Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Gripen on kuuluisa mustastasta vyöstään Suhoin tappajana kun taasen F35 tunnetaan pääasiassa ongelmista kärsivänä projektina jolla tuskin kellään on varaa edes lentää. Ihmettelen siis miksi Tuomioja ja kumppanit olivat niin innostunuteita Gripenin hankinnasta ,olen pitänyt heitä rauhanliikkeen miehinä.
 
^Totisesti: kun Greipissä käännetään ELSO potikka kaakkoon niin Suhoit putoilevat kuin varpusparvi tuomiojan suureen valkoiseen puhelimeen!
 
^Totisesti: kun Greipissä käännetään ELSO potikka kaakkoon niin Suhoit putoilevat kuin varpusparvi tuomiojan suureen valkoiseen puhelimeen!
Eki on varmaankin lukenut sun juttuja täältä ja on siksi niin pihalla.
Maallikkona pitäisin jonkinlaisena etuna sitäkin että SH koottaisiin Suomessa eli osattaisiin täällä varmaan sitten huoltaakin, verrattuna Parhaan koneen muutamiin kiusallisiin vikoihin ominaisuuksiin eli esim. isommat huollot Italiassa jne. Lisäksi olen koko ajan miettinyt entäpä jos Yssä hankkiikin erilaisia tutkia, esim. pitkillä aalloilla toimivia, joissa F35 näkyy? Sittenhän se olisi pelkästään hankalasti ylläpidettävä ja heikot suoritusarvot omaava kone.
 
Koko Gripen katsottiin alun perin liian raskaaksi taakaksi Ruotsille ja oikeassa olivat. Gripen E (Gripen NG) oli viimeinen vedätys.
Tietysti toisaalta ilman Gripeniä sotilaskoneosaaminen olisi varmasti joutunut kokonaan alasajetuksi ja Ruotsi tuskin olisi minkäänlaisena osakkaana Tempestissä tai T-7:ssa. Tekisi korkeintaan jotain 'tyhmää' komponenttia yhtenä sadoista ilmailualan alihankkijoista, kuten Patria.
Israelissahan Lavi-projekti poiki laajan osaamisen avioniikkapuolelle joita on sitten voitu sekä myydä ulkomaille ja kehittää omaan käyttöön, vaikkei itse koneesta valmista tullutkaan.

Pienen maan puolustusvälineteollisuuden on tietenkin vaikea kilpailla isojen maiden isojen resurssien, raskaiden kytkösten ja laajojen lahjusten kanssa. Ei ne meidänkään miehistönkuljetusvaunut nyt kovin usein käy kaupaksi.
 
Ei ne meidänkään miehistönkuljetusvaunut nyt kovin usein käy kaupaksi.
Frustrated World Cup GIF

Tämä kirvelee Patria Landissa.
 
Viimeksi muokattu:
No, no! Onhan nuo tehneet kauppansa.
AMV:n tilaukset yli 2300 kpl.
Ja 6x6 tulee myymään myös kohtalaisesti (ainakin Suomeen)...
Tuleekohan siitä Etelä-Afrikan melko isosta AMV-tilauksesta sellaista mitä on tilattu? Paikallisella firmalla taisi olla haasteita ja puolustusrahat melko tiukilla kun ilmavoimatkaan ei normalisti voi lennellä.
 
Tietysti toisaalta ilman Gripeniä sotilaskoneosaaminen olisi varmasti joutunut kokonaan alasajetuksi ja Ruotsi tuskin olisi minkäänlaisena osakkaana Tempestissä tai T-7:ssa. Tekisi korkeintaan jotain 'tyhmää' komponenttia yhtenä sadoista ilmailualan alihankkijoista, kuten Patria.
Israelissahan Lavi-projekti poiki laajan osaamisen avioniikkapuolelle joita on sitten voitu sekä myydä ulkomaille ja kehittää omaan käyttöön, vaikkei itse koneesta valmista tullutkaan.

