Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Loppukaneettina vielä tälle koko keskustelulle voisi sanoa vielä sen, että minulla henkilökohtaisesti meni maku...

Valikoidut totuudet ja 'alternate factsit' on sillä puolella ollut jo pitkään käytössä...

Jep. Suomalaisia yleisesti ottaen tuollainen ärsyttää.

Mistä me edes enää keskustellaan tässä, mä en ainakaan enää tiedä...?

Keskustelemme juuri tuosta, mihin yllä kiinnitit huomiota.

Foorumilla esitettiin väite, että 1,5 machia on vasta "oikeaa supercruisea", että se on mm. USAF:n määritelmä.

Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Kummaltakaan osin.

On selvää, miksi tällainen paikkansa pitämätön alternate fact on esitetty. Harmittavaa kyllä. Keskustelusta menee maku. Hyvä, että foorumilaiset nostivat väitteen tikun nokkaan.

---

Selitetään vielä, miksi tuossa ei ole mitään järkeä. Kuten jo moneen kertaan foorumilla keskusteltu, F-22 suunniteltiin sotaan Euroopan lyhyillä etäisyyksillä. Siksi kantamaa ei nähty tärkeäksi. Mutta korkea supercruise nopeus nähtiin.

Kuten selitin jo aikaisemmin, supercruise on kolmas hävittäjän nopeuden ja polttoaineen kulutuksen suhteen toiminta-alue. Mutta, supercruisessa on sitten laajasti eri vaihtoehtoja. F-22 kohdalla USAF päätyi painottamaan korkeaa nopeutta ja korkeaa polttoaineen kulutusta.

Käytännössä tämä näkyy siinä, että nykyisistä hävittäjämoottoreista F-22 raptorin moottorin ohivirtaussuhde on kaikista alhasin. Se on lähimpänä vanhaa turbojettiä. Se soveltuu erittäin hyvin nimenomaan supercruiseen korkealla. Mutta vastaavasti sen polttoaineen kulutus on korkeampi.

Nyt on osoittautunut, että F-22 jalat ovatkin nopeat, mutta vähän liian lyhyet. Uusien 6 sukupolven hävittäjien ainoita julkilausuttuja tietoja on, että niillä tulee olemaan pidempi kantama. Siihen pyritään mm. muuttuvan ohivirtaussuhteen moottoreilla.

On hyvin mahdollista, että USAF päätyy ratkaisuun, jossa näkevätkin parhaaksi kombinaatioksi esim. nopeuden 1,45 machia, mutta selkeästi alhaisemmalla polttoaineen kulutuksella. Ja sekö ei sitten olisi enää "oikeaa supercruisea"? Hassu ajatus.
 
Ruotsin FMV:n jossain powerpointti-tilaisuudessa vilautettu tämä Gripen E spesifikaatio.
Suurin lentoonlähtöpaino on nyt n. 17 tonnia ja hyötykuorma n. 7,2 tonnia, tyhjäpainoa ei kerrota. Moottoritehot yli 64kN ja yli 98kN. Sisäinen polttoainekuorma on todennäköisesti entisellään 3400 kg:ssa.
Tuo yli seitsemän tonnin hyötykuorma tarkoittaisi sitä, että ilmaan noustaan vajailla tankeilla ja tankataan vasta ilmassa kone täyteen. Israelilaiset ovat tuollaista kai harrastaneet, mutta esimerkiksi meidän ilmatankkauskalustomme huomioon ottaen aika teoreettista. Käytännössä maksimikuorma on se noin 5,6 tonnia.
Eli 17,000 - 8,000 - 7,200 = 1,800 kg polttoainetta. Varmaan on aika pitkät jalat, jos on tankit puolillaan heti startissa, ja 7,200 kg tavaraa kyydissä. Perinteistä Saabimaista luvuilla leikkimistä.
 
Viimeksi muokattu:
Pressitilaisuus Intiassa, n. tunti, slaidit ei näy

Ja papupuheella suoritettu Q&A, n. 30min

Pari nostoa tuosta ensimmäisestä:
- 18:00 ulkomaiset koelentäjät: helpoin ja paras hävittäjä lentää millä ovat lentäneet
- 22:10 datalinkki. 4-koneen parvi muodostaa yhden verkottuneen kokonaisuuden. Eri koneet voivat esim. hyödyntää ristiin toistensa tutkia ja esim. yhteistyössä jammata määrättyä uhkaa ECM-järjestelmillä.
 
