Fulcrum tuohon jo mainiosti vastasikin, mutta täydennän vielä muutamasta kulmasta.
Lyhyt vastaus. Se on erittäin hyödyllinen. Pitkä alta.
Jos otetaan hiukan taustaa, niin nopeudestahan on aina hyötyä. Hävittäjien tärkeipiä kehityskohteita 1914-1960 oli nopeuden lisääminen. Sinä aikana nopeus noin kymmenkertaistui.
Hävittäjien kohdalla oli sitten kuitenkin 60-90-luvuilla vähän hassu tilanne.
- Ne saattoivat lentää pitkään aliäänisellä nopeudella, ilman jälkipolttoa
- Tai sitten jälkipoltinta käyttäen ne kyllä pääsivät huikeisiin nopeuksiin. Mutta, koska jälkipolttimen käyttö kuluttaa moninkertaisen määrän löpöä, loppui polttoaine kovin nopeasti.
Käytännössä tämä johti siihen, että valtavan nopeat tikkamaiset interceptoritkin käyttivät jälkipoltinta tosiasiallisesti ehkä joitain prosentteja lentoajastaan. Se oli buusteri, joka oli varattu tiettyihin tilanteisiin: Lentoonlähtö, nousu lakikorkeuteen, kiihdytys torjuntaan, taistelu ja pako.
Käytännössä, kävikin niin, että jälkipoltinta ei oikeissa sodissa sitten juuri käytetty. Esim. lähes kaikki historian ilmataistelut on käyty aliääninopeuksissa.
Silti, nopeudesta olisi edelleen etua - jos se ei vain kuluttaisi niin paljon polttoainetta. Ja näin syntyi ajatus supercruisesta. Kolmas teho-ja nopeusalue.
Käytännössä se merkitsi sitä, että hävittäjä tosiaan pystyy lentämään selkeää yliääninopeutta siten, että kone edelleen käyttää aika paljon polttoainetta, mutta vain murto-osan jälkipolttimen kuluttamasta. Tämä tarkoittaa siis sitä, että yliäänilennosta tuli käytännössä taktisesti relevanttia. Esim. Raptorissa tämä supercruise oli yksi tärkeimpiä suunnittelukriteereitä. Raptor on itse asiassa hitaampi kuin Eagle, mutta Raptor pystyy supercruisaamaan yllättävän lähelle huippunopeuttaan.
Mitä hyötä siitä supercruisesta sitten on (erityisesti Suomen näkökulmasta)?
1. Siirtymä / kiinniotto / ryhmittyminen
- Suomi on iso maa. Supercruise mahdollistaa viholliskoneiden kiinnioton nopeammin, aikaisemmin ja kauempaa, kun siirtymälento voidaan tehdä selkeästi yliääninopeudellaj ja polttoaine ei kulu kokonaan tällä matkalla. Erityisen hyödyllinen tämä on itse asiassa tunnistuslennoilla, joissa tarvitsee saada kone oikeasti kiinni, kun ei voi vain lasauttaa ohjuksella sadan kilometrin päästä.
- Nopeusetu helpottaa kiinnioton geometrista suunnittelua. Jos nopeusetua ei ole, voi tilanne mennä pieleen
- Taistelujohdon on helpompaa koordinoida parvien yhteistoimintaa, jos koneilla on käyttökelpoista nopeusreserviä
2. Ilmataistelu
- Nopeasti lentävän koneen ohjukset kantavat kauemmas. Supercruisaava kone on koko ajan korkeassa energiatilassa. Ei tarvitse erikseen käyttää jälkipoltinta ohjuslaukaisua varten
- Nopeusetu aliäänisen ja yliäänisen koneen välillä tarjoaa merkittäviä taktisia etuja. Nopeampi kone voi "leikitellä" hitaamman kustannuksella ja valita vapaammin tilanteet ja rakentaa niitä sen sijaan että vain odottaa ja reagoi
- Nopeasti lentävä kone on myös hankalampi maali. Erityisesti jos se vaihtaa lentosuuntaa. Ohjus ei osu tai yllä.
- Käytännössä, esim. Raptor olisi pelkästään korkean lakikorkeuden ja supercruisen ansiosta ylivoimainen suhteessa vanhempiin koneisiin. Mutta, Raptorilla on muitakin etuja puolellaan, joten tuo asia ei niin korostu.
3. Irtaantuminen
- Supercuise mahdollistaa luonnollisesti nopean ja tehokkaan irtaantumisen
- Lentäjä voi myös pysyä taistelussa pidempään, kun hänen ei tarvitse varata polttoainetta irtautumiseen jälkipolttoa varten
Kuten yltä voi arvioida, on ominaisuus erittäin hyödyllinen.
Mutta, kaksi varjopuolta asiaan liittyy
- Kone kuluttaa edelleen paljon polttoainetta. Tilanne on paljon parempi kuin jälkipolton käytössä, mutta silti supercruisea kannattaa käyttää vain silloin, kun sitä erityisesti tarvitsee
- Kone näkyy yliääninopeudella paljon kauempaa infrapunasensoreissa. Vaikka kone pysyisi täysin kylmänä, lämpiää ilmamassan yliäänikeila. Ja se sitten näkyy.