Gripen E/F

Tuntuu aika erikoiselta jos ilmavoimien valinta olisi selvillä, mutta siitä huolimatta kusetetaan eurooppalaisia valmistajia pitämällä ne nimellisesti kilpailussa mukana. Rahaakin palaa sananmukaisesti taivaalle turhan takia.
Kaikille valmistajille on tärkeätä olka mukana kilpailussa ainakin tämän vaiheen yli. Positiivista tulla samaistettua maailman terävimpään kärkeen ja Suomen kyseessä ollen myös oppia valintaprosessista. Erityisen tärkeätä tämä on Gripenille jolta näytöt puuttuu ja joka on muutenkin toimijoista pienin. Sitäpaitsi kaikki koneet pelaavat tässä merkittävää vastusta vastaan eli Venäjää.
 
Hannu on kyllä facebookissa kirjoitellu erittäin objektiivisesti kaikista koneista ilman yhdenkään suosimista.

Eikä nuo Lentopostin jututkaan välttämättä ole mitään fanitusta. Kunhan otti silmään tuo epäsuhta palstatilan määrässä.
 
Ei kai haittaa ole vaikka vertailevat.Eikä jää jossiteltavaaKustannuksia tietenkin häviäjille tulee.Onpahan mustaa valkoisella kun yksi on ylivoimainen.Foorumin asiantuntijat on lähes yksimielinen parhaasta vaihtoehdosta joten nolatuksi toiset konemerkit tulevat kun huomaavat kilpailevansa mestistason ehdokkaalla mestaruussarjassa.
 
Täällä on ollut aika vilkasta. Niin omat vaivatkin ovat liikkeellä ja myös testattavat. Jos sää sallii niin ovat näkyvissäkin ainakin hetken. ☺
Kerro mitä on näkynyt; menevät vain ohi vai kaartelevat, kohtaavat tms, korkealla, matalalla? Ei siinä ainakaan salaisuuksia paljastu, veikkaan että on Turistejakin liikkeellä ihan riittävästi.
 
Tuntuu aika erikoiselta jos ilmavoimien valinta olisi selvillä, mutta siitä huolimatta kusetetaan eurooppalaisia valmistajia pitämällä ne nimellisesti kilpailussa mukana. Rahaakin palaa sananmukaisesti taivaalle turhan takia.
Valitettavasti näin uskon, että asia on. Eli siis vedätetään Saabia ja muita, vaikka ei ole mitään mahkuja tulla valituksi aikuisen oikeasti. Olen mielelläni väärässä, mutta jos F-35 voittaa kisan, niin siinä tapauksessa katson olleeni oikeassa. Hankintoja muilla toimialoilla jonkin verran nähneenä ei ole mitenkään epätavallista, että mukana on ns. kirittäjiä, joiden ainoa merkitys on luoda painetta saada parempi tarjous jo etukäteen periaatetasolla valitulta toimittajalta ja/tai ajaa hintaa alas. Siinä mielessä Sveitsi on toiminut reilummin, että sanoivat suoraan Saabille, että kannattaa vetäytyä kisasta. Nimenomaan siitä syystä, etteivät suotta polta Saabin rahoja taivaalle turhan takia.
 
HX hankkeessahan ei olla ainoastaan valitsemassa toimittajaa vaan myös sitä minkälaisen paketin 10 miljardilla saa.
En usko että tätä kaikkea on lyöty lukkoon etukäteen kun voittaja on neuvottelujen tulos.
 
Juuri näin. F-35 ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu johtuen ihan muista seikoista kuin itse koneesta.
Tämä. Osaltaan F-35 vaikuttaa tosi palvelukeskeiseltä vs. tuotekeskeinen Typhoon.

Ostat F-35:n, huollot Italiassa, kokoonpano muualla, koulutus Amerikassa, iso osa tukipalveluista ulkomailla.

Ostat Typhoonin, kokoonpano Suomessa, kaikki tukipalvelut ja koulutus Suomessa, täysi pääsy lähdekoodiin ja luvat kehittää sitä haluamillaan tavoin.

F-35:ssä on vähän niin kuin ostaisit palveluna hävittäjäkyvyn, ja Typhoonissa taas ostat kyvyn pysyvästi tukitoimintoineen, jne... omaan hallintaasi ja suvereeniin kontrolliin.
 
Gripenin idea on hyvä: oikean hävittäjän halpisversio. Toteutuksen kannalta ongelmallista on se, että Gripen ei ole halpa.

Ei ole ruotsalaisista päihittämään amerikkalaista ekseptionalismia.

Jatkossa Boeing tai Lockheed Martin voinevat tarjota Ruotsin ilmavoimille jonkin pätevän lentolaitteen.

Gripenin huonosta myyntimenestyksestä huolimatta Ruotsin puolustusvälineteollisuus pärjää jatkossakin. Maailmassa riittää korruptoituneita, ihmisoikeuksia polkevia maita, jonne voi myydä sotilaskalustoa.
 
Tämä. Osaltaan F-35 vaikuttaa tosi palvelukeskeiseltä vs. tuotekeskeinen Typhoon.

Ostat F-35:n, huollot Italiassa, kokoonpano muualla, koulutus Amerikassa, iso osa tukipalveluista ulkomailla.

Ostat Typhoonin, kokoonpano Suomessa, kaikki tukipalvelut ja koulutus Suomessa, täysi pääsy lähdekoodiin ja luvat kehittää sitä haluamillaan tavoin.