Liekö investointi sotilaskoneosaamiseen ollut kuitenkaan tuottoisa vai olisiko selkeä keskittyminen johonkin nicheen, vaikkapa elsoon ja tutkakoneisiin tai johonkin ohjustyyppeihin tullut tuottoisammaksi? Niissähän Saabilla on jo ollut kohtuullisesti pärjääviä tuotteita nytkin. Voisivat pärjätä paremmin panostamalla.

Pienen maan puolustusvälineteollisuuden on tietenkin vaikea kilpailla isojen maiden isojen resurssien, raskaiden kytkösten ja laajojen lahjusten kanssa. Ei ne meidänkään miehistönkuljetusvaunut nyt kovin usein käy kaupaksi.

Miehistönkuljetusvaunuilla ei ole samanlaista merkitystä kuin hävittäjillä. AMV:tä taisi mennä kaupaksi viimeksi 2016.
 
Viimeksi muokattu:
Netin ilkiöt nauravat tö smart vaitterin "wing pongille":


The production of the wing box is carried out in six phases, and it started at Saab, in Linköping, Sweden. Subsequently, the aerostructure was sent to the factory in São Bernardo do Campo (SP) for the assembling of the main structural parts of the wing in three stages and to perform pressure tests. After these processes, the component will be sent to Sweden to finish the assembly.
 
The production of the wing box is carried out in six phases, and it started at Saab, in Linköping, Sweden. Subsequently, the aerostructure was sent to the factory in São Bernardo do Campo (SP) for the assembling of the main structural parts of the wing in three stages and to perform pressure tests. After these processes, the component will be sent to Sweden to finish the assembly.
Ei h€lv. . . :unsure:
Osilla enemmän kilometrejä takanaan kuin valmiilla koneella ikinä. :ROFLMAO:
 
Netin ilkiöt nauravat tö smart vaitterin "wing pongille":


The production of the wing box is carried out in six phases, and it started at Saab, in Linköping, Sweden. Subsequently, the aerostructure was sent to the factory in São Bernardo do Campo (SP) for the assembling of the main structural parts of the wing in three stages and to perform pressure tests. After these processes, the component will be sent to Sweden to finish the assembly.

Eikös tuo ole aika tavallista ilmailuteollisuudessa?

1639906495858.png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Entäs F-35:n eturunkojen ja moottorien kokoonpano Suomessa ja itse koneiden Texasissa?

Airbus ja Boeing siirtelevät isojen matkustajakoneiden runkoja ja siipiä eri maihin tai osavaltioihin, joskus tarkoitusta varten erikseen kehitetyillä kuljetuskoneilla.
 
Entäs F-35:n eturunkojen ja moottorien kokoonpano Suomessa ja itse koneiden Texasissa?

Airbus ja Boeing siirtelevät isojen matkustajakoneiden runkoja ja siipiä eri maihin tai osavaltioihin, joskus tarkoitusta varten erikseen kehitetyillä kuljetuskoneilla.
Eiköhän ne eturungot ja muut valmistustuotteet matkaa jollain globemasterilla täältä sitten jenkkeihin. En usko että ovat ihan finskin ruumakamaa nekään. Osa voi jäädä toki suomalaiseen varastoon, ollakseen "valmiina" euroopassa.
 
Unkari päivittämässä Grippeneitään.

Liisattuja koneita nuo ovat, eli Ruotsi ne omistanee?
 
Unkari päivittämässä Grippeneitään.
Jutun lopussa oli aikatauluoptimistinen arvio että Unkari skippaisi 5. sukupolven koneet kokonaan ja siirtyisi käyttämään 6. sukupolven koneita jotka tulevat käyttöön vuosikymmenen lopulla. Voi olla ettei vielä 20-luvulla kuitenkaan tapahdu.
 
No viidennen ja kuudennen sukupolven ero ei ainakaan minulle ole selvä millään tavalla, joten ei ihme että ei journalistitkaan niistä mitään tiedä.

Jokatapauksessa voisi sanoa, että mikään kone mikä ei ole tällä hetkellä edes lentävässä protovaiheessa, ei ehdi palveluskäyttöön tällä vuosikymmenellä.
 
Back
Top