Gripen E/F

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oletteko miettineet mahdollisuutta, tai löytäneet netistä todisteita, että E:n ensilento olisi lavastettu? Menee samaan luokkaan kuin kuulentosalaliitot, mutta uskovathan jotkut niihinkin... ;)
 
Oletteko miettineet mahdollisuutta, tai löytäneet netistä todisteita, että E:n ensilento olisi lavastettu? Menee samaan luokkaan kuin kuulentosalaliitot, mutta uskovathan jotkut niihinkin... ;)
Teinkö telineet turhaan?
(lue: salaliitto, uudet laskutelineet, muuten vanha)
 
Vanha kone ilman muuta! Ensilento olisi voinut olla 1985 samanlaisella koneella ja kukaan ei olisi korvaa lotkauttanut, että onpa nykyaikaista. Kiinan J-21 näyttää paljon uudemmalta, samoin F-35. Ei näin Saab. Olisitte edes maalanneet sen jollain stealth-mustalla. Miksi sitä airframea ei yhtään voitu uudistaa? Edes vähän kulmikkaammaksi, ettei nyt ihan näytä, että 1970-luvun konetta hypetetään. Kyllä vaan tulee keisarin uudet vaatteet mieleen. Ei puutu kuin että joku ääneen huutaa, että MV??!!. Ei jatkoon. Mieluummin Super Hornet meille, eihän tässä oo mitään järkeä
 
Joo, kyllä ne taisi lyhyempiäkin keikkoja heittää, muistatko yhtään kuinka kauan olivat lennossa tuolloin?

Ei aavistustakaan. Satuin paikalle puolivahingossa ja näin vain yhden kierroksen laskeutumiset.

39-8:n muotoon tuo lisäjykevyyttä oikealla kyljellä oleva "vatsaevä" (ilmanottoaukon alareunassa maalinosoituspodin normipaikalla) Mikä lie? Vasemmalla puolella vastaavassa kohdassa on tykki.

Maalinosoituspodin ripustin.

LNlG0Jtl.jpg
 
https://www.ainonline.com/aviation-...generation-prototype-leads-gripen-renaissance

"Based on RTCA 1788/C civilian standards, the DIMAavionics architecture allows developers to concentrate on software functions without having to take into account how they might affect the aircraft’s systems–in much the same way as app developers can plug in functionality to smartphones. Not only does this speed the pace of initial development, but in the future it will permit the rapid insertion of new technology and functionality without the need to re-qualify flight-critical systems every time."

"Sweden’s neighbor and increasingly close defense ally Finland has a requirement for between 48 and 60 aircraft to replace its Boeing F-18 Hornet fleet. The program is at the RFI (request for information) stage and the Gripen E is seen as ideal for the kind of advanced missions that the Finnish air force is seeking to undertake. The synergies of operating the same type of aircraft as Sweden in an increasingly integrated defense network are also part of the Gripen E’s attraction."
 
Tästä smartphonesta puuttuu ilmasta maaan -appi 2023 asti :eek:
First deliveries of production aircraft are due in 2019. Initial aircraft for Sweden will have the MS21 software load that provides a basic air-to-air fighter capability, but by the end of 2023 the first true multi-role squadron with the full-specification MS22 software is scheduled to become operational. The Swedish air force plans to have all six of its fighter squadrons operating 60 Gripen Es with MS22 by 2026.
 
Tästä smartphonesta puuttuu ilmasta maaan -appi 2023 asti :eek:

Jokseenkin mielenkiintoista, kun kuitenkin tutkaa on lennätetty jo teknologiademonstraattori NG:ssä. Tosin emme taida olla hankkimassakaan rynnäkkökonetta, ensisijassa, joten ei niin iso ongelma.
 
Tästä kuvasta löysin vasemmasta alanurkasta. Vivun asennot ovat "ENG PERF: ECON - NORM - COMBAT", joista viimeinen on peitetty kannella.

EDIT: lisäksi oikealla on tosiaan vielä erikseen "PEACE/WAR"-vipu, joka käsittääkseni heittää siviilimajakat pois päältä ja siirtää avioniikat sotamoodiin tms.

Kiitoksia vastauksesta! Tuollahan nuo näkyvät ja näkyy olevan vielä myös "EMGY THROTTLE" -kytkin lisäksi hieman edempänä.

Pahoittelut muuten, että vastaus viipyi, olin naisten rantalentopallomaajoukkueen kanssa rentoutusretriitillä Ipanemalla ja en saanut sen siunaaman rauhaa, että olisin päässyt postaamaan.
 
