Ei kai tekninen vikakaan ole vielä pois suljettu?
Ei mitään ole poissuljettu. Siitä tullaan tekemään hyvin perusteellinen selvitys. Vaikka todennäköinen syy olisikin selvä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei kai tekninen vikakaan ole vielä pois suljettu?
Ei mitään ole poissuljettu. Siitä tullaan tekemään hyvin perusteellinen selvitys. Vaikka todennäköinen syy olisikin selvä.
Operaatiokuntoisen tuotteen aikataulut menevät taas uusiksi? Helposti pari vuotta lisää syntyy. Taitaa ruotsalainen teollisuus vetää ruotsalaista veronmaksajaa kuin sitä kuuluisaa teuraspässiä Pääsiäisen alusviikoilla? Tehdä kihnutetaan tuotetta, eli pyöritetään raha-automaattia, johon valtio kaataa tarvittavan määrän kruunuja ties montako kymmentä vuotta?
Rukousmyllyn ruotsalainen vastine siis. Kruunumylly.
Tää muuten onkin hauska juttu. Corolla E on joko täysin uusi malli (jos puhutaan suorituskyvystä), tai sitten vaan pienen pieni facelift Corolla C:stä (jos puhutaan kustannuksista ja riskeistä), riippuen aina siitä kumpi sattuu sen hetkiseen narratiiviin sopimaan.Veli Baikal ei todennäköisesti nyt lukenut ketjua kunnolla? Otetaan rautalankaa alle.
Jos humalainen kuski ajaa 20 vuotta vanhan ruosteisen corollan ulos tieltä, ei sillä ole vaikutusta uusimman Toyotan lanseeraukseen.
Veli Baikal ei todennäköisesti nyt lukenut ketjua kunnolla? Otetaan rautalankaa alle.
Jos humalainen kuski ajaa 20 vuotta vanhan ruosteisen corollan ulos tieltä, ei sillä ole vaikutusta uusimman Toyotan lanseeraukseen.
Jos humalainen kuski ajaa 20 vuotta vanhan ruosteisen corollan ulos tieltä, ei sillä ole vaikutusta uusimman Toyotan lanseeraukseen.
Sosdemvetoiselle hallitukselle riittää pelkkä kohoJoku merkittävä koukku pitää ruotsalaisten pystyä laatimaan, jotta Suomi päätyisi hankkimaan hävittäjät sieltä.
Sinä katsot ehkä aivan liikaa asiantuntijavinkkelistä asiaa. Ihminen on ihminen ja kenraali-poliitikko-akseliltakin löytyy, vaikka jotkut väittävätkin heidän olevan liskojen heimoa.
Mikä tahansa tuotemerkki ottaa lohmoa otsaan, jos jotain ikävää sattuu. Volkkareiden gigaluokan päästöpetkutus vaikutti volkkarien myyntiin.
Minulla hlökoht. ei ole ruotsalaiskoneita vastaan mitään, toistan edelleen: jos ne kelpaavat ruotsalaisille, pitää niiden tarvittaessa kelvata meillekin.
Suomalaiset tekevät konevalintansa myös muin perustein kuin vain siitä näkökulmasta, mikä merkki siinä koneen kyljessä möllöttää. Se on meille myös ulko- ja turvallisuuspoliittinen valinta, jolla näytetään lipun väriä. Oloissamme suurella hankinnalla lunastetaan sitä goog willia amerikoista, vaikka tästä ei hevin ääneen mitään lausutakaan.
Tullakseen valituksi ruotsalaisten pitää pystyä puhuttelemaan suomalaisia jollain hyvin merkittävällä edulla. Suorituskykylinjalla he eivät pysty kuittaamaan amerikkalaisia kilpailijoita. Sälenin ruotsalaisteollisuuden pr-tilaisuudella ei pystytä viekoittelemaan SuomiNeitoa tarpeeksi, jos ei jotain kovaa poliittista ydintä pystytä heittämään framille.
Enkä tiedä sitten, miten vaikuttaa ns. "ruotsalainen turvallisuuspoliittinen" keskustelu sikäläisten sotakamojen hankintahaluihin? Surkeudessa ja kurjuudessa piehtarointi, selälleen käpertyvä itkuisuus ja oman potentiaalin tarkoituksellinen vähättely eivät ole omiaan nostamaan kiinnostusta ostajakunnassa, kuten helposti arvata saattaa. Säälistä ei mikään valtiollinen toimija osta ainakaan sotatarvikkeita.....
Joku merkittävä koukku pitää ruotsalaisten pystyä laatimaan, jotta Suomi päätyisi hankkimaan hävittäjät sieltä. Piste.