F-35:ssä on vähän niin kuin ostaisit palveluna hävittäjäkyvyn, ja Typhoonissa taas ostat kyvyn pysyvästi tukitoimintoineen, jne... omaan hallintaasi ja suvereeniin kontrolliin.

Toisaalta kaiken suvereeni kontrollointi on pitkälti näennäistä kun olisimme silläkin osastolla käytännössä konevalmistajan ja pääkäyttäjän/käyttäjien varassa. Emme pysty järkevästi valmistamaan kaikkia varaosia itse saati ylläpitämään tai ainakaan kehittämään koneiden ohjelmistoja. Ero F-35:n oletettuihin järjestelyihin on monelta osin teoreettinen. Ja paino sanalle oletettuihin kun emme edes tiedä millainen malli meille lopulta on tarjolla. Se ei ollenkaan välttämättä ole 1:1 samanlainen kuin esimerkiksi Nato-mailla. Myyjä tietää viimeistään neuvottelujen jälkeen mitä meillä halutaan.
 
Toisaalta kaiken suvereeni kontrollointi on pitkälti näennäistä kun olisimme silläkin osastolla käytännössä konevalmistajan ja pääkäyttäjän/käyttäjien varassa. Emme pysty järkevästi valmistamaan kaikkia varaosia itse saati ylläpitämään tai ainakaan kehittämään koneiden ohjelmistoja. Ero F-35:n oletettuihin järjestelyihin on monelta osin teoreettinen. Ja paino sanalle oletettuihin kun emme edes tiedä millainen malli meille lopulta on tarjolla. Se ei ollenkaan välttämättä ole 1:1 samanlainen kuin esimerkiksi Nato-mailla. Myyjä tietää viimeistään neuvottelujen jälkeen mitä meillä halutaan.
Totta puhut, mutta lähinnä toin esille sen, että F-35:n malli on enemmän palvelukeskeinen kuin monella muulla. product as service - konsepti.
 
Totta puhut, mutta lähinnä toin esille sen, että F-35:n malli on enemmän palvelukeskeinen kuin monella muulla. product as service - konsepti.
Ja on aika paljonkin palvelukeskeinen. Juuri julkaistu FY2019:kin painottaa, että F-35:n taistelukyky on täysin riippuvainen Mission Data Loadeista, joka valmistetaan Eglinin tukikohdassa. Siihen ei ole edelleenkään luvassa poikkeuksia varsinkaan Suomelle, mitään viitettä siihen suuntaan. Lisäksi on kysymys mustista laatikoista, joiden toiminnasta ei tule olemaan mitään tietoa asiakkalle dokumentoidun käskykannan lisäksi. Se on eri asia, kuin jossakin kolmannessa maassa valmistetut osat tai laitteet. Useimmilla alihankituilla osilla on lähinnä mekaaninen ulottuvuus ja niitä ei pysty kauko-ohjaamaan, kun eivät ole yhteyksissä minkäänlaisella RF-rajapinnalla tai sisäisellä tuntemattomalla ohjelmointirajapinnalla ulkoiseen maailmaan. Toivottavasti. Tällaisissa asioissa PV on perinteisesti ollut hyvin tarkka, toivottavasti edelleen.
 
Siinä mielessä Sveitsi on toiminut reilummin, että sanoivat suoraan Saabille, että kannattaa vetäytyä kisasta. Nimenomaan siitä syystä, etteivät suotta polta Saabin rahoja taivaalle turhan takia.
Ei se mielestäni näin mene. Ruotsin myyntiponnistuksille olisi ollut ratkaisevan masentava isku jos Suomi ei olisi kelpuuttanut sitä kisaan. HX hankkeen alkaessa Ruotsilla oli vielä monta myyntiponnistusta kiikarissa ja kisa maailman huippuhävittäjien joukossa toki tukee niitä.

Se, että niistä ei juurikaan ole saatu tilauksia onkin sitten enemmän tuotteesta ja keskeneräisyydestä kiinni. Sveitsikin olisi koneen testannut mutta kun se ei ollut valmis. Eikä ole valmis ehkä vieläkään - ei ainakaan kahtena koneena.

Ruotsalaiset kyllä tietävät asemansa mutta haluavat olla silti kehissä. Joko osin aidosti tai osin näennäisesti. Arvokasta kokemusta tulee mittavasta vertailusta ja myös samaistuminen markkinoilla kisan muihin koneisiin. Global eye voi sekin olla mukana jotta saa julkisuutta ja markkinointivetoa.
 
Näin nojatuolialokkaana totean, että:
- Kukaan siviili ei voi tietää tarjotun koneen speksejä, ja mitä kukin tarjous pitää ylipäätään sisällään.
- F35 on ainoa uuden sukupolven kone häiveominaisuuksineen ja sensorifuusioineen.
- F35:lla on suurin tilauskanta ja sillä on ylivoimaisesti eniten kauppoja eri maiden kanssa, viimeiseksi Puolan.
 
Ei kai haittaa ole vaikka vertailevat.Eikä jää jossiteltavaaKustannuksia tietenkin häviäjille tulee.Onpahan mustaa valkoisella kun yksi on ylivoimainen.Foorumin asiantuntijat on lähes yksimielinen parhaasta vaihtoehdosta joten nolatuksi toiset konemerkit tulevat kun huomaavat kilpailevansa mestistason ehdokkaalla mestaruussarjassa.
Olisihienoaettäetkirjoittaisiyhtäpötköäkaikkeatekstiäkunsitäeiviitsiedeslukea. Ystävällinen vinkki:).
 
Back
Top