Gripen E/F

Romania osti Portugalista päivittämättömiä A/B-runkoja alkuperäisessä, retrohenkisessä 80-luvun tyylissä. Ne päivitettiin, hankittiin aseita ja huoltovälineitä sekä infrastruktuuria. Loppulasku oli sitten jotakin muuta:



http://www.defenseindustrydaily.com...romanias-new-fighters-come-from-israel-01499/

Jos bulgaarien F-16-diiliin kuuluu esimerkiksi pidemmän ajan huoltosopimukset ja/tai kattavampi päivitys (F-16V?), niin tuo 800 miljoonaa on ihan uskottava hinta. Yksityiskohtiahan emme tiedä.
Mustis (jonka viestiä tuossa yllä lainasin) spekuloi että tuo summa pitäisi sisällään pelkät koneet.
 
Mustis (jonka viestiä tuossa yllä lainasin) spekuloi että tuo summa pitäisi sisällään pelkät koneet.

Saahan sitä spekuloida, mutta kuka ostaisi pelkät koneet? Sitä paitsi oma käsitykseni @Mustaruuti lausunnosta on, että Gripenien hinta sisältäisi pelkät koneet ja F-16-diili taas kaiken.

Ensimmäinen varmaan pelkät koneet, jälkimmäinen hinta koko toimitus. Siitä jakolaskua kahdeksalla.

https://www.flightglobal.com/news/articles/bulgaria-issues-rfp-for-new-fighter-432385/

Aiemmin Bulgariasta kuultua:

Bulgaria issues RFP for new fighter
  • 14 December, 2016
  • SOURCE: Flightglobal.com
  • Sofia
The Bulgarian ministry of defence has issued a request for proposals to the potential suppliers of a new fighter for the air force.

The RFP was presented to four countries on 9 December, namely Italy, Portugal, the USA and Sweden, which have until March 2017 to submit their bids.

Bulgaria will purchase its fighter through a government-to-government agreement with one of the countries, and the proposals will be prepared by the governments together with the respective manufacturers.

A selection is expected in mid-2017, at which point the selection will have to be put before parliament for approval. This process could be undertaken within 2017, but it is more likely that it will not happen before 2018.

Portugal and the USA are expected to submit a combined proposal for used Lockheed Martin F-16A/B fighters upgraded to the mid-life upgrade (MLU) Block 15 standard. This will use F-16s held in storage, which could be supplied from the USA, with upgrade and refurbishment to be undertaken at Portugal’s OGMA.

The logistics and weapons package would be supplied from the USA through its foreign military sales channels, in the same way it was done when the type was sold to Romania.

Italy’s proposal will comprise used Tranche 1 Eurofighter Typhoons taken from the existing Italian air force inventory.

The only new-build aircraft being pitched is from Sweden, in the form of the Saab Gripen C/D.

Israel Aerospace Industries was offering surplus F-16C/D Block 30s to Sofia, but this was overlooked ahead of the release of the RFP, because Bulgaria wanted a NATO or EU system.

Bulgaria has allocated a budget of €767 million ($815 million) for the procurement of a minimum of eight multi-role fighters, together with logistics and weapons.


The Bulgarian ministry of defence’s eventual plans call for the purchase of 16 fighters, but due to budget shortages, the programme has been divided into two phases, the first of which is underway.

The second phase, set to be undertaken between 2022 and 2023, will include the purchase of eight more fighters, for which the budget is yet to be approved.

getasset.aspx


Bulgarian MiG-29

Alexander Mladenov

Meanwhile, a long-delayed investment in the maintenance of the air force’s MiG-29 fleet has resulted in the award of two support contracts.

Sofia-based company Aviostart, acting as a representative of the aircraft’s OEM, RSK MiG, was awarded a contract to deliver four new and six second-hand Klimov RD-33 series 2 engines at a total price of €21 million. The first two overhauled engines are set for delivery in April 2017.

