Gripen E/F

Jaa, en tiedä mitä testailivat mutta kovaa liikkuivat Etelä-Suomea päin. Ainoa toistaiseksi en ole onnistunut näkemään oli Eurofighter. Sää oli tuolloin pilvinen.
 
Voisi kuvitella että siinä testataan miten nopeasti ehtii tunnistamaan etelärannikolla havaittua ilmatilaan tunkeutunutta lentokonetta.
 
Todistin äsken hienoa näkyä, Kouvolasta pohjoiseen jossakin Heinolan ja Mikkelin välimaastossa joku, ehkä Gripen, veteli länsi/itä -suunnassa useamman sekunnin jälkipoltolla tähtikirkasta mustaa taivasta vasten, poltto pois päältä ja lähti kaartamaan pohjoiseen, kaarsi takaisin länteen ja poltto pariksi sekunniksi päälle. Poltto taas pois, kaarros etelään, hitaasti idän suuntaan ja katosi näkökentästä puiden ja rekennusten taakse. Korkeutta ilmeisesti aika paljon, polttojaksojen välissä pystyi juuri ja juuri erottamaan navigointivalojen välkkymisen. Ääntä en erottanut muusta taustamelusta. Jälkipoltto näkyy yön pimeydessä käsittämättömän kauas, komea näky.
 
Todistin äsken hienoa näkyä, Kouvolasta pohjoiseen jossakin Heinolan ja Mikkelin välimaastossa joku, ehkä Gripen, veteli länsi/itä -suunnassa useamman sekunnin jälkipoltolla tähtikirkasta mustaa taivasta vasten, poltto pois päältä ja lähti kaartamaan pohjoiseen, kaarsi takaisin länteen ja poltto pariksi sekunniksi päälle. Poltto taas pois, kaarros etelään, hitaasti idän suuntaan ja katosi näkökentästä puiden ja rekennusten taakse. Korkeutta ilmeisesti aika paljon, polttojaksojen välissä pystyi juuri ja juuri erottamaan navigointivalojen välkkymisen. Ääntä en erottanut muusta taustamelusta. Jälkipoltto näkyy yön pimeydessä käsittämättömän kauas, komea näky.
Veikkaisin hornettia. Veikkaus voi tietysti olla väärä mutta gripenit kai lennot jo tehnyt tälle päivän
 
Ei me Gripeniä tarvita Globaneye:n takia. Koska foorumin ja poliitikkojen mukaan Ruotsi tukee sit meitä niillä kovan paikan tullen.... :ROFLMAO::LOL::D
 
Tänään noin kello puoli neljä.
Ensin kuulin pohjoisesta suihkukoneen ääntä Pirkkalan glude pathin suunnasta, mutta kohde oli näkösuojassa. Hetken päästä CASA lähestyi etelästä ja kaarsi Pirkkalan glide pathille. Vielä muutama minuutti ja nyt näkysällä Gripen tuli laskukiitoon kohti Pirkkalaa. Sen verran etäällä olin, etten osaa sanoa, oliko yksi- vai kaksipaikkainen.
 
Voisi kuvitella että siinä testataan miten nopeasti ehtii tunnistamaan etelärannikolla havaittua ilmatilaan tunkeutunutta lentokonetta.
16:20 yksi kone kovaa kohti Suomenlahtea, 16:27 päinvastaiseen suuntaan meiningillä ota kiinni jos saat. Komeasti murisivat. Olis tästä heikkoa kuvamateriaaliakin, mut foorumi herjaa kuvakokoa ja en jaksa alkaa pienentelemään...
 
Miksi ostaa oma ruohonleikkuri, kuun naapuri sanoo että käytä sit minun. Niin ostaa mieluummin vaikka Lumilingon sit :D :D
Mitäs jos on hetkellisesti se tosi kova ruohon kasvu ja itsellä on varaa ostaa vain se yksi ruohonleikkuri, Kannattaako sittenkin ostaa se lumilinko?

PS. En ole vielä nähnyt tapausta että sama kone olisi erittäin hyvä lumilinko ja ruohonleikkuri
 
No kyllä se Gripen on niin hataralla pohjalla kuin olla voi. Eikä kai nuo testiviikotkaan ole suun mauksi järjestettyjä. Muut lensivät, Gripenille, sille ainoalle, sää oli huono. :cool:

Kansakunnan varoja ollaan sitomassa jo ostovaiheessa noin 10 mrd euroa. Lienee selvä, että oloissamme jymyostos on suunnattava varmaan ja koeteltuun kapineeseen. Gripen ei sellainen näytä olevan, hanke on kirjaimellisesti joko tuulessa tai ainakin purjeessa.

Sen myönnän, että täällä reservin ulkokehän laitamilla tosi viisaus ei piileksi, kun puhutaan taistelukoneista. Mutta lukemani perusteella väittäisin, että eipä se viisaus kyllä piile siellä sisäkehälläkään ihan alinomaa.
Näihän se.
Hauskaahan tarinassa on se että viimeeksi Grippen oli täysin keskeneräinen ja lastenvikojen korjaaminen koneesta riippumatta kestää noin 10v. Konemalli mikä suomelle tarjottiin steenattin jo Ruotissa, kun koneella oli vasta 30% lentotunneista täynnä, järjettömänä päivittää. Grippen olisi myös halunut suomen osallistuvan kehityskuluin ym sivukuluihin. Pv piti konetta niin kalliina ja vikaherkkänä että sen hankintaa ei suositeltu ja hyvä niin koska siinä olisi tullut NH:t. Myös koneiden vähäinen valmistusmäärä enteili kallista kehitystä ja huolto sekä huonoa kykyä päivittää konetta.

JAS Gripen oli lukuisten ongelmien kyllästämä prototyyppi.

