Gripen E/F


Dagens Nyheter: Jos Suomi valitsee Gripen-hävittäjät, nousevat Ruotsin puolustusmenot​

Suomi asettaa Ruotsia korkeampia vaatimuksia hävittäjän elektronisen sodankäynnin suorituskykyyn, lehti kirjoittaa.


Dagens Nyheter -sanomalehden mukaan Ruotsin puolustusmenot saattavat kasvaa, mikäli Suomi valitsee ruotsalaisen Saabin valmistamat Gripen E -hävittäjät.

Syyksi lehti kertoo sen, että Suomi asettaa hävittäjille Ruotsia korkeammat vaatimukset elektroniseen sodankäyntiin liittyen.

Ruotsi on jo tehnyt päätöksen hankkia Saabilta 60 Gripen E -hävittäjää.
Mikäli Suomi päätyy samaan ratkaisuun, varustellaan myös Ruotsin hankkimat Gripen-hävittäjät samalla suorituskyvyllä kuin Suomeen menevät.


Ruotsin valtiopäivät äänestävät kahden viikon päästä merkittävästä lisäpanostuksesta puolustukseen vuosille 2021-2025.

Lisäpanostuksen kustannukset nousevat Dagens Nyheterin mukaan 27 miljardiin kruunuun eli noin 2,6 miljardiin euroon.
Gripen-hankintojen osuus tästä lisäkustannuksesta on 6-8 miljardia kruunua eli 585-780 miljoonaa euroa.

Dagens Nyheter on aiemmin kertonut, että Ruotsin hävittäjähankinta tulee maksamaan maalle 108 miljardia kruunua eli 10,5 miljardia euroa vuoteen 2032 mennessä.

Ruotsi päätti viime vuonna kasvattaa puolustustusmenojaan 5 miljardilla kruunulla eli noin 490 miljoonalla eurolla vuodessa vuosina 2022–2025.

Korotusten myötä puolustusmenot olisivat vuonna 2025 noin 1,5 prosenttia Ruotsin BKT:stä.
 
Hyvä muistutus riskeistä mitä liittyy pieneen käyttäjämäärään. Toki meidän kannalta positiivista, että maksaja olisi Ruotsin ilmavoimat tämän tapauksen osalta. Seuraavan tapauksen maksaja voikin olla joku muu.

Positiivista myös, että Suomi asettaa elsolle korkeat vaatimukset. Tuskin hurrien omat vaatimuksetkaan on olleet sieltä helpoimmasta päästä.
 

Dagens Nyheter: Jos Suomi valitsee Gripen-hävittäjät, nousevat Ruotsin puolustusmenot​

Suomi asettaa Ruotsia korkeampia vaatimuksia hävittäjän elektronisen sodankäynnin suorituskykyyn, lehti kirjoittaa.


Dagens Nyheter -sanomalehden mukaan Ruotsin puolustusmenot saattavat kasvaa, mikäli Suomi valitsee ruotsalaisen Saabin valmistamat Gripen E -hävittäjät.

Syyksi lehti kertoo sen, että Suomi asettaa hävittäjille Ruotsia korkeammat vaatimukset elektroniseen sodankäyntiin liittyen.

Ruotsi on jo tehnyt päätöksen hankkia Saabilta 60 Gripen E -hävittäjää.
Mikäli Suomi päätyy samaan ratkaisuun, varustellaan myös Ruotsin hankkimat Gripen-hävittäjät samalla suorituskyvyllä kuin Suomeen menevät.


Ruotsin valtiopäivät äänestävät kahden viikon päästä merkittävästä lisäpanostuksesta puolustukseen vuosille 2021-2025.

Lisäpanostuksen kustannukset nousevat Dagens Nyheterin mukaan 27 miljardiin kruunuun eli noin 2,6 miljardiin euroon.
Gripen-hankintojen osuus tästä lisäkustannuksesta on 6-8 miljardia kruunua eli 585-780 miljoonaa euroa.

