Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuohon boldaamaasi viitaten, kuinka ihmeessä Saab luulee voivansa osoittaa Ilmavoimille yhdellä koneella, miten Gripen jakaa sensoridataa parven kesken? Ellei toista konetta tule, on Gripenin peli pelattu.
Niin meinaatko oikeasti että sen parvilinkin ja kaiken muun signaalit tipahtaa taivaalta juuri siinä rajan kohdassa?
 
^se toinen kone taisi kyllä tulla...
 
Mahtavia nämä tietoon ja analyysiin perustuvat kontribuutiot ;) mutta hienoa toki, että kiinnostaa.. Jokainen moderni kone pystyy samaan. Brewsterkin saattaa, jos pilotti selviää hengissä sen 60m pilvikaton alapuolelle osumatta mihinkään ja katkaisematta siipiään syöksyssä. Vitsi nyt lähinnä onkin se, että kaikki luulee, että yksi kone ei pysty. Olen kyllä samaa mieltä, että Saabin PR-moka on hirmuinen kun ei tätä naurettavuutta nähnyt etukäteen. Ruotsalaiset ei ehkä tajua kuinka niihin täällä suhtaudutaan kaikessa mahdollisessa.
Koska näemmä et tiedä, niin kerrottakoon suomalaisen Brewsterin laskeutuneen vastaavissa olosuhteissa, mutta huomattavasti huonommalla näkyvyydellä, täynnä luodinreikiä.
Sinua tuntui kiinnostavan, kun tänne tuon erikseen halusit kirjoittaa.

Tämä tästä OT:stä.
 
Sikäli mikäli Boeing saa Growlerit mahtumaan tarjoukseensa, ne ovat (ainakin toivottasti) varustettu noilla uusilla NGJ-podeilla, eikä niillä nyt käytössä olevilla Vietnamin sodan aikaisilla.
Täällä on ollu niin paljon juttua kehityksestä ja keskeneräisyydestä että oletan että ainoastaan tuo keskikaistan podi voitaisiin
ferivioida ja loput arvioida.
 
Koska näemmä et tiedä, niin kerrottakoon suomalaisen Brewsterin laskeutuneen vastaavissa olosuhteissa, mutta huomattavasti huonommalla näkyvyydellä, täynnä luodinreikiä.
Kyllä, Gripen E/F kiinnostaa samoin kuin lentokoneet yleensä, siksi täällä. On tullut perehdyttyä jatkosodan lentojuttuihin jonkin verran; sankariteot on mahdollisia aina kun tuuri käy. ;) Sankarivainaita vähempituuriset pilotit, niinkuin yksi sukulainen aikanaan. Repaleisen pilvenpohjan väistelystä pirun matalalla on myös omaa kokemusta. Sen sijaan hassua, miten moni luulee klikkiotsikoiden perusteella, ettei jokainen moderni taistelukone pystyisi samaan ilman hengenvaaraa. Tuskin nyt kukaan ilkeyttään foorumeilla vastoin parempaa älyään leukailisi, vaan yllätyksen täytyy olla aitoa. Tai ehkä tässä yleisessä kohinassa purkautuu jotakin alkukantaista painetta, kun tilaisuus tulee.
 
Ei nämäkään plikat helposti PV:n valitsemaa konetyyppiä vaihda. Ilmavoimat valitsee vain voittajan (ja toki perustelee). Muut jää sijalle muut.
Hallitus ei ole mitenkään vahva tai ristiriidaton. Jos joku haluaa tehdä vastoin PV:n valintaa niin antaa melkoisen aseen oppositiolle tai ylipäätään kilpaileville poliitikoille. Saattaisi kaataa koko naisviisikon hallituksen. Sinne on toki matkaa ja hauska seurata mikä silloin on asetelma.

En sitäkään ihmettelisi jos tämän nykyisen jälkeinen hallitus vielä rukkaisi tilausta, sen määriä tai lisätilauksia jos ostopäätös kovin muuttuu nykyarvioista ja PV:n toiveista.

