Patu
Kenraali
Vähenee vaihtoehdot : )
Eli HX = EF Typhoon? Saatiinpahan tähänkin ratkaisu. Sitten Laivue 2020:n kimppuun!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vähenee vaihtoehdot : )
En näe liiemmin syytä, miksi tuollaiseen järjestelyyn pitäisi mennä. Jo vähänkään isompi tankkaus ja/tai uudelleenaseistus kestää useita minuutteja, joten moottorin sammuttaminen, lentäjän vaihtaminen ja moottorin uudelleenkäynnistäminen ei käytännössä aiheuttane ongelmia.
Todellisissa kiiretilanteissa ja vähäisten resurssien vallitessa lentäjä tuskin edes poistuisi ohjaamosta vaan vetäisi huiviin pari tablettia deksamfetamiinia.
Portailla voi olla lentäjä tai deksaa tuova mekaanikko. Tai joku tuo ruokaa tai noutaa lentohistoria muistivälineen ja antaa uuden. Moottorin sammutus ja käynnistys olisi aika turha ja pitkä tauko, jos esim täytöt on jo valmiita
Oletko varma?
Olisi ainakin mahdollista hoitaa homma siten, että tikkaiden puoleinen ilmanottoaukko voidaan tukkia moottorin käydessä tyhjäkäynnillä maassa ihan kokonaan jollain läpällä. Moottori pysyisi taatusti käynnissä yhdelläkin aukolla ihan helposti. Sama pätee tietysti moneen muuhunkin koneeseen, mutten tiedä onko yhdessäkään koneessa sellaista järjestelyä. Mikäli ei ole lienee syynä se ettei sitä ole katsottu tarpeelliseksi, eli ei tuottaisi hyötyä.
Oletko varma?
Olisi ainakin mahdollista hoitaa homma siten, että tikkaiden puoleinen ilmanottoaukko voidaan tukkia moottorin käydessä tyhjäkäynnillä maassa ihan kokonaan jollain läpällä. Moottori pysyisi taatusti käynnissä yhdelläkin aukolla ihan helposti. Sama pätee tietysti moneen muuhunkin koneeseen, mutten tiedä onko yhdessäkään koneessa sellaista järjestelyä. Mikäli ei ole lienee syynä se ettei sitä ole katsottu tarpeelliseksi, eli ei tuottaisi hyötyä.
En näe liiemmin syytä, miksi tuollaiseen järjestelyyn pitäisi mennä. Jo vähänkään isompi tankkaus ja/tai uudelleenaseistus kestää useita minuutteja, joten moottorin sammuttaminen, lentäjän vaihtaminen ja moottorin uudelleenkäynnistäminen ei käytännössä aiheuttane ongelmia.
Todellisissa kiiretilanteissa ja vähäisten resurssien vallitessa lentäjä tuskin edes poistuisi ohjaamosta vaan vetäisi huiviin pari tablettia deksamfetamiinia.
Jos tutkaa ja elsoa halutaan pitää käynnissä maassa, niin sähkön ja jäähdytyksen takia minimikierrokset ei ehkä riitä (?).
Kaksi lämpöpumppua hoitaa viilennyksen. Siitähän saisi kätevästi myös puhdasta juomavettä pilotille tai lantrinkia mekaanikolle
http://saab.com/fi/region/korea/about-saab/stories/saab-korea-stories/2014/saab-unveils-gripen-e/
Pakko kysyä. Trollaatko tarkoituksella?
Ei ei ei ei ja ei!Portailla voi olla lentäjä tai deksaa tuova mekaanikko. Tai joku tuo ruokaa tai noutaa lentohistoria muistivälineen ja antaa uuden. Moottorin sammutus ja käynnistys olisi aika turha ja pitkä tauko, jos esim täytöt on jo valmiita
Luultavasti. Vanhassa C:ssä se on ohjaamossa: (kohta 04:40)Tehtäväpaketti/kovalevy/tms menee ihan muualle ko ohjaamoon. Uusissa varmaan puikataan vaan datakaapeli kiinni.
