Nojaano... Greipin komponenteista valtaosa on tuontitavaraa, joten se tuontiosuus kansantaloudellisessa mielessä on korkea. Ilmailualan erityisosaaminen on myös osoittaunut vaikeaksi monetisoida, vaikka Saab 340 pienimuotoinen menestys olikin. Voi myös vaihtoehtoiskustannusten kautta pohtia, että tuliko insinööriresurssit käytettyä parhaalla mahdollisella tavalla, taitaa Suomella olla Horneteja kaksi kertaa se määrä, mitä Gripeneitä on mennyt vientiin... Tietysti esmes tutkateknologian kehitys Ruotsissa on mennyt eteenpäin osin hävittäjähankkeiden kautta, mutta hintalappu sillekin on sangen korkea. Ruotsin BKT per capita on jokseenkin samaa luokkaa kuin Suomella, ja väkiluku kaksinkertainen, joten suhteelliset panostukset ovat vain noin puolta pienempiä, mitä ne olisivat Suomen taloudessa. Jonkun Ranskan tai Britannian kokoluokassa alkaa sitten olla sitä kriittistä massaa niin, että kansantaloudelliset riskit pysyvät pieninä.