Pahoittelut muuten, että vastaus viipyi, olin naisten rantalentopallomaajoukkueen kanssa rentoutusretriitillä Ipanemalla ja en saanut sen siunaaman rauhaa, että olisin päässyt postaamaan.

Pics, or it did not happen! :) - voi laittaa minkkiketjuun... ;)
 
Onko tämä vain omaa kuvitelmaani, vai onko uusi Gripen E koon kasvun myötä saanut vähän Viggenin sukunäköä? Kone on pidemmän, rotevamman ja suuremman oloinen kuin vanha pieni ja sirpsakka Gripukka. Ennen kaikkea selkä on pidempi kuin vanhassa.

Selkeitä side-by-side kuvia / päällekkäisiä diagrammeja ei taida vielä löytyä.

Muoks. Vanhan Gripenin pituus siis 14,1 metriä, uuden 15,2 metriä.
Muoks 2. Ja Viggen 16,4 metriä.

Vanha Gripen

AIR_JAS-39_Gripen_Top_Smokewinders_lg.jpg


200132639.jpg


JAS_Gripen.jpg



Viggen

flyg20sept-07.jpg


Saab-AJS-37-Viggen_2_c_-Swedish-Air-Force-Historic-Flight---Daniel-Drakes-_-Jan-Jo__rgensen_01.jpg



Uusi Gripen

DCbUSDAUAAYNAEe.jpg:large


DCXFM-KW0AEgR5f.jpg:large



DCWe7ThXsAAmh9T.jpg:large
Jonnekin se suurempi polttoainemäärä pitää mahduttaa. Gripen E:n laskutelineiden sijaintiahan muutettiin enemmän rungon sivuille. Keskellä siis lienee suuremmat säiliöt.

Gripenissä on erikoisessa paikassa ilmajarrut verrattuna muihin koneisiin. Ne sijaitsevat moottorin sivuilla toisin kuin yleensä hävittäjissä jossa yksi iso ilmajarru on selässä.

Tässä Gripen:
saaf%20gripens.jpg


Typhoon:
airbrake+chute+typhoon.jpg

Eagle:
F-15E_890495_SEDT_KOQU_27June2008_KenMiddleton_DSC_4610.jpg

Hornet:
1636381.jpg
 
Jonnekin se suurempi polttoainemäärä pitää mahduttaa. Gripen E:n laskutelineiden sijaintiahan muutettiin enemmän rungon sivuille. Keskellä siis lienee suuremmat säiliöt.

Gripenissä on erikoisessa paikassa ilmajarrut verrattuna muihin koneisiin. Ne sijaitsevat moottorin sivuilla toisin kuin yleensä hävittäjissä jossa yksi iso ilmajarru on selässä.

F-16 on about sama kuin Gripen. Tuon ratkaisun etu on ainakin se, että se muuttaa aerodynamiikkaa huomattavasti vähemmän kuin selkäjarru, eikä synny momenttia. Iso selkäjarru saattaa sitten olla tehokkaampi.

tmk6i.jpg
 
Ei tuo nyt ole sama mutta omanlaisensa kuitenkin.

Aerodynaamisesti aika sama; vastus koneen takapäässä ilman sivuttaista tai pystysuuntaista ohjausvaikutusta.

Tässä vanhaa tarinaa Gripenin ratkaisusta:

http://raf-fly.blogspot.fi/p/aerodynamic-highligths-of-fourth.html
The important issue of how much relaxed static longitudinal stability is optimal for various configurations was consistently, by internal as well as from external sources, answered with a neutral static margin for the wing-tail configuration and something like minus10 percent for the delta canard, and such a value was chosen, in regard to the reference point (25 percent Mean Aerodynamic Cord, MAC).

Adopting negative stability means that the center of gravity (cg) can be placed well back behind the aerodynamic center, which in turn for a canard layout opens up a greater degree of freedom in arranging the installation of internal systems and engine in such a way that an optimal cross sectional area distribution and thus low supersonic wave drag at the selected Mach number value, can be achieved

The wing can be located more forward on the fuselage and a long and slender tail cone, quite unlike the abrupt ending found on the Viggen, and without the horizontal tail adding unwanted volume to the area distribution, can be designed. This will contribute to a low aft body drag, and will also offer an extremely good position for large efficient air brakes, exhibiting marginal trim transients when deployed
 
Super Hornet Block III:n uutta tulemista koskeva uutisointi povailee muuten hyvää Gripenillekin; se nostaa huomattavasti prospektia sille, että F414 EPE kehitys ja tuotteistus rahoitetaan jossain vaiheessa.
 
Back
Top