Gripen E/F

Tuosta tulee mieleen, että joskus tulee katsottua National Geographic-kanavalta ohjelmaa Lentoturmatutkinta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun matkustajakoneen FBW-systeemissä on ollut yllättäviä ongelmia.

Nyt pitää ihan uteliaisuudesta kysyä, että mitä nämä tapaukset ovat? Mielestäni FBW-järjestelmän ongelmia on loppuen lopuksi ollut hyvin vähän, etenkään sellaisia jotka pääsisivät Lentoturmatutkintaan saakka.
 
Nyt pitää ihan uteliaisuudesta kysyä, että mitä nämä tapaukset ovat? Mielestäni FBW-järjestelmän ongelmia on loppuen lopuksi ollut hyvin vähän, etenkään sellaisia jotka pääsisivät Lentoturmatutkintaan saakka.

Ei niinkään itse järjestelmässä, vaan sille tietoja toimittavissa sensoreissa (etenkin jäätymisen takia). Nuo tapaukset ovat tosin vuosien takaa. Samoin joillakin lentoyhtiöillä huoltotoimet ovat joskus jääneet vähemmälle.
 
http://news.northropgrumman.com/new...-simulator-for-gripen-jas-39-fighter-aircraft

"Northrop Grumman Corporation’s (NYSE: NOC) Amherst Systems business unit has delivered a Combat Electromagnetic Environment Simulator (CEESIM) to SAAB AB, Surveillance in Jarfalla, Sweden. CEESIM will perform aircraft testing on the Gripen JAS 39 multirole fighter."

"The CEESIM system includes the advanced pulse generation (APG) capability, which uses the latest digital technology to generate advanced waveforms. It also features the ability to perform digital modeling of multiple active electronically scanned array (AESA) antennas. When coupled with CEESIM’s angle-of-arrival modeling and controlled by a state-of-the-art graphical user interface, the system is immediately transformed into the most powerful, advanced simulator available."

"This marks the first international delivery of a CEESIM system with APG technology."
 
Saab on tunnistanut täydelliset teknologiasiirrot merkittäväksi kilpailueduksi kisassa eri maiden valinnoista. Nämä olivat tärkeässä roolissa Brasiliassa ja nyt kovasti tapetilla Intiassa. Uutta Gripen NG:tä suunniteltaessa mukaan pyydettiinkin jo alusta lähtien laajemminkin ruotsalaista elinkeinoelämää auttamaan teknologiasiirron konseptoinnissa.

gripen-swiss.jpg
 
Ui juma, nyt vihertää! Jos vihreät muodostavat seuraavan hallituksen, niin tämä on valintamme. Eikä muuten olisi huoltovarmuuden kannalta mitenkään huono asia, että seuraava hävittäjämme kykenisi lentämään "kotipolttoisella".

http://www.defenseforces.com/2017/04/04/gripen-completes-test-flights-100-biofuel/

Gripen completes test flights with 100% biofuel
April 4, 2017
5
0

Gripen-biofuel-1-1180x741.jpg


Gripen has for the first time undergone a series of test flights with 100% biofuel. This demonstrates that the aircraft can be flown with an alternative fuel and gives valuable knowledge for future possible use of alternative fuel
“Demonstrating that Gripen can fly with 100% biofuel is an important step in making Gripen future-safe,” says Göran Bengtsson, Director of Research and Technology, Future Business, Aeronautics. “Gaining independence from imports of oil is important from a defence standpoint and opens the way for additional sources of fuel, which creates flexibility. It’s naturally also good if we in the long term can contribute to reducing environmental impact from military aviation.”

This was the first time that a single engine fighter flew with 100% biofuel. The flights were conducted with a Gripen D (dualseat) at Saab’s facilities in Linköping and went entirely as planned.

“The test team noted no differences between the biofuel and the ordinary jet fuel, which means that biofuel can be used as a fully satisfactory alternative to ordinary jet fuel in Gripen,” says Göran Bengtsson. “Flying with biofuel in operational service with Gripen requires, however, further certification of the fuel and access to fuel in the amounts that correspond to operational needs.”

