Gripen E/F

Jonkunlainen uusi tehottomuuden ennätys täytyy olla se
Joku muu voisi satojen koneiden valmistusmääriä kutsua kaupalliseksi menestykseksi.
Kieltämättä surullista että LockMart on noin kädetön. Luulisi isossa firmassa riittävän ekspertiisiä hommien hoitamiseen kunnolla, mutta näköjään ei.
Sarjavalmistuksen siirtyminen johtuu simulaatioympäristön valmistumisen viivästyksistä. Sen rakentaminen on Yhdysvaltain puolustushallinnon/NAVAIRin vastuulla, ei lämärin.

Ps. Et ole kovin hyvä trollaamisessa.
 
Joku muu voisi satojen koneiden valmistusmääriä kutsua kaupalliseksi menestykseksi.

Joku muu olisi voinut olla vaikuttuneempi jos olisi päästy lähellekään alkuperäisiä yksikköhinta- ja aikataulutavoitteita.

Sarjavalmistuksen siirtyminen johtuu simulaatioympäristön valmistumisen viivästyksistä. Sen rakentaminen on Yhdysvaltain puolustushallinnon/NAVAIRin vastuulla, ei lämärin.

Nöyp...LockMartilla on senkin projektin viivästyksissä sormensa pelissä.

Ps. Et ole kovin hyvä trollaamisessa.

Myönnetään etten harjoittele sitä kovin paljoa. Joudun keskittymään asiakysymyksiin, toisin kuin eräät.
Siltikin katson tälläkin saralla itseni jonkunasteiseksi lahjakkuudeksi.
 
NH90 saattaisi olla myös yksi?
Olisi varmaan auttanut jos siitä olisi tehty esisarja. Valmistaja oli niin voitonvarma että kyllä me tämä osataan, mikä voisi mennä pieleen? Tosiaankin voisi sanoa että sitten tehtiin yhtä isoa esisarjaa. Softatermein betatestaus ulkoistettiin kuluttajalle.
 
Onpa ollut rivakkaa myynnin edistämistä Etelä-Afrikkaan. Jopa yllättäen Löfven ollut edistämässä hankkimalla kahden ison ay-liikkeen tuen ollessaan tuolloin itse ay-pamppu.
Puhdasotsaiset Svenssonit ovat taas olleet kauppamatkalla.
Ihmisten pitäisi ymmärtää, että lahjukset kuuluvat maan tapaan monessa maassa. Vain pieni osa länsimaista on sellaisia joissa lahjukset eivät ole hyväksytty tapa. Silti niissäkin esiintyy korruptiota.
 
Tänään postiluukusta kolahtaneessa Ruotuväessä on juttua brasilian gripen kaupoista:
IMG_20210721_191041.jpg
 
Sitä saa kyllä jännittää montako Gripeniä lisää Brasilia hankkii vielä. 108 olisi tavoitetila, mutta josko nyt ensiksi edes lunastaisivat sen toisen 36 koneen option tällä vuosikymmenellä.
 
Sitä saa kyllä jännittää montako Gripeniä lisää Brasilia hankkii vielä. 108 olisi tavoitetila, mutta josko nyt ensiksi edes lunastaisivat sen toisen 36 koneen option tällä vuosikymmenellä.

Brasilian alous on ottanut hittiä viime aikoina ja maa on menossa taantumaan. Ja entäs jos Gripen ei lunastakaan kaikkia odotuksia? Aika näyttää, mitä Brasilian Greipeistä tulee.
 
Brasilian alous on ottanut hittiä viime aikoina ja maa on menossa taantumaan. Ja entäs jos Gripen ei lunastakaan kaikkia odotuksia? Aika näyttää, mitä Brasilian Greipeistä tulee.
Millaisia odotuksia Gripenille sitten on Brasiliassa? Nykyisiin F-5:iin verrattuna taatusti nykyaikaisempi kone ja naapurimaiden kalustoon verrattuna pitäisi olla selvä upgrade. Oman maan teollisuus saa paljon uutta tietoa hävittäjien tekemisestä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Millaisia odotuksia Gripenille sitten on Brasiliassa? Nykyisiin F-5:iin verrattuna taatusti nykyaikaisempi kone ja naapurimaiden kalustoon verrattuna pitäisi olla selvä upgrade. Oman maan teollisuus saa paljon uutta tietoa hävittäjien tekemisestä.

Odotuksilla viittaan Gripenin keskeneräisyyteen - Brasilia ei ostanut valmista tuotetta, vaan Saabin lupauksia. Kukaan ei vielä tiedä, mitä Gripen E/F:n lentäminen maksaa. Ehkä se ei olekaan niin helppo ja kätevä huoltaa, vaan seisoo pajalla kaiket päivät? Ehkä lentoranka alkaakin hajoilla jo kauan ennen 6000 lentotuntia? Kenties sensorifuusio ei todellisuudessa olekaan niin helppoa kehittää kuin Saabin markkinointiosastolla roadmapeja luodessa?

