Gripen E/F

Gripen on ollut kaupan jo yli 20 vuotta. En näe merkkejä siitä, että sen suosio olisi dramaattisesti lisääntymässä. E on tietenkin uutena varianttina hiukan eri asia, mutta C tuskin yhtäkkiä alkaa myymään
 
Gripen on ollut kaupan jo yli 20 vuotta. En näe merkkejä siitä, että sen suosio olisi dramaattisesti lisääntymässä. E on tietenkin uutena varianttina hiukan eri asia, mutta C tuskin yhtäkkiä alkaa myymään
Vientikauppoja on vireillä aika moneen suuntaan eikä tuossa segmentissä ole enää hirveästi kovia kilpailijoita kun F-16 rupeaa olemaan taputeltu.
Voit toki olla oikeassakin, aika näyttää.
 
Vientikauppoja on vireillä aika moneen suuntaan eikä tuossa segmentissä ole enää hirveästi kovia kilpailijoita kun F-16 rupeaa olemaan taputeltu.
Voit toki olla oikeassakin, aika näyttää.

On ihan tyypillistä, että eri asteisia vireillä olevia kauppoja on paljon, mutta niiden toteutumisprosentti ei välttämättä ole korkea. Katsotaan sitten kun nimet ovat paperissa.
 
http://www.janes.com/article/70320/gripen-e-to-feature-next-generation-electronic-warfare-capability

"The configuration of the EW system for the Gripen E allows you to focus the jamming signal in a narrower band, so the signal itself is stronger and directed at an individual specific threat," said one of the Gripen test pilots. The previous EW system produced a broader frequency band signal, which was designed to counter several threats at once.

The Gripen E's new EW system uses three types of signal generators to obscure the existence of the aircraft or cause confusion about its location and/or existence so that an adversary cannot choose a proper firing solution. The three types of signal generators are Digital Radio Frequency Memory (DRFM), Doppler, and Noise. DRFM emulates the signal of the radar that makes contact with the aircraft and then mirrors it back so that it appears to the operator on the other side that the radar has encountered nothing"

http://www.janes.com/images/assets/320/70320/p1693164.jpg
 
No, sitä se eStealth juurikin sitten tarkoitti, kuten arveltiin.
 
Briganti kertoo tarinaa Gripenistä. Laaja ja suositeltava lukupaketti. Arvioi myöhästymistä ja ehdottaa, että hinta selviää testilentojen alkamisen myötä. Vähän kyllä sortuu haihatteluun. Eiköhän liene enemmän kiinni tilaajien toimintatavasta voiko esim. valita vähemmän byrokratian tien vai ei. Kehitysohjelmien hintakin käy kovin erilaiseksi kun toinen hyödyntää valmiiksi kehitettyä tekniikkaa* (mm. moottori, irst ja tutka) ja toista varten pusketaan eteenpäin hiukan enemmän kaikilla rintamilla. Tämän toki myöntääkin.

http://www.defense-aerospace.com/ar...-reveal-true-cost-of-fighter-development.html

Leonardon (Selex ES:n) osuus Gripenin elektroniikasta yli 30%. http://www.leonardocompany.com/en/-/skyward-g-irst
Brittien osuus Gripenin osista 28%. https://www.ft.com/content/7d672d32-6bcf-11e3-a216-00144feabdc0
Jälkimmäinen ei ole sinänsä erityisen yllättävää. F-35 osalta on myös arvioitu liki 30% lukua. https://ukdefencejournal.org.uk/british-f-35/
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Ymmärrettävissä loogisesti niin, että ekat koneet Brassilaan 2019 ja Brassien ilmavoimat saa ekat koneet käyttöönsä virallisesti 2021 torvisoittokunnan saattamana. Sitä ennen ne muutamat koneet ovat ehkä jossain kehitystyö&koelento&harjoitus&koulutus laivueessa. Pääasia mitä Bonotto varmaan yritti ilmaista oli, että 2021 heillä on sotaan kykenevät koneet, ehkä ne ehtii Venetzuelan sisällissotaan kreivin aikaan.
 
