Huhta
Greatest Leader
Valhalla on vielä puuttunut plussista.
Eipä Arlingtonkaan mitenkään turhan vaatimattomalta leposijalta vaikuta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Valhalla on vielä puuttunut plussista.
Tämä on ollut oma kantani ajasta ammoisista lähtien. Suomelle ei ole juuri mitään lisäarvoa sitouttaa Ruotsia lisää. Ne joutuu oman etunsa nimissä jo osallistumaan tämän alueen puolustukseen kaikilla mahdollisilla tavoin.
Sen sijaan jos Ranska, Saksa tai Yhdysvallat tekee uusia sitoumuksia alueelle on kuvioihin tuotu jotain uutta.
Suurvaltojen tuominen mukaan tasapainottaa. Asioista tulee kunniakysymyksiä, koska jos Naton tyyliin sitoumuksia annetaan niistä on pyrittävä pitämään kiinni tai vastaavia ei arvosteta enää ko. toimijan tapauksessa missään muuallakaan yhteydessä.
Kun ohjuksia laukaistaan, ollaan jo hyvin lähellä visuaalista/IIR näkyvyyttä. Se tulee nopeasti, jos tunkeutuja on sijoittanut koneensa hyvin. Amerikkalainen taistelukuvio lienee hyvin erilainen kuin Suomen aluepuolustus itärajan koneistoa vastaan. Minun on vaikea kuvitella, että kyseessä olisi muutaman koneen välinen kuurupiilo, vaan ennemminkin melko massiivinen radio-, visuaali, IR- ja VHF-sensorien armada, jolla iso joukko eri hakupäillä varustettuja ohjuksia.
Puolustavien koneiden pitää ilmestyä nopeasti, kadota nopeasti; ohjusten kantomatkan täytyy olla pitkä ja hakupäitä muitakin kuin tutkahakuinen.
https://basicsaboutaerodynamicsandavionics.wordpress.com/2016/03/29/electronic-countermeasure-ecm/From radar equation, we can see that the power requirement for jamming will decrease directly proportional to RCS reduction, if the RCS of an aircraft is reduced to 0.1 (or 1%) of its original value, then consequently the jammer power required to achieve the same effectiveness would be 0.1 (or 1%) of the original value.
For example, a clean Rafale has radar cross section around 0.1 m2 (-10 dBsm) , an F-35 has radar cross section around 0.001 m2 (-30 dBsm) ,so the RCS value is decreased by 99%.Thus, if Rafale needs a 100 kW jammer to deceive or overwhelmed adversary radar, then a F-35 in the same situation, wanting to do the same thing will need a jammer with transmitting power of merely 1 kW.
Alternatively, if jamming power is kept constant and RCS changed then from the radar equation ,we can see that the burn through distance will be reduced dramatically.
Tämä on ollut oma kantani ajasta ammoisista lähtien. Suomelle ei ole juuri mitään lisäarvoa sitouttaa Ruotsia lisää. Ne joutuu oman etunsa nimissä jo osallistumaan tämän alueen puolustukseen kaikilla mahdollisilla tavoin.
Sen sijaan jos Ranska, Saksa tai Yhdysvallat tekee uusia sitoumuksia alueelle on kuvioihin tuotu jotain uutta.
Suurvaltojen tuominen mukaan tasapainottaa. Asioista tulee kunniakysymyksiä, koska jos Naton tyyliin sitoumuksia annetaan niistä on pyrittävä pitämään kiinni tai vastaavia ei arvosteta enää ko. toimijan tapauksessa missään muuallakaan yhteydessä.
Ruotsilla ei ole kykyä (sotilaallista voimaa) sitoa itseään mihinkään muuhun kuin kansainvälisiin tehtäviin. Sen verta huonoon happeen sikäläinen puolustuslaitos on päästetty. Toki se mitä siitä entisestä loistosta on jäljellä on suht modernia ja kyvykästä mutta se määrä, se määrä.No niinpä. Ruotsi on tehnyt varsin selväksi, että mitään valtiosopimusta, puolustusliittoa tai turvatakuita ei ole tulossa. Ruotsi ei sellaiseen ole halukas itseään muodollisesti sitomaan ja eikä sellainen ruotsalaisten intressissä ole.
Millä koneella voisi olettaa olevan parhaan tilannetietoisuuden, parhaan elso-kyvyn ja sitä kautta parhaan kyvyn selvitä massivisessa radio-, IR- ja VHF-sensrien armadassa?
