Gripen E/F

Veikkauksia, tarjoaako Saab Bae Gripenin rinnalle droneja?

Toki, pitäisi odottaa, että lähteekö tarjouspyyntö Uav-optiolla.

Ei tarjoa. Saabilla ei olisi tarjottavana kuin tiedustelukäyttöön tarkoitettuja laitteita, ja niiden Skeldar on muutenkin myynyt kovin huonosti.

Ostajakaan ei halua lennokkeja. En ainakaan usko. Tulevaisuuden kasvupotentiaali toki kiinnostanee jossakin määrin, millaisia operaatioita voitaisiin suorittaa miehitetyn hävittäjän ja sen ohjaamien lennokkien väliellä vaikkapa 2037. Mutta se on vielä kaukana tulevaisuudessa.
 
Hyvin kiteytetty.
Muuten hyvin, mutta pommittelu syvällä vihollisalueella on olkiukko. Sekä torjuntatehtävissä että "olemassaolollaan estää" -pohdinnoissa ylivertaisista ominaisuuksista on hyötyä.

Droneja tuskin tarjotaan kun HX-esiselvitys näki ne soveltumattomana. Niihin sisältynee myös vaara ettei hankittavien monitoimihävittäjien määrä olisi riittävä ottaen huomioon poliittisen kaupanteon mahdollisuuden. Niin ikään teknologiariski suuri kun kehitystahti on kovimmillaan.
 
Jaa, no mihinkäs niitä JASSM yms. härpäkkeitä on ajateltu käytettäväksi?

Siihen, ettei tarvitse pommittaa syvällä vihollisalueella. Risteilyohjus voidaan laukaista omasta ilmatilasta ja se voi iskeä satojen kilometrien syvyyteen vihollisen selustaan.
 
Siihen, ettei tarvitse pommittaa syvällä vihollisalueella. Risteilyohjus voidaan laukaista omasta ilmatilasta ja se voi iskeä satojen kilometrien syvyyteen vihollisen selustaan.

Oi, satoja kilometrejä!!! Yltää kaikkialle vihollismaassa.
 
Voidaan ostaa -ER jos välttämättä halutaan 150+ miljoonaa laittaa lisää.
Saattaa kuitenkin olla, että näkemys tarpeen täyttymisestä entisillä on vallitseva kun sitä hintaa makustelee.
 
Voidaan ostaa -ER jos välttämättä halutaan 150+ miljoonaa laittaa lisää.
Saattaa kuitenkin olla, että näkemys tarpeen täyttymisestä entisillä on vallitseva kun sitä hintaa makustelee.

Mistäköhän nyt kirjoitat? Mikä ER? Gripen-ER? AMRAAM-ER? Barak-8ER? Umkhonto-ER-IR? JASSM-ER?

E: Ilmeisesti viimeisestä, eikä poistuvaa Hornetia toki kannatakaan ihan kauheasti päivittää. Mutta jos asiaa ajatellaan Hornetin seuraajaehdokkaan kannalta, niin voi olla järkevää vaihtaa risteilyohjus uudempaan konetta vaihtaessa, ellei JASSM käy suoraan myös seuraajaan. Tuohon mennessä voi hyvin tulla uusia innovaatioita, uusia ohjuksia, eikä nykyisissä muutenkaan ole mitään mahdottomia summia kiinni (määrä ja ikä vuonna 2030 huomioiden, alle 70 kpl todennäköisesti järkevän elinkaarensa puolivälin ylittäneitä ohjuksia).
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos asiaa ajatellaan Hornetin seuraajaehdokkaan kannalta, niin voi olla järkevää vaihtaa risteilyohjus uudempaan konetta vaihtaessa, ellei JASSM käy suoraan myös seuraajaan.

Vieläkin järkevämpää olisi heivata siinä vaiheessa risteilyohjukset kaatsarille ja hankkia niillä rahoilla ballististen ohjusten torjuntaan kykeneviä it-ohjuksia.
 
Et saisi merkittävää määrää noita IT-ohjuksia.

Eipä taitaisi saada edes yhtä patteria, ehkä yhden laukaisimen ja muutaman ohjuksen siihen? 7,6 miljardia dollaria ja kahdeksan patteria on Puolan hintataso. Tosin @Ylli kai tarkoitti enemmän resurssien allokointia kuin että risteilyohjusten kustannuksella pistettäisiin ABM-kyky kuntoon.
 
Eipä taitaisi saada edes yhtä patteria, ehkä yhden laukaisimen ja muutaman ohjuksen siihen? 7,6 miljardia dollaria ja kahdeksan patteria on Puolan hintataso. Tosin @Ylli kai tarkoitti enemmän resurssien allokointia kuin että risteilyohjusten kustannuksella pistettäisiin ABM-kyky kuntoon.

Itse tarkoitin sitä, että mikäli ruvettaisiin myymään noita käytettyjä risteilyohjuksia eteenpäin, niin sillä hinnalla ei saisi kunnolla edes niitä ohjuksia. Meinaan, että eikös nuo ABM kykyiset it-ohjukset kuitenkin maksa useamman risteilyohjuksen verran, vaikka risteilyohjukset olisi uusia? Joten tuo risteilyohjushankinta on pisara meressä siitä summasta mitä ABM kykyyn tarvittaisiin.
 
Saab kaupittelee Gripen C:ta aggressor-koneeksi DSEI-messuilla.

Vaikuttaa aika epätoivoiselta, tuskin kukaan haluaa ainakaan uutena ostaa hyvin pienä määriä täysin vierasta (ja kallista!) konetyyppiä noinkin sekundääriseen hommaan. Mikäli kyseessä on jokin käytettyjen koneiden liisausdiili niin sitten siinä voisi olla hivenen enemmän järkeä.
 
Vaikuttaa aika epätoivoiselta, tuskin kukaan haluaa ainakaan uutena ostaa hyvin pienä määriä täysin vierasta (ja kallista!) konetyyppiä noinkin sekundääriseen hommaan. Mikäli kyseessä on jokin käytettyjen koneiden liisausdiili niin sitten siinä voisi olla hivenen enemmän järkeä.
Sama tuli mieleen heti. Ehkä tarvetta on päästä eroon niistä varastoissa köllöttävistä Charliesta, joita ei raaskita päivittää MS 20 versioon? Niihin tuskin kukaan haluaa sijoittaa paljon rahaa.

Argiet voisivat olla kiinnostuneita koska niiden ilmavoimat ovat surkeassa tilassa. Vaikka Argiella ei ole rahaa niin ruotsistahan tunnetusti saa sen 100 v. aikaa velanlyhennyksiin...:)
 
Minkälaiset markkinat noille mahtaa ylipäätään olla olemassa? Pitääkö kukaan (amerikkalaiset poislukien) erillisiä agressoreita rivissä?
 
Viimeksi muokattu:
Jep, mutta tarkoitin tosiaankin Amerikan ulkopuolella (niiltä kyllä löytyy omasta takaa käytettyjä F-16:sia noille firmoille myytäväksi), ostavatko muut ilmavoimat tuollaisia palveluita, tai pitävätkö erillisiä koneita ja yksiköitä niitä varten?
 
Back
Top