Ihan vilpittömästi kysyn Teiltä konetietäjät: määrittelettekö hieman eri segmenttejä?
Itse tarkoitin tuolla kevyttä, yksimoottorista, "edullista" sekä operointi että hankintakustannuksiltaan ja länsimaalaisella avioniikalla varustettua konetta. F-16 on hallinnut markkinoita kymmeniä vuosia, jos markkinat kaipaavat vielä samantyylistä konetta, kilpailua ei hirveästi ole. (Gripen C ja KAI F-50). Muut tarjokkaat ovat joko raskaita kaksimoottorisia tai häivekoneita (lue kalliimpia sekä hankkia että operoida). Tämä sitten vaan sellaista omaa mutuilua.
 
Viimeksi muokattu:
Gripen on ollut kaupan jo yli 20 vuotta. En näe merkkejä siitä, että sen suosio olisi dramaattisesti lisääntymässä. E on tietenkin uutena varianttina hiukan eri asia, mutta C tuskin yhtäkkiä alkaa myymään

Voi todeta, että ainakin jollakin tasolla @Slammer taitaa olla oikeassa. Alla Ilmavoimien tulevaisuuteen lähetetty viesti.

Sinne meni Bulgarian Gripen-kauppa.

Bulgaria might continue to operate MiG-29s for another 11 years
http://alert5.com/2017/05/26/bulgaria-might-continue-to-operate-mig-29s-for-another-11-years/
 
https://www.reservilaisliitto.fi/uutishuone/uutiset/kansa_haluaa_gripenin.37128.news

Kansa haluaa Gripenin

Gripen_E_Roll_Out.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mukaan on mahdollista, että Suomen Hornet-hävittäjien korvaava hankinta tehdään kahdesta eri maasta. Kahden hävittäjätyypin valintaa voidaan perustella silloin, kun harkittavissa olevilla konetyypeillä on tarkoitus suorittaa erilaisia tehtäviä ja varmistaa niiden huolto useista eri lähteistä. Olisiko Gripen näin ollen yksi mahdollinen vaihtoehto Suomelle?
 
Viimeksi muokattu:
Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mukaan on mahdollista, että Suomen Hornet-hävittäjien korvaava hankinta tehdään kahdesta eri maasta. Kahden hävittäjätyypin valintaa voidaan perustella silloin, kun harkittavissa olevilla konetyypeillä on tarkoitus suorittaa erilaisia tehtäviä ja varmistaa niiden huolto useista eri lähteistä. Olisiko Gripen näin ollen yksi mahdollinen vaihtoehto Suomelle?

No täällähän on täydellä varmuudella päätetty (ja väitelty) siitä kahden konetyypin laivueesta ja on tullut tuomio, että never ever.

Ainahan jotain diilejä ja kytkykauppoja voidaan yrittää tehdä ja/tai sitten Niinistön näkemys on vaan tarkoitettu pitämään pöydän puhtaana ja kilpailuasetelmat toimittajiin edullisina.
 
Olisiko Gripen näin ollen yksi mahdollinen vaihtoehto Suomelle?
Ei osana kahden eri tarjokkaan kauppaa. Pelkkä Gripen tai mitä Saab keksiikään ehdottaa mukaan. Tuskin kuitenkaan työntävät GlobaEyeja sotkemaan pakkaa vaikka Purasen mukaan RFQ (tarjouspyyntö) voisi sellaisia sisältää. Haussa on ensisijaisesti kaikkien suorituskykyjen täyttäminen itse hävittäjällä.
 
Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mukaan on mahdollista, että Suomen Hornet-hävittäjien korvaava hankinta tehdään kahdesta eri maasta. Kahden hävittäjätyypin valintaa voidaan perustella silloin, kun harkittavissa olevilla konetyypeillä on tarkoitus suorittaa erilaisia tehtäviä ja varmistaa niiden huolto useista eri lähteistä. Olisiko Gripen näin ollen yksi mahdollinen vaihtoehto Suomelle?

Villi veikkaus: lentueen verran F-35-koneita, jotka huollatetaan globaalissa huoltokoneistossa, ja isompi määrä Gripeneitä, jotka kootaan ja huolletaan Patrialla. Makes sense monella eri tavalla.
 
Back
Top