Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kai sinä tiedät et meistä kumpi vain voi käydä muokkaamassa tuota sivustoa? Juurihan Norja kertoi f-35 hinnoista aivan toista tarinaa kuin suomenkielen Wikipedia.
Olisiko edes joku lähde heittää? Siivet lehden twiitteri ei kelpaa, jos siinä ei ole lähdettä esittää.
 
Vaikka se kuuluisa wikipedia sopivalla kielellä sit?
No mä laitan.

Tuo oli puolustusministerin itkua lehdessä kun edellinen puolustusministeri sanoi F35 olevan katastrooffi ja syövän koko norjan puolustuksen rahat.

Ensin.
https://www.dagensperspektiv.no/leder/2021/luftens-dinosaurer

Vastaus siihen.

https://www.dagensperspektiv.no/2021/f-35-er-en-suksess


käännös

Norway chose our calculation model for flight hourly rates several years ago. The Air Force confirms that the flight hour price of NOK 110,000 stands to this day. Operating expenses in addition to the flight hour price are covered through the lifetime costs.



Purasen mukaanhan suomessa lentotuntihintaan kuuluu kaikki.
Tuossa on korkeintaan löpö.
 
Purasen mukaanhan suomessa lentotuntihintaan kuuluu kaikki.
Tuossa on korkeintaan löpö.
No kun sen on nimenomaan erikseen kerrottu sisältävän henkilötyötunti-, huolto-, varaosa- ja polttoainekustannukset.
 
Onko Saabin kokonaispaketti kyllin kilpailukykyinen päästäkseen kärkipaikalle?
Suomen ilmavoimien ex-tutkimusjohtaja, ex-koelentolaivueen päällikkö, Majuri Mikko Koli(evp):


"Saabin Suomelle esittelemä tarjous on Kolin mielestä erittäin vakuuttava. Hän erityisesti kertoo arvostavansa edistyksellistä ja korkeatasoista sensoriteknologiaa ja -fuusiota."

"Saabin paketti on hienosti rakennettu. Siinä on omistettu aikaa ja ajatusta siihen, miten hävittäjäsuorituskykyä pystytään tulevaisuudessa ylläpitämään mahdollisimman kustannustehokkaasti, nopeasti ja helposti. Koneen järjestelmät ovat muokattavia ja hyvin laajennettavissa tarjoten paljon tulevaisuuden potentiaalia"

"Lentäjänä hän näkee hävittäjätorjunnan kokonaisuuden tärkeimpänä ominaisuutena, erityisesti Suomen toimintaympäristössä. Myös ilmasta-maahan-suorituskyky saa aiheeseen syvällisesti perehtyneeltä Kolilta kiitosta, sekä koneen nerokkaasti suunniteltu arkkitehtuuri, joka mahdollistaa helpot ja joustavat integraatiot koko koneen elinkaaren ajan"

"Tuntuu, että tarjouksessa on otettu huomioon ihan jokainen näkökulma ja silti keskitytty olennaiseen: Ratkaisu on sellainen, joka sopii juuri Suomeen, meidän toiminta- ja uhkaympäristöön, Suomen operatiiviseen tapaan käyttää hävittäjiä"

Koli siirtyi Saabin palkkalistoille heti kun se oli mahdollista, eli kun viimeiset tarjoukset(BAFO) oli jätetty. Hänen tehtävänä on varmistaa Gripen E:n sujuva integraatio ja käyttöönotto Suomessa. Koronan aiheuttama viive HX:ssä kiristi aikataulua omalta osaltaan.

Mihin liittyen Suomen järjestelmäkeskuksen kehityspäälliköksi on keväällä palkattu Perttu Karivalo.


”Voin myöntää, että olen unelmatyöpaikassani. Pystyn yhdistämään liiketoiminta-, projektinjohto- ja ilmailuosaamiseni kaikki yhdessä työtehtävässä”.

”Kun ensimmäinen Gripen E toimitetaan Suomelle, järjestelmäkeskus on toiminnassa. Järjestelmäkeskus on olennainen osa koneen kehittämistä ja käyttöönottoa, sen operatiivista toimintaa Suomessa."

btw tässä kuva WAD:stä:

ja kehitysohjelman aikataulua:
 
No kun sen on nimenomaan erikseen kerrottu sisältävän henkilötyötunti-, huolto-, varaosa- ja polttoainekustannukset.

