Luin viimein Perttulan "Paras hävittäjä suomelle" kirjan ja siinä oli mielenkiintoinen rakenteellinen huomio Gripen E koneesta. Gripukassa ei ole itsetiivistyviä pa-säiliötä lainkaan, vaan siiven ja rungon koko tyhjä tila on täytetty polttoaineella. Rakenteessa on käytetty alumiini-litium seosta ja soft-bond liitoksia, jotka joustavat rakenteen eläessä lämpötilan ja rasituksen mukana
.
Onkohan ongelma vai etu? Gripukka E kantaa 40% enemmän gasoa sisällä kuin C versio, mutta siltikin vain 3400kg. Superiin menee yli 3 tonnia enemmän ja F-35A:n peräti 5 tonnia enemmän. Ehkä tuo rakenne voi parantaa jäähdytystä jossain määrin, mutta miten käy taisteluvaurioiden kanssa? Entä kestääkö rakenne ikää ja käyttöä vai tuleeko yllättäviä kuluja? Laivuekäytöstä kun ei ole kokemuksia niin ei tiedetä vielä.