Gripen E/F

Kalleudesta en tiedä, mutta Gripenin osalta kyse on alihankinta tehtävästä kokoonpanosta, mutta KC-390:n kohdalla Embraer on päävalmistaja, joka itse hallinnoi alihankintaketjuja. Gripenin alihankintaketjut pysyvät pyörimässä Saabin ja sen Ruotsin kokoonpanon voimin vaikka Brasiliassa kokoonpano loppuisikin. Jos taas KC-390:n kokoonpano Brasiliassa lopetetaan, tarkoittaa se koko alihankintaketjun pysähtymistä. Tämä taas tarkoittaa, että tuotannon uudelleen käynnistämisen takaamiseksi alihankkijoille pitää maksaa valmiuden ylläpitämisestä tai muuten ne alkavat valmistaa jotain muuta/jollekin muulle tai laittavat lapun luukulle töiden puuttuessa.
 
Kalleudesta en tiedä, mutta Gripenin osalta kyse on alihankinta tehtävästä kokoonpanosta, mutta KC-390:n kohdalla Embraer on päävalmistaja, joka itse hallinnoi alihankintaketjuja. Gripenin alihankintaketjut pysyvät pyörimässä Saabin ja sen Ruotsin kokoonpanon voimin vaikka Brasiliassa kokoonpano loppuisikin. Jos taas KC-390:n kokoonpano Brasiliassa lopetetaan, tarkoittaa se koko alihankintaketjun pysähtymistä. Tämä taas tarkoittaa, että tuotannon uudelleen käynnistämisen takaamiseksi alihankkijoille pitää maksaa valmiuden ylläpitämisestä tai muuten ne alkavat valmistaa jotain muuta/jollekin muulle tai laittavat lapun luukulle töiden puuttuessa.
Muutama vuosi sitten Boeingin piti ostaa Embraerin siviilikonetuotanto. C-390 olisi ollut sen ulkopuolella, mutta tarkoitus oli muodostaa yhtiö Boeingin ja Embraerin kesken kehittämään ja markkinoimaan C-390 konetta maailmanlaajuisesti ja jos kone olisi mennyt kaupaksi USA:ssa, Boeing olisi valmistanut koneet siellä.
 

Despite reports linking the Brazilian Air Force (FAB) to a follow-on order for additional Gripen E/F fighter aircraft, the service has not mentioned to Saab when such a plan could be actioned, according to the manufacturer.

Brazil has long made clear that it has an operational need for more ... (muuri)
 
Ainakin tässä pari kk sitten oli epävirallista tarinaa siitä, että Saab neuvotteli toimitusten viivästymisestä.

Kuulostaa loogiselta, kerran ruotsalaisten aikataulu on muutoinkin venynyt jatkuvasti.
 
Tässä tuli vertailtua Saabin tarjousta Typhoonin tarjoukseen, niin aseistuksen suhteen ovat aika identtisiä.

Sieltä löytyy Meteor, Paveway ja Spear 3 molemmilta. Ja sitten KEPD 350 Gripeniltä, Storm Shadow Typhoonilta, IRIS-T Gripeniltä ja ASRAAM Gripeniltä. Jokseenkin kun vertaa Gripen - tarjousta ja Typhoon - tarjousta niin siinä sitten ne suorituskykyerot tulevat sitten itse koneiden spekseistä ja Gripenillä vielä Global Eyen mukana olosta. Ja tietty esimerkiksi huolto - ja logistiikkajärjestelmä taustalla vaikuttaa myös.
 
Tässä tuli vertailtua Saabin tarjousta Typhoonin tarjoukseen, niin aseistuksen suhteen ovat aika identtisiä.

Sieltä löytyy Meteor, Paveway ja Spear 3 molemmilta. Ja sitten KEPD 350 Gripeniltä, Storm Shadow Typhoonilta, IRIS-T Gripeniltä ja ASRAAM Gripeniltä. Jokseenkin kun vertaa Gripen - tarjousta ja Typhoon - tarjousta niin siinä sitten ne suorituskykyerot tulevat sitten itse koneiden spekseistä ja Gripenillä vielä Global Eyen mukana olosta. Ja tietty esimerkiksi huolto - ja logistiikkajärjestelmä taustalla vaikuttaa myös.

ASRAAM pitäisi kai olla Typhoonille, oletan. Mutta laitatko lähteen tuolle Saabin tarjouksen Pavewaylle? Itse en sellaista löytänyt.
 
ASRAAM pitäisi kai olla Typhoonille, oletan. Mutta laitatko lähteen tuolle Saabin tarjouksen Pavewaylle? Itse en sellaista löytänyt.
Täytyy myöntää, että saatoin muistaa asian väärin, koska nyt en itsekään löydä viittausta Pavewaylle Gripenissä.
 