The same company was also selected to deliver seven brand-new KSA-2 accessory gearboxes under a €11 million deal, with a contract expected to be inked by year-end.

by Alexander Mladenov and Krassimir Grozev
 
Saahan sitä spekuloida, mutta kuka ostaisi pelkät koneet? Sitä paitsi oma käsitykseni @Mustaruuti lausunnosta on, että Gripenien hinta sisältäisi pelkät koneet ja F-16-diili taas kaiken.
Portugalin tarjouksesta oli mainittu vain yksi hinta. Gripeneistä oli kaksi erillistä hintaa joista jälkimmäinen oli suurempi. Joten eiköhän mustis tarkoittunut sen 500 jotain milliä olevan pelkät koneet, ja 800 jotain milliä pitävän sisällään varaosat, koulutukset ym

Etkös just kehunut kuinka teräviä kivääri-aut ovat? Kovia huijaamaan ainakin. :)
 
Portugalin tarjouksesta oli mainittu vain yksi hinta. Gripeneistä oli kaksi erillistä hintaa joista jälkimmäinen oli suurempi. Joten eiköhän mustis tarkoittunut sen 500 jotain milliä olevan pelkät koneet, ja 800 jotain milliä pitävän sisällään vara-osat, koulutukset ym

Nyt kun katson asiaa tarkkaan ja uudelleen, niin noinhan tuo pitäisi ymmärtää, eli että pelkät Gripenit maksaisivat 500 miljoonaa ja pelkät F-16:t 800 miljoonaa. Kyseiset hinnathan mainittiin samassa kappaleessa, eli ei-vertailukelpoisten hintojen sotkeminen keskenään olisi erikoista.

Toisaalta vielä erikoisempaa olisi, että käytetty F-16 maksaisi puolitoistakertaisesti uuteen Gripeniin nähden. Ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Ehkä jos F-16 pimpataan viimeisen päälle ja Gripen onkin Ruotsin ilmavoimien inventaariosta repäisty A/B, josta kannibalisoidaan kaikki mahdollinen "uuden" C/D:n rakentamiseksi...

Etkös just kehunut kuinka teräviä kivääri-aut ovat? Kovia huijaamaan ainakin.

Juu, mutta en väittänyt olevani tykistön luutnantti enkä kivääri-au. Kyse oli vain vertauksesta: ei niinkään se menestys, vaan se koulu(tus). Heikot paperit Stanfordista vai viitosrivi jostakin Estonian Business Schoolista?

Ja eikös ostajan (ja analyytikoiden) kuseminen silmään kuulu oleellisena osana asekauppaan? :rolleyes:
 
Konekäännös bulgarialaisesta lehtijutusta, jossa arvioidaan hävittäjähankintaa.

With secret criteria, the cabinet chose Swedish Gripen fighters

The deal for new military aircraft worth 1.5 billion leva should be approved by the parliament

At one of his last sessions, before a regular cabinet was set up, the government decided that the supply of new fighters for the army for 1.5 billion leva would be best done by SAAB, the Swedish manufacturer of Gripen aircraft. The decision was taken in a closed session, the document examined being classified for classified information. The election was unofficially confirmed from sources in the government to various media. In practice, the cabinet has approved the rankings and analysis of bids made by the military ministry. On Monday, the ministry announced that the working group has completed its work and will deliver the results to the Council of Ministers. Detailed offers, as well as the criteria for evaluating the working group, are not publicly known.

Both the Prime Minister and Secretary of Defense Stefan Yanev denied their cabinet has pre-arranged the deal. Both were categorical to journalists after the meeting that the current government left the next one to negotiate with whom to conclude the deal. "The final decision whether to buy fighters from Sweden, Portugal or Italy will be the next cabinet," Yanev said. The deal must also be approved by parliament because it is an interstate agreement worth more than 100 million euros. But after a public choice was made, the next cabinet would hardly justify any change.

The choice

Bulgaria selected between three proposals - the new Swedish Gripen planes, F-16 second-hand fighters from Portugal and the USA and second-hand fighters Eurofighter from Italy. According to Mediapool, the main reason for the choice is the more advantageous offer of the Swedish producer - within BGN 1 billion, as well as a deferred payment for a longer period. According to Sega newspaper, the shorter delivery time was also influenced by 18 months from the signing of the contract.

Since neither selection criteria nor bids are public, it is actually very difficult to say what exactly has prevailed for the opinion of the working group. For example, it is unclear whether armaments are included in the price of Swedish machines, while the American ones are offered with their weaponry. It is only clear that the former Air Force Commander and current President Rumen Radev insisted on the purchase of new aircraft.

