Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vasta tuli vastaan juttu, jossa puhe oli siirtynyt jo vuoden jälkipuoliskolle.Ensilentoa odotellessa....
En fantasioi vaan totean lakonisesti että Saabilla on tuossa projektissa kaikki pelissä jos haluaa jatkaa markkinoilla, en tosiaankaan manaa mitään onnettomuuksia.Vasta tuli vastaan juttu, jossa puhe oli siirtynyt jo vuoden jälkipuoliskolle.
Palstalla ollaan kyllä liian fiksaantuneita rysähdysfantasioihin. Eiköhän paljon tylsempien ongelmien viheliäinen hetteikkö ole realistisempi uhka.
28 år sedan första Gripen-kraschen: ”Jävlar, jävlar”
Krascher, kostnader, och krångel. SvD Näringslivs Tomas Augustsson guidar kring Jas Gripens spektakulära historia och blickar in i stridsplanets förarlösa framtid – till sjöss.
(Artikkeli maksumuurin takana)
https://www.svd.se/en-pilot-i-tva-bakslag-for-gripen-javlar-javlar-javlar
Hahaha voi vittu näitä ruotsalaisten juttuja, niillä ei 2006 ollut edes Link-16 käytössä, ei ihme että E-3 ei antanut kummoista tilannekuvaa. Tässä svedun kommentit vuoden 13 Flagistä:2006:
“During OCA missions we used our datalink between four-ships which gave us fantastic situational awareness – better than we were getting from the E–3. We were always on top of the air battle."
"After the exercise the US side told us that they would have to reassess the Swedish Air Force and its capabilities"
Oho, lukisin tästä yhteenotosta mielelläni lisää. Lyötyy varmaan hyvät lähteet?F-22 -pilotit huomasivat, että (ne C-mallin) Gripenit pääsivät hiipimään ROE:sta huolimatta epämiellyttävän lähelle ja käyttivät koneittensa vertikaaliulottuvuuden ylivoimaa irtautuakseen mukavammalle etäisyydelle (t/w ).
Laita käsirasvat takaisin kaappiin, osoittautui tuo(kin) paremmuus vähän epävarmaksi... (kts edellinen viesti)Edit: Olisiko tuon Gripenien oman datalinkin väitetty parempi tilannetietoisuus siinä, että viive tiedon jakamisessa on oleellisesti lyhyempi kuin Link -16:ssa? (Tämä on varmaan kipeä asia joilekin tunnustaa koska Saab on paskan kemiallinen merkki,
1. Oho, lukisin tästä yhteenotosta mielelläni lisää. Lyötyy varmaan hyvät lähteet?
2. Laita käsirasvat takaisin kaappiin, osoittautui tuo(kin) paremmuus vähän epävarmaksi... (kts edellinen viesti)
Hahaha voi vittu näitä ruotsalaisten juttuja, niillä ei 2006 ollut edes Link-16 käytössä, ei ihme että E-3 ei antanut kummoista tilannekuvaa. Tässä svedun kommentit vuoden 13 Flagistä:
Gamer", a 172nd Fighter Sqn pilot who has participated in all three of Sweden's Red Flag exercises with the Gripen, is clear about some of the developments made since the first visit to Nellis five years ago: "In 2008, the Gripens were not Link 16-capable and we had to rely on our Swedish-made fighter-to-fighter link, but this year we had the ability to use the Link 16. This gave us much-improved situational awareness of the entire combined air operation, and the enhanced ability for easier information-sharing and targeting."
https://www.flightglobal.com/news/a...n-hails-gripens-evolution-at-red-flag-383561/
Väännetään rautalangasta:1. On näitä täälläkin joskus vatvottu jossain ketjussa kymmeniä tai satoja sivuja sitten. Pilottien kommentteja muistaakseni (ai niin, mutta jos ne ovat ruotsalaisia niin niitä ei voi uskoa).
2. Ei täällä rasvaa tarvita, ellei sitten ketjuun kun narisee. Hiekkaa tuntuu ainakin olevan hammasrattaissa. Parvilinkki antaa tilannekuvaa parven havaintoalueelta. LINK-16 keskuksena toimivan AWACS -koneen muodostama havaintopiiri on laajempi. Parvilinkin on tarkoitus toimia osana suurempaa kokonaisuutta, jolloin kokonaiskuva on parempi.
Nyt sitten väitän jotain: parvilinkin jakama tieto päivittyy parven sisällä vikkelämmin kuin tieto, joka kulkee vain LINK-16:n välityksellä. Miksi F-35:ssa on MADL? Koska se jakaa tietoa monella tapaa nopeammin, paremmin ja käyttökelpoisemmin kuin LINK-16 (olisiko vaikka ihan maalinosoitustieto, osa parvesta passiivimoodissa lentely tai sensorihavaintojen jakaminen noin yleensä). F-35 -parvi tarvitsee silti yhteyden kokonaisuuteen ja siinä LINK-16 on nykyisellään käyttökelpoinen kanava, koska juuri muuta ei vielä ole. Siksi myös Gripeniin rakennettiin NATO -kelpoinen LINK-16 -yhteensopivuus. Tosin tämän tiedät varmasti paremmin kuin allekirjoittanut.
