Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Teinkö telineet turhaan?Oletteko miettineet mahdollisuutta, tai löytäneet netistä todisteita, että E:n ensilento olisi lavastettu? Menee samaan luokkaan kuin kuulentosalaliitot, mutta uskovathan jotkut niihinkin...
Joo, kyllä ne taisi lyhyempiäkin keikkoja heittää, muistatko yhtään kuinka kauan olivat lennossa tuolloin?
39-8:n muotoon tuo lisäjykevyyttä oikealla kyljellä oleva "vatsaevä" (ilmanottoaukon alareunassa maalinosoituspodin normipaikalla) Mikä lie? Vasemmalla puolella vastaavassa kohdassa on tykki.
First deliveries of production aircraft are due in 2019. Initial aircraft for Sweden will have the MS21 software load that provides a basic air-to-air fighter capability, but by the end of 2023 the first true multi-role squadron with the full-specification MS22 software is scheduled to become operational. The Swedish air force plans to have all six of its fighter squadrons operating 60 Gripen Es with MS22 by 2026.
Tästä smartphonesta puuttuu ilmasta maaan -appi 2023 asti
Tästä kuvasta löysin vasemmasta alanurkasta. Vivun asennot ovat "ENG PERF: ECON - NORM - COMBAT", joista viimeinen on peitetty kannella.
EDIT: lisäksi oikealla on tosiaan vielä erikseen "PEACE/WAR"-vipu, joka käsittääkseni heittää siviilimajakat pois päältä ja siirtää avioniikat sotamoodiin tms.
Pahoittelut muuten, että vastaus viipyi, olin naisten rantalentopallomaajoukkueen kanssa rentoutusretriitillä Ipanemalla ja en saanut sen siunaaman rauhaa, että olisin päässyt postaamaan.
Pics, or it did not happen! - voi laittaa minkkiketjuun...
Jonnekin se suurempi polttoainemäärä pitää mahduttaa. Gripen E:n laskutelineiden sijaintiahan muutettiin enemmän rungon sivuille. Keskellä siis lienee suuremmat säiliöt.Onko tämä vain omaa kuvitelmaani, vai onko uusi Gripen E koon kasvun myötä saanut vähän Viggenin sukunäköä? Kone on pidemmän, rotevamman ja suuremman oloinen kuin vanha pieni ja sirpsakka Gripukka. Ennen kaikkea selkä on pidempi kuin vanhassa.
Selkeitä side-by-side kuvia / päällekkäisiä diagrammeja ei taida vielä löytyä.
Muoks. Vanhan Gripenin pituus siis 14,1 metriä, uuden 15,2 metriä.
Muoks 2. Ja Viggen 16,4 metriä.
Vanha Gripen
Viggen
Uusi Gripen
Jonnekin se suurempi polttoainemäärä pitää mahduttaa. Gripen E:n laskutelineiden sijaintiahan muutettiin enemmän rungon sivuille. Keskellä siis lienee suuremmat säiliöt.
Gripenissä on erikoisessa paikassa ilmajarrut verrattuna muihin koneisiin. Ne sijaitsevat moottorin sivuilla toisin kuin yleensä hävittäjissä jossa yksi iso ilmajarru on selässä.
Ei tuo nyt ole sama mutta omanlaisensa kuitenkin.F-16 on about sama kuin Gripen. Tuon ratkaisun etu on ainakin se, että se muuttaa aerodynamiikkaa huomattavasti vähemmän kuin selkäjarru, eikä synny momenttia. Iso selkäjarru saattaa sitten olla tehokkaampi.
http://aviationweek.com/awin-only/sweden-boosts-spending-dispersed-operations
"The Swedish Air Force is plowing SEK2 billion (U.S.$230 million) into new equipment to allow it to resume Cold War–style operations from road runways. The money is being invested in equipment for snow clearance and rapid runway repairs"
Ei tuo nyt ole sama mutta omanlaisensa kuitenkin.
The important issue of how much relaxed static longitudinal stability is optimal for various configurations was consistently, by internal as well as from external sources, answered with a neutral static margin for the wing-tail configuration and something like minus10 percent for the delta canard, and such a value was chosen, in regard to the reference point (25 percent Mean Aerodynamic Cord, MAC).
Adopting negative stability means that the center of gravity (cg) can be placed well back behind the aerodynamic center, which in turn for a canard layout opens up a greater degree of freedom in arranging the installation of internal systems and engine in such a way that an optimal cross sectional area distribution and thus low supersonic wave drag at the selected Mach number value, can be achieved
The wing can be located more forward on the fuselage and a long and slender tail cone, quite unlike the abrupt ending found on the Viggen, and without the horizontal tail adding unwanted volume to the area distribution, can be designed. This will contribute to a low aft body drag, and will also offer an extremely good position for large efficient air brakes, exhibiting marginal trim transients when deployed