Ilmavoimien arvio oli, että Ruotsille tuottaisi suuria vaikeuksia selättää koneen viat ja puutteet. Myyjillä oli paljon puheita ja lupauksia mutta ilman katetta.

Ruotsalaisten tapa tuottaa ja tukea koneita elinkaaren aikana oli erittäin kallis.

PV: raportit

04532d92a68409de0c63c6f7e9207bb9ba9ddf38a79b2ad1922ab7bfb19c2f3b.jpg7b957e7cbf2ac17a88d630940af61bfa25658a11d68393c15c870e966a0bf7df.jpg

Suomeksi: suomelle pyrittiin myymään paskaa nätisti käärittynä ja hienoilla mainospuheilla vaikka totuus oli varsin toinen PV:n raporteissa. Nyt yrittävät tismalleen samaa.
 
Näihän se.
Hauskaahan tarinassa on se että viimeeksi Grippen oli täysin keskeneräinen ja lastenvikojen korjaaminen koneesta riippumatta kestää noin 10v. Konemalli mikä suomelle tarjottiin steenattin jo Ruotissa, kun koneella oli vasta 30% lentotunneista täynnä, järjettömänä päivittää. Grippen olisi myös halunut suomen osallistuvan kehityskuluin ym sivukuluihin. Pv piti konetta niin kalliina ja vikaherkkänä että sen hankintaa ei suositeltu ja hyvä niin koska siinä olisi tullut NH:t. Myös koneiden vähäinen valmistusmäärä enteili kallista kehitystä ja huolto sekä huonoa kykyä päivittää konetta.

JAS Gripen oli lukuisten ongelmien kyllästämä prototyyppi.

Ilmavoimien arvio oli, että Ruotsille tuottaisi suuria vaikeuksia selättää koneen viat ja puutteet. Myyjillä oli paljon puheita ja lupauksia mutta ilman katetta.

Ruotsalaisten tapa tuottaa ja tukea koneita elinkaaren aikana oli erittäin kallis.

Katso liite: 37065Katso liite: 37066

Suomeksi: suomelle pyrittiin myymään paskaa nätisti käärittynä ja hienoilla mainospuheilla vaikka totuus oli varsin toinen PV:n raporteissa. Nyt yrittävät tismalleen samaa.
Ihan turha olla huolissaan. Jos pv:n edustajat huomasi sen silloin niin ne huomaa sen nytkin.
Itse asiassa luulen ja luotan että tämä hankinta on vieläkin paremmin ammattimaista.
 
Ihan turha olla huolissaan. Jos pv:n edustajat huomasi sen silloin niin ne huomaa sen nytkin.
Itse asiassa luulen ja luotan että tämä hankinta on vieläkin paremmin ammattimaista.
En ole huolissaan, luotan PV:n kykyyn täysin. Tämä oli lähinnä heitto muutamalle sankarille ketkä pitävät uutta Grippeniä lähes puolijumalana ja täysin loppuunasti kehtitetyltä huippu investoinnilta.

Muisti on vain monella lyhyt ja historia monesti tuppaa toistamaan itseään. Senhän me tiedämme jo että uusi Grippen on valmis vasta arviolta 10v kulutta ja täysin protovaiheessa.
 
Konemalli mikä suomelle tarjottiin steenattin jo Ruotissa, kun koneella oli vasta 30% lentotunneista täynnä
Stenattiin vai pistettiin koipussiin, koska syvä rauhan aika?
 
Viimeksi muokattu:
Ihan turha olla huolissaan. Jos pv:n edustajat huomasi sen silloin niin ne huomaa sen nytkin.
Itse asiassa luulen ja luotan että tämä hankinta on vieläkin paremmin ammattimaista.

Niin, viimeksi ostettiin Hornet, joka oli elinkaarensa ehtoopuolella. Suomi oli viimeinen maa joka näitä otti käyttöön. Saimme tuolloin testattua kalustoa, mutta elinkaaren loppupäässä tuli ongelmia kun muita käyttäjiä ei ollut, joten päivityksiä ei ollut varaa hankkia. Tästä syystä nyt toteutetaan HX-hanketta. Lisäksi matkanvarrelle on tullut ongelmia kun haluttua ilmasta maahan aseistusta ei saatu ostettua poliittisista syistä yli 10 vuoteen, eli ei nykyinenkään hankinta ongelmaton ole ollut.

Nyt varmasti toimivia ostettaessa ovat Rafale, Eurofigher ja Superhornet. Varmasti nopeiten eläkkeellä on Superhornet.
 
Niin, viimeksi ostettiin Hornet, joka oli elinkaarensa ehtoopuolella. Suomi oli viimeinen maa joka näitä otti käyttöön. Saimme tuolloin testattua kalustoa, mutta elinkaaren loppupäässä tuli ongelmia kun muita käyttäjiä ei ollut, joten päivityksiä ei ollut varaa hankkia. Tästä syystä nyt toteutetaan HX-hanketta. Lisäksi matkanvarrelle on tullut ongelmia kun haluttua ilmasta maahan aseistusta ei saatu ostettua poliittisista syistä yli 10 vuoteen, eli ei nykyinenkään hankinta ongelmaton ole ollut.

Nyt varmasti toimivia ostettaessa ovat Rafale, Eurofigher ja Superhornet. Varmasti nopeiten eläkkeellä on Superhornet.

Nyt tulee taas sellaista potaskaa, että en viitsi edes vasta argumentoida suoraan, vaan haluan suoraan lähteet näille puheille. Muussa tapauksessa ehdotan, että palaat luokan edestä takariviin lukemaan ja oppimaan muilta maallikoilta julkisuudessa liikkuvista asioista, joista saa käsitystä hankintaprosessin etenemisestä.
 
Back
Top