Uskomatonta. Ehkäpä se Gripenin 4700 dollaria ei sekään sitten ole niin täyttä paskaa kuin minä olemme sitä tällä foorumilla oppineet pitämään?

Tai sitten norskien F-35:t ovat niin uusia, että niille ei vielä ole tarvinnut tehdä muuta huoltoa kuin polttoainetäydennykset? :D
 
Uskomatonta. Ehkäpä se Gripenin 4700 dollaria ei sekään sitten ole niin täyttä paskaa kuin minä olemme sitä tällä foorumilla oppineet pitämään?

Tai sitten norskien F-35:t ovat niin uusia, että niille ei vielä ole tarvinnut tehdä muuta huoltoa kuin polttoainetäydennykset? :D
Eri maat laskevat hinnat eri tavalla. Se olisi kyllä suuri yllätys jos F-16:n lentohinnaksi norjalaiset kertoisivat saman luvun kuin F-35:lle. Koska ainakaan USA ei tällaista väitä.
 
Uskomatonta. Ehkäpä se Gripenin 4700 dollaria ei sekään sitten ole niin täyttä paskaa kuin minä olemme sitä tällä foorumilla oppineet pitämään?

Tai sitten norskien F-35:t ovat niin uusia, että niille ei vielä ole tarvinnut tehdä muuta huoltoa kuin polttoainetäydennykset? :D
No kun Suomen viimeisin julki kerrottu täsmällinen lukema Horneteille on 9250€/h niin kai se 11000€/h pitäisi olla mahdollinen F-35A:lle? Norjalaisethan myöntävät sen olevan ehkä hieman isompi ("samaa luokkaa") kuin heidän F-16:lla. Ne on myös nimenomaan Norjan luvut, eli mitä F-16AM/BM Block 20 täysin palvelleet vie aivan viimeisenä vuosinaan vs. upouudet F-35A:t.

9250 ei ole kuitenkaan se mitä Horneteihin menee kokonaisuudessaan. PVLOGL tms. kaivaa vielä kuvetta niin, että hivuttaudutaan sinne alle 200 miljoonaan vuodessa minkä Puranen on kertonut menevän nykyään. Eli yli 20 tonnia menee oikeasti per lentotunti Horneteihn kun 9000 tuntia/v. Jo 180M/v on sen 20k/h.
 
Eri maat laskevat hinnat eri tavalla. Se olisi kyllä suuri yllätys jos F-16:n lentohinnaksi norjalaiset kertoisivat saman luvun kuin F-35:lle. Koska ainakaan USA ei tällaista väitä.

Eikös F-16 ja F-35 ole suht lähellä USA:ssa, ainakin joissakin tilastoissa? Eroa (tai sen puutetta) on selitetty sillä, että F-16:t ovat vanhoja ja väsyneitä vaatien enemmän huoltoa kuin F-35:t, jotka eivät ole vielä ehtineet kulua käytössä.
 
No kun Suomen viimeisin julki kerrottu täsmällinen lukema Horneteille on 9250€/h niin kai se 11000€/h pitäisi olla mahdollinen F-35A:lle? Norjalaisethan myöntävät sen olevan ehkä hieman isompi ("samaa luokkaa") kuin heidän F-16:lla. Ne on myös nimenomaan Norjan luvut, eli mitä F-16AM/BM Block 20 täysin palvelleet vie aivan viimeisenä vuosinaan vs. upouudet F-35A:t.

9250 ei ole kuitenkaan se mitä Horneteihin menee kokonaisuudessaan. PVLOGL tms. kaivaa vielä kuvetta niin, että hivuttaudutaan sinne alle 200 miljoonaan vuodessa minkä Puranen on kertonut menevän nykyään. Eli yli 20 tonnia menee oikeasti per lentotunti Horneteihn kun 9000 tuntia/v. Jo 180M/v on sen 20k/h.

Tuossa herää kysymys, että jos Norjan luvut sisältävät kaiken ("henkilötyötunti-, huolto-, varaosa- ja polttoainekustannukset"), niin miten Suomessa voi Hornetin kokonaiskustannukset olla yli 20 tonnia per lentotunti?( Täällä ei kuitenkaan lennetä Kanadan 30+-vuotiailla loppuunlennetyillä romuilla, vaan keski-ikäisillä koneilla.) Mitä noista norjalaisten luvuista puuttuu muuta kuin korkeintaan määräaikaishuollot ja voiko ne muodostaa puolet kustannuksista?
 