Pari nostoa tuosta ensimmäisestä:
- 18:00 ulkomaiset koelentäjät: helpoin ja paras hävittäjä lentää millä ovat lentäneet
- 22:10 datalinkki. 4-koneen parvi muodostaa yhden verkottuneen kokonaisuuden. Eri koneet voivat esim. hyödyntää ristiin toistensa tutkia ja esim. yhteistyössä jammata määrättyä uhkaa ECM-järjestelmillä.
Näin? :)
Vai näin?
 
Viimeksi muokattu:
Pari nostoa tuosta ensimmäisestä:
- 18:00 ulkomaiset koelentäjät: helpoin ja paras hävittäjä lentää millä ovat lentäneet
- 22:10 datalinkki. 4-koneen parvi muodostaa yhden verkottuneen kokonaisuuden. Eri koneet voivat esim. hyödyntää ristiin toistensa tutkia ja esim. yhteistyössä jammata määrättyä uhkaa ECM-järjestelmillä.

Kohdassa 33:03 lisäksi maininta C-mallin tutkan CPU- ja ohjelmistopäivityksestä ja siihen liittyvästä resoluutioparannuksesta siten, että tutkalla on paremmat edellytykset erotella häivekoneet linnuista ja muusta pikkutavarasta, joten ne voidaan pilotille näyttää.
 
Kohdassa 33:03 lisäksi maininta C-mallin tutkan CPU- ja ohjelmistopäivityksestä ja siihen liittyvästä resoluutioparannuksesta siten, että tutkalla on paremmat edellytykset erotella häivekoneet linnuista ja muusta pikkutavarasta, joten ne voidaan pilotille näyttää.

Jep. Siinä on käytännössä kyse siitä, että aikaisemmin tutka suodatti ensin "kohinan" pois, eli päästi eteenpäin tutkittavaksi vain selkeät signaalit. Nyt sen sijaan kohinaa ei suodateta pois, vaan koko kohina analysoidaan. Jos esim. jokin pieni kohinan osa selkeästi lentää mach 0,9 vauhdilla, niin se tuskin on se kuuluisa lokki-Joonatan. :rolleyes: Ja edelleenkin, ilmeisesti kohinaa kerätään puskurimuistiin, ja siitä ajetaan yli ajan meneviä kumulatiivisia tilastollisia mallinnuksia. Ja näin saadaan esiin kohteita, jotka eivät yhdellä leikkauksella nouse kunnolla esiin.
 
Eikö koneen pitänyt suorittaa ensilento tämän vuoden alussa?
Kesäkuun loppuun mennessä kai:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...hjelmistot_siirsivat_ensilennon_vuodelle_2017
"Ensimmäinen uuden Gripen E -koneen ensilento on suunniteltu toteutettavaksi vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Ensimmäisenä ilmaan nousee nykysuunnitelmien mukaan ensimmäiseksi valmistunut 39-8 -koelentokone"

Onko porukalla muuten näkemystä siitä, minkälainen aikataulu ruotsalaisilla on IOCin ja FOCin suhteen tavoitteena? Tuo Lentopostin artikkeli mainitsee vuoden 2023 IOCiksi, ja useammassa artikkelissa on esitetty vuotta 2026 FOCiksi. Myös luvut IOC 2021 ja FOC 2023 toistuvat netissä usein, kumpi mahtaa olla oikein?

Itse olen ymmärtänyt vuodella 2021 tarkoitettavan vuotta, jona flygvapnetille toimitetaan ensimmäinen kone jossa on kaikki IOCiin vaadittavat ominaisuudet. 2023 taasen olisi sitten se vuosi johon mennessä IOC olisi tarkoitus saavuttaa. FOC olisi tähtäimessä vuoteen 2026. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Kesäkuun loppuun mennessä kai:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...hjelmistot_siirsivat_ensilennon_vuodelle_2017
"Ensimmäinen uuden Gripen E -koneen ensilento on suunniteltu toteutettavaksi vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Ensimmäisenä ilmaan nousee nykysuunnitelmien mukaan ensimmäiseksi valmistunut 39-8 -koelentokone"

Onko porukalla muuten näkemystä siitä, minkälainen aikataulu ruotsalaisilla on IOCin ja FOCin suhteen tavoitteena? Tuo Lentopostin artikkeli mainitsee vuoden 2023 IOCiksi, ja useammassa artikkelissa on esitetty vuotta 2026 FOCiksi. Myös luvut IOC 2021 ja FOC 2023 toistuvat netissä usein, kumpi mahtaa olla oikein?

