Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei ihme, että vetivät niin näkyvät raivarit Siivet kertomasta F-35:n 11 tonnista. Tiesivät kai, että itse kertoivat 11 tonnia C:n hinnaksi.

Globaaliahan tuossa puffataan kuin viimeistä päivää. Se kai se oljenkorsi onkin.

On kyllä ollut sanoinkuvaamattoman härskiä ajaa 4700 Janesta kaikki nämä vuodet jos tiedossa oli koko ajan 11k. Vielä antamalla ymmärtää, että se liittyisi mitenkään E:hen.
 

Tämä herra on ollut vuosien ajan hanakka todistamaan muiden asioista. Vaikka pitäisi myyntijohtaa Gripukkaa.
Yleisemminkin asia on kuten Siivet pt. Perttula kertoo.
Ehdotan panemaan jäitä hattuun etenkin HX-ehdokkaiden valmistajayritysten suomalaisille viestintäkonsulteille, joista jotkut yrittävät parhaillaan täysin voimin vaikuttaa siihen, mitä media kirjoittaa sellaisista ehdokkaista, joita nämä konsultit eivät itse edusta. Twitterissä ja Facebookissa melskaaminen tietenkin sopii, mutta se on epäasiallista, että journalisteja haukutaan puhelimessa valheellisen tiedon levittäjäksi ja annetaan kaikkien mahdollisten suorien viestintäkanavien kautta ohjeita siitä, miten meidän tulisi tehdä työtämme.

Tässä on Eurofighterin lobbaaja Kaiku Helsingistä Vänskä samalla asialla. Ei ole tosin jäänyt vastaavasta julkisesta väninästä aiemmin kiinni. Mutta varmasti juuri sitä mitä Perttula tällä kertaa tarkoitti.

** Siivet jutun perusteella kyseessä ei siis ollut LM:n antama hinta vaan Norjan lennoston. Sanotaan myös ettei ollut LM:ltä mukana ketään.
 
Viimeksi muokattu:
Norjan F-35:n lentotuntihintakin saattaa tulla vielä alemmas, kunhan saavat koko 52:n F-35:n orkesterin kokoon.
 
Tämä herra on ollut vuosien ajan hanakka todistamaan muiden asioista. Vaikka pitäisi myyntijohtaa Gripukkaa.
Yleisemminkin asia on kuten Siivet pt. Perttula kertoo.


Tässä on Eurofighterin lobbaaja Kaiku Helsingistä Vänskä samalla asialla. Ei ole tosin jäänyt vastaavasta julkisesta väninästä aiemmin kiinni. Mutta varmasti juuri sitä mitä Perttula tällä kertaa tarkoitti.

** Siivet jutun perusteella kyseessä ei siis ollut LM:n antama hinta vaan Norjan lennoston. Sanotaan myös ettei ollut LM:ltä mukana ketään.
HUH. HUH!
Jo on perkele.
 
Norjan F-35:n lentotuntihintakin saattaa tulla vielä alemmas, kunhan saavat koko 52:n F-35:n orkesterin kokoon.
Niin ja 11k on jo 2018 ollut mainittu, joten siltä osin epäselvää onko se nyt kerrottu edelleen tuo vanha Norjan "virallinen lukema". Vai, että onko se osoittautunut oikeaksi arvioksi.
Sekä se tieto kuinka nämä pienet luvut on vain operatiivisia kuluja. Kuten meillä Hornetilla 9250 vs todellinen järjestelmän kulu 20 tonnia/lentotunti.

Eli luvut on selvästi epätarkkoja kaikilla. Silti en katso hyvällä tilannetta, jossa mitä tahansa F-35 kerrottua (ei välttämättä edes LM-lähtöisesti) suolataan kaikkien toimesta ja samalla suolletaan paskaa omista kuluista vuositolkulla. Olisivat edes hiljaa muiden asioista kuten Dassault yleisesti.

Katsokaa nyt tätäkin. Millä eväillä todistaa kilpailijoidensa tekemisistä? Koko aikajana pullistelee F-35 juttua, vaikka on Gripenin ykkösmyyntireiska.
 