Teollisuus on saanut Gripenistä jo tämän ensimmäisen 36 koneen erän myötä irti sen teknologiansiirron mitä on saatavissa. Se argumentti ei siis tue Gripenien lisähankintaa - päinvastoin, kannattaisi hankkia toista konetyyppiä, josta voisi oppia jotakin uutta. Gripenien lisähankinnan puolesta puhuu lähinnä se, että Gripenille on nyt infra olemassa.

Toisaalta Gripen oli julkitietojen mukaan vasta kolmas valinta. Rafale oli ykkönen, SH toinen ja Gripen peränpitäjä.

 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Millaisia odotuksia Gripenille sitten on Brasiliassa? Nykyisiin F-5:iin verrattuna taatusti nykyaikaisempi kone ja naapurimaiden kalustoon verrattuna pitäisi olla selvä upgrade. Oman maan teollisuus saa paljon uutta tietoa hävittäjien tekemisestä.
No ehkä ihan ensimmäiseksi, että Gripenit saadaan valmiiksi. Sittenkin Brasilia jää ihmettelemään onko koneen viimeistelyyn, operointivalmiuteen ja päivityksiin muita tekijöitä ja maksajia kuin he itse. Vasta kun näistä päästään yli voi ruveta miettimään onko koneen ominaisuudet ylipäätään markkinoinnin lupausten mukaiset. Ja jatkossa voi vielä tuumata paljonko USA:sta ostettavat osat maksavat.
Yle Bidenin vaalivoiton uutisoinnista:
Donald Trumpin läheisenä liittolaisena ja ihailijana tunnettu Brasilian oikeistolainen presidentti Jair Bolsonaro ei myöskään ole onnitellut Bidenia.
Ei ole mikään yllätys, ettei usein "tropiikin Trumpiksi" kutsuttu Bolsonaro ole onnitteluviestiä lähettänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Odotuksilla viittaan Gripenin keskeneräisyyteen - Brasilia ei ostanut valmista tuotetta, vaan Saabin lupauksia. Kukaan ei vielä tiedä, mitä Gripen E/F:n lentäminen maksaa. Ehkä se ei olekaan niin helppo ja kätevä huoltaa, vaan seisoo pajalla kaiket päivät? Ehkä lentoranka alkaakin hajoilla jo kauan ennen 6000 lentotuntia? Kenties sensorifuusio ei todellisuudessa olekaan niin helppoa kehittää kuin Saabin markkinointiosastolla roadmapeja luodessa?

Teollisuus on saanut Gripenistä jo tämän ensimmäisen 36 koneen erän myötä irti sen teknologiansiirron mitä on saatavissa. Se argumentti ei siis tue Gripenien lisähankintaa - päinvastoin, kannattaisi hankkia toista konetyyppiä, josta voisi oppia jotakin uutta. Gripenien lisähankinnan puolesta puhuu lähinnä se, että Gripenille on nyt infra olemassa.
Se on totta että kone on vielä tuotekehitysvaiheessa eikä kukaan tiedä millä aikataululla kaikki Brasilialle luvatut ominaisuudet ovat valmiina. Digitaaliset jutut kuten sensorifuusio tulevat käyttöön jonkinlaisina riittävän hyvinä versioina ja niihin tulee sitten ajan kuluessa parannuksia jos ongelmia löytyy. Koneen rakenteen mahdolliset kesto-ongelmat luultavasti näkyvät vasta pitkän ajan kuluessa. Itse uskoisin että kun E/F ovat C/D -mallien pohjalta suunniteltu niistä tuskin löytyy jättiyllätyksiä. Käyttökustannusten osalta veikkaan samaa - samantapaista kuin C/D-koneilla. Mutta miten menee käytännössä senhän näkee vasta vuosien kuluessa.

Minusta kun paikalliselle teollisuudelle on saatu osaamista ja koneen osien valmistusmahdollisuuksia alkaa olla olemassa silloin lisäkoneiden tilaukset toisivat rahaa omaan maahan. Myös jos koneita saadaan myytyä muihin Etelä-Amerikan maihin tai muualle. Gripen-teknologian kehitys ei ole vielä päätepisteessä koska yhtään F-mallia ei ole vielä olemassa. Sen kehityksessä menee varmasti aikansa, samoin koneiden ominaisuuksien kehittämisessä koneiden elinkaaren aikana.

No ehkä ihan ensimmäiseksi, että Gripenit saadaan valmiiksi. Sittenkin Brasilia jää ihmettelemään onko koneen viimeistelyyn, operointivalmiuteen ja päivityksiin muita tekijöitä ja maksajia kuin he itse. Vasta kun näistä päästään yli voi ruveta miettimään onko koneen ominaisuudet ylipäätään markkinoinnin lupausten mukaiset. Ja jatkossa voi vielä tuumata paljonko USA:sta ostettavat osat maksavat.
Se on selvä että ensin tilatut koneet pitää saada käyttökuntoon. Ennen sitä tuskin muilta mailta tulee tilauksiakaan kun koneesta kiinnostuneet odottavat käytännön kokemuksia. 2-3 vuoden päästä tiedetään jo enemmän.
 
 
No onhan nyt hävittäjien ohjaamossa ECS pitämässä suht viileänä, vaikka lähitaistelussa tuleekin ponnisteltua. Eihän se nyt käy päinsä, että kypärän visiiri huurustuu hiestä!
 
Back
Top