Dagens Nyheter on aiemmin kertonut, että Ruotsin hävittäjähankinta tulee maksamaan maalle 108 miljardia kruunua eli 10,5 miljardia euroa vuoteen 2032 mennessä.

Ruotsi päätti viime vuonna kasvattaa puolustustusmenojaan 5 miljardilla kruunulla eli noin 490 miljoonalla eurolla vuodessa vuosina 2022–2025.

Korotusten myötä puolustusmenot olisivat vuonna 2025 noin 1,5 prosenttia Ruotsin BKT:stä.

Mites menojen laita jos suomi ei hanki grippeniä? Yksikköhinta on sama 60 ja 120kpl sarjalle? :unsure:
 

Dagens Nyheter: Jos Suomi valitsee Gripen-hävittäjät, nousevat Ruotsin puolustusmenot​

Suomi asettaa Ruotsia korkeampia vaatimuksia hävittäjän elektronisen sodankäynnin suorituskykyyn, lehti kirjoittaa.


Dagens Nyheter -sanomalehden mukaan Ruotsin puolustusmenot saattavat kasvaa, mikäli Suomi valitsee ruotsalaisen Saabin valmistamat Gripen E -hävittäjät.

Syyksi lehti kertoo sen, että Suomi asettaa hävittäjille Ruotsia korkeammat vaatimukset elektroniseen sodankäyntiin liittyen.

Ruotsi on jo tehnyt päätöksen hankkia Saabilta 60 Gripen E -hävittäjää.
Mikäli Suomi päätyy samaan ratkaisuun, varustellaan myös Ruotsin hankkimat Gripen-hävittäjät samalla suorituskyvyllä kuin Suomeen menevät.


Ruotsin valtiopäivät äänestävät kahden viikon päästä merkittävästä lisäpanostuksesta puolustukseen vuosille 2021-2025.

Lisäpanostuksen kustannukset nousevat Dagens Nyheterin mukaan 27 miljardiin kruunuun eli noin 2,6 miljardiin euroon.
Gripen-hankintojen osuus tästä lisäkustannuksesta on 6-8 miljardia kruunua eli 585-780 miljoonaa euroa.

Dagens Nyheter on aiemmin kertonut, että Ruotsin hävittäjähankinta tulee maksamaan maalle 108 miljardia kruunua eli 10,5 miljardia euroa vuoteen 2032 mennessä.

Ruotsi päätti viime vuonna kasvattaa puolustustusmenojaan 5 miljardilla kruunulla eli noin 490 miljoonalla eurolla vuodessa vuosina 2022–2025.

Korotusten myötä puolustusmenot olisivat vuonna 2025 noin 1,5 prosenttia Ruotsin BKT:stä.
hmm... Olisi mielenkiintoista nähdä verhon taakse, että mitä tällä oikein tarkoitetaan. Onko Gripenistä olemassa parempi ja huonompi versio? Olen myös ymmärtänyt, että elso on viimeistä päivää. Vai ovatko hurrit ostaneet koneesta jonkinlaisen karvalakkiversion?...
 
Mites menojen laita jos suomi ei hanki grippeniä? Yksikköhinta on sama 60 ja 120kpl sarjalle? :unsure:

Ruotsi pitäytyy alkuperäisissä vaatimuksissaan, ja rahaa säästyy suunnattomasti...

Omien ilmavoimien tarpeen ja myyntiennusteiden yhdistäminen on vaikea yhtälö ratkaistavaksi, mutta yksityinen yritys toimii tässä kovalla riskillä.
 
Brassien vaatimukset vaikuttivat Gripen E:n spekseihin ja oletettavasti Suomi on HX:n myötä vaikuttanut kehitystyöhön jo vuosia. Esim. Saabin harhamaaliohjuksessa on vahva HX haju, kehitetty nopealla aikataululla ilman tilaajaa. Ylipäätään Suomen vaatimuksena on kyky lentää Venäjän selustassa.

