Ei ole mitään standardia laskea lentotuntihintoja ilmavoimien välillä, ainoastaan mahdollisesti ilmavoimien sisällä eri tyypeille. Muistaakseni Sveitsin evaluoinnissa Gripenin lentotuntihinta-arvio oli hieman pienempi kuin Rafalella tai Eurofighterillä. Ei kuitenkaan radikaalisti pienempi.
Ilmavoimien sisälläkin lasketaan hintoja monella eri tavalla. Esim. jenkeistä raportoidaan yleisesti kaksia eri lukuja. Ja usein porukka menee niistä sekaisin.
Oleellista on saada karkea käsitys, että mistä laskentatavasta on kyse ennen kuin tekee mitään muuta.
Ohessa foorumilaisille luettavaa laskentatavoista:
Metrics to Compare
Aircraft Operating and
Support Costs in the
Department of Defense
http://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR1100/RR1178/RAND_RR1178.pdf
---
Voitko barreli laittaa lainauksen Sveitsistä? Vertailuraportissa ei mielestäni oteta mitään kantaa kustannuksiin.
Huom. Erikseen annettiin yleistieto hankintahinnoista.
"Switzerland has chosen the Saab Gripen as its new fighter aircraft, in preference to the Dassault Rafale or Eurofighter Typhoon. Defense Minister Ueli Maurier told journalists that the Swedish package including 22 jets is worth $3.4 billion. The Gripen is not the highest performing of the three contenders, he said, but it meets the Swiss requirement and offers the lowest acquisition and maintenance costs. Swiss media earlier reported that the Eurofighter offer was about $4.3 billion, and the Rafale in the middle range between the Typhoon and the Gripen."
Olisi mielenkiintoista, jos myös käyttökustannuksista löytyisi sieltä referenssiä.