Olympiakasarmi
Kenraali
Taitaa Gripenin markkinat olla enemmän kehitysmaissa. Nyt on tullut sen verran pahasti turpiin teollisuusmaissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pudotus 235 -> 215 1 vuorokaudessa. Sijoitus vaikkapa CFD karhumarkkinaan olisi tuottanut hyvin sille, joka tiesi etukäteen ...Saab laskee alamäkeä börssissä!
Aivan järjetöntä koska Saabilla on edessään 88 hävittäjän jättitilaus Kanadassa!
Åström om Saabs börsfall: Anmärkningsvärt - Nyheter (Ekot)
Efter de ännu obekräftade finska medieuppgifterna om att Saabs Jas gripen-plan inte kommer köpas in av det finska försvaret har Saab fallit på börsen. Det ...sverigesradio.se
Vai olisiko se sittenkin niin että Kanadan ei uskota valitsevan Gripeneitä vaan juuri tuon F-35:n?
Tuliko suolaa haavoille?
Taitaa Gripenin markkinat olla enemmän kehitysmaissa. Nyt on tullut sen verran pahasti turpiin teollisuusmaissa.
Saab on T-7 projektissa vain pieni vähemmistöosakas ja Saabin osuus koneesta tehdään Saabin uudella tehtaalla USA:ssa. Jos Gripen ei saa lisäkauppoja, niin Saabin lentokoneteollisuus keskittyy tulevaisuudessa USA:an.Toisaalta länsimielisten kehitysmaiden ja kehittyvien maiden osalta kilpailijana lienee erinäiset F-16 -erät, niillehän on päivityspolkuja olemassa. Vaikka huolto olisi kalliimpaa niin hankinta on halvempaa ja eihän koneilla tarvi lentää muuten kuin näytöksissä tai sitten pommittelemassa kapinallisia.
Ihmisoikeusystäville on tarjolla Kiinan ja Venäjän koneita.
Saabin suurin toivo on varmaankin nyt T-7, jonka aseistetusta versiosta voi tulla hyvinkin se myyntimenestys jota Gripenistä olisi voinut periaatteessa toivoa. Varsinkin jos kone saa lentävän lähdön USAF:lta ja USN:ltä. Ehkä ko. versiossa hyödynnetään sitten Gripen E:hen kehitettyä teknologiaa?
Saab on T-7 projektissa vain pieni vähemmistöosakas ja Saabin osuus koneesta tehdään Saabin uudella tehtaalla USA:ssa. Jos Gripen ei saa lisäkauppoja, niin Saabin lentokoneteollisuus keskittyy tulevaisuudessa USA:an.
Ranska on ihan oma lukunsa sitten, siellä pidettiin jalat aika hyvin maassa ja nuuskittiin aivan oikein mihin suuntaan markkinat ovat menemässä. Caravelle vältti de Havilland Cometin sudenkuopat ja Dassaultin Mirage-perhehän on ollut suorastaan legendaarisen suosittu. Patongit jättivät kaikenlaisen haihattelun yhden tehtävän erikoiskoneiden kanssa vähemmälle, kuuntelivat asiakkaita ja paransivat tuotteidensa operationaalista joustavuutta. Asiaa ei varmasti ainakaan vaikeuttanut Ranskan sangen höveli asekauppapolitiikka, dollareita vastaan tavaraa sai mukisematta.
Ranska markkinoi UK:lle niin Mirage III:sta kuin Mirage IV:stä RAF-versioita, olisivat valinneet niin olisivat saaneet ylivoimaisen aerodynamiikan yhdistettynä silloin parempiin UK-moottoreihin ja avioniikkaan...
Ja nyt viranomainen heti seuraamaan hallituksen ja muiden sisäpiiritietoisten sekä lähipiiriensä osakeostoja. Jos Gripen onkin suhmuroitu hallituksessa, lähtee Saab kunnon nousuun siitä ilmoituksesta.
Lähiaikojen myynnitkin voisi perata. Joku koijari sieltä varmasti löytyy.
"Vain 4700 taalaa lentotunti luki Janeksessa..."Ruotsin uusi PM kävi kehumassa konettaan, kertoi kaiken mitä koneesta tietää.
Aika kehnolta vain vaikuttaa SVT lähteiden anti.SVT:n lähteiden mukaan Saab häviää kilpailun F-35:lle.
Now sources also tell SVT Nyheter that Finland will most likely choose the F-35 Lightning II.
Expert group with 100 people
According to information to SVT, a Finnish state expert group ( Hx group ) of 100 people, many of them pilots, is behind the Finnish Armed Forces' recommendation to buy the F-35.
