Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oho, oma ylpeys Embraerin tuote roskiin ja Gripukkaa tilalle? Nyt olen nähnyt kaiken. Jopa -15kpl KC-390:aa, lähtökohtaisesti tilauksen puolitus, olisi aikamoinen sivallus.

Puolet lisää Gripukoita vaikka edes 2021 rahoista ole kuin 50% kasassa?
Also according to him, the Brazilian Air Force has 50 percent of the resources for the KC-390 and F-39 Gripen programs in 2021, but that this will not prevent the first four fighters from being delivered by the end of the year.

Pian nähdään miten hyvät lobbarit Embraerilla on.

Toki onhan se loogista ettei ostaisi vain 28+8 Gripukkaa. Jää muuten tosi kalliiksi ne investoinnit, joiden määrä ei lisäänny lisärunkoja kohden samassa suhteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Oho, oma ylpeys Embraerin tuote roskiin ja Gripukkaa tilalle? Nyt olen nähnyt kaiken. Jopa -15kpl KC-390:aa, lähtökohtaisesti tilauksen puolitus, olisi aikamoinen sivallus.

Puolet lisää Gripukoita vaikka edes 2021 rahoista ole kuin 50% kasassa?


Pian nähtäneen miten hyvät lobbarit Embraerilla on.

Toki onhan se loogista ettei ostaisi vain 28+8 Gripukkaa. Jää muuten tosi kalliiksi ne investoinnit, joiden määrä ei lisäänny lisärunkoja kohden samassa suhteessa.
En kyllä tiedä mihin tarkoitukseen 28 kuljetuskonetta oli tilattu, mutta kuten Brasilian uusi ilmavoimien komentaja ajatteli vähemmälläkin pärjäävät. 25% eli 7 kpl ilmavoimat pystyy karsimaan ihan ilmoitusasiana, mutta sen alle vaatii jo neuvotteluja. Ymmärtääkseni KC-390 on tähän asti toiminut heillä hyvin, mutta hävittäjiä Brasilian kokoinen maa vaan tarvii enemmän kuin 36 kpl. Korona koettelee, mutta ehkä lisärahaa löytyy uusiin tilauksiin. Ja tähänasti toimitetun 1 gripenin käyttökokemusten perusteella ovat ilmeisen tyytyväisiä koneeseen.
 
Hyvä, että Saab pääsee viimein Suomen nykytasolle. ;)
Rafalen osalta samanlainen uutinen tuli alkuvuodesta
 
Saabin myyntimiehet asialla?

turnratefighter.png
 
Ihan rahina heitän ettei Gripen kyllä jatkuvassa kaarrossa pärjää F-16:lle tai Su-27:lle.
Mutta varmaan Saabin ekspertit tietää paremmin kuin joku mpnetin rivitrolli joten kai se on pakko uskoa!
 
Tuosta ei aivan päässy jyvälle, onko ilmavoimilla käytössä noita Varjon XR3 laseja?
Ilmeisesti ei. Oliko niillä edes käytössä tuota OPAS systeemiä joka hyödyntäisi laseja?
Ilmavoimien ilmasotakoulun Hävittäjälentolaivue 41:n laivueupseeri Teemu Mahlamäki on päässyt testaamaan OPAS-järjestelmää ilmasotakoulun pilotissa ja odottaa innolla, että järjestelmä saataisiin myös tuotantokäyttöön.
Eli Patrialla on, mutta Ilmavoimilla vasta pilottina.
XR-3 lanseerattiin vasta joulukuussa, joten se ei ole ehkä tuotantokäytössä vielä kenelläkään isommalla toimijalla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ihan rahina heitän ettei Gripen kyllä jatkuvassa kaarrossa pärjää F-16:lle tai Su-27:lle.
Mutta varmaan Saabin ekspertit tietää paremmin kuin joku mpnetin rivitrolli joten kai se on pakko uskoa!
Saabin insinööri tietää, kysymys onkin vain kuinka paljon Saabin markkinamies puolestaan kusettaa. ;)
(täysin epäuskottava graafi tuo - f-18 ptäisi olla instassa kova ja f-16 sustainedissa)
 
Viimeksi muokattu:
Tuommosta graaffia ei kehtaisi edes saabin myyntimies julkaista, eihän? (mistä se on oikeasti peräisin?)

Jännän taulukon mukaan mm.

- F-15 ja F-16 ja F-35 kääntäisi hetkellisesti nokkaa nopeampaa kuin hornet
- F-35 häiviäisi aivan kaikille koneille jatkuvassa kaarrossa, gripeni olisi noin 20 astetta sekunnissa nopeampi.

Kaartotaistelussa esim. two circle tilanteessa jo muutaman asteen ero koneiden sustained turn ratessa kääntää tilanteen todella nopeaa "paremman" koneen eduksi. Tuon graaffin mukaan esim. F-16 jäisi noin 17 asteeseen sekunnissa ja gripen olisi jossain 29 asteen tienoolla. Samaten tuo hetkellinen kääntönopeus on sitä luokkaa, että se pistäisi TVC suhoit yms häpeämään nurkkaan itku kurkussa. Noilla eroilla gripen teurastaisi BFM manoveereissa ja pelkällä tykillä tapeltaessa aivan kaikki muut koneet suvereenisti.

Mitä näihin spekseihin tulee, niin suorituskykyyn luonnollisesti vaikuttaa hävittäjän kuorma (aseet, polttoaineet) ja ennekaikkea se kuinka korkealla manoveerit tehdään ja mistä nopeudesta. Gripenille ei saa tuommosta kaulaa muihin koneisiin edes lentämällä sitä täysin kuivana, ilman maalia, 40 kiloisella pilotilla ja jossain merenpinnan tasolla ja pistämällä kaikki muut täyteen lastiin, läskisalonen puikkoihin ja lentokorkeus 40 tuhanteen jalkaan.
 
En kyllä tiedä mihin tarkoitukseen 28 kuljetuskonetta oli tilattu, mutta kuten Brasilian uusi ilmavoimien komentaja ajatteli vähemmälläkin pärjäävät. 25% eli 7 kpl ilmavoimat pystyy karsimaan ihan ilmoitusasiana, mutta sen alle vaatii jo neuvotteluja. Ymmärtääkseni KC-390 on tähän asti toiminut heillä hyvin, mutta hävittäjiä Brasilian kokoinen maa vaan tarvii enemmän kuin 36 kpl. Korona koettelee, mutta ehkä lisärahaa löytyy uusiin tilauksiin. Ja tähänasti toimitetun 1 gripenin käyttökokemusten perusteella ovat ilmeisen tyytyväisiä koneeseen.
Niin alkuperäinen tarkoitushan oli tilata molempia. Todennäköisesti hävittäjälinjaston ylläpito on kalliimpaa kuin kuljetuskonelinjaston, niin parempi ostaa ensiksi ne hävittäjät veke ja sitten katsoa saisiko rahaa niihin kuljetuskoneisiin vielä.
 
Back
Top