A long way

After two decades of discussion and reflection, the investment project to acquire a new type of combat aircraft was finally approved on April 1, 2016 and provides for the acquisition of 8 aircraft in the period 2018 - 2020 for a price up to 1.5 billion leva. This is the first of three upcoming big military deals. The other two are for new ships and armored vehicles, which will cost more than 2 billion leva. They will be paid in installments over the next few years.

At the end of 2016, without much noise, the military ministry, then under the reign of Borisov 2, resigned to the first real phase of the procedure for the purchase of a new squadron of Western multi-purpose combat aircraft. The Office sent a request for binding bids to the embassies of four countries - Italy, Sweden, Portugal and the United States. The plus of this direct negotiation with other countries is that the procedure is faster and there is no way to get endless appeals under the Public Procurement Act. The bottom line is that the solution can be highly politicized and not taken on fair and clear rules.

The State's request contained the specific parameters and requirements for the fighters concerned, as well as the manner in which bids will be assessed. Based on this, the four countries have sent their parameters to a possible future deal.

At the beginning of the week it became clear that the military ministry's staff had already "completed the analysis, evaluation and summary" of the offers and would present the results of the competition, The tender selected for approval by the Council of Ministers. Thus, on Wednesday, the government approved the elected provider, which the parliament must do.

The variants

The up-to-date favorite was the American F-16, which, although old, has been upgraded and has known features. Although the machines available were even older than the MIG-29s available in Bulgaria, and in the United States the older units are already being used for aerial targets, they are maintained and have quite high equipment characteristics. Since Romania has already bought the F-16 offered by Portugal, for Bulgaria it was necessary to find aircraft from the US reserves, which have yet to be fundamentally repaired and upgraded. Their main advantage, however, was that the United States stood behind them with all their resources and competence.

Gripen undoubtedly are more modern aircraft, but to realize its full benefits, Bulgaria has to invest a lot of additional funds. For example, they can use tanks sensors and other terrestrial machines, but there is simply no such high-tech equipment in the Bulgarian army. Machine maintenance is also difficult to carry out locally, and even smaller repairs should be done in Sweden, as the Czech and Hungarian experience shows. Eurofighter, without doubt, is extremely expensive for the native Air Force.

However, these analyzes are just speculation. Unlike many countries, such as Belgium or Norway, who publish quite detailed information on how to choose their warplanes, native warriors, always overwhelmed by the shadow of doubt, chose to act in the dark.

Alkuperäinen bulgariankielinen artikkeli:
http://www.capital.bg/politika_i_ik...riterii_slujebniiat_kabinet_izbra_shvedskite/
 
Bulgaria siis tilaa uusia Gripen C-koneita. Mahtaako niiden tuotantolinja olla siis vielä toiminnassa?
 
Bulgaria siis tilaa uusia Gripen C-koneita. Mahtaako niiden tuotantolinja olla siis vielä toiminnassa?
Bulgaria aloittaa keskustelut Saabin kanssa Gripenin hankkimisesta. Lopullista päätöstä ei ole kai tehty, ja hankinta vaatii vielä parlamentin hyväksynnän, mutta Saab on todennäköisin voittaja.

Kyllä, tarjoavat vielä uusia C -malleja vientiin, toimitusaika ensimmäisille koneille18kk tilauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Sweden may retain Gripen C fighters beyond current 2026 retirement date :confused:
http://www.janes.com/article/70189/...-fighters-beyond-current-2026-retirement-date

The Swedish Air Force (SwAF) may continue operating its Saab JAS 39 Gripen C fighters beyond their current planned 2026 retirement date as the service looks to make up an anticipated shortfall in Gripen E numbers, a senior official told reporters.

Speaking in Stockholm on 8 May, Colonel Magnus Liljegren from the SwAF headquarters said that, with the service currently slated to receive only 60 of a requested 60 to 80 Gripen E fighters from 2022 through to 2026, it may look to retain in service a number of its 73 Gripen Cs beyond this final delivery date to address this numbers gap (it had already been disclosed that a number of the 24 twin-seat Gripen Ds will likely be retained as operational trainers).

"We are now getting 60 Gripen Es, though this may rise to 70. It has still not been decided what we will do with the Gripen Cs. The SwAF hasn't specifically said that it would like to fly them beyond 2026, but if we cannot have 80 Gripen Es then may look to keep some C/Ds," Col Liljegren said.

Although retaining a number of Gripen Cs is an option, Col Liljegren noted that under current planning arrangements there is now additional money to fund such a plan. "It would cost a lot of money and there is no money for it after 2026, but also there is no political decision to stop flying them after this date," he said.