Gripen-biofuel-2.jpg


The tested fuel (CHCJ-5) is made of rapeseed oil. The aircraft makes no differentiation as to whether the fuel is based on crude oil or vegetable oil. The fuel must fulfil the same requirements regardless of the raw material.

The Swedish Defence Materiel Administration (FMV) is behind the project and besides FMV, Saab and GKN Aerospace, which produces the engine (RM12) for the Gripen C/D, has participated in the project. Through a bilateral agreement between Sweden and the United States, the US Navy and US Air Force have contributed with valuable knowledge and experience regarding certification of biofuel. System testing, ground testing and flight testing have been conducted at Saab in Linköping together with GKN Aerospace.

SOURCE: Saab

http://www.defenseforces.com/2017/04/04/gripen-completes-test-flights-100-biofuel/
 
Ui juma, nyt vihertää! Jos vihreät muodostavat seuraavan hallituksen, niin tämä on valintamme. Eikä muuten olisi huoltovarmuuden kannalta mitenkään huono asia, että seuraava hävittäjämme kykenisi lentämään "kotipolttoisella".
Muutama kuukausi sitten laitoin vastavasta kehityksestä USAF:n puolella. Ovat kokeilleet monenmoista ja siirtyneet hiljakseen ekologisempiin polttoaineisiin.

Kuten lainauksessasi mainitaan: "Through a bilateral agreement between Sweden and the United States, the US Navy and US Air Force have contributed with valuable knowledge and experience regarding certification of biofuel."

Nesteen kotipolttoistahan käytetään jo lentoliikenteessä. Itse asiassa väittävät: "Neste Oil is currently the world’s only company capable of supplying airlines with renewable fuel on a commercial scale."
http://132.155.58.87/default.asp?path=1,41,535,547,23110,22711
 
Muutama kuukausi sitten laitoin vastavasta kehityksestä USAF:n puolella. Ovat kokeilleet monenmoista ja siirtyneet hiljakseen ekologisempiin polttoaineisiin.

Kuten lainauksessasi mainitaan: "Through a bilateral agreement between Sweden and the United States, the US Navy and US Air Force have contributed with valuable knowledge and experience regarding certification of biofuel."

Nesteen kotipolttoistahan käytetään jo lentoliikenteessä. Itse asiassa väittävät: "Neste Oil is currently the world’s only company capable of supplying airlines with renewable fuel on a commercial scale."
http://132.155.58.87/default.asp?path=1,41,535,547,23110,22711

No pirulainen! Tuohan on hyvä uutinen. Maantietukikohtien läheiset pellot kylvetään täyteen rapsia ja Millog/Patria/Altia voi alkaa kehitellä kevyttä kenttätislaamoa. (Luonnollisesti samoilla välineillä voidaan tuottaa juomat Marskin syntymäpäivän kunniaksi...)
 
No pirulainen! Tuohan on hyvä uutinen. Maantietukikohtien läheiset pellot kylvetään täyteen rapsia ja Millog/Patria/Altia voi alkaa kehitellä kevyttä kenttätislaamoa. (Luonnollisesti samoilla välineillä voidaan tuottaa juomat Marskin syntymäpäivän kunniaksi...)
Marskin F-35-ryyppy.
 
Kone ei ole edes lentänyt vielä. Mitähän osia siitä voi rakentaa, ilman että se on lentänyt? Ohjaamo, osa runkoa, johdotusta tms?

Edit: Vai meinasivatko käyttää Brasilialle toimitettavaa konetta testeihin?
Tuskin mitään massatuotantoa nähdään ihan heti.
 