Nopeiten ohjus varmaan laukaistaan koneesta, mikä on esim. jo valmiiksi ilmassa ja missä koneessa oli paljon sisäistä polttoainetta eli kone voi lentää pitkiä aikoja? Ohjus siis laukaistaan äkkiä ja sen kantomatka on pitkä. Mutta hetkinen, etkö tuossa juuri kirjoittanut, että kun ohjuksia laukaistaan ollaan jo hyvin lähellä visuaalista-/IIR-näkyvyyttä? En täysin ymmärrä että laukaistaanko ohjukset siis mielestäsi kaukaa vai läheltä? Luulen, että niitä laukaistaan tilanteen edellyttämällä tavalla ja tilanteita voi olla lukuisia erilaisia.
Ihan alvariinsa Suomella ei ole mahiksia hankkia upgradeja valmiiksi tosi kalliisiin koneisiin, arvata saattaa, että 1 tai 2 upgradea voisi liipata läheltä. Sanoisin, että se on kisassa vahvoilla jolla valinnan hetkellä on kuranteimmat vehkeet.
Markkinoivat aikanaan alkuperäistä Gripeniä tuolla. Varmasti lyhyt turn-around aika piti paikkaansa esim meidän Hornettiin verrattuna. Onhan siinä vähemmän ripustimia ja paljon pienemmät polttoainesäiliöt, hyvä esimerkki Saabin luovasta markkinoinnista.Saab koettaa kovasti luoda mielikuvaa, että kone on ilmassa enemmän kuin muut. Olisi kiva tietää, mihin faktaan he mahtavat tämän perustaa.
Markkinoivat aikanaan alkuperäistä Gripeniä tuolla. Varmasti lyhyt turn-around aika piti paikkaansa esim meidän Hornettiin verrattuna. Onhan siinä vähemmän ripustimia ja paljon pienemmät polttoaine-säiliöt, hyvä esimerkki Saabin luovasta markkinoinnista.
Sitä turn around aikaa hehkutettiin nimenomaan Gripen A/B ja C/D kohdalla. E tuskin on yhtä nopea, nyt kuin säiliöt on 40% tilavammat ja ripustimia on enemmän.Lyhyt turn-around pitää luultavasti kaikkien osallistujien kohdalla paikkansa, kun kyse on tankkauksesta ja uusien ohjusten kiinnittämisestä olemassaolevaan kiskoon. Käsittääkseni kaikki viisi voidaan tankata moottorit käynnissä, ja kaikissa tietokone raportoi mekaanikolle suoraan kaiken. Jokainen HX-kilpailija siis pääsee nopeasti takaisin ilmaan, jos ei ilmene lentotoiminnan keskeyttävää häiriötä. Paikkoja ohjusripustimille taitaa olla yksi vähemmän kuin F-35:ssä, jos se on ei-LO.
Kaipa se sitä on edelleen kun ottaa huomioon, että esim. Super Hornet painaa tyhjänä 80% enemmän kuin Gripukka.Sitä turn around aikaa hehkutettiin nimenomaan Gripen A/B ja C/D kohdalla. E tuskin on yhtä nopea, nyt kuin säiliöt on 40% tilavammat ja ripustimia on enemmän.
En tiedä erityisolosuhteista. Meinaat että muita ei päivitetä, osia ei saa ja aseitakaan ei löydy? Lennettävyys? Kaikki pysynevät ilmassa ja tarvitsevat lentäjän. Hinta on kokonaan oma asianssa. Kahden osapuolen neuvottelujen tulos.
Katso liite: 12706 Mitähän Mustaruuti tähän.....
Ihan alvariinsa Suomella ei ole mahiksia hankkia upgradeja valmiiksi tosi kalliisiin koneisiin, arvata saattaa, että 1 tai 2 upgradea voisi liipata läheltä. Sanoisin, että se on kisassa vahvoilla jolla valinnan hetkellä on kuranteimmat vehkeet.
30 vuotta on pitkä aika. Onhan sitä kaiketi pakko arvioida koko elinkaari silmänaloissa.
Niin no tietysti tässä kohtaa olisi paikallaan mainita mitä kukin sanalla päivittäminen tarkoittaa. Kontekstista varmaan moni olisi voinut päätellä, kunhan ei ole halua tietoiseen väärinymmärtämiseen, että 1/2 päivitystä viittasi MLU-tyyppiseen päivittämiseen.
Sensorifuusion ohjauksen, AI:n ja sellaisen rukkaus saattaa jopa kuulua diiliin jonkun aikaa ja on varmaan aika eri asia kuin perinteinen MLU.
Viitteitä päivitysten saatavuudesta ja tulosta voi päätellä esim. siitä kuinka paljon kehitysvaiheessa olevilla koneilla on nyt tällä hetkellä hankkeita suunnitteilla ja millaiset taustaorganisaatiot toimittajilla on. Tässä suhteessa Saab näyttäisi oleva heikko toimija.