Hyvä juttu Aallolle ja hyvä juttu Saabille. Jos tutkijaryhmän työtä saa suunnattua teollisen tahon toiveiden mukaiseksi, kuten tässä on selkeästi kyse, on tuo usein erittäin toimiva ja kustannustehokas tapa tehdä uutta tutkimusta ja tuotekehitystä.
http://www.talouselama.fi/uutiset/aalto-yliopisto-ja-saab-kehittavat-sen-yhdessa-6623479
Aalto-yliopisto ja Saab kehittävät sen yhdessä
Matti Virtanen 10.2. 14:38
Aalto-yliopisto ja ruotsalainen Saab-konserni allekirjoittivat perjantaina Otaniemessä kymmenvuotisen, 20 miljoonan euron arvoisen yhteistyösopimuksen, jonka tarkoitus on vahvistaa erityisesti anturiteknologiaa.
"Mikroaaltoteknologiassa on Suomessa merkittävää osaamista, muun muassa Nokia
n ansiosta", Saabin hallituksen puheenjohtaja Marcus Wallenberg kehui allekirjoitustilaisuuden jälkeen.
Hänen mukaansa Saabin sijoitus on merkittävä osa konsernin tutkimusinvestoinneista. Yhtymällä on ennestään vastaavanlaiset sopimukset Göteborgin Chalmersin teknillisen yliopiston, Tukholman kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun eli KTH:n sekä Linköpingin yliopiston kanssa.
Aalto-yliopistolle sopimus merkitsee rehtori Tuula Teeri
n mukaan "alan tutkimuksen merkittävää vahvistamista ja tilaisuutta jatkaa osaamista Saabin kanssa."
Yhteistyölle löytyi luonteva alue radiotekniikasta ja signaalinkäsittelystä, joka on ennestäänkin ollut Aallon ja Teknillisen korkeakoulun vahvuusalueita. Saab odottaa että tutkimusyhteistyö tuottaisi kymmenen vuoden aikana noin 20 väitöskirjaa eli tohtorin tutkintoa.
Saabille sensori- ja tutkateknologian kehittäminen on tärkeää, koska sen valmistamien Gripen-hävittäjien on vastattava kilpailussa suurvaltojen lentokonevalmistajien käyttämään häiveteknologiaan.
Häiveominaisuus tarkoittaa, ettei konetta voi havaita tavanomaisella tutkalla. Tutkan radiosignaalien käyttö korkeammilla taajuuksilla (virhe artikkelissa, p.o. alhaisemmilla - ed. Mustaruuti) voi kuitenkin auttaa häivekoneen havaitsemisessa, mikä tasoittaa kilpailutilannetta.
Saabin Suomen maajohtajan Anders Gardbergin mukaan menossa on kilpajuoksu häviteknologian ja sensoriteknologian välillä:
"Kun sensorit kehittyvät, yhä pienempiä kohteita voidaan havaita yhä suuremmalta etäisyydeltä".
Gardbergin mukaan perjantaina allekirjoitetun yhteistyösopimuksen ja Suomen kaavailemien hävittäjäkauppojen välillä ei kuitenkaan ole suoraa yhteyttä.
Gripenin uusi E-malli esiteltiin viime toukokuussa, mutta kone ei ole vielä tehnyt ensilentoaan. Saabin konsernijohtaja Håkan Buskhe sanoi perjantaina, että neitsytlennon on määrä tapahtua ennen vuoden puoliväliä. "Kesään mennessä, riippuen siitä miten kesä määritellään", hän sanoi.
Gripen E -koneita ovat toistaiseksi tilanneet Ruotsin ilmavoimat yhteensä 60 kappaletta ja Brasilia 36 kappaletta. Suomen hallitus päättää hävittäjähankinnasta ilmavoimien esityksen perusteella todennäköisesti alkuvuodesta 2021. Gripen E:n lisäksi ehdolla kaksi yhdysvaltalaista ja kaksi länsieurooppalaista hävittäjämallia. Myös Suomi tilannee noin 60 hävittäjää.
Gardbergin mukaan on mahdollista, että Aalto-yliopiston tutkimushankkeista syntyy kaupallisesti hyödyllisiä tuloksia, joita voidaan käyttää Gripenin sensorien kehitystyössä.
"Ei ole mahdotonta, että tästä syntyy jotain mitä voidaan soveltaa Gripeniin", Gardberg sanoi. Hänen mukaansa kyseessä on "aikamoinen satsaus".