Gripen E/F

Saab laskee alamäkeä börssissä!
Aivan järjetöntä koska Saabilla on edessään 88 hävittäjän jättitilaus Kanadassa!:ROFLMAO:

Vai olisiko se sittenkin niin että Kanadan ei uskota valitsevan Gripeneitä vaan juuri tuon F-35:n?
Tuliko suolaa haavoille?
Pudotus 235 -> 215 1 vuorokaudessa. Sijoitus vaikkapa CFD karhumarkkinaan olisi tuottanut hyvin sille, joka tiesi etukäteen ...
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa Gripenin markkinat olla enemmän kehitysmaissa. Nyt on tullut sen verran pahasti turpiin teollisuusmaissa.

Toisaalta länsimielisten kehitysmaiden ja kehittyvien maiden osalta kilpailijana lienee erinäiset F-16 -erät, niillehän on päivityspolkuja olemassa. Vaikka huolto olisi kalliimpaa niin hankinta on halvempaa ja eihän koneilla tarvi lentää muuten kuin näytöksissä tai sitten pommittelemassa kapinallisia.

Ihmisoikeusystäville on tarjolla Kiinan ja Venäjän koneita.

Saabin suurin toivo on varmaankin nyt T-7, jonka aseistetusta versiosta voi tulla hyvinkin se myyntimenestys jota Gripenistä olisi voinut periaatteessa toivoa. Varsinkin jos kone saa lentävän lähdön USAF:lta ja USN:ltä. Ehkä ko. versiossa hyödynnetään sitten Gripen E:hen kehitettyä teknologiaa?
 
Toisaalta länsimielisten kehitysmaiden ja kehittyvien maiden osalta kilpailijana lienee erinäiset F-16 -erät, niillehän on päivityspolkuja olemassa. Vaikka huolto olisi kalliimpaa niin hankinta on halvempaa ja eihän koneilla tarvi lentää muuten kuin näytöksissä tai sitten pommittelemassa kapinallisia.

Ihmisoikeusystäville on tarjolla Kiinan ja Venäjän koneita.

Saabin suurin toivo on varmaankin nyt T-7, jonka aseistetusta versiosta voi tulla hyvinkin se myyntimenestys jota Gripenistä olisi voinut periaatteessa toivoa. Varsinkin jos kone saa lentävän lähdön USAF:lta ja USN:ltä. Ehkä ko. versiossa hyödynnetään sitten Gripen E:hen kehitettyä teknologiaa?
Saab on T-7 projektissa vain pieni vähemmistöosakas ja Saabin osuus koneesta tehdään Saabin uudella tehtaalla USA:ssa. Jos Gripen ei saa lisäkauppoja, niin Saabin lentokoneteollisuus keskittyy tulevaisuudessa USA:an.
 
Saab on T-7 projektissa vain pieni vähemmistöosakas ja Saabin osuus koneesta tehdään Saabin uudella tehtaalla USA:ssa. Jos Gripen ei saa lisäkauppoja, niin Saabin lentokoneteollisuus keskittyy tulevaisuudessa USA:an.

Olennaisempaa lienee missä insinööriosaaminen kuin fyysinen kokoonpano on, toki sekin siirtynee tai liudentunee ajan myötä. Nämhän ovat olleet pitkät jäähyväiset, jo 1970-luvulla kaavailtiin Viggenistä viimeistä ruotsalaista hävittäjää.

Supistuminen on aina vaikeampi hallita kuin kasvaminen, verrataanpa Britanniaan joka muni lentokoneteollisuutensa valtavin budjetein 1945-1965 samalla kun sodassa täystuhon kärsinyt Ranska kohosi merkittäväksi markkinapeluriksi pienemmin budjetein huolimatta heikoista lähtökohdista.
 
Britannian ilmailuteollisuuden alasajo on kyllä tragikoomista seurattavaa. Britit yrittivät leveällä rintamalla kehittää kaikkea (mm. Brabazon-komitea), mihin resurssit eivät voineet riittää, ja teollisuus oli hajaantunut lukuisiin pikkufirmoihin mikä edelleen pahensi asiaa (ja niiden tuotteet olivat osin päällekkäisiä ja kilpailivat keskenään). Tämän lisäksi teollisuudelta tilattiin melko järjettömiä tuotteita, joiden motiivi oli enemmän liitoksissaan natisevan imperiumin ylläpito kuin markkinoiden tarpeet (eräänlaisia BOAC:n lentoveneiden henkisiä jälkeläisiä, kuten Vickers VC10). Kun yrityksetkin olivat pieniä, myös niiden asiakaskunta oli pieni ja koneita syväräätälöitiin asiakkaan oikkujen mukaan, joka taas oli Brexitin kaltainen vatulointi ja jappaisu mallia I'll tell you what I really really want.

