Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joo mutta tuskin on pelkoa tasatilanteesta. F-35:n uudet ominaisuudet ovat ylivertaiset.
Joo mutta tuskin on pelkoa tasatilanteesta. F-35:n uudet ominaisuudet ovat ylivertaiset.
Gripukka on ilmassa.
Foorumilla lasketaan odottaen sekunteja tömähdykseen, melkein kuin Apollo-laskeutumista kuuhun
Ehkä projekti on ollut sittenkin aikataulussa koko ajan..? : )
Its acceleration performance is impressive with smooth handling.
Mahtaako enää olla, kun koneeseen lyödään rojut kiinni? Epäilyttävää.
Pressissä sanoivat, että 39-8 on raskaampi kuin tuotantokoneet, koska se on perusteellisesti instrumentoitu ja johdotettu. (Vai meinasitko aselastia)
Nimenomaan aselastia, ja jossakin määrin myös maalinosoitussäiliöitä ja lisäpolttoainetankkeja. Mahtoiko sisäinenkään polttoainekuorma olla maksimissaan 40 minuutin ensilennolla?
No siis tietenkään ensilennolla koneessa ei ole ylimääräistä kuormaa, niinkuin ei millään muullakaan ensilennolla koskaan. Tankit tuskin täynnä, jos ollaan menty matalilla nopeuksilla 13.000 jalassa 40 minuuttia plus hiukan normaalia isommat reservit.
Mutta koska kyseessä on ammattimainen Gripen-koelentäjä, hän osaa varmasti suhteuttaa kokemansa moottoritehon ja käsiteltävyyden täsmälleen vastaavaan kuormaan C-mallilla. Tällöin hänen vastauksensa on joko a) markkinointipuhetta tai b) objektiivinen kokemuksen tuoma luonnehdinta, taikka molempia. Moottoritehon kasvu 404->414 on kuitenkin erittäin selkeä muutos erityisesti ilman täyttä 16-17t massaa, joten luultavasti molempia.
Sitten kun täysi lentoonlähtöpaino on aikanaan testissä, muutos on silloinkin luultavasti huomattava kokeneelle pilotille. Mitä FBW:n analyysiteksteistä oleme C:n osalta lukeneet, pilotilla on täydelläkin kuormalla aika paljon vapauksia koneen ksittelyn suhteen, rajoittimet vain alempana niinkuin muissakin koneissa. On nää toista maata kuin aikaisempien vuosikymmenten analogiset alumiinikoneet muuttumattomine siipi- ja ohjainprofiileineen.
En itse pidä Gripen E:n tehonlisäystä järin suurena uudistuksena. Moottorin teho on kasvanut vain noin neljä prosenttiyksikköä enemmän kuin koneen tyhjäpaino. Gripen ei ole ennenkään ollut tunnettu hyvästä thrust/weight-suhteesta, aikalaisista mm. F-16 ja Hornet ovat suorituskykyisempiä siinä suhteessa. Nyt ollaan jääty entistä enemmän jälkeen esim. Typhoonista.
Teho jälkipoltolla
F414: 22 000 lbf (lähde: GE)
Volvo RM12: 18 100 lbf (lähde: Wiki)
Gripen E:n moottori on siis n. 21,5 prosenttia tehokkaampi kuin C/D Gripenissä.
Tyhjäpaino
Gripen E: 8 000 kg (lähde: Saab)
Gripen C/D: 6 800 kg (lähde: Saab)
Gripen E:n tyhjäpaino on siis n. 17,6 prosenttia enemmän kuin C/D Gripenin.
En itse pidä Gripen E:n tehonlisäystä järin suurena uudistuksena. Moottorin teho on kasvanut vain noin neljä prosenttiyksikköä enemmän kuin koneen tyhjäpaino. Gripen ei ole ennenkään ollut tunnettu hyvästä thrust/weight-suhteesta, aikalaisista mm. F-16 ja Hornet ovat suorituskykyisempiä siinä suhteessa. Nyt ollaan jääty entistä enemmän jälkeen esim. Typhoonista.