While Col Liljegren did not disclose possible numbers of Gripen Cs that might be retained after 2026, it would likely be more than the 20 needed to make up the gap between the 80 Gripen Es that the SwAF wants and the 60 that it is getting (or 10 if the number of Gripen Es rises to 70), due to their reduced capabilities.
 
Sweden may retain Gripen C fighters beyond current 2026 retirement date :confused:
http://www.janes.com/article/70189/...-fighters-beyond-current-2026-retirement-date

Onkohan tuossa kyse siitä, ettei ole varaa E-malliin riittävässä määrin, vai onko kyseessä peitelty viesti, että kehitystyö on jäljessä? Jos on kyse jälkimmäisestä, niin se lienee sitten Gripenin osalta HX-hanke taputeltu.

Mitenpä muuten veikkaatte, että erimalliset koneet jaetaan Ruotsissa? Sekaisin laivueiden kesken vai tiukasti niin, että kaksi laivuetta lentää uudella konetyypillä ja kolmas vanhalla?

Gripen-tukikohtia on maassa käsittääkseni tällä hetkellä kolme. Näin ollen voisi olla järkevää keskittää Gripen E:t Ruotsin etelä- ja keskiosien tukikohtiin, jolloin ne voivat operoida hyvin Gotlannin ja Itämeren yllä, missä uhkakin on suurin. Pohjoiseen voidaan sitten jättää vanhemmat koneet, koska edessä on Suomi puskurina ja tarpeen vaatiessa operointia voidaan luultavasti työntää Suomenkin puolelle.
 
Eikö tuo sanota aika selkeästi? o_O

We are now getting 60 Gripen Es, though this may rise to 70. It has still not been decided what we will do with the Gripen Cs. The SwAF hasn't specifically said that it would like to fly them beyond 2026, but if we cannot have 80 Gripen Es then may look to keep some C/Ds," Col Liljegren said.

Poliitikot ovat valtuuttaneet hankkimaan 60 konetta, mutta ilmavoimat haluaisi vähän enemmän.
 
Ruotsin ilmavoimienkin osalta kunnian päivät on aikalailla tauteltu menneisyyden havinaan. Miettikääpäs jos me ostetaan enemmän uusia koneita kuin Ruotsalaiset.

72 kpl F-35, niin länsinaapurin ilmavoimien upseerit tikahtuvat kateuteen. :cool: Toisaalta, jos valinta osuisi Gripeniin, niin olisi sekin hauskaa, että Suomi olisi konemäärässä mitaten pääkäyttäjä, ei suinkaan valmistajamaa Ruotsi. :rolleyes:

Tosin ei tässä varmaan tarvitse odottaa 48 konetta enempää, ja sittenkin maavoimat vedetään nälkäkuurille... :(
 
Onkohan tuossa kyse siitä, ettei ole varaa E-malliin riittävässä määrin, vai onko kyseessä peitelty viesti, että kehitystyö on jäljessä? Jos on kyse jälkimmäisestä, niin se lienee sitten Gripenin osalta HX-hanke taputeltu.
Ruotsin hallitus on tilannut 60 Gripen E konetta. Ilmavoimat halusi enemmän. Lisäksi ensimmäinen suunnitelma oli että C koneista kannibalisoidaan osia, joilla säästetään muutama miltsi per kone.

Tästä nousi kova äläkkä Ruotsissa, syystäkin, kun osa koneista olisi kohtalaisen uusia. Hurjimman ehdotuksen heitti liberaalipuolueen puheenjohtaja Jan Björklund, joka ehdotti että pidetään kaikki noin 100 nykyistä Gripeniä (C ja D koneet). Tällainen ehdotus ei kuitenkaan ole kovin realistinen. Ensinnäkään Ruotsin kolutusjärjestelmä ei pysty tuottamaan pilotteja noin monelle koneelle. Heillä on nytkin pilootteja liian vähän ja ongelmia rekrytoinnissa. Pilottikoulutusjärjestelmä ei taivu tuottamaan sitä määrää pilotteja joita tarvitaan 160 koneen miehitykseen (siis kun tarvitaan enemmän kuin 1 per kone)

Vastaväitteinä oli myös että kahden järjestelmän huolto ja päivittäminen olisi kallista. tuo kuullostaa hieman selittelyltä, koska aikovat pitää D-malleja koulutuskoneina. Ruotsi ei ole tilannut F-malleja, mutta Brasilia on.