Viimeksi muokattu:
Lentotuntihintojen vertailu maiden kesken ei ole edelleenkään kovin hedelmällistä: mainittakoon sveitsiläisten kertoma lentotuntihinta F-35:lle, 55-60 000 frangia (n. 50k euroa).
Ainoa kiinnostava informaation palanen ruotsalaisten buffauksessa oli että Gripen E:n ei PITÄISI olla kalliimpi huoltaa kuin C. Super Hornettia on markkinoitu samanlaisella vertailulla. Jos ne pitävät paikkaansa kokonaislaskelmissa (ei vain tietyllä reunaehtolaskelmalla) niin se on tietenkin rohkaiseva ennakkotieto. Gripen E:stä ei kuitenkaan ole tässä käytännön kokemuksia, toisin kuin Super Hornetissa.
Eurofighterin, Dassaultin ja Boeingin etu HX-kisassa on että ne voivat esittää käytännössä todennettuja tietoja koneiden käyttökustannustasosta, eikä toivotaan-toivotaan arvioita kuten Saab ja LM.
 
Tämä herra on ollut vuosien ajan hanakka todistamaan muiden asioista. Vaikka pitäisi myyntijohtaa Gripukkaa.
Yleisemminkin asia on kuten Siivet pt. Perttula kertoo.

Kun jenkkien lentotuntihinnat ovat paljon korkeammat kuin Norjan, tulee mieleen parikin asiaa.

Hävittäjän lentotuntihintaan vaikuttavat voimakkaasti kiinteät kulut - eli ostat koneen ja päivität sitä. Kulu juoksee, vaikket lentäisikään.

Noh, säästetään vaikka vain vähentämällä lentämistä. Toimii, mutta nostaa taas laskennallista tuntikustannusta kiinteiden vuoksi, äärimmillään tietysti äärettömäksi, aina kuitenkin jonkin verran.
(huom. en esitä laskelmaa - arvioikaa itse)

USA:n lentotuntihintoja nostavat alkupään koneiden kalliit kulut, todennäköisesti ylimääräiset päivitys- ja huoltokustannukset. Toisekseen siksi, että niillä alkupään rotteloilla ei vaan lennetä niin paljon tunteja kuin priimalla. Niistä alkupään rotteloista on myös maksettu kaikkein kallein hinta, eli niillä on myös korkein kiinteä kustannus ja vähiten tunteja ja niitä on käytössä satoja.
 

suomeksi
 
Viimeksi muokattu:
Kiljuset & co piipittävät, että JSF on kamala hyökkäysase. No:

Iltis esittelee Gripeniä:
"Rajan itäpuolella kohteina ovat kaksi S-400-ilmatorjuntapatteriston maalinosoitustutkaa sekä neljä ilmassa partioivaa Suhoi-35-hävittäjää."
"Ovelalla harhautustaktiikalla sekä elektronisen sodankäynnin laitteillaan Gripenien onnistuu yllättää ja hämätä venäläiset, ja kohteet tuhotaan."

Tässä todistellaan Gripenin käyttökelpoisuutta - Suomen puolustamisessa - käymällä simuloidusti rajan takana posauttamassa pahantekijoiden vehkeet. Normal. Kiljusen herrasväki ei kuitenkaan sallisi tällaista taktista hyökkäystä, jos kone on "perinteisessä väärässä maassa" valmistettu.

Strategista hyökkäystä emme varmaan ole tekemässä, eikä meille sellaista varten kai haluttaisi mitään myydäkään.
 
Ruotsalaisten rinkirunkkua koko ketju. Eihän tuolle voi kuin nauraa.

"The F-35 is essentially (except stealth) worse than the Gripen E. Yet they almost always succeed in winning. Some part is the USA :s security guarantee, but part is also due to aggressive & bold marketing of "cool" not even realized technology, which affects decision makers."

"The Gripen E is faster, flies longer, has more modern architecture, more computing power, is cheaper (both purchasing and operation) and swings more efficiently. Including. Unsure of the load (variation and weight) that they can both take though."

edit: Annetaan kuitenkin pisteet Gripen E -kehittäjä Ytterströmille annoksesta realismia. Grevin täytyy näköjään turvautua itsepetokseen kun on Gripen-krapula ja vielä myy siihen nykyään jotain AI:ta "decision support system". Ilmeisesti harmittaa kun ei ole oikein mihin myydä. Väsynyt rantti kaikkiaan koko ketju.

"As a developer of E, I do not have much to say against and of course hope that Saab wins. Much of the new fpl is decided in the electromagnetic (+ weapon). EW + avionics is difficult to know anything about, other than some HW, experience and that new HW is usually better. A + for F-35 is the number."
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nämä elää Ruotsissa aivan toisessa todellisuudessa!
Odottavat kahta giganttista tilausta Kanadasta ja Suomesta.🤣
Pian eivät odottele kuin Kanadasta.
Pitäisikö Ruotsiin lähettää psykologeja antamaan kriisiapua kun svenskeille selviää karu totuus?
Kun hävisivät Norjan kisan, niin olivat ne kitkeriä.

