Gripen E/F

Tänä päivänä valmistetaan elin kaarensa alussa olevia konetyyppejä, joiden ensilennot on lennetty 1980-luvulla (poikkeuksena F-35, X-35:n ensilento oli 2000 ja projekti alkanut 1996. F-16 sitten ensilensikin jo 1970-luvulla). Muilla tyypeillä toki oli tilapäinen jäädytys 90-luvun syvän rauhan aikana, mutta en kyllä mitenkään usko siihen, että hävittäjien kehityskaari ainakaan lyhenisi. Uutta scifiä ja ächnologiaa kertakaikkiaan on tullut ja tulee niin paljon. Päinvastoin useamman vuoden viivästykset ovat ihan odotettavissa. Noin vertailun vuoksi, helikoptereita on tehty kohta vuosisata, eikä joku NH90 nyt mitään ihan rakettikirurgista lisäsuorituskykyä tuo siihen konseptiin, että pudotetaan ketterästi lentäen tusina tai pari kommandoa tekemään tihutöitä ja brutaalia nahistelua määrättyyn paikkaan. Sen kehityshistora on onneton 30 vuoden saaga ja nyt toivotaan, että josko sitä nyt olisi valmista...

Eli joo, tuntemattomia muuttujia on niin paljon, etten alkaisi suunnittelemaan mitään sukupolviloikkaa tai kehittelemään muunkaanlaisia sipilämäisiä sotilaallisia iteraatioita. Markkinoilla on paljon kalustoa, joka on modernia nyt ja kuranntia varmasti vielä 10-15 vuoden päästäkin, jolloin onkin sitten jo aika elinkaaripäivitykselle ja katsellaan sitten että mitäs kivaa me tarvittaisiin. Taino, viisas tietty pohtii tätä jatkuvasti ja johdonmukaisesti, mutta viime kädessä näistä asioista päättävät poliitikot, ja ammattisotilaanakin saattaa menestyä joku Vispilä- tai muu pölhöKustaa.

EDIT: Keskityin höpöttelemään taas siinä määrin, että itse asia unohtui. Unkarin C-Greipit alkavat pikkuhiljaa lähestyä sitä tilaa, että päivitys alkaa olla välttämättämyys. Se on normaali osa elinkaarta, ja aikanaan se päättyy. Se tarkoittanee joskus 2030 jälkeen, ja siitä voidaan olla jokseenkin varmoja, että 6. sukupolvea ei ole silloin käytössä, hyvä jos prototyyppinäkään. Se ei siis ole vaihtoehto vaikka haluttaisiinkin. Budjettikoneiden markkinoilla lienee silloin aikalailla samat vehkeet kuin nykyäänkin, eli Gripen E, FA-50 tietyin varauksin, ja mene ja tiedä vaikka F-16V:täkin vielä saisi. Se ei varmaan olisi enää silloin kovin kilpailukykyinen valinta (koska eiköhän kehityskaari ala silloin olla jo taputeltu, ellei iipoilta saa jotain kivaa aftermarket shittiä), mutta Unkarin kaltaiselle maalle käytettynä+päivitettynä voisi ollakin. Poolia ainakin riittää ja iipat ovat samanlainen jokeri. Toinen käytettyjen markkinoiden hihaässä olisi varmasti Rafale, jolle varmasti saa vielä silloinkin tuotetukea ja kehitystä vielä suoraan tehtaalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liisattuja koneita nuo ovat, eli Ruotsi ne omistanee?
"Hungary currently operates 14 Gripen C/D variants through a leasing agreement with Sweden’s Saab Aviation that is due to expire in 2026, meaning the aircraft will become the property of the Hungarian Air Force." loihe linkki lausumahan.
 
Nyt kun Gripen C/D:tä alkaa vuosikymmenen loppupuolella eri maissa poistua käytöstä suhteellisen vähän lentäneinä, on mielenkiintoista seurata päätyykö niitä adversary air -firmojen käyttöön. Luulisi hyvin kelpaavan, kun on kuulema halvempi lentää kuin Hawk.
 
Nyt kun Gripen C/D:tä alkaa vuosikymmenen loppupuolella eri maissa poistua käytöstä suhteellisen vähän lentäneinä, on mielenkiintoista seurata päätyykö niitä adversary air -firmojen käyttöön. Luulisi hyvin kelpaavan, kun on kuulema halvempi lentää kuin Hawk.
Jos (kun) on kustannuksiltaan Grobin luokkaa niin luultavasti kiinnostusta löytyy myös ilmailuharrastajien suunnalta.
 