Eikä tämä nyt niin erikoista ole, Ranskan Rafalet eivät kelvanneet Intialle sellaisenaan vaan niihin piti tehdä paljon muutoksia.
 
hmm... Olisi mielenkiintoista nähdä verhon taakse, että mitä tällä oikein tarkoitetaan. Onko Gripenistä olemassa parempi ja huonompi versio? Olen myös ymmärtänyt, että elso on viimeistä päivää. Vai ovatko hurrit ostaneet koneesta jonkinlaisen karvalakkiversion?...

Vai onko ruotsalaisilla erilainen tilamnekuva Elson tarpeesta? Pärjää vähemmällä
 
hmm... Olisi mielenkiintoista nähdä verhon taakse, että mitä tällä oikein tarkoitetaan. Onko Gripenistä olemassa parempi ja huonompi versio? Olen myös ymmärtänyt, että elso on viimeistä päivää. Vai ovatko hurrit ostaneet koneesta jonkinlaisen karvalakkiversion?...
Valitettavasti DN:n uutinen on maksumuurin takana niin ei pääse näkemään miten Ylen käännöksessä on vedetty mutkia suoraksi?
Tuntuisi epätodennäköiseltä että koneen elsojärjestelmään alettaisiin tässä vaiheessa tekemään mainittavia muutoksia (ainoa mikä ehkä voisi tulla kyseeseen on hinattava häirintälähetin, en ole 100-varma onko sitä tällä haavaa Gripen E:hen asennettu, ehkä suomalaiset vaativat sitä?). Ja tosiaan Saabbihan hehkutti että koneen elso jouduttiin suunnittelemaan uusiksi kahteen kertaan kun Flygvapnetin vaatimukset olivat niin kovia.
Sen sijaan ulkoisen häirintäsäiliön tjsp. integrointi voisi olla se mihin tällä viitataan. Ruotsi ja brassit ei ole ehkä edellyttäneet sitä mutta ovat luvanneet että osallistuvat pirskeisiin jos Suomi sen haluaa?
 
Uskon, että kyse on ensimmäisen tarjouskierroksen palauttesta jossa tilaaja on esittänyt osa-alueet joissa tarjoajan tulisi parantaa kilpailukykyään. Vaikka elso tehtäisiinkin uusiksi niin ei se tarkoita, että Gripen silti kokonaisuutena pärjäisi tai se ei poista sitä huolta, että kone on keskeneräinen. Kyse voi olla myös siitä, että kun puolivalmista on testattu niin joitakin osa-alueita joudutaan pisteyttämään vaatimattomasti koska ominaisuudet eivät ole kokonaisuudessaan todennettavissa.
 
Henkilökohtaisesti luulen että Saab kärsi HX-challengen puutteellisen arvioinnin vuoksi enemmän kuin F-35 ongelmineen ja epäonnisen myrskyn takia. Syynä on juurikin F-35 laajempi käyttäjäkunta joka on jo hyväksynyt koneen keskeneräisenäkin ja siihen ei ole tarpeen tehdä sensorien lisäyksiä jälkikäteen. Saabin kehityspolku on tuntematon ja vain Ruotsin sekä Brassien käsissä nyt.

Lupaukset ovat lupauksia, mutta konkretiaa puuttuu ja siihen on osasyynä erittäin pieni käyttäjäkunta sekä lähteminen takamatkalta muihin nähden. Challengessa Gripukan olisi pitänyt pystyä näyttämään mistä kana pissii että sillä olisi ollut edes jotain mahdollisuuksia.
 