Kun katsoo tuota kuvaa jossa mekaanikko on ohjaamon kohdalla niin leikkimökkiäkö hän siinä bygaa?

Verrattuna F-35 tuotantolinjoihin tuo tila näyttää fillarokorjaamolta, jossa asentajalla on ratkaiseva rooli erikoistuneiden työkalujen sijaan.
F-35 tuotannossa on paljon erikoistuneita työkaluja jotka lisäävät sekä tuottavuutta että laatua.
Ilman suuruuden ekonomiaa tämä ei olisi mahdollista.

Kyllä se kriisiryhmä olisi paikallaan Suomenkin Saab-faneille. Älkää nyt vaan sitten tehkö itsareita!
Muistakaa viettää iloinen Joulu! Mitä lapsetkin sanoisivat jos isä mököttää Jouluna?
 
Verrattuna F-35 tuotantolinjoihin tuo tila näyttää fillarokorjaamolta, jossa asentajalla on ratkaiseva rooli erikoistuneiden työkalujen sijaan.
F-35 tuotannossa on paljon erikoistuneita työkaluja jotka lisäävät sekä tuottavuutta että laatua.
Ilman suuruuden ekonomiaa tämä ei olisi mahdollista.

Pienet tuotantomäärät eivät edellytä suuria investointeja erikoistyökaluihin ja tuotantolinjoihin. Tämä ei tietty automaattisesti tarkoita että kokoonpanon laatu olisi huono joskin se tosiaan riippuu siitä asentajan taidosta melko pitkälle. Liekkö tällä metodilla kovakin mahdollisuus saada aikaiseksi todellinen maanantaikappale ja sitä kompensoiva super kriippeni jossa vaan maagisesti toimii kaikki.

Ottaen huomioon että esim. F-35 tapauksessa LM:n kokoonpakolinjaston neropatit on onnistuneet mm. pistämään vääriä niittejä vääriin paikkoihin vieläpä tuhansittain, niin ei se pitkälle automatisoitu hieno linjastokaan ole automaattisesti laadun tae vaan sielläkin olisi syytä pitää huoli siitä että linjastolle päätyy edes keskimääräisellä älykkyysosamäärällä ja kädentaidolla varustettuja yksilöitä.
 

suomeksi
No niin. Nyt Saabilla olisi jonkinlaiset valmiudet Gripenin testaukseen - ja Suomen HX tarjouskilpailu on ohi.
 
No niin. Nyt Saabilla olisi jonkinlaiset valmiudet Gripenin testaukseen - ja Suomen HX tarjouskilpailu on ohi.
Kun on useampi kone Brasiliassakin voivat testata asioita jotka eivät yhdellä onnistu. Ilmeisesti lentopuoli alkaa olla jo paketissa, mutta aseiden (varsinkin brassien haluamien), tutkan ja useamman koneen yhteistyö varmaan vielä työn alla. Ja voivat harjoitella uudella koneella asioiden tekemistä - iso hyppäys F-5:sta.
 
Pienet tuotantomäärät eivät edellytä suuria investointeja erikoistyökaluihin ja tuotantolinjoihin. Tämä ei tietty automaattisesti tarkoita että kokoonpanon laatu olisi huono joskin se tosiaan riippuu siitä asentajan taidosta melko pitkälle. Liekkö tällä metodilla kovakin mahdollisuus saada aikaiseksi todellinen maanantaikappale ja sitä kompensoiva super kriippeni jossa vaan maagisesti toimii kaikki.

Ottaen huomioon että esim. F-35 tapauksessa LM:n kokoonpakolinjaston neropatit on onnistuneet mm. pistämään vääriä niittejä vääriin paikkoihin vieläpä tuhansittain, niin ei se pitkälle automatisoitu hieno linjastokaan ole automaattisesti laadun tae vaan sielläkin olisi syytä pitää huoli siitä että linjastolle päätyy edes keskimääräisellä älykkyysosamäärällä ja kädentaidolla varustettuja yksilöitä.
Laatu riippuu myös siitä millaista tavaraa alihankkijat toimittavat kokoonpanolinjastolle. Jos on sutta ja sekundaa, niin samaa on lopputuotekin.
 
Back
Top