intternetsoturi
Majuri
Emme voi vielä tietää, onko USA:n tarjous samanlainen kuin nykyinen Hornet-sopimus. Sen mukaan Horneteihin ei saa asentaa/sovittaa muita aseita kuin USA:lta hankittuja. Jos näin, niin Meteor, IRIS-T, ASRAAM ja MBDA Spear tipahtavat valikoimasta pois, vaikka niitä NATO-maat saisivatkin omiin koneisiinsa asentaa.
Ainakin ASRAAM, IRIS-T ja Taurus on integroitu Hornetiin, en näe tässä suurta ongelmaa. Meilläkin oli Taurus ehdolla, mutta JASSM valittiin. Britit tulevat integroimaan omia aseitaan F-35:een, mm. SPEARin ja Meteorin. Super Hornet olisi sitten eri asia.
Tällä voi olla iso merkitys siltä kannalta, että USA tuntuu jotenkin kovin nihkeältä kehittämään muita tehokkaita IIR-ohjuksia kuin AIM-9X. Mikäli hyökkääjän laitteisto kykenee häiritsemään tutkaohjattuja ohjuksia tehokkaasti, niin AIM-120C/D voivat käydä yllättävän heikoiksi. Ja me emme voi mitenkään tietää, mikä on eri ohjusten tutkien todellinen kyky ja häirinnänsietokyky suhteessa muihin.
Totta sinäänsä, että esim. AIM-9X Block III ja erinäisten AMRAAMin seuraajien rahoitus on torpattu. Tämä ongelma tuntuu kyllä olevan tiedostettu, ja AMRAAM alkaa olla elinkaarensa päässä. CUDA/SACMin kehitys on kuitenkin pyörähtänyt käyntiin, saa nähdä saadaanko siitä jotain konkreettista ulos. En olis kuitenkaan kovin huolissani tästä, sillä vaje tunnistetaan ja millään maalla ei ole vastaavaa kapasiteettia ja rahoitusta ohjusten kehittämiseen kuin Yhdysvalloilla.
Suomen ilmavoimien pääintressi on saada suuri joukko ohjustehoa nopeasti laajalle alueelle Suomen ilmatilassa (vrt Jäämeren eilinen lausuma ilmahyökkäyksen torjumisesta). Nykyinen torjuntakonsepti Horneteista yhdellä säiliöllä, kuudella AMRAAMilla ja kahdella AIM-9X:llä on hankala korvata neljän (tai ehkä kuuden) AMRAAMin häivekoneilla. F-35:n tuoman konseptin täytyy olla todella erilainen, jotta se saa tunkeutujan arkailemaan. Häivekoneet kun tulevat laajalla rintamalla tunkeutuvan vihollisen sensoreille pääpiirteissään näkyviksi, kun alkavat laukoa ohjuksiansa.
Todellisiin maantietukikohtiin hajauttaminen on Gripenin selkeä vahvuus. Tukikohdan ja varustelupisteen voi perustaa vaikka Länsiväylälle. Tällöin ei olla niin riippuvaisia pitkästä toiminta-ajasta eikä kolmea säiliötä tarvitse kantaa.
Tässä on otettu pari asiaa itsestäänselvyytenä, mitä usein otetaan tällä foorumilla.
1. F-35:een ei kannata asentaa ulkoista ohjuskuormaa
2. Gripen pystyisi tuottamaan enemmän vaikutusta laajalla alueella
3. Gripen on jotenkin merkkitävästi muita vaihtoehtoja parempi toimimaan maantietukikohdista
4. Toimintamatkalla ei ole meille merkitystä
Olen enemmän tai vähemmän eri mieltä noista kaikista. Häiveestä ja sen merkityksestä on täällä jankattu iät ja ajat, ehkä Stealth-ketju on paras paikka siihen.