Tämä vatulointi kiteytynee parhaiten HS.121 Tridentiin, jota paniikissa pienennettiin markkinayskäisyn seurauksena, kun pääasiakas BEA pelkäsi lentomatkustuksen kasvun taittuvan. Seurauksena saatiin kehittynyt ja sinänsä suorituskykyinen kone, jota ei voitu merkittävästi kasvattaa liian pieneen moottoriin hirttäytymisen takia, eikä pienen koon ja polttoainemäärän takia voinut hyödyntää kolmimoottoristen vapautta 60 minuutin säännöstä kuten kilpailija Boeing 727 (jolle vieläpä vuodettiin kaikki tuotekehitysdata tarkoituksella lisenssisopimuksen toivossa - turhaan).


Tietysti mukaan mahtuu myös menestyksiä, kun koneprojektejakin oli niin paljon. Mm. Vickers Viscount oli taloudellinen menestys ja pidetty konetyyppi. Sotilaspuolella Bae Hawk on luonnollisesti menestynyt, sanoisin samaa Harrierista vaikka kone jäikin vähän nichéksi.


Ranska on ihan oma lukunsa sitten, siellä pidettiin jalat aika hyvin maassa ja nuuskittiin aivan oikein mihin suuntaan markkinat ovat menemässä. Caravelle vältti de Havilland Cometin sudenkuopat ja Dassaultin Mirage-perhehän on ollut suorastaan legendaarisen suosittu. Patongit jättivät kaikenlaisen haihattelun yhden tehtävän erikoiskoneiden kanssa vähemmälle, kuuntelivat asiakkaita ja paransivat tuotteidensa operationaalista joustavuutta. Asiaa ei varmasti ainakaan vaikeuttanut Ranskan sangen höveli asekauppapolitiikka, dollareita vastaan tavaraa sai mukisematta.


 
Ranska on ihan oma lukunsa sitten, siellä pidettiin jalat aika hyvin maassa ja nuuskittiin aivan oikein mihin suuntaan markkinat ovat menemässä. Caravelle vältti de Havilland Cometin sudenkuopat ja Dassaultin Mirage-perhehän on ollut suorastaan legendaarisen suosittu. Patongit jättivät kaikenlaisen haihattelun yhden tehtävän erikoiskoneiden kanssa vähemmälle, kuuntelivat asiakkaita ja paransivat tuotteidensa operationaalista joustavuutta. Asiaa ei varmasti ainakaan vaikeuttanut Ranskan sangen höveli asekauppapolitiikka, dollareita vastaan tavaraa sai mukisematta.

Jos et ole lukenut niin suosittelen teosta "Empire of the Clouds" (ei siis Iron Maidenin biisiä joka on sekin hyvä) jossa kerrotaan juurikin Britannian ilmailuteollisuuden tuhosta. Kerrassaan erinomaisesti kirjoitettu teos, löytyy Amazonin lisäksi Varastokirjastosta.


Harmi kyllä, Ranskan menestyksestä ei taida olla hyviä teoksia tarjolla edes englanniksi, saksaksi tai ruotsiksi suomesta puhumattakaan. Pitäisi opetella vihdoinkin ranskaa... Marcel Dassaultista saisi varmasti mainion elämänkerran aikaiseksi. Ehkä tämä johtuu siitä että Ranskan teollinen menestys on ollut Britannialle niin kova paikka, USA:sta katsoen taas niin kaukana ja kun tietokirjoja ei juuri käännetä englannista ranskaan.

Ranska markkinoi UK:lle Mirage IV:stä RAF-versioita, olisivat valinneet niin olisivat saaneet ylivoimaisen aerodynamiikan yhdistettynä silloin parempiin UK-moottoreihin ja avioniikkaan...

 
Viimeksi muokattu:
Ranska markkinoi UK:lle niin Mirage III:sta kuin Mirage IV:stä RAF-versioita, olisivat valinneet niin olisivat saaneet ylivoimaisen aerodynamiikan yhdistettynä silloin parempiin UK-moottoreihin ja avioniikkaan...

Tietoni Ranskan ja Britannian teollisuudesta perustuvat vähän sekundäärisiin lähteisiin, jotka kertovat jokseenkin samaa minkä ylempänä jo totesin.

Australialle muuten tehtiin Mirage IIIO -prototyyppi Rolls Royce Avon-moottorilla, mutta sarjakoneet toimitettiin tavanomaisella ATARilla. Ehkä brittimoottorilla ei lopulta saatukaan haluttua etua?
 
Ja nyt viranomainen heti seuraamaan hallituksen ja muiden sisäpiiritietoisten sekä lähipiiriensä osakeostoja. Jos Gripen onkin suhmuroitu hallituksessa, lähtee Saab kunnon nousuun siitä ilmoituksesta.

Lähiaikojen myynnitkin voisi perata. Joku koijari sieltä varmasti löytyy.

Mun arvo-osuustili on First Caribbean Bankissa. :cool:
 
SVT:n lähteiden mukaan Saab häviää kilpailun F-35:lle. 👍
Aika kehnolta vain vaikuttaa SVT lähteiden anti.
Now sources also tell SVT Nyheter that Finland will most likely choose the F-35 Lightning II.

Expert group with 100 people
According to information to SVT, a Finnish state expert group ( Hx group ) of 100 people, many of them pilots, is behind the Finnish Armed Forces' recommendation to buy the F-35.

According to information to SVT, Saab has had a hard time measuring itself in the fight against the world's largest weapon manufacturer Lockheed Martin, which manufactures the F-35. Among other things, they set up a flight simulator at the US Embassy in Helsinki, where Finnish pilots could carry out simulated test flights.

Finland also has established contacts with the United States, as they delivered Finland's current combat aircraft Hornet, which will begin to be phased out from 2025.

Visited Norway
The decisive decision to recommend the American F-35 must have been made after the expert group visited a Norwegian air base where it was given more information about the aircraft's capabilities and possible weapons, which are surrounded by a great deal of secrecy.

Norjan käynti johti ratkaisevaan päätökseen? Tuskin. F-35 Simu USEMB:ssa olisi vaikuttanut siihen, ettei Saab kykene vastaamaan? Aika kaukaa haettua.
 
Britannian ilmailuteollisuuden alasajo on kyllä tragikoomista seurattavaa. Britit yrittivät leveällä rintamalla kehittää kaikkea (mm. Brabazon-komitea), mihin resurssit eivät voineet riittää, ja teollisuus oli hajaantunut lukuisiin pikkufirmoihin mikä edelleen pahensi asiaa (ja niiden tuotteet olivat osin päällekkäisiä ja kilpailivat keskenään). Tämän lisäksi teollisuudelta tilattiin melko järjettömiä tuotteita, joiden motiivi oli enemmän liitoksissaan natisevan imperiumin ylläpito kuin markkinoiden tarpeet (eräänlaisia BOAC:n lentoveneiden henkisiä jälkeläisiä, kuten Vickers VC10). Kun yrityksetkin olivat pieniä, myös niiden asiakaskunta oli pieni ja koneita syväräätälöitiin asiakkaan oikkujen mukaan, joka taas oli Brexitin kaltainen vatulointi ja jappaisu mallia I'll tell you what I really really want.

Tämä vatulointi kiteytynee parhaiten HS.121 Tridentiin, jota paniikissa pienennettiin markkinayskäisyn seurauksena, kun pääasiakas BEA pelkäsi lentomatkustuksen kasvun taittuvan. Seurauksena saatiin kehittynyt ja sinänsä suorituskykyinen kone, jota ei voitu merkittävästi kasvattaa liian pieneen moottoriin hirttäytymisen takia, eikä pienen koon ja polttoainemäärän takia voinut hyödyntää kolmimoottoristen vapautta 60 minuutin säännöstä kuten kilpailija Boeing 727 (jolle vieläpä vuodettiin kaikki tuotekehitysdata tarkoituksella lisenssisopimuksen toivossa - turhaan).


Tietysti mukaan mahtuu myös menestyksiä, kun koneprojektejakin oli niin paljon. Mm. Vickers Viscount oli taloudellinen menestys ja pidetty konetyyppi. Sotilaspuolella Bae Hawk on luonnollisesti menestynyt, sanoisin samaa Harrierista vaikka kone jäikin vähän nichéksi.


Ranska on ihan oma lukunsa sitten, siellä pidettiin jalat aika hyvin maassa ja nuuskittiin aivan oikein mihin suuntaan markkinat ovat menemässä. Caravelle vältti de Havilland Cometin sudenkuopat ja Dassaultin Mirage-perhehän on ollut suorastaan legendaarisen suosittu. Patongit jättivät kaikenlaisen haihattelun yhden tehtävän erikoiskoneiden kanssa vähemmälle, kuuntelivat asiakkaita ja paransivat tuotteidensa operationaalista joustavuutta. Asiaa ei varmasti ainakaan vaikeuttanut Ranskan sangen höveli asekauppapolitiikka, dollareita vastaan tavaraa sai mukisematta.


Brittien V-Bomberit eli Avro Vulcan, Vickers Valiant ja Handley Page Victor olisi hyvä blogin aihe ;)
 
Brittien V-Bomberit eli Avro Vulcan, Vickers Valiant ja Handley Page Victor olisi hyvä blogin aihe ;)

Ensinnäkin: blogialustalla julkaisu ei tee tekstin lajista blogia.
Toisekseen: valitettavasti olen jo edellä.

 
Ensinnäkin: blogialustalla julkaisu ei tee tekstin lajista blogia.
Toisekseen: valitettavasti olen jo edellä.

No niin, sehän kävin nopeasti! Tämä blogialusta tekee juttujen löytämisestä hankalaa muuten kuin kronologisessa järjestyksessä :(
 
Back
Top