Viimeksi muokattu:
Ui juma, nyt vihertää! Jos vihreät muodostavat seuraavan hallituksen, niin tämä on valintamme. Eikä muuten olisi huoltovarmuuden kannalta mitenkään huono asia, että seuraava hävittäjämme kykenisi lentämään "kotipolttoisella".

http://www.defenseforces.com/2017/04/04/gripen-completes-test-flights-100-biofuel/



http://www.defenseforces.com/2017/04/04/gripen-completes-test-flights-100-biofuel/
ihan vaan ajatusleikkinä, voisikohan suomi ylläpitää vaikka 10 konetta suurempaa laivastoa, jos polttoainetta saataisiin kotimaasta?
 
Valmistus alkaa 2017 ja toimitus 2019? 2 vuotta linjalla kuulostaa aika pitkältä ajalta.

Niinhän se kuulostaa, mutta on käsittääkseni aika tyypillistä.

Esim.

http://www.defensenews.com/story/de...f-35a-fighter-jet-denmark-political/84278388/

The Danish Ministry of Defence (MoD) aims to complete negotiations on the new fighter acquisition program in 2018. Under this time frame, Lockheed Martin would be expected to deliver the first F-35s to the Royal Danish Air Force (RDAF) in 2020.
 
ihan vaan ajatusleikkinä, voisikohan suomi ylläpitää vaikka 10 konetta suurempaa laivastoa, jos polttoainetta saataisiin kotimaasta?

Biopolttoaineet ovat kalliimpia kuin fossiiliset.
 
Niinhän se kuulostaa, mutta on käsittääkseni aika tyypillistä.

Esim.

http://www.defensenews.com/story/de...f-35a-fighter-jet-denmark-political/84278388/

The Danish Ministry of Defence (MoD) aims to complete negotiations on the new fighter acquisition program in 2018. Under this time frame, Lockheed Martin would be expected to deliver the first F-35s to the Royal Danish Air Force (RDAF) in 2020.
Niin, tuossahan ei mainittu että ensimmäistä Tanskalle toimitettavaa konetta ruvettaisiin laittamaan nippuun silloin 2018?

F-35:sta valmistavan tehtaan maksimikapasiteetti on 17 konetta kuussa, kokoonpanossa työskentelee yli 2000 ihmistä ja yhden koneen valmistukseen menee yli 40 000 työtuntia.
http://www.defenseone.com/business/...set-quadruple-massive-factory-retools/128120/
Noiden lukujen valossa pidän äärettömän epätodennäköisenä että yhden koneen valmistamiseen menisi kaksi vuotta aikaa.

Saabin luvuista ja suunnitelmista minulla ei ole tietoa.
 
Niin, tuossahan ei mainittu että ensimmäistä Tanskalle toimitettavaa konetta ruvettaisiin laittamaan nippuun silloin 2018?

F-35:sta valmistavan tehtaan maksimikapasiteetti on 17 konetta kuussa, kokoonpanossa työskentelee yli 2000 ihmistä ja yhden koneen valmistukseen menee yli 40 000 työtuntia.
http://www.defenseone.com/business/...set-quadruple-massive-factory-retools/128120/
Noiden lukujen valossa pidän äärettömän epätodennäköisenä että yhden koneen valmistamiseen menisi kaksi vuotta aikaa.

Saabin luvuista ja suunnitelmista minulla ei ole tietoa.

Huom. Tuo on kokoonpanotehdas. Alla linkissä kuvausta long lead time itemeistä, ja alla suppy chain.

Mutta, ihan kiinnostava, jos saat jostain kaivettua tiedon, että kauanko minkä tahansa hävittäjän valmistus kestää, alusta loppuun.

http://www.militaryaerospace.com/articles/2015/06/f-35-jet-buy.html

PUB_F-35_Industrial_Map_2008_lg.jpg
 
Tuossa vielä jotain perspektiiviä asiaan.

file.php


file.php
 
Mutta, ihan kiinnostava, jos saat jostain kaivettua tiedon, että kauanko minkä tahansa hävittäjän valmistus kestää, alusta loppuun.
Gripen E:n kohdalla ilmeisesti tuon kaksi vuotta, jos valmistus on aloitettu nyt, ja toimitus 2019?
 
Back
Top