Ruotsalaiset ottivat parvilinkin käyttöönsä ensimmäisinä. Sori siitä. Muut voivat luonnollisesti kehittää nyt ja jatkossa parempiakin linkkejä kuin mitä svedut saavat kuunaan kyhättyä kasaan.
Väännetään rautalangasta:
Ruotsalaisten kommentti vuoden 2006 harjoituksesta: "meidän parvilinkki ihan saamarin hyvä, paljon parempi tilannekuva kuin AWACSista tuleva"
Ruotsalaisten kommentti vuoden 2013 harjoituksesta: "hommat on menneet paljon etteenpäin, nyt meilläkin on käytössä Link-16, joten pääsemme hyödyntämään myös muiden jakamaa tilannekuvaa"
Tuohan tarkoittaa suomeksi sitä, että vuoden 2006 harjoituksessa AWACSista "tilannekuva" on jaettu radiolla, koska ruotsalaisten koneet eivät ole jutelleet muiden harjoitukseen osallistuneiden koneiden kanssa.
Siksi on hieman koomista hehkuttaa oman parvilinkin erinomaisuutta jos "unohtaa" jättää tuollaisen pikku detaljin mainitsematta. Muuten kirjoittamasi on kyllä asiaa linkkien osalta, Saab -lasit ehkä vain estivät näkemästä tuon kommentin koomisuuden.
Ps. F-35ssa on MADL koska se on häivekone. MADL on suunnattavana linkkinä paljon vaikeampi havaita ja häiritä kuin ympärisäteilevä Link-16. Tuosta syystä F-22ssa ei ole Link-16a ollenkaan. (Jälkiviisasteluna typerä temppu)
Ja veikkaat väärin. Et kysynyt miksi F-35:ssa on parvilinkki, vaan kysyit miksi F-35:ssä on MADL. MADL (erittäin suuntaava) siinä on nimenomaan siksi, että se on suunniteltu häivekoneeksi. Muutenhan siinä voisi olla vaikka svedujen TIDLS -tyylinen (puolisuuntaava tai suuntaava) jonka kantama on pidempi, mutta joka on MADLia helpommin havaittava. emissioiden kontrollointi on aika olennainen osa sitä häivettä.Onko F-35:ssa MADL eli kehittynyt parvilinkki siksi, että
A) se on häivekone (tm)
B) parvilinkki ja erityisesti kehittynyt sellainen on itsessään SE juttu, mistä myös ja ehkä erityisesti häivekoneet hyötyvät nyt ja jatkossa?
Veikkaan muuten jälkimmäistä.
The Gripen data link system (TIDLS), along with a Link 16 or National Data Link provide the following capabilities:
http://saab.com/air/gripen-fighter-system/gripen/gripen/the-fighter/Gripen-NG/
- Data link within the Tactical Air Unit
- Data link between Gripen E, AEW&C and C2 centries on ground or at sea
- Data link with Forward Air Controller
Ei tuo mielestäni ole semantiikkaa koska parvilinkitkään eivät ole veljiä keskenään. F-35:ssä on MADLin tyylinen linkki mainitsemistani syistä (häivekoneessa myös datalinkin on oltava mahdollisimman vaikeasti havaittava) Gripenissä taas on TIDLS ja siinäkin varmasti on omat hyvät puolensa. (Ainakin se on luullakseni halvempi toteuttaa koska antenneja ei tarvita yhtä useita).OMG tätä semantiikan suota juupaseipäsmaassa. Eli on ilmeisesti hieman hankalasti ymmärrettävä sana, esim. "Onko F-35:ssa MADL eli kehittynyt parvilinkki siksi, että..." Ja sitten siellä lukee se "kehittynyt parvilinkki", joka löytyy myös vastausvaihtoehdosta B.
@Gyllis1 :
Fe lankaa: MADL on kommentissani "kehittynyt" parvilinkki. Kehittyneen siitä tekee juuri suuntaavuus sekä suuri tiedonsiirtokapasiteetti, mitä en ikävä kyllä maininnut ja satutin ilmeisesti joidenkin tunteita tällä pois jättämisellä kovasti. Oletin erheellisesti, että tämä olisi ollut ns. yleisesti tiedossa oleva asia. MADL on uusin käytössä oleva parven viestintään käytetty linkkijärjestelmä.