Nyt näyttää siis siltä, että C-malleja pidetään jos ilmavoimat ei saa lisärahaa E-malleille. Itse en oikein käsitä tuota kannibalisointia. luulisi että se muutama miltsi tienattaisiin nopeasti moninkertaisesti kasaan, jos noita puoleksi ajettuja C-malleja myytäisiin käytettynä vähemmän varakkaille maille, kun niitä alkaa vapautumaan.
 
@adam7

Muistanko oikein, että olisit kertonut joskus aiemmin, että Ruotsissa on nykyisestäkin Gripen-laivastosta varsinaisena sotavahvuutena vain 60 konetta? Tai siis niille on hankittu aseet ja muu tarpeellinen oheismateriaali.

Tuohon nähden tuntuu oudolta, että ilmavoimat yrittävät nyt sanella poliitikoille suurempaa konemäärää. Mutta katsotaan, mitä sieltä tulee lopulta.
 
@adam7

Muistanko oikein, että olisit kertonut joskus aiemmin, että Ruotsissa on nykyisestäkin Gripen-laivastosta varsinaisena sotavahvuutena vain 60 konetta? Tai siis niille on hankittu aseet ja muu tarpeellinen oheismateriaali.

Tuohon nähden tuntuu oudolta, että ilmavoimat yrittävät nyt sanella poliitikoille suurempaa konemäärää. Mutta katsotaan, mitä sieltä tulee lopulta.
Olen saattanut kirjoittaa, mutta siitä saattaa olla aikaa. Ovat nyttemmin vääntäneet organisaatiota hieman enemmän sotakelpoiseksi joten ilmeisesti ovat jakaneet kaikille koneille tehtävät sodanajan organisaatiossa.

Nyttemmin on koko Ruotsin pv:n henkilöstö sijoitettu sodanajan tehtäviin. Muutama vuosi sitten oli vain osa.

Ohjusvarustus oli myös aika heikko aikanaan. Huhujen mukaan 1-2 ohjausta jos ne jaettaisiin tasan Gripeneille. Nyt kun Meteor tuli palveluskäyttöön noin vuosi sitten tämä luultavasti parantaa tilannetta kun se lienee järkevä hankinta vielä kauan.
 
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201705102200130100_u0.shtml

Hornetin korvaajaehdokkaita nähdään kesäkuussa Helsingin yllä

Helsingin Kaivopuistossa järjestetään kesäkuussa lentonäytös, joka on jo ennakkoon herättänyt huomiota maan rajojen ulkopuolellakin.


(SAAB)

Myös Saabin Jas 39E Gripen nähdään Helsingin yllä. Se on yksi Hornetin korvaajaksi ehdolla olevista hävittäjistä. (SAAB)

Nopeasti on saatu kone lentokuntoon, mä kun luulin, että ettei edes ensimmäistä koelentoa ole saatu tehtyä.
Joskus ihmetyttää toimittajien osaamattomuus.


 
Juttu Gripenien tulevaisuudennäkymistä. Muutamana poimintana Bulgaria, Botswana ja Slovakia nähdään todella potentiaalisina tulevaisuuden C-käyttäjinä. Brasilian E -jatkohankinnat eivät ole vielä kiveenhakatut, haluavat nähdä lopullisen ja valmiin tuotteen ennen isompaa sitoutumista.

Lähde: http://www.defensenews.com/articles...l-competitions-for-near-term-gripen-c-d-sales

Näin oman nojatuolin pohjalta asiaa katsoen Saabilla on kyllä potentiaalinen voittaja Gripen C:ssä: Suorituskykyinen länsikone, joka on myös toisen ja kolmannen maailman maille riittävän edullinen hankkia ja operoida. Ihmettelen suuresti mikäli vientikauppoja ei tulevaisuudessa tule useampia.
E:n mahdollisuudet isommassa mittakaavassa samasta nojatuolista katsottuna näyttävät heikommilta. Hinnoittelun takia kone karkaa köyhempien maiden ulottumattomiin ja suorituskykyisempiin (lue isompiin) kilpureihin verrattuna hintaeroa taas on liian vähän.
 
