Koska olen jo kysynyt vastaavaa Rafalesta, niin kysytään Gripenistäkin:
Jos Gripen E on Suomen seuraava hävittäjä, niin millä aseistuksella koneet hankitaan?
Oma ennusteeni on, että tässäkin konetyypissä menisimme mahdollisimman pitkälle jo integroidulla aseistuksella. Meteor pääasialliseksi ilmataisteluohjukseksi, ja lyhyen kantaman ohjukseksi joko Ruotsin käyttämä IRIS-T tai sitten A-Darter, jonka integraation E-malliin maksavat brasilialaiset.
Ilmasta-maahan aseistus olisi luultavasti sama kuin ruotsalaisilla, mitä Ruotsin koneisiin sitten ikinä integroidaankaan. Risteilyohjuksen integraation maksaisimme ehkä itse, jos kukaan muu ei ensin integroi konetyyppiin modernia amerikkalaisohjusta.
Muistan lukeneeni viestin, jonka
@Huhta on kirjoittanut.
No, omassa kommentissani ilmaisin varmaankin hieman epämääräisesti pohdintani siitä, mitä Flygvapnetin E/F -Gripeneiden tieltä poistettaville C/D -koneille tehdään (eli en tarkoittanut A/B - mallien kannibalisointia). Ajattelin siis kommentissani ruotsalaisten käytöstä poistettavien C/D -mallien tuninkikelpoisuutta esim. AESA -tutkalle ja muille uusille järjestelmille, joita Saabin markkinaosasto on vilautellut kykenevänsä asentamaan koneeseen, rahaa vastaan tottakai
. Pimppaamalla C/D uusilla vermeillä saataisiin ilmeisesti aikaan jonkinlainen modernisoitu kevytversio tai "karvalakkimalli" uudesta E/F -mallista. Sääli jos koneet joutuisivat suoraan paaliin mikäli ne ovat toimivia pelejä.
C/D:n tie on lopussa, koska konetyyppi ilman valmistajamaan kehityspanosta ja tuotetukea on käytännössä kuollut konetyyppi. Etenkin ylläpito käy kalliiksi, jos/kun varaosia joudutaan tuottamaan luokkaa kymmenien koneiden tarpeeksi.
Ainoa poikkeus, jonka äkkiä keksin, on F-5. Mutta sitä myytiin ihan eri määrissä Yhdysvaltain köyhille ja/tai vähemmän luotettaville liittolaisille. Gripenin tapauksessa Flygvapnetilla on vain se satakunta Gripeniä, jotka voitaisiin myydä maailmalle.
Ehkä parhaat tulevaisuudennäkymät C/D:lle löytyy koneiden myymisestä könttänä jollekin nykyisistä käyttäjistä ilman kovin suuria päivityksiä. Thaimaa olisi yksi vaihtoehto, Gripen C/D olisi selvää edistystä F-5:een, Alpha Jetiin ja F-16:n vanhempiin versioihin verrattuna. Toisena tulee ehkäpä Brasilia, jos heillä on vaikeuksia rahoittaa E/F:n hankintaa suuressa mittakaavassa.
Toinen vaihtoehto on pedata vientikauppoja E/F:lle käyttämällä käytöstä poistuvia koneita "makeuttajana". Viittaan nyt lähinnä Intiaan.
Villinä korttina voisi mainita Ukrainan, joka nykyisellään yrittää selviytyä neuvostoperäisten konetyyppiensä kanssa. Mutta onko liittoutumattoman Ruotsin Gripen C/D johdonmukainen valinta maalle, joka haluaa länsimaistua? Onko edes suorituskyky riittävä maan päähävittäjätyypiksi? Sinällään Gripen olisi toki helppo vaihtoehto, oletettavasti halpa (ainakin hankkia), eikä C/D ärsyttäisi venäläisiä siinä määrin kuin jokin modernimpi ja suorituskykyisempi konetyyppi.
Lopulta kaikki on tietysti kiinni ostajan budjetista. Mutta en usko, että Gripen C/D:n päivittämisessä olisi paljoa mieltä. Gripenin toimintasädettä ja asekuormaa koskevien puutteiden ratkaisu on mahdotonta, joten parasta käyttöä nykyisille Gripeneille on niiden käyttö sellaisenaan ja loppujen rahojen panostaminen laadukkaaseen konetyyppiin, jota Gripen sitten täydentää.