Itse olen ymmärtänyt vuodella 2021 tarkoitettavan vuotta, jona flygvapnetille toimitetaan ensimmäinen kone jossa on kaikki IOCiin vaadittavat ominaisuudet. 2023 taasen olisi sitten se vuosi johon mennessä IOC olisi tarkoitus saavuttaa. FOC olisi tähtäimessä vuoteen 2026. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.

Nämä aikataulut ja niiden muutokset (lue: venymiset) ovat tosiaan hieman hämmentäviä. Gripen E:n ja F-35:n valmistajien ansioksi (?!) voi lukea sen, että aikatauluja ja valmiusasteiden rajoja on pyritty hyvin luovalla tavalla venyttelemään "miumaumukkaan". Trenditietoisesti ilmaisten voitaisiin puhua myös jonkinasteisesta vaihtoehtoisesta totuudesta, joka venyy kuin Hubba Bubba -purukumi.

Ketjun nimikkokone ei ole vielä aikuisten oikeesti lentänyt. Tämä lienee kiistaton fakta. HX -hankkeen ja ehdokkaiden hintakilpailun kannalta kaikkien koneiden viivästykset ja muut sudenkuopat ovat huono asia.
 
Nämä aikataulut ja niiden muutokset (lue: venymiset) ovat tosiaan hieman hämmentäviä. Gripen E:n ja F-35:n valmistajien ansioksi (?!) voi lukea sen, että aikatauluja ja valmiusasteiden rajoja on pyritty hyvin luovalla tavalla venyttelemään "miumaumukkaan". Trenditietoisesti ilmaisten voitaisiin puhua myös jonkinasteisesta vaihtoehtoisesta totuudesta, joka venyy kuin Hubba Bubba -purukumi.

Ketjun nimikkokone ei ole vielä aikuisten oikeesti lentänyt. Tämä lienee kiistaton fakta. HX -hankkeen ja ehdokkaiden hintakilpailun kannalta kaikkien koneiden viivästykset ja muut sudenkuopat ovat huono asia.
ei ole lentänyt ja jos gripenin kehityksessä mokaillaan yhtä lahjakkaasti kuin f-35:sen kanssa niin gripen on toivottavasti ulkona kisasta.
 
Kesäkuun loppuun mennessä kai:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/sa...hjelmistot_siirsivat_ensilennon_vuodelle_2017
"Ensimmäinen uuden Gripen E -koneen ensilento on suunniteltu toteutettavaksi vuoden 2017 toisella neljänneksellä. Ensimmäisenä ilmaan nousee nykysuunnitelmien mukaan ensimmäiseksi valmistunut 39-8 -koelentokone"

Onko porukalla muuten näkemystä siitä, minkälainen aikataulu ruotsalaisilla on IOCin ja FOCin suhteen tavoitteena? Tuo Lentopostin artikkeli mainitsee vuoden 2023 IOCiksi, ja useammassa artikkelissa on esitetty vuotta 2026 FOCiksi. Myös luvut IOC 2021 ja FOC 2023 toistuvat netissä usein, kumpi mahtaa olla oikein?

Itse olen ymmärtänyt vuodella 2021 tarkoitettavan vuotta, jona flygvapnetille toimitetaan ensimmäinen kone jossa on kaikki IOCiin vaadittavat ominaisuudet. 2023 taasen olisi sitten se vuosi johon mennessä IOC olisi tarkoitus saavuttaa. FOC olisi tähtäimessä vuoteen 2026. Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.

En tiedä asiasta yhtään mitään, mutta juuri noin luulisin sen menevän. Tarkoittaisikohan tuo ensimmäinen IOC 2021 Initial Operational CLEARANCE:a, joka koskisi itse konetta, mutta ei koneen tuomaa kyvykkyyttä? Näyttäisi kuukkelin mukaan, että Intiassa ainakin viitataan tuolla nimellä kun ensimmäinen kone lähetetään palvelukseen, muualla tuota taidetaan kutsua "introduction to service". Nuo 2023 IOC ja FOC 2026 olisivat sitten jenkkimallisia ja viittaisivat siihen, että kyvykkyys on käytössä. Näin siis ihan arvauksella.

Tuo aikataulu kuulostaisi suhteellisen realistiselta, koska esim. Super Hornetilla, joka on ehkä lähin vertailukohta Gripen E:hen, meni suunnilleen sama kuusi vuotta ensilennosta IOC:hen (first flight 1995, introduction 1999, IOC 2001). Kokonaan uusilla koneilla menee sitten pitempään ensilennosta, F-35, Typhoon, Rafale 9-12 vuotta suunnilleen ensilennosta IOC:hen, prototyyppivaiheesta laskien toki pitempään.