Juttu Gripenien tulevaisuudennäkymistä. Muutamana poimintana Bulgaria, Botswana ja Slovakia nähdään todella potentiaalisina tulevaisuuden C-käyttäjinä. Brasilian E -jatkohankinnat eivät ole vielä kiveenhakatut, haluavat nähdä lopullisen ja valmiin tuotteen ennen isompaa sitoutumista.

Lähde: http://www.defensenews.com/articles...l-competitions-for-near-term-gripen-c-d-sales

Näin oman nojatuolin pohjalta asiaa katsoen Saabilla on kyllä potentiaalinen voittaja Gripen C:ssä: Suorituskykyinen länsikone, joka on myös toisen ja kolmannen maailman maille riittävän edullinen hankkia ja operoida. Ihmettelen suuresti mikäli vientikauppoja ei tulevaisuudessa tule useampia.
E:n mahdollisuudet isommassa mittakaavassa samasta nojatuolista katsottuna näyttävät heikommilta. Hinnoittelun takia kone karkaa köyhempien maiden ulottumattomiin ja suorituskykyisempiin (lue isompiin) kilpureihin verrattuna hintaeroa taas on liian vähän.

Gripen C/D on kieltämättä ihan ok kone, mutta en olisi kovin varma sen edullisuudesta. Mirage 2000 (second hand) ja F-16 lienevät hankintahinnassa suhteellisen lähellä, käyttökustannuksissa voi syntyä eroa, mutta tuskin F-16 ainakaan on kovin paljoa kalliimpi operoitava. Todella köyhän ratkaisuksi voi sitä paitsi osua oletettavasti vielä edullisempi KAI FA-50, jos raha on tiukassa ja tehtävät lähinnä kapinallisten pommituksia ja ilmavalvontaa. JF-17 ja Tejas vielä villeinä kortteina siihen päälle, vähän vähemmän länsimaisina vaihtoehtoina.

Gripen C/D on hieman ongelmallinen lyhyiden jalkojensa vuoksi. Monet kolmannen maailman maat ovat maantieteellisesti isoja, eikä koneita välttämättä ole varaa hankkia riittävästi maan joka kolkalla käytettäväksi. Samaten ilmaisku 1000 kilometrin päähän naapurivaltion pääkaupunkiin voi olla liikaa pyydetty Gripeniltä. Tosin kaipa Gripenkin riittää, jos on aiemmin pärjännyt vaikkapa F-5 Tigerin kanssa.

Gripen C/D on lisäksi umpikuja tulevaisuuden kasvupotentiaalin kannalta. Esimerkiksi AESA-tutkaa ei ole tarjolla (vrt. F-16, johon sellaisen saa), ja Ruotsin ilmavoimien tulevaisuus on uudemmissa konetyypeissä, vaikka muutamaa kymmentä D-mallia lennettäisiinkin koulutuskäytössä.

Gripen E:n tulevaisuudesta en ehkä olisi ihan yhtä pessimistinen. Ainakin Brasiliassa se oli selkeästi halvin vaihtoehto (hankinta ja huolto huomioiden), seuraavaksi halvin Super Hornet olisi ollut melkein 30 prosenttia kalliimpi (lähteenä DID).

Vanha postaus Gripenistä ja kilpailijoista:

Puolalaisten myöhemmin tekemästä hävittäjähankinnasta mielenkiintoista asiaa:
http://www.marshallcenter.org/mcpub.../F_Publications/occPapers/occ-paper_11-en.pdf

Puolassahan vastakkain olivat F-16 Block 50/52, JAS-39C Gripen ja Mirage 2000-5 Mk2 eli samojen koneiden vähän uudemmat mallit kuin meillä 90-luvun alussa. Lisäksi puolalaisilla oli jo ennestään kokemusta MiG-29A-mallista, joka siellä oli jo aikaisemmin käytössä ja oli mukana verrokkina. Vertailusta puuttuu vain meille valittu F/A-18C/D, jota ei enää puolalaisten hankinta-aikaan valmistettu.

Mielenkiintoisia havaintoja:
- käytännön suorituskyvyt eri koneiden välillä hyvin samanlaisia
- hintaerot koneiden välillä hyvin pieniä
- F-16 oli paras ilmasta-ilmaan ja ilmasta-maahan toiminnassa
- Miragessa oli paras ELSO-varustus
- Gripenin käyttökustannukset olivat pienimmät
 
Back
Top