Mitenköhän mahtaa olla noiden faktojen laita? Veikkaisin että kumpikaan kohta ei vaakakupissa paljoa paina, meille tarjotaan kuitenkin uutta mallia, ei tuota vanhaa.Gripenistä voidaan tässä yhteydessä todeta pari faktaa:
Voin todeta myös faktan Suomen Ilmavoimista. Siellä katsotaan kohtaa 2, ei kohtaa 1.
- Gripenillä oli haasteita kehitysvaiheessa, pari konetta romuttui, kaikkien suomalaisten verkkokalvoille ja liskoaivoihin syöpyi kuva taivaalta tippuvasta JAS:sta.
- Sen jälkeen kone on ollut erittäin luotettava.
Tulleeko ongelma myös siinä, että Gripukan ilmasta-maahan kyvyn kerrotaan tapahtuvan vasta 2023?Gripen E:n IOC-aikataulu on 2021, eli n. 2020 näin maalaisjärjellä ajatellen pitäisi olla perusjutut loppuvarmennus vaiheessa tai valmiina. Oletan että Saab huomioi kyllä hyvin Suomen aikataulun ja tekee muutoksia omaansa tilanteen vaatiessa. HX-voittoa hakevat toki äärimmäisen tosissaan. Homman juju ja ydin on uudessa softarakenteessa, joka mahdollistaa paljon nopeammat järjestelmä-integroinnin ja sertifioinnit, pienemmällä määrällä ilmalentoja. Siksi ensilennon ja IOC:n välillä on vain muutamia vuosia.
Vain yksi Draken tuli tonttiin. Tikkakoskella pimeäharjoituksissa. Muistelisin, että syyksi tuli väsyneen lentäjän unohdus laittaa oikea ilmanpaine korkeusmittariin.Crash Gripen.. kaksi konetta tuhoutui, toinen prototyyppivaiheessa. Toki onnettomuuksia on sen jälkeen ollut muitakin.
Mutta, onhan meilläkin tullut Hornet tonttiin. Tai useampikin, mutta törmystä ei voi laittaa koneen piikkiin. Mutta Hawkit? Hihasta vedettynä niitä on tullut alas Suomessa ainakin kymmenen, eikä kukaan huuda koneen epäluotettavuutta tai vaikeaa ohjattavuutta syypäänä onnettomuuksiin. Ja maahan tuli meillä Migejä ja Drakeneita. Ei taida mikään kone olla kuolematon.
Itse näen Gripen E:n varteenotettavana vaihtoehtona. Me tarvitsemme koneita, jotka lentää yötä päivää, eikä mitään NH90 -laivuetta, josta on 60% huollossa koko ajan. F-35 ei tällä saralla oikein ole herättänyt vielä luottamusta.
Mutta Gripen E on, vaikka ei vielä edes lentänyt?Itse näen Gripen E:n varteenotettavana vaihtoehtona. Me tarvitsemme koneita, jotka lentää yötä päivää, eikä mitään NH90 -laivuetta, josta on 60% huollossa koko ajan. F-35 ei tällä saralla oikein ole herättänyt vielä luottamusta.
Mutta Gripen E on, vaikka ei vielä edes lentänyt?
F-35:n osalta näyttöjä luotettavuudesta löytyy jo, kymmeniä tuhansia lentotunteja ilman ensimmäistäkään kaputtia, Gripen E:n osalta mitään näyttöjä ei vielä löydy. Siksi ihmetyttää kun ihmiset esittävät tuollaisia asioita faktana.Tämä sisältää oletusarvon, että evoluutioversiona Gripen E perii edeltäjänsä luotettavuuden. Joten kyllä, tämä on puhtaasti odotusarvo.
F-35:ssä viittasin suureen huollon tarpeeseen sekä kehitystyön jatkuviin ongelmiin ja viivästyksiin. Toivottavasti saavat homman pian kuntoon, ettei tule painetta NH90 -tyyppiseen lanseeraukseen, jossa lastentauteja korjaataan vuosia operatiivisen käyttöönoton jälkeen.
Summa summarum, mielikuviin perustuvaa spekulointiahan tämä on kummankin koneen osalta.
Itse olen vähän kuulostellut tätä puhetta missä sotilasyhteistyötä ruotsin kanssa hankinnoissa lisätään, mutta liittoutumis idea kiistetään.
Eli minun korvaan kuulostaa siltä, että suomi halutaan jakamaan kustannuksia, ja tukemaan ruotsin ase teollisuutta, mutta suomen auttamisen sitoutuminen ei hirveästi kiinnosta, ja miksi kiinnostaisikaan, jos samalla rahalla saa naton.