HX:n kannalta viivästyksiä ei tuohon aikatauluun saisi tulla, koska hankinnan pitäisi olla päätösvalmis 2020 loppuun mennessä ja talvitestit pitäisi tehdä käytännössä viimeistään talvella 2019-2020. Jos nyt siis hankkeen aikataulu pitää.
 
ei ole lentänyt ja jos gripenin kehityksessä mokaillaan yhtä lahjakkaasti kuin f-35:sen kanssa niin gripen on toivottavasti ulkona kisasta.

Jos homma hoituu yhtä tehokkaasti kuin "Lämärillä", niin Gripen E + HX = dööd.

Tämän koneen, kuten myös F-35:n soisi olevan kilvoittelussa mukana kalkkiviivoille saakka ja toivottavasti molemmilla tahoilla ymmärretään työntää halkoa pesään eikä pyöritellä niitä käsissä. Onneksi on vielä aikaa. Vähän.

Sen verran merkittävästä kaupasta on kyse, että on ihme ellei jokaisen tarjokkaan tukena ole poliittista vääntövoimaa. Kulissien takaisesta suhmuroinnista saatamme kuulla ehkä joskus jälkikäteen, jos silloinkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Paskiaisen mukaan näyttää hyvältä ensilennon suhteen:
https://www.flightglobal.com/news/a...get-for-debut-flight-in-second-quarte-435184/
Confirming that lead prototype aircraft 39-8 will get airborne before the end of the second quarter, head of Gripen Jerker Ahlqvist says: “So far, everything is going according to plan, and it looks really promising.”

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Jerker

Tuostahan on tarinakin olemassa.

Nuori ruotsalaismies tutustui lomamatkalla viehättävään amerikkalaisneitoon New Yorkissa. Lempi leiskahti, ja pariskunta lähti esittäytymään tytön vanhemmille. Ensikohtaaminen ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen...

Ruotsalaismies: Hi, I'm Jerker
Vanhemmat: Oh, really...? Pleased to meet you.
Vanhemmat: And what do you do for living?
Ruotsalaismies: I'm an engineer at Electrolux. I work at the vacuum cleaner design. In Sweden they are commonly known to really suck.
 
Muistaakseni Saabin CEO heitti Suomen käynnillään, että ensilennon päivämäärä on asetettu, lento-dokumentaatiota väsätään ja tänään kuultiin, että (siviili-ilmailun) validointi on yhä käynnissä. Q2 ajanjakso alkaa ihan parin viikon päästä.

Markkinakatsaus tänään:
http://i10.aijaa.com/b/00544/14351151.jpg

Kokonaisuutena Gripen-perheen markkinatilanne on "extremely good", panostusta on lisätty siinä, että kiinnostus saadaan muutettua musteeksi paperilla, eli maakohtaista henkilöstömäärää on kasvatettu. Odottavat kait kahta C/D sopparia tänä vuonna, näin rivien välistä ymmärrettävissä.

Suomen osalta Gripen E:n tekninen demostrointi alkaa tänä vuonna, sen enempää täsmentämättä. Maalaisjärjellä ajatellen se onnistuu demostraattorilla ja simulaattorilla heti.
 
Kuulemma Saab tarjoutui jopa aloittamaan C/D:n valmistuksen uudestaan jos tilauksia tulee. Varmaan onnistuisi, mutta luulisi että Flygvapnetilta joutaisi sen verran vanhoja koneita päivitettäviksi mitä pari pientä tilausta edellyttää?
 
Kuulemma Saab tarjoutui jopa aloittamaan C/D:n valmistuksen uudestaan jos tilauksia tulee. Varmaan onnistuisi, mutta luulisi että Flygvapnetilta joutaisi sen verran vanhoja koneita päivitettäviksi mitä pari pientä tilausta edellyttää?
Eikö se viimeisin suunnitelma ollut, että kaikki E:t ja F:t tulevat olemaan uusia koneita ja flygvapnetin C:t ja D:t romutetaan? Aika outoa että pienillä lentotunneilla olevia vehkeitä paalataan samalla kun valmistaja puhuu tuotantolinjan uudelleen käynnistämisestä. Hyvä juttu tietysti Saabille, mutta onneksi en ole ruotsalainen veronmaksaja, saattaisi masentaa.
 
Back
Top