Samovarius
Ylipäällikkö
Tänä päivänä valmistetaan elin kaarensa alussa olevia konetyyppejä, joiden ensilennot on lennetty 1980-luvulla (poikkeuksena F-35, X-35:n ensilento oli 2000 ja projekti alkanut 1996. F-16 sitten ensilensikin jo 1970-luvulla). Muilla tyypeillä toki oli tilapäinen jäädytys 90-luvun syvän rauhan aikana, mutta en kyllä mitenkään usko siihen, että hävittäjien kehityskaari ainakaan lyhenisi. Uutta scifiä ja ächnologiaa kertakaikkiaan on tullut ja tulee niin paljon. Päinvastoin useamman vuoden viivästykset ovat ihan odotettavissa. Noin vertailun vuoksi, helikoptereita on tehty kohta vuosisata, eikä joku NH90 nyt mitään ihan rakettikirurgista lisäsuorituskykyä tuo siihen konseptiin, että pudotetaan ketterästi lentäen tusina tai pari kommandoa tekemään tihutöitä ja brutaalia nahistelua määrättyyn paikkaan. Sen kehityshistora on onneton 30 vuoden saaga ja nyt toivotaan, että josko sitä nyt olisi valmista...
Eli joo, tuntemattomia muuttujia on niin paljon, etten alkaisi suunnittelemaan mitään sukupolviloikkaa tai kehittelemään muunkaanlaisia sipilämäisiä sotilaallisia iteraatioita. Markkinoilla on paljon kalustoa, joka on modernia nyt ja kuranntia varmasti vielä 10-15 vuoden päästäkin, jolloin onkin sitten jo aika elinkaaripäivitykselle ja katsellaan sitten että mitäs kivaa me tarvittaisiin. Taino, viisas tietty pohtii tätä jatkuvasti ja johdonmukaisesti, mutta viime kädessä näistä asioista päättävät poliitikot, ja ammattisotilaanakin saattaa menestyä joku Vispilä- tai muu pölhöKustaa.
EDIT: Keskityin höpöttelemään taas siinä määrin, että itse asia unohtui. Unkarin C-Greipit alkavat pikkuhiljaa lähestyä sitä tilaa, että päivitys alkaa olla välttämättämyys. Se on normaali osa elinkaarta, ja aikanaan se päättyy. Se tarkoittanee joskus 2030 jälkeen, ja siitä voidaan olla jokseenkin varmoja, että 6. sukupolvea ei ole silloin käytössä, hyvä jos prototyyppinäkään. Se ei siis ole vaihtoehto vaikka haluttaisiinkin. Budjettikoneiden markkinoilla lienee silloin aikalailla samat vehkeet kuin nykyäänkin, eli Gripen E, FA-50 tietyin varauksin, ja mene ja tiedä vaikka F-16V:täkin vielä saisi. Se ei varmaan olisi enää silloin kovin kilpailukykyinen valinta (koska eiköhän kehityskaari ala silloin olla jo taputeltu, ellei iipoilta saa jotain kivaa aftermarket shittiä), mutta Unkarin kaltaiselle maalle käytettynä+päivitettynä voisi ollakin. Poolia ainakin riittää ja iipat ovat samanlainen jokeri. Toinen käytettyjen markkinoiden hihaässä olisi varmasti Rafale, jolle varmasti saa vielä silloinkin tuotetukea ja kehitystä vielä suoraan tehtaalta.
Eli joo, tuntemattomia muuttujia on niin paljon, etten alkaisi suunnittelemaan mitään sukupolviloikkaa tai kehittelemään muunkaanlaisia sipilämäisiä sotilaallisia iteraatioita. Markkinoilla on paljon kalustoa, joka on modernia nyt ja kuranntia varmasti vielä 10-15 vuoden päästäkin, jolloin onkin sitten jo aika elinkaaripäivitykselle ja katsellaan sitten että mitäs kivaa me tarvittaisiin. Taino, viisas tietty pohtii tätä jatkuvasti ja johdonmukaisesti, mutta viime kädessä näistä asioista päättävät poliitikot, ja ammattisotilaanakin saattaa menestyä joku Vispilä- tai muu pölhöKustaa.
EDIT: Keskityin höpöttelemään taas siinä määrin, että itse asia unohtui. Unkarin C-Greipit alkavat pikkuhiljaa lähestyä sitä tilaa, että päivitys alkaa olla välttämättämyys. Se on normaali osa elinkaarta, ja aikanaan se päättyy. Se tarkoittanee joskus 2030 jälkeen, ja siitä voidaan olla jokseenkin varmoja, että 6. sukupolvea ei ole silloin käytössä, hyvä jos prototyyppinäkään. Se ei siis ole vaihtoehto vaikka haluttaisiinkin. Budjettikoneiden markkinoilla lienee silloin aikalailla samat vehkeet kuin nykyäänkin, eli Gripen E, FA-50 tietyin varauksin, ja mene ja tiedä vaikka F-16V:täkin vielä saisi. Se ei varmaan olisi enää silloin kovin kilpailukykyinen valinta (koska eiköhän kehityskaari ala silloin olla jo taputeltu, ellei iipoilta saa jotain kivaa aftermarket shittiä), mutta Unkarin kaltaiselle maalle käytettynä+päivitettynä voisi ollakin. Poolia ainakin riittää ja iipat ovat samanlainen jokeri. Toinen käytettyjen markkinoiden hihaässä olisi varmasti Rafale, jolle varmasti saa vielä silloinkin tuotetukea ja kehitystä vielä suoraan tehtaalta.
Viimeksi muokattu: