Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Super Hornet Block III:n uutta tulemista koskeva uutisointi povailee muuten hyvää Gripenillekin; se nostaa huomattavasti prospektia sille, että F414 EPE kehitys ja tuotteistus rahoitetaan jossain vaiheessa.
Ilmeisesti homma on vähän sama kuin Rafalen kanssa: pilotit eivät kaipaa uutta moottoria mutta paine tulee markkinoilta kun koko ajan pitää päivittää ja tarjota jotain uutta, vaikka se olisi vaan uusi maalaus ja pari näyttöä lisää...Ainakaan toistaiseksi EPE-moottorista ei ole solmittu kehityssopimusta, vaikka USN onkin tilannut Block III:n. Alun perinhän tuota EPE-moottoria kai suunniteltiin Advanced Super Hornetiin, mutta USN päätyi sitten hieman vähemmän kunnianhimoiseen (ja halvempaan) Block III:een. EPE-moottorin kehityksen viivästyttämisessä tarkoituksellisesti ei ole mitään järkeä, kun nyt rakennettaviin koneisiin joudutaan hankkimaan "tavallinen" F414, jotta koneet pystyvät ylipäätään lentämään.
Hienoa. Enää noin 7998 testilentoa F-35:tä perässä.
Hienoa. Enää noin 7998 testilentoa F-35:tä perässä.
Jeps.Tuon kyllä täytyy olla maailmanhistorian tehottomin koelento-ohjelma, kiitos JSF-hankkeen rakennetaan ensin ja kokeillaan sitten -mekaniikan : )
Sillä saatiin juuri oikeanlaista tietoa, mitä tähän asti kukaan ei ole vaivautunut palstalle kaivamaan. F-22:n 3500 ja Gripen E:n suunnitellut 1200. Nyt alkaa näyttää järkevältä pelkän softastandardin hokemisen sijaan.Itse asiaan - jokainen varmaankin ymmärtää, että @magitsu kuittailu oli trollailua?
Tai oliko harmiton muistutus siitä, että koelento-ohjelma on alkuvaiheessa. Kertooko lukijasta vai kirjoittajasta miten kirjoitukset subjektiivisesti kokee?
Ei aina kannattais vaan kannattais antaa olla vaan.Mutta kyllä 8x liioittelu minusta on trollaamista. Ja sen myös sitten sanon.
Ei aina kannattais vaan kannattais antaa olla vaan.
En edes ajatellut laittaessani noin pitkälle. Tuli vain hetki aikaisemmin vastaan se, että F-35:lla on 8000 tuntia testilentoja takana. Olisihan se ehkä pitänyt arvata, että asia otetaan kirjaimellisesti. Minua ei ensisijaisesti kiinnosta paljon Gripukka vaatii vaan, että valmistuuko ylipäänsä ajoissa.Mielestäni olisi hassua, jos palaisi kolmen vuoden kuluttua muistuttelemaan magitsulle, ettei Gripen tarvinnutkaan 8000 koelentoa.
Gripen ei sovi millekään maalle, koska tikkaille ei voi mennä, jos moottori on käynnissä. Tämä olisi kuitenkin helposti korjattavissa.
Oletko varma?Gripen ei sovi millekään maalle, koska tikkaille ei voi mennä, jos moottori on käynnissä. Tämä olisi kuitenkin helposti korjattavissa.
Oletko varma?
Olisi ainakin mahdollista hoitaa homma siten, että tikkaiden puoleinen ilmanottoaukko voidaan tukkia moottorin käydessä tyhjäkäynnillä maassa ihan kokonaan jollain läpällä. Moottori pysyisi taatusti käynnissä yhdelläkin aukolla ihan helposti. Sama pätee tietysti moneen muuhunkin koneeseen, mutten tiedä onko yhdessäkään koneessa sellaista järjestelyä. Mikäli ei ole lienee syynä se ettei sitä ole katsottu tarpeelliseksi, eli ei tuottaisi hyötyä.