Mites muuten tää uusin smart fightteri, voiko se käyttää tyhmiä pommeja? :unsure: Vai jätetäänkö uusista koneista (myös F-35?) perinteiset pommitusmoodit pois ja säästetään turhia koodirivejä?

Tuli vain mieleen, kun näitä älypommipulia on kärsitty puoli maailmansivua...
 
Mites muuten tää uusin smart fightteri, voiko se käyttää tyhmiä pommeja? :unsure: Vai jätetäänkö uusista koneista (myös F-35?) perinteiset pommitusmoodit pois ja säästetään turhia koodirivejä?
Useimmilla mailla jotka Gripeneitä ovat hankkineet, konemäärä on melko pieni. Joten minusta olisi liian suuri riski menettää vähiä koneita ilmatorjunnalle jos kalliita koneita käyttäisi tyhmillä pommeilla lähelta maalia pommittamiseen.
 
Mites muuten tää uusin smart fightteri, voiko se käyttää tyhmiä pommeja? :unsure: Vai jätetäänkö uusista koneista (myös F-35?) perinteiset pommitusmoodit pois ja säästetään turhia koodirivejä?

Tuli vain mieleen, kun näitä älypommipulia on kärsitty puoli maailmansivua...
Tuskin jätetään, kun 4:n sukupolvenkin älykkäätkin pommit pudotetaan yleensä CCRP-moodissa. CCIP, LOFT, DTOS ja CCRP-moodit hädin tuskin näkyy muutenkaan koodirivien määrässä.
 
Useimmilla mailla jotka Gripeneitä ovat hankkineet, konemäärä on melko pieni. Joten minusta olisi liian suuri riski menettää vähiä koneita ilmatorjunnalle jos kalliita koneita käyttäisi tyhmillä pommeilla lähelta maalia pommittamiseen.
Siprin mukaan Thaimaa on hankkinut peräti 50 Pavewaytä joten eikohän ne joudu käyttämään myös tyhmiä pommeja, kun f-16 ja Gripeneitä on yli 50 kpl.
 
Siprin mukaan Thaimaa on hankkinut peräti 50 Pavewaytä joten eikohän ne joudu käyttämään myös tyhmiä pommeja, kun f-16 ja Gripeneitä on yli 50 kpl.
Onkohan nämä tarkoitettu sitten johonkin oman maan alueella toimivien kapinallisten pommittamiseen vai mihin?

Vertailun vuoksi Filippiinit ei vielä ole hävittäjäkonehankintaansa saanut päätettyä, mutta ON tehnyt kaupat turkkilaisista taisteluhelikoptereista.
 
Unkarin C-Greipit alkavat pikkuhiljaa lähestyä sitä tilaa, että päivitys alkaa olla välttämättämyys. Se on normaali osa elinkaarta, ja aikanaan se päättyy. Se tarkoittanee joskus 2030 jälkeen, ja siitä voidaan olla jokseenkin varmoja, että 6. sukupolvea ei ole silloin käytössä, hyvä jos prototyyppinäkään. Se ei siis ole vaihtoehto vaikka haluttaisiinkin. Budjettikoneiden markkinoilla lienee silloin aikalailla samat vehkeet kuin nykyäänkin, eli Gripen E, FA-50 tietyin varauksin, ja mene ja tiedä vaikka F-16V:täkin vielä saisi. Se ei varmaan olisi enää silloin kovin kilpailukykyinen valinta (koska eiköhän kehityskaari ala silloin olla jo taputeltu, ellei iipoilta saa jotain kivaa aftermarket shittiä), mutta Unkarin kaltaiselle maalle käytettynä+päivitettynä voisi ollakin. Poolia ainakin riittää ja iipat ovat samanlainen jokeri. Toinen käytettyjen markkinoiden hihaässä olisi varmasti Rafale, jolle varmasti saa vielä silloinkin tuotetukea ja kehitystä vielä suoraan tehtaalta.

 
Yläpuolisesta jutusta:

Suomelle tarjottiin kolmannen sukupolven Gripen E -monitoimihävittäjää.

Ei sentään toisen sukupolven Drakenia...
 
Jaa-a. Hornet voi kantaa kuormaa suurinpiirtein tuollaisen gripenin verran ja vie sen pidemmälle kuin mitä se omin voimin pääsisi.
Olet oikeassa, siksi kirjoitinkin ilmapuollustushävittäjä. Rynnäkkökoneena hornet pesee gripukan (päivitetynkin) mennen tullen.
 
Back
Top