Uskon, että kyse on ensimmäisen tarjouskierroksen palauttesta jossa tilaaja on esittänyt osa-alueet joissa tarjoajan tulisi parantaa kilpailukykyään. Vaikka elso tehtäisiinkin uusiksi niin ei se tarkoita, että Gripen silti kokonaisuutena pärjäisi tai se ei poista sitä huolta, että kone on keskeneräinen. Kyse voi olla myös siitä, että kun puolivalmista on testattu niin joitakin osa-alueita joudutaan pisteyttämään vaatimattomasti koska ominaisuudet eivät ole kokonaisuudessaan todennettavissa.
Kuten sanoin, en usko että elso-järjestelmään itseensä on tuossa vaiheessa enää ehditty tekemään paljon mitään. Ensimmäisten operationaalisten koneiden pitäisi tulla ensi vuonna, Suomen vaatimukset eivät niihin ehdi enää vaikuttaa. Eli kyse lienee säiliöintegroinnista tai sitten juuri tuosta harhamaaliohjuksesta.
 
Ei yllättäisi, mikäli Gripenin arvioinnissa on hienoisia haasteita. Sillä jos se oli Sveitsissä liian keskeneräinen niin ainakaan ajallisesti ero Suomen tarpeeseen ei ollut merkittävä.
Sinänsä eihän noita minkään tarjotun koneen systeemejä saa 100% validoitua käytännössä kun 2025 toimitettavaa kokoonpanoa ei ole koeponnistettavaksi nyt.
 
Ei yllättäisi, mikäli Gripenin arvioinnissa on hienoisia haasteita. Sillä jos se oli Sveitsissä liian keskeneräinen niin ainakaan ajallisesti ero Suomen tarpeeseen ei ollut merkittävä.
Sinänsä eihän noita minkään tarjotun koneen systeemejä saa 100% validoitua käytännössä kun 2025 toimitettavaa kokoonpanoa ei ole koeponnistettavaksi nyt.
Näin voi olla, DN-uutinen kuitenkaan ei varmaan siihen liity.
 
Ei yllättäisi, mikäli Gripenin arvioinnissa on hienoisia haasteita. Sillä jos se oli Sveitsissä liian keskeneräinen niin ainakaan ajallisesti ero Suomen tarpeeseen ei ollut merkittävä.
Sinänsä eihän noita minkään tarjotun koneen systeemejä saa 100% validoitua käytännössä kun 2025 toimitettavaa kokoonpanoa ei ole koeponnistettavaksi nyt.

Eikös PV sanonut HX Challengen aikana, että jos jotain suorituskykyä ei voida käytännössä todentaa, niin sitten asia simuloidaan valmistajan speksien mukaan, josta on vähennetty 50%. Eli suomeksi sanottuna 50% on markkinamiehen bullshit turvakerrointa :LOL:

Vai oliko se niin, että simulaation pisteistä vähennetään 50%... No anyway, rankkua tulee jos ei ole valmista tuotetta.
 
Jotain on opittu aikojen saatossa.
FM:n korvaavan harjoitushävittäjän kilpailutuksessa näytti siltä Saab 105 se valitaan. Papereiden mukaan se olisi ollut paras ja herätti siksi Lentotekniikan ja Sotakorkean asiantuntijoissa myötäsukaista hymistelyä.
Valitettavasti suomalaiset koelentäjät olivat todentaneet aivan toisenlaisia suoritusarvoja. Ja valinnan lopputulos oli Hawk.(Lähde Siivet 6/2020)
Saabilla näyttää olevan pitkä perinne suorituskyvyn liioittelussa.
 
Aika hauska uutinen, kun ottaa huomioon, kuinka paljon Gripenin elsoa on tälläkin foorumilla hehkutettu. Ilmeisesti se ei sittenkään ole niin hyvä... :whistle: Vai moniko muu konevalmistaja suunnittelee uusiksi Suomea varten?
 
Aika hauska uutinen, kun ottaa huomioon, kuinka paljon Gripenin elsoa on tälläkin foorumilla hehkutettu. Ilmeisesti se ei sittenkään ole niin hyvä... :whistle: Vai moniko muu konevalmistaja suunnittelee uusiksi Suomea varten?
Tämä uutinen viimeistään vahvisti Geipenin valinnan. Jos maailman paraskaan elso ei sellaisenaan kelpaa, ei muilla ole mitään jakoa.
 
Back
Top