Gripen E/F

Tätähän tuo Puranenkin mainosti että myyjien puheisiin ei uskota, vaan simuloidaan sillä mitä on nähty. Tällä viitattiin ilmeisesti HX challengen testien tuloksiin. Itte edelleen sitä mieltä, että Ilmavoimat on onnistunu todella hyvin tässä kilpailutuksessa.
HX-hankehan on loppujen lopuksi itse käyttäjää ajatellen huippulaatuinen maailman mittakaavassakin.

Kolme gate check - vaatimusta, joiden läpäisevä parhaan suorituskyvyn omaava järjestelmä tulee valituksi. Ja budjetti on design-to-cost eli tarjoajalla on vapaat kädet tarjota se paras suorituskyky ilman mitään turhia rajoitteita kuten spesifit konemäärät, jne...
 
Puolustusvoimat saa myös erittäin laajan käsityksen läntisten hävittäjien kyvyistä ja kyvyttömyyksistä. Tälläkin tiedolla voi olla arvonsa kun suunnitellaan taktiikoita ja yhteistoimintaa.
 
Ruotsi kuulemma hankkii myös pari globaalia. Tai siis ilmavoimat haluaisi, mutta poliitikot on eri asia.

Miten hyvin yksipaikkaisella onnistunee kaikki visioidut hienoudet? Ei ehkä ihan yhtä sulavasti kuin Growlerilla tai F-35A:n integroiduilla järjestelmillä.

Näyttää tosiaan ajavan roskikseen kaksipaikkaiset kautta linjan, vaikka esim. Hornet D:tä on vielä palstalla kaihoisasti katseltu.
 
Miten hyvin yksipaikkaisella onnistunee kaikki visioidut hienoudet? Ei ehkä ihan yhtä sulavasti kuin Growlerilla tai F-35A:n integroiduilla järjestelmillä.
Alunperinhän Saab mainitsi ELSO-tehtävät yhdeksi kaksipaikkaisen koneen mahdolliseksi rooliksi. Ei se varmaan asiaa helpota että takamiestä ei ole koneessa, mutta eiköhän Gripenin ELSO-järjestelmät ole integroituja siinä missä F-35:n.
 
Alunperinhän Saab mainitsi ELSO-tehtävät yhdeksi kaksipaikkaisen koneen mahdolliseksi rooliksi. Ei se varmaan asiaa helpota että takamiestä ei ole koneessa, mutta eiköhän Gripenin ELSO-järjestelmät ole integroituja siinä missä F-35:n.
Pieni kone, ei mahdu?
 
64 kpl E on uskottava valmiuden osalta. Joten eiköhän tämä riipu Globaalista miten paketti sijoittuu. Kiihottava kyky, mutta rajallinen. Siihen on tässä kontekstissa varaa, mutta ei muissa. Eli tuoko 2 niin paljon lisäarvoa, että 64 mahdollisesti heikompaa peittoaa muiden määrät mahdollisesti parempia.

Sinne meni Groppen, masentavaa.
Brasilialaiset kiroaa kuinka heitä vedätettiin F-kauppojen toivossa. ;)
gregorio duvivier GIF by Porta Dos Fundos
 
64 kpl E on uskottava valmiuden osalta. Joten eiköhän tämä riipu Globaalista miten paketti sijoittuu. Kiihottava kyky, mutta rajallinen. Siihen on tässä kontekstissa varaa, mutta ei muissa. Eli tuoko 2 niin paljon lisäarvoa, että 64 mahdollisesti heikompaa peittoaa muiden määrät mahdollisesti parempia.

Kaksi on aika vähän, mutta tuossahan maalailtiin yhteiskäyttöä Ruotsin kanssa 2+2 malliin kuten vähän ounasteltiinkin. Eri asia sitten kuinka uskottava tuo malli on.
 
Edelleen ihmettelen jos ruottalaiset yrittää saada meidät ostamaan ne globalit. Tarjous oli paljon kilpailukykyisempi jos ne tarjottaisiin vaikka osaomistuksella tai yhteistyön varjolla.

Onneksi Bojo on jo heittänyt noin kovan tarjouksen niin ruottalaisten haaveet meidän maksamista ja opetoimista koneista, mutta valvontatiedot heillä ei tule onnistumaan. Onko jopa rohkeaa väittää, että Gripenin tarjous kaatuu Globaleihin?
Global Eyen ylläpitosopimukset ovat niin kalliita eikä niihin varmasti omavaraisuutta tarpeeksi että sen voi jättää pois. Meillä on Purasen mukaan ollut tiukkaa jo saada riittävä hävittäjämäärä aseineen kaikkineen tuohon 10 miljardin sisään että muuhun ei rahaa riitä. Gripenin Arexis-järjestelmä kokonaisuutenakin on herkku, jonka kustannukset on tuntemattomat. Koko ELSO-paketti pitäisi ehdottomasti saada mukaan Gripenin osalta muutenkin.

Epäilen jo että edes 14 Growleriin ei järjestelmineen riitä rahat. Vaikka riittäisikin niin ELSO-koneen ylläpito ja päivitykset voivat olla liian kalliita.
 
Rafale F4:n yhteydessä on mainittu GPS-riippumaton paikannus tähtien asentoja tunnistamalla.
Mitä jos lennetään pilvessä tai sen alapuolella? Suomessa on paljon kosteutta ilmassa ympäri vuoden ja erityisesti kylminä vuodenaikoina. Ei siis kuullosta hyvältä ratkaisulta meille.
 
Back
Top