Eikös F-16 ja F-35 ole suht lähellä USA:ssa, ainakin joissakin tilastoissa? Eroa (tai sen puutetta) on selitetty sillä, että F-16:t ovat vanhoja ja väsyneitä vaatien enemmän huoltoa kuin F-35:t, jotka eivät ole vielä ehtineet kulua käytössä.
Lähin vertailu minkä minä muistan oli sellainen että F-35 oli 20% kalliimpi. Muissa vertailuissa ero on ollut suurempi. F-35:n tilanteesta tietysti vähemmän tietoa vielä saatavilla.
 
Lupaan uskoa norskien numeroita toistaiseksi. Vertaavathan he vanhojen rouskujen ja uudenhohtavien pelien käyttökustannuksia. Niillä lukemilla, mitä minun korviini joskus osui, oli Mig-21:n ja Hornetin käyttötuntihinnassa n. 3-kertainen ero.
(Mistä kohtuullisella varmuudella päästään lähinnä siihen relevanttiin toteamukseen, että Bis oli _todella_vanha_rousku_.)
Ero muiden maiden raportoituihin kustannuksiin asettaa kuitenkin toiveita lisäselvennyksistä.

Siitä voi alkaa approksimoimaan; JSF:n kustannukset noussevat aikanaan, eikä kukaan tiedä, missä kulmassa. Lähtötilanne on kuitenkin hyvin rohkaiseva, ottaen huomioon uutukaisen palvelutason.
 
Maksumuurin takaa en näe muuta, mutta...

”Jos verrataan muihin markkinoilla oleviin konetyyppeihin, Gripen E on [käyttökustannuksiltaan] 2–3 kertaa halvempi”, paukauttaa Saab in HX-kampanjajohtaja Magnus Skogberg."

 
Maksumuurin takaa en näe muuta, mutta...

”Jos verrataan muihin markkinoilla oleviin konetyyppeihin, Gripen E on [käyttökustannuksiltaan] 2–3 kertaa halvempi”, paukauttaa Saab in HX-kampanjajohtaja Magnus Skogberg."

Millä hitolla Saab laskee käyttökulut kun koneita on vasta pari valmiina, eikä operatiivisesta käytöstä tietoakaan. Mistä he tietävät montako konetta on jakamassa kehityskuluja, montako konetta kerää vikakirjastoa, mitä korjattavaa ylipäätään löytyy pienen koneen operatiivisen käytön vaatimuksissa ja rasituksissa, mikä hinta- ja saatavuuskehitys on hyvin laajalle hajautuneen alihankintaketjun toimituksille ja niin edelleen...
 
Millä hitolla Saab laskee käyttökulut kun koneita on vasta pari valmiina, eikä operatiivisesta käytöstä tietoakaan. Mistä he tietävät montako konetta on jakamassa kehityskuluja, montako konetta kerää vikakirjastoa, mitä korjattavaa ylipäätään löytyy pienen koneen operatiivisen käytön vaatimuksissa ja rasituksissa, mikä hinta- ja saatavuuskehitys on hyvin laajalle hajautuneen alihankintaketjun toimituksille ja niin edelleen...

51ZX0t1bH-L._AC_SX425_.jpg

No, totta puhuen varmasti joka konefirma tekee markkinointia mutta Saabilla juuri nuo epävarmuustekijät ovat suuria...
 
No, totta puhuen varmasti joka konefirma tekee markkinointia mutta Saabilla juuri nuo epävarmuustekijät ovat suuria...
Markkinointi ja myyntiväittämä on hieman eri asia. Näistä keskeneräisyyksistä johtuen Gripen on kisassa vain kirittäjänä. Kaikkonenhan jo lipsautti Gripenin suurpiirteisen listasijoituksen.
”– On järkevää, että ostamme parhaan koneen, emmekä esimerkiksi neljänneksi parasta.”
 
Maallikkona vaikea arvioida kustannuksia tai suorituskykyä mutta oudolta tuntuisi että ostetaan kehitysvaiheessa oleva kone. Haukuttu F-35 on kuitenkin lentänyt jo taistelulentojakin. Taitaisi naapuri maksattaa loput kehityskustannukset meillä. Eikö tästä ollut viitteitä edellisenkin Gripukan kanssa.
 
Back
Top