deemed sufficient to carry out the above activities. If and when Sweden decides to fully initiate a bilateral development and procurement project, additional, more detailed agreements will need to be signed. Sweden’s current combat aircraft system, the JAS 39 Gripen, will be the backbone of Swedish combat aircraft capabilities for the foreseeable future. This collaboration offers the opportunity to further insert advanced technologies into JAS 39 Gripen.
Ne päivitykset eivät tule ilmasta, jonkun ne on kehitettävä ja maksettava vaikka olisi kuinka modulaarista. Ruotsalaiset puhuvat käyttävänsä Gripeniä vähintään 2040-luvulle, silloin tuon uuden koneen pitäisi olla rivissä.Nyt 2000-luvulla kaikki tapahtuu paljon, paljon hitaammin. Myöskin koneen vanheneminen, jos se on alunperin suunniteltu hyvin, esim modulaarisesti päivityskelpoiseksi.
Itse (flygvapnet) muuten arvioivat että Gripen C:n pitäminen relevanttina 40-luvulle olisi maksanut enemmän kuin uusi kone (E).Ne päivitykset eivät tule ilmasta, jonkun ne on kehitettävä ja maksettava vaikka olisi kuinka modulaarista. Ruotsalaiset puhuvat käyttävänsä Gripeniä vähintään 2040-luvulle, silloin tuon uuden koneen pitäisi olla rivissä.
If and when Sweden decides to fully initiate a bilateral development and procurement project
Jos tuo if and when toteutuu, mitä tapahtuu 40-60 jos päädymme Gripen E:hen? Jätetään sellaiseksi kuin se Sveduilta jää, vai kehitetään ja maksetaan itse?
Nämä niitä mieltä askarruttavia asioita ovat, ja niitä luultavasti ilmavoimissakin kovasti pohditaan.
Vähän kuin F-16, eikä sekään tahdo mennä enää kaupaksi.Gripen NG/E -projekti on hyvä esimerkki hyvästä suunnittelusta. Gripen on asteittain kohottanut kykyjään ja muuntautuu aikojen mukaiseksi tuotteeksi. Gripen A:n lähtökohtana oli Viggen 2000h elinkaarella ja 1980-luvun teknologialla. Versiohyppäys C-E toimii paremmin uusilla rungoilla ja, kuten sanoin ja yo. kuvatkin näyttävät, uudella perusteellisella suunnittelulla.
Tästä voidaan olla samaa mieltä, Ruotsi on sitoutunut Gripen E:hen eikä sitä ole mihinkään hylkäämässä.Mikään ei tässä puhu sen puolesta, että Saab ja JAS olisivat jotenkin vaikeuksissa ja Tempest olisi siksi pakotie.
Höpö höpö.Vientivaikeuksissa Saab on sen takia, että hävittäjähankinnat ovat poliittinen enemmän kuin tekninen hanke. Kukaan ei voi väittää, että Norjan ja Tanskan hankintaprosessit olisi tehty täysin päivänvalon kestäväksi, tai ainakaan kumpikaan valtio ei ole osannut/halunnut kiistää Saabin ja Boeingin esittämän kritiikin valiidiutta. Niissä asetelma oli vinossa joko siksi, että varsinaista hankintakriteeriä ei voinut paljastaa jostakin todella top secret syystä, taikka sitten diplomaattinen painostus oli sen verran kovaa, että hankintakriteerit riggattiin hiukan tökerösti tarkoituksella. Ehkä joku vuotaa oikean syyn joskus ulos, ehkä ei.
Tämä arvatenkin poikkeaa F-35:stä oleellisesti, esim häiveen tai elso-kyvyn osalta, mitä käsittääkseni kukaan ostajista ei ole voinut verifioida millään tavalla itse. Merkittävä ero näiden välillä on tosiaan myyjäorganisaation voimassa ja rahamäärä. Jälkimmäinen ei ole kuitenkaan lineaarinen mittari.kaupan on ollut lähinnä lupauksia joita ostaja ei ole voinut konkreettisesti varmentaa. Sinulla voi olla kova luotto Saabin osaamiseen, mutta siellä hankintapuolella saattaa vähän hikoiluttaa jos on mahdollista että käteen jää muutamaksi kymmeneksi vuodeksi käteen kasa paskaa kun ostettiin kone suoraan piirustuslaudalta.
Tämä arvatenkin poikkeaa F-35:stä oleellisesti, esim häiveen tai elso-kyvyn osalta, mitä käsittääkseni kukaan ostajista ei ole voinut verifioida millään tavalla itse. Merkittävä ero näiden välillä on tosiaan myyjäorganisaation voimassa ja rahamäärä. Jälkimmäinen ei ole kuitenkaan lineaarinen mittari.
Vaikka ovat eri yrityksiä ja tuotteet ihan eri luokkaa. Niin onhan tuokin signaali että eivät pärjänneet automarkkinoilla vaikka oli osia ja osaamista GM:ltä.
Höpön höpö.
Kyllä ostajat ovat taatusti verifioineet ko. ominaisuudet, vaikka kokeet ovatkin tapahtuneet USA:ssa.
Saabin ainoat vakavat ostajat olivat Kiinasta, GM ei heille halunnut myydä omaa tekniikkaansa mitä käytettiin myös Opelissa. Jälkiviisaana sitten Opelin kohtalon jälkeen voi miettiä olisiko sittenkin...GM meni itse konkkaan samoihin aikoihin. Sen osaamisen he siis ainakin saattoivat ruotsalaisille siirtää.
Häiveominaisuuksia mittaillaan Suomessakin. Mikä lienee järjestelyn yleispäteyys näille värkeille?Tämä arvatenkin poikkeaa F-35:stä oleellisesti, esim häiveen tai elso-kyvyn osalta, mitä käsittääkseni kukaan ostajista ei ole voinut verifioida millään tavalla itse. Merkittävä ero näiden välillä on tosiaan myyjäorganisaation voimassa ja rahamäärä. Jälkimmäinen ei ole kuitenkaan lineaarinen mittari.
Kiva OT.Saabin ainoat vakavat ostajat olivat Kiinasta, GM ei heille halunnut myydä omaa tekniikkaansa mitä käytettiin myös Opelissa. Jälkiviisaana sitten Opelin kohtalon jälkeen voi miettiä olisiko sittenkin...
Fordin omistama Volvo pääsi helpommalla, kiinalaisille meni sekin, mutta luineen ja nahkoineen, ilmeisesti Fordia ei haitannut tekniikan salaisuuksien myynti, ei myöskään Jaguar Land Roverin tapauksessa, se meni intialaisille.
Täällä tuntuu olevan jotenkin epäselvää niin Tempestin kuin FCAS:n luonne. Molemmat projektit ovat ensisijaisesti T&K-puitesopimuksia, jossa suunnitellaan uusia teknologioita joita tuodaan ensin nykysiin hävittäjiin, ja vasta sen jälkeen joskus, mahdollisesti uuden sukupolven hävittäjään. Näin ollen ne palvelevat yhtä lailla, tai jopa enemmänkin nykyisten hävittäjien kehitystä. Saabin ja Gripenin kannalta osallistuminen näihin kinkereihin on vain positiivinen asia.