Tai kone on se joka teisteissä kävi eli E-mallin kuoret.
Kuinka niin; kai ne 39-10 ja 6002 ihan täysiä E-koneita on? Se IRST näyttää tulevan aika helposti paikalleen ja pois, kun molempia kuvia löytyy protoista. Vai siis onko jossain kerrottu, että siitä 39-10:stä puuttui jotain oleellista? Ja ei kai me tarkkaan tiedetä mitä niissä muissa koneissakaan on sisällä ollut, ei ainakaan kaikissa sitä rautaa tuotantoversiona, mitä meille on lopulta tulossa.

Saab hemmottelee muutenkin suomalaisia ilmailualan harrastajia Kaivopuiston näytöksessä. Se tuo lentonäytökseen 6.-7.8 kahden Gripen E:n lisäksi kaksi Ruotsin ilmavoimien Gripen C -hävittäjää sekä toisen maailmansodan aikaisen, vuonna 1940 ensilentonsa lentäneen Saab B17 -syöksypommikoneen.
Se on sitten eri asia, että onko tuo E:n osalta näytöslento vai esittelylento. Veikkaan jälkimmäistä, jos 2+2+1 koneen osastolla mennään, ja siitä sitten irtoaa varmaan E pariin kierrokseen ja C näytösohjelmaan. Tai olisihan se mukavaa, jos olisivat jo kerenneet verifioida E-mallillekin näytösohjelman. Olisi nopeampi kehityskaari siihen pisteseen kuin useimmilla kilpailijoista :)
 
Kuinka niin; kai ne 39-10 ja 6002 ihan täysiä E-koneita on? Se IRST näyttää tulevan aika helposti paikalleen ja pois, kun molempia kuvia löytyy protoista. Vai siis onko jossain kerrottu, että siitä 39-10:stä puuttui jotain oleellista? Ja ei kai me tarkkaan tiedetä mitä niissä muissa koneissakaan on sisällä ollut, ei ainakaan kaikissa sitä rautaa tuotantoversiona, mitä meille on lopulta tulossa.


Se on sitten eri asia, että onko tuo E:n osalta näytöslento vai esittelylento. Veikkaan jälkimmäistä, jos 2+2+1 koneen osastolla mennään, ja siitä sitten irtoaa varmaan E pariin kierrokseen ja C näytösohjelmaan. Tai olisihan se mukavaa, jos olisivat jo kerenneet verifioida E-mallillekin näytösohjelman. Olisi nopeampi kehityskaari siihen pisteseen kuin useimmilla kilpailijoista :)
Pirkkalassa käyneissä Gripeneissä vain toisessa oli E-romppeet sisällä ja toisessa osa oli korvattu vanhemmasta mallista. Tämä tarkoitti osassa testejä että ne todennettiin muuten. Niin toki kävi F35:llekin mutta ne käytiin toteamassa jenkeissä.
 
Eikö Suomessa käynyt Demo, johon on asennettu mm. IRST, toki vanhempi malli?
 
Eikö Suomessa käynyt Demo, johon on asennettu mm. IRST, toki vanhempi malli?
Demo 39-7 (eli entisestä D:stä tehty NG-sensoritestialusta) ja tuoreempi aito testi-E 39-10, eli kaksi taisi käydä. IRSTailija taitaa olla molemmisa.

39-7

39-10

Kaivariin tulevan ekan sarjatuotanto 6002:n ensilento oli näköjään marraskuussa 2019, joten se ei tainnut heti harppoa parin kuun päästä HX Challengeen?
Sen pitäisi olla täydellisempi kuin HX-syynätty 39-10?
 
Viimeksi muokattu:
Pirkkalassa käyneissä Gripeneissä vain toisessa oli E-romppeet sisällä ja toisessa osa oli korvattu vanhemmasta mallista. Tämä tarkoitti osassa testejä että ne todennettiin muuten. Niin toki kävi F35:llekin mutta ne käytiin toteamassa jenkeissä.
Onko tämä selostettu jossain julkisessa lähteessä, että mitä laitteita kussakin oli sisällä?

Kaivariin tulevan ekan sarjatuotanto 6002:n ensilento oli näköjään marraskuussa 2019, joten se ei tainnut heti harppoa parin kuun päästä HX Challengeen?
Sen pitäisi olla täydellisempi kuin HX-syynätty 39-10?
Niin, HX Challengessa kävi 39-7 Demo ja koelentosarjan 39-10. Kaikissa näissä on välillä IRST päällä ja välillä ei. Voisi kuvitella, että silloin kun ei ole, samassa slotissa on koelentoinstrumentteja (tai sen keskusyksikkö), se varmaan on yksinkertaisimpia pois otettavia komponentteja, jos tilaa tarvitaan. Lisäksi tietty ei ole tietoa, montako IRST:tä Saabilla/FMV:llä tällä hetkellä on, kaksi tai kolme niitä on nähty tähän mennessä samassa kuvassa viime vuonna. Kauhavalla taasen kävi tuotantoyksilö 6002.
 
Back
Top