Riippuu mm. siitä, mikä on Suomen mahdollisuus operoida ja huoltaa koneita itsenäisesti, ja mikä on lentotunnin todellinen hinta huoltoineen. Tässä skenaariossa ei välttämättä olisi Hawkeja tm. harjoituskoneita enää lainkaan. Kun F-35:n huolto on joka tapauksessa reaaliaikaisesti ALISteinen ulkovaltojen toiminalle, sen puolen voi hyvin jättää pääasiassa kumppanimaiden tuottamaksi ostopalveluksi. Sensorien toiminta joka tapauksessa analysoidaan ja päivitetään Amerikasta käsin näillä näkymin. Jos tuo muuttuu, tilanne voi muuttua. Mikäli F-35:n mukana tapahtuisi todellista teknologiasiirtoa (ohjelmistosiirtoa), voisi Suomi uskaltaa operoida tuota ainoana koneena.
Gripenin osalta taasen kyse olisi siitä noin 80% operatiivisesta ja -koulutuskäytöstä, johon ei tarvita F-35:n hintaa nostavia ominaisuuksia lainkaan. (Tämä edellyttää, että Gripenin sensorit ovat myös toiminnaltaan uskottavia, jotta ne riittävät laadukkaan RF-ilmatilannekuvan muodostamiseen.)
Mikäli Gripenin nettotuntihinta pysyy oleellisesti alhaisempana kuin F-35:n, sillä voi olla iso merkitys operatiivisen toimintakyvyn kanssa. Se, mitä Venäjä tekee, jos tekee mitään, alkaa varmasti kuluttavalla rajojen koputtelulla, mikä edellyttää että Suomella on lähes keskeytyksettä yksi tai useampia partioita ilmassa reagoimassa koukkauksiin, viikkokausia tai kuukausia yhteen menoon. Silloin ei ole välttämättä varaa pitää kalleimpia koneita ilmassa koko ajan ja koneistomme on väsytetty jo ennen yhtään laukausta. Tästä puolesta emme tiedä F-35:n osalta vielä mitään; emme tiedä miten se pärjää kuluttavassa jatkuvassa käytössä. Ehkä USAF tietää siitä jo jotakin, mutta julkisuudessa siitä ei ole hajuakaan.
Ennenkaikkea tässä olisi kyse myös Ruotsin kovemmasta sitouttamisesta ja alueellisesta turvallisuuspolitiikasta valtioiden kesken. Jne.
Mikäli F-35 lähtee tosissaan "lentoon" toimivana asejärjestelmänä, Saabin paras veto on tehdä omasta koneestaan ohjuslavetti ja täydentävä kone F-35-vetoiseen valvontaketjuun. Kun se stealth-koneen huoltotarve ei kaiketi ole menossa minnekään alas, vaikka koneen valmistushinta asettuisikin alhaiseksi massatuotannossa. Halpa lentotuntihinta on iloinen asia Euroopassa, missä enin osa ilmatehtävistä on väärällä radiokanavalla olevien matkustajakoneiden tarkastamista.