Luultavasti. Vanhassa C:ssä se on ohjaamossa: (kohta 04:40)
Näkökulma: Paperilennokki Gripen olisi ollut katastrofi puolustuksen uskottavuudelle
http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201707022200238130_u0.shtml
Jep, juuri tällä tavalla mielikuva-operaatio toimii. Vaikka sisällöllä ei olisi mitään yhteyttä HX-hankkeeseen, niin se vapauttaa joukot tekemään omia mielikuvajohtopääöksiä ja rummuttamaan niitä, jolloin "yleinen mielipide" ohjautuu kirjoittajan tai hänen taustavoimansa haluamaan suuntaan.
Jos sitten taas puhutaan Gripen E:stä, niin mikä yhteys Ainolan jutulla mahtaa olla siihen ja toisaalta HX-hankkeeseen? Jos siis puhutaan faktoista, nykyajasta ja tulevaisuudesta?
Incomplete and faulty
– a comment to the Norwegian aircraft procurement
December 10, 2008
The arguments put forward seemed to have very little, or no, establishment in the preceding procurement process. We did not recognize ourselves in the assessment of Gripen’s operational capacity or the description of its costs. It sounded like the description of another aircraft.
Kun Norja päätyi F-35:een, se tapahtui jännän mutkan kautta. Oli annettu neljä tehtävää ja niihin liittyvät vaatimukset. Saab loihti niihin oman näkemyksensä mukaan kilpailukykyiset vastaukset, minkä seurauksena tehtävänantoa muutettiin päätöksentekovaiheessa, jotta Saabin antamat parametrit eivät enää pätisi. Mitä se kertoo?
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0D/D9/F5/wkr0009.pdf
Tiedämme, mitä USA:n Oslon lähetystö on kommunikoinut asiasta, tiedämme että kilpailutus ei ollut ehjä. Jos nykyinen Gripen on paperilennokki tai muodon vuoksi mukana, minkä takia kilpailutus piti toteuttaa väärin?
Kunnes joku selittää mm. tämän kilpailutuksen epäselvyydet uskottavasti, kieltäydyn "ottamasta annettuna" yhtäkään väitetason tai yleistä käsitystä siitä, että Gripen ei täyttäisi tehtävää Suomen suvereniteetin ylläpitämisestä yhtä hyvin kuin muut HX-osallistujat, kun kaikki parametrit otetaan kokonaisuutena huomioon ja istutetaan uskottaviin kotirintaman pitkiin skenaarioihin. Äskeinen puolustusministerin erityisavustajan kehu Ainolan jutulle tuottaa mielikuvan, että kaikenlaisia agendoja löytyy poliittiselta puolelta, ei pelkästään parjatusta demarileiristä (jolla silläkin on omat valiidit perustelunsa; isot puolustusvälinehankinnat ovat enemmän teollisuutta ja työvoimapolitiikkaa kuin pelkkä TVÄL-asia).
(Huom en ole edelleenkään käynyt antamassa omaa ääntäni "Mikä konetyyppi"-äänestykseen. Ei ole sen aika vielä, kun emme tiedä miten nuo koneet todellisuudessa vertautuvat, ja esim ehtiiko E mukaan lainkaan. Siihen vaikuttaa oleellisimmin se, minkä verran C/D:n ja Demon validoinneista voidaan kantaa suoraan E-malliin.)
JAS-39C/D olisi nykytiedolla varmasti ollut Suomelle käyttökelpoinen hävittäjä JOS vain olisi valmistunut 10 vuotta aiemmin ja JOS siihen olisi saatu 90-luvulla jenkeistä Amraamit. Muistetaan ettei Suomi-USA -akselilla tuossa vaiheessa juurikaan asekauppaa käyty joten uusimpien ilmataisteluohjusten saanti ei olisi ollut ainakaan itsestään selvää ja todellisuus olisi selvinnyt vasta kaupanteon jälkeen. Nuo kaksi jossittelua ovat niin massiivisia ettei niitä voi ohittaa.
Meinaan vaan, että jos Gripen C ja toisaalta E olisivat paperilennokkeja, niin miksi jotkut maat ovat niitä hankkineet, ja miksi Sveitsi asetti sen voittajaksi? (A:ta ei ostanut kukaan, sen tiedämme kaikki. Mutta tämä ei olekaan Gripen A -ketju, Gripen A:ta ei ole enää olemassa.)