Toki kehittynyt parvilinkki voi olla myös vähemmän suuntaava kuin MADL, mutta sellaista ei ole F-35:ssa, mikä on tässä se clou. Eli F-35:een on asennettu parvilinkiksi viimeistä huutoa oleva MADL, joku muu kone voi olla varustettu jollakin muulla parvilinkillä. Ja koska järjestelmä on uusi ja hieno, sitä on haluttu integroida myös muihin uusiin häivekoneisiin, tosin jossain vaiheessa hankkeelle painettiin jarrua (F-22 noin 2010).
Onko MADL eli Multifunction Advanced Data Link parvilinkki vai ei? Minusta on. Ja vieläpä kehittynyt sellainen. Jos se on jotain muuta, niin sille tarvitaan uusi määrite kuvaamaan sitä, valitettavasti maatiaisuuttani en sellaista tiedä olevan.
Ja uudestaan (read my lips): Onko F-35:ssä kehittynyt parvilinkki (erittäin tarkasti suuntaava ja suuren tiedonsiirtokapasiteetin omaava MADL) siksi, että
A) se on häivekone (tm)
B) parvilinkki ja erityisesti kehittynyt sellainen on SE juttu, mistä myös ja ehkä erityisesti häivekoneet hyötyvät nyt ja tulevaisuudessa?
Fe lankaa ajattelun tueksi B -vaihtoehtoa lukiessa: jos meillä on tyypin x häivekone, jossa ei ole parvilinkkiä eikä varsinkaan kehittynyttä sellaista, onko se kyvykkäämpi kuin saman tyypin häivekone, jossa on parvilinkki ja vieläpä kehittynyt sellainen?
---
Palataan langan aiheeseen, mutta pysytään parvilinkeissä kun on vauhtiin päästy.
Uuden Gripen -mallin parvilinkistä ja verkottumisominaisuuksista ei olla kerrottu selaamissani Saabin mainospamfleteissa mielestäni kovin kattavasti. Yleensä on laitettu pari kivaa kuvaa, jossa näytetään piirroksen avulla sensoriverkostoihin ja parven toisiin koneisiin kytkeytymistä. Tekstissä puhutaan kehittyneestä verkottumisesta ja oikeastaan "verkkokeskeisestä sodankäyntikyvystä", mutta ei kerrota juurikaan tarkemmin keinoista, jolla tämä verkottumisen taso saavutetaan ja kuinka hyvä juttu se oikeastaan on. Sensoridatan jakaminen ja saaminen muiden toimijoiden kanssa on havainnollistettu yksinkertaisella tavalla piirroskuvissa. TIDLS (onko tänä sama kuin vanhemmissa koneissa vai uudempi versio) ja NATOyhteensopivuus (Link 16) vilahtavat teksteissä.
Ei tuo mielestäni ole semantiikkaa koska parvilinkitkään eivät ole veljiä keskenään. F-35:ssä on MADLin tyylinen linkki mainitsemistani syistä (häivekoneessa myös datalinkin on myös oltava mahdollisimman vaikeasti havaittava) Gripenissä taas on TIDLS ja siinäkin varmasti on omat hyvät puolensa. (Ainakin se on luullakseni halvempi toteuttaa koska antenneja ei tarvita yhtä useita).
Parvilinkkejä totta kai molemmat, tykkäät nyt vain vissiin vängätä etkä haluakaan ymmärtää mistä puhun... Eivätkä nuo sinun mielenpahoitusjuttusi kyllä kauheasti vie tätä keskustelua eteenpäin.
Omituisen kalliilla yrittivät käytettyjä F-16 koneita kaupata jos tosiaan noin.Uutisia Saab-teemalla flight-globalista. Laitetaan tänne.
Bulgaria olikin tuossa yllä jo mainittu
Gripen tops shortlist for Bulgarian fighter deal
https://www.flightglobal.com/news/articles/gripen-tops-shortlist-for-bulgarian-fighter-deal-436639/
Sources in Sofia indicate that the Swedish offer was preferred because its approximately €511 million ($558 million) price tag was less than the F-16 bid, which was valued at around €767 million.
Reuters: The Black Sea country’s interim government approved the results of a tender to purchase at least eight Gripen jets for as much as 1.5 billion lev ($835 million)
Ensimmäinen varmaan pelkät koneet, jälkimmäinen hinta koko toimitus.
Hmmmm käytettyjen F-16:n hinnat ovat tosiaankin pompanneet pilviin, jos artikkelin luvut ovat oikein. Muutama vuosi sitten samainen Portugali myi 12 käytettyä konetta Romaniaan hintaan 250 miljoonaa, nyt pyysivät kahdeksasta koneesta melkein 800?
http://www.upi.com/Portugal-selling-F-16s-to-Romania/79441381861121/
Sept 24/12: From Portugal. Romania apparently outbids Bulgaria for 12 PoAF F-16s, offering EUR 600 million over 5 years for the jets (EUR 125 million) and associated training and maintenance (EUR 475 million). The planes will arrive in 2016, by which time Romania’s pilots will also be fully trained.