Optiolausekkeen ujuttaminen lopulliseen sopimukseen saattaa valitettavasti osoittautua aikamoiseksi haasteeksi. (ja maksaneekin ripauksen verran)
 
Niin meinaatko oikeasti että sen parvilinkin ja kaiken muun signaalit tipahtaa taivaalta juuri siinä rajan kohdassa?
On olemassa monologi ja dualogi. Dualogiin vaaditaan kaksi. Parvilinkki on vähintään dualogi

Mutta nuthän meille tuli D-malli uusitun sisuskaluin. Siis se, joka ei Sveitsille testikoneeksi kelvannut.
 
Kyllä se Gripen on vaan nyt taputeltu Suomen osalta. Pitää olla rutosti poliittista tahtoa, jos siihen päädytään. Tai sitten ne saadaan halvalla. Tai vielä halvemmalla, jos tuotantosarjasta ei tule yhtään mitään. :cool:
 
Kyllä se Gripen on vaan nyt taputeltu Suomen osalta. Pitää olla rutosti poliittista tahtoa, jos siihen päädytään. Tai sitten ne saadaan halvalla. Tai vielä halvemmalla, jos tuotantosarjasta ei tule yhtään mitään. :cool:

Niin, mitäpä sitä turhaa testailemaan, ymmärtäisivät lopettaa jo. Kyllä kansa tietää, tämänkin. Tai ainakin MP.netin syvä reservi tietää, sen tieto onkin oikea erehtymätön runsaudensarvi. :cool:
 
Niin, mitäpä sitä turhaa testailemaan, ymmärtäisivät lopettaa jo. Kyllä kansa tietää, tämänkin. Tai ainakin MP.netin syvä reservi tietää, sen tieto onkin oikea erehtymätön runsaudensarvi. :cool:

Hyvä, että testaavat, mutta kieltämättä prosessi tuntuu liian raskaalta. Olisivat voineet ensin evaluoida vain F-35:n ja sitten, jos se ei kelpaa meille syystä tai toisesta, niin vasta sitten pitää täyden tarjouskilpailun 4. sukupolven koneiden välillä. Uskon, että tämä olisi ollut nopeampi tie. Toki tässä on ajateltu hintakilpailua, mutta jos kaikilla on 10 miljardin raja ja sen alle tarjoamisesta ei saa lisäpisteitä, niin on aika turha hintakilpailu. Jotenkin tuntuu, että tätä hintaan liittyvää perusasetelmaa ei ymmärretty HX-hankkeessa (mikä tuntuu käsittämättömältä). Miten muuten selittyy viestintä 7-10 miljardin hinnasta? Kun tarjouskilpailun rakenne on sellainen, että vain 10 miljardin tarjouksia tulee. Näin ollen olisi voitu vain sanoa Lockheedille, että haluaisimme evaluoida max 10 miljardin paketin ja jos se ei täytä vaatimuksiamme, avaamme tarjouskilpailun muiden vaihtoehtojen kesken
 
Hyvä, että testaavat, mutta kieltämättä prosessi tuntuu liian raskaalta. Olisivat voineet ensin evaluoida vain F-35:n ja sitten, jos se ei kelpaa meille syystä tai toisesta, niin vasta sitten pitää täyden tarjouskilpailun 4. sukupolven koneiden välillä. Uskon, että tämä olisi ollut nopeampi tie. Toki tässä on ajateltu hintakilpailua, mutta jos kaikilla on 10 miljardin raja ja sen alle tarjoamisesta ei saa lisäpisteitä, niin on aika turha hintakilpailu. Jotenkin tuntuu, että tätä hintaan liittyvää perusasetelmaa ei ymmärretty HX-hankkeessa (mikä tuntuu käsittämättömältä). Miten muuten selittyy viestintä 7-10 miljardin hinnasta? Kun tarjouskilpailun rakenne on sellainen, että vain 10 miljardin tarjouksia tulee. Näin ollen olisi voitu vain sanoa Lockheedille, että haluaisimme evaluoida max 10 miljardin paketin ja jos se ei täytä vaatimuksiamme, avaamme tarjouskilpailun muiden vaihtoehtojen kesken

Hinta on lyöty lukkoon, muttei sitä mitä kaikkea pakettiin saa sisällyttää. Enemmän ilmavoimat hyötyy kun on oikea kilpailutus.
 