According to information to SVT, Saab has had a hard time measuring itself in the fight against the world's largest weapon manufacturer Lockheed Martin, which manufactures the F-35. Among other things, they set up a flight simulator at the US Embassy in Helsinki, where Finnish pilots could carry out simulated test flights.
Finland also has established contacts with the United States, as they delivered Finland's current combat aircraft Hornet, which will begin to be phased out from 2025.
Visited Norway
The decisive decision to recommend the American F-35 must have been made after the expert group visited a Norwegian air base where it was given more information about the aircraft's capabilities and possible weapons, which are surrounded by a great deal of secrecy.
Aika kehnolta vain vaikuttaa SVT lähteiden anti.
Norjan käynti johti ratkaisevaan päätökseen? Tuskin. F-35 Simu USEMB:ssa olisi vaikuttanut siihen, ettei Saab kykene vastaamaan? Aika kaukaa haettua.
Jos Gripen olisi neljäs niin mikä olisi viides ja miksi?
Brittien V-Bomberit eli Avro Vulcan, Vickers Valiant ja Handley Page Victor olisi hyvä blogin aiheBritannian ilmailuteollisuuden alasajo on kyllä tragikoomista seurattavaa. Britit yrittivät leveällä rintamalla kehittää kaikkea (mm. Brabazon-komitea), mihin resurssit eivät voineet riittää, ja teollisuus oli hajaantunut lukuisiin pikkufirmoihin mikä edelleen pahensi asiaa (ja niiden tuotteet olivat osin päällekkäisiä ja kilpailivat keskenään). Tämän lisäksi teollisuudelta tilattiin melko järjettömiä tuotteita, joiden motiivi oli enemmän liitoksissaan natisevan imperiumin ylläpito kuin markkinoiden tarpeet (eräänlaisia BOAC:n lentoveneiden henkisiä jälkeläisiä, kuten Vickers VC10). Kun yrityksetkin olivat pieniä, myös niiden asiakaskunta oli pieni ja koneita syväräätälöitiin asiakkaan oikkujen mukaan, joka taas oli Brexitin kaltainen vatulointi ja jappaisu mallia I'll tell you what I really really want.
Tämä vatulointi kiteytynee parhaiten HS.121 Tridentiin, jota paniikissa pienennettiin markkinayskäisyn seurauksena, kun pääasiakas BEA pelkäsi lentomatkustuksen kasvun taittuvan. Seurauksena saatiin kehittynyt ja sinänsä suorituskykyinen kone, jota ei voitu merkittävästi kasvattaa liian pieneen moottoriin hirttäytymisen takia, eikä pienen koon ja polttoainemäärän takia voinut hyödyntää kolmimoottoristen vapautta 60 minuutin säännöstä kuten kilpailija Boeing 727 (jolle vieläpä vuodettiin kaikki tuotekehitysdata tarkoituksella lisenssisopimuksen toivossa - turhaan).
https://*Riittää mainostus*/2019/01/hawker-siddeley-trident.html
Tietysti mukaan mahtuu myös menestyksiä, kun koneprojektejakin oli niin paljon. Mm. Vickers Viscount oli taloudellinen menestys ja pidetty konetyyppi. Sotilaspuolella Bae Hawk on luonnollisesti menestynyt, sanoisin samaa Harrierista vaikka kone jäikin vähän nichéksi.
https://*Riittää mainostus*/2018/11/vickers-viscount-jaahyvaiset-mannille.html
Ranska on ihan oma lukunsa sitten, siellä pidettiin jalat aika hyvin maassa ja nuuskittiin aivan oikein mihin suuntaan markkinat ovat menemässä. Caravelle vältti de Havilland Cometin sudenkuopat ja Dassaultin Mirage-perhehän on ollut suorastaan legendaarisen suosittu. Patongit jättivät kaikenlaisen haihattelun yhden tehtävän erikoiskoneiden kanssa vähemmälle, kuuntelivat asiakkaita ja paransivat tuotteidensa operationaalista joustavuutta. Asiaa ei varmasti ainakaan vaikeuttanut Ranskan sangen höveli asekauppapolitiikka, dollareita vastaan tavaraa sai mukisematta.
https://*Riittää mainostus*/2018/12/de-havilland-comet-insinoori-ja.html
https://*Riittää mainostus*/2019/09/sud-aviation-caravelle.html
Brittien V-Bomberit eli Avro Vulcan, Vickers Valiant ja Handley Page Victor olisi hyvä blogin aihe
No niin, sehän kävin nopeasti! Tämä blogialusta tekee juttujen löytämisestä hankalaa muuten kuin kronologisessa järjestyksessäEnsinnäkin: blogialustalla julkaisu ei tee tekstin lajista blogia.
Toisekseen: valitettavasti olen jo edellä.
https://*Riittää mainostus*/2020/12/vulcan.html