Olisivat voineet ensin evaluoida vain F-35:n ja sitten, jos se ei kelpaa meille syystä tai toisesta, niin vasta sitten pitää täyden tarjouskilpailun 4. sukupolven koneiden välillä.
Tämä olisi poliittisesti ja maineen kannalta riskialtista. Kyllä näin merkittävää hankintaa tehtäessä kannattaa käyttää hetki aikaa ja rauhassa harkita kaikkia vaihtoehtoja.
 
Lentoposti.fi-sivusto on ollut mielenkiintoisen aktiivinen Gripenin osalta. Typhoon ja Rafale kuitattiin yhdellä jutulla mediapäivänä mutta Gripen/Globaleye-kaksikosta on tehty jo kolme. Eihän tuo mihinkään vaikuta mutta otti silmään.
 
Tämä olisi poliittisesti ja maineen kannalta riskialtista. Kyllä näin merkittävää hankintaa tehtäessä kannattaa käyttää hetki aikaa ja rauhassa harkita kaikkia vaihtoehtoja.

Voisi myös kuvitella että niin koneista kuin tarjouksistakin saadaan monella tapaa mielenkiintoista ja hyödyllistä informaatiota.
 
Tuntuu aika erikoiselta jos ilmavoimien valinta olisi selvillä, mutta siitä huolimatta kusetetaan eurooppalaisia valmistajia pitämällä ne nimellisesti kilpailussa mukana. Rahaakin palaa sananmukaisesti taivaalle turhan takia.
 
Niin, mitäpä sitä turhaa testailemaan, ymmärtäisivät lopettaa jo. Kyllä kansa tietää, tämänkin. Tai ainakin MP.netin syvä reservi tietää, sen tieto onkin oikea erehtymätön runsaudensarvi. :cool:

No kyllä se Gripen on niin hataralla pohjalla kuin olla voi. Eikä kai nuo testiviikotkaan ole suun mauksi järjestettyjä. Muut lensivät, Gripenille, sille ainoalle, sää oli huono. :cool:

Kansakunnan varoja ollaan sitomassa jo ostovaiheessa noin 10 mrd euroa. Lienee selvä, että oloissamme jymyostos on suunnattava varmaan ja koeteltuun kapineeseen. Gripen ei sellainen näytä olevan, hanke on kirjaimellisesti joko tuulessa tai ainakin purjeessa.

Sen myönnän, että täällä reservin ulkokehän laitamilla tosi viisaus ei piileksi, kun puhutaan taistelukoneista. Mutta lukemani perusteella väittäisin, että eipä se viisaus kyllä piile siellä sisäkehälläkään ihan alinomaa.
 
Lentoposti.fi-sivusto on ollut mielenkiintoisen aktiivinen Gripenin osalta. Typhoon ja Rafale kuitattiin yhdellä jutulla mediapäivänä mutta Gripen/Globaleye-kaksikosta on tehty jo kolme. Eihän tuo mihinkään vaikuta mutta otti silmään.
Kertoo siitä että Hannu Vallas fanittaa Gripukkaa.
No kyllä se Gripen on niin hataralla pohjalla kuin olla voi. Eikä kai nuo testiviikotkaan ole suun mauksi järjestettyjä. Muut lensivät, Gripenille, sille ainoalle, sää oli huono.
Kyllähän se niin on että nyt viimeistään kävi selväksi että Gripen NG on puolivalmis lavetti ja kehitystyö on pahasti kesken. HX-testauksen päällikkö Keränen mainitsi lentokiellon johtuvan hävittäjän testiohjelmasta, eli kaikkea suorituskykyä ei saada vielä mitattua testiradalla huonoissa olosuhteissa. Sveitsin arviointi oli samankaltainen, vaikka aikaa on mennyt tovi. Siellä tosin ei päästy edes näkemään koneen protoja.

Jos testiviikko on tiukkaan rakennettu, aikaa ei ole ehkä riittävästi arvioida suorituskykyä jos 1 päivä jää kokonaan lentämättä. Sekin pisti korvaan että tehtaalla tehdyn koelentäjän esittelyn perusteella yhtäkään pimeälentoa ei ole tehty vielä! Siten ei voida päätellä miten Striker-